Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a úspor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Advertisements

Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Návrh Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2015 Porada ředitelů škol a školských zařízení 9. prosince 2014 KÚ Libereckého kraje.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu Výroční konference cestovního ruchu turistického regionu Východní Morava Holešov, 25. leden.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Předcházení odpadům z pohledu Svazu měst a obcí ČR Pohled obcí a měst jako původců komunálních odpadů Praha, Svaz měst a obcí České republiky.
Nástroje dotační politiky MŽP k ochraně půdy Ing. Jiří Klápště Odbor obecné ochrany přírody a krajiny MŽP.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Kotlíkové dotace - úvod Mgr. Vanda Pánková. Obecné informace V programovacím období možnost výměny kotlů v domácnostech v rámci operačního programu.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Název prezentace Podpora vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji 2010 Ing. Zuzana Bardoňová Datum:
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Implementace Fondu mikroprojektů v období Ostrava,
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR STAV REALIZACE ENERGETICKY ÚSPORNÉHO.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
EPC z pohledu státní správy
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Seminář pro žadatele IROP výzev Prostějov venkov o.p.s.
Postup aktualizace Regionálního akčního plánu Zlínského kraje Ing
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Členská schůze MAS Nepomuk,
Aktuální témata v oblasti Evropských strukturálních a investičních fondů JUDr. Olga Letáčková, náměstkyně pro řízení sekce koordinace evropských fondů.
Opatření 1.2 HASIČI PŘÍPRAVA PROJEKTU
DO NOVÉHO ROKU ….
Společenská odpovědnost ve školství
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Program obnovy venkova Jihočeského kraje v letech
Jak na strategické plánování v MŠ a ZŠ Přehled o dotací
Pozemkové úpravy.
Energetické úspory jako klíč ke konkurenceschopnosti
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Nová Zelená úsporám - podpora obnovitelných zdrojů energie a úspor energie Infotherma Ostrava 22. ledna 2018 Ing. Lukáš Minařík Odbor energetiky a.
Energetický management
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Kotlíkové dotace v Moravskoslezském kraji
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
AktuálnĚ z odpadů a oběhového hospodářství z pohledu MŽP
Vyhodnocení naplňování Strategií komunitně vedeného místního rozvoje Místních akčních skupin působících na území Ústeckého kraje a Integrované strategie.
Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a úspor
Profesionalizace sociální práce v ČR
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
FINANČNÍ ZDROJE VEŘEJNÉ OSVĚTLENÍ 9. ledna 2019, Praha.
Energetický management budov
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
PhDr. Ondřej Kočandrle, oddělení infrastruktury VaV
Zvyšování energetické účinnosti z pohledu MPO
Transkript prezentace:

Současný stav energetické účinnosti v ČR a možnosti dotačních titulů v oblasti úspor energie Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a úspor seminář EFEKT – podpora úspor energie Brno, 1. listopad 2018

Směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti energetická účinnost v rámci strategie „Evropa 2020“, jeden z cílů klimaticko-energetické politiky 20-20-20 Národní akční plán energetické účinnosti – NAPEE schválené znění v květnu 2014, aktualizace – další únor 2016 a březen 2017 Zimní balíček – Clean energy for all Europeans revize směrnice a nastavení cílů do roku 2030 (návrh na konci rok 2016) Národní energeticko-klimatický plán nová integrovaná podoba akčních plánů

Národní energeticko-klimatický plán (1) návrh plánu schválený vládou do konce roku 2018 vyjednávání o konečné podobě plánu v průběhu roku 2019 úzká spojitost s emisním obchodováním a dílčím využitím přínosů investiční náročnost zvyšování energetické účinnosti při plnění cílů podle revidované podoby EED

Národní energeticko-klimatický plán (2) Vybrané cíle (pro oblast energetické účinnosti): indikativní EU cíl energetické účinnosti ve výši 32,5 % ustanovení je možné považovat za kritické, protože potenciál snížení konečné spotřeby ČR do roku 2030 je oproti predikcím z roku 2007 na úrovni 29 % stanovení reálné míry úspor energie dle čl. 7 na úrovni 0,8 % po započítání výjimek a jiných odečtů (tzv. reálná míra úspor energie) pro ČR to představuje dosažení objemu 8,4 PJ/rok vykazatelných nových úspor energie u konečného spotřebitele jedná se velmi rizikové ustanovení, protože jde o dvojnásobnou míru úspor, než by mohlo být přijatelné – reálný potenciál snížení spotřeby energie u konečného spotřebitele ČR je závislý na přijatých politikách a pohybuje se výrazně pod touto úrovní

Odhadované náklady na splnění závazku odhad potřebných investic do úspor energie v období do 2030 je v objemu přes 600 mld. Kč vhodnou kombinací způsobilých nástrojů a opatření dle čl. 7 směrnice o energetické účinnosti lze potřebné náklady výrazně snížit

Finanční možnosti státu zásadním faktorem pro volbu schématu jsou finanční možnosti státu podle současných predikcí budou z hlavních zdrojů financování (ESIF a emisní obchodování) dostupné finanční prostředky v objemu 87 – 143 mld. Kč odhadované finanční prostředky na straně státu nebudou dostatečné pro splnění závazku podle současného nastavení schématu (BAU)

Nutnost zaměření úsilí v oblasti úspor energie snižování primární a konečné spotřeby energie potenciální náhrada určitého podílu energetických zdrojů zateplování, využívání energeticky účinných technologií a spotřebičů, decentrální obnovitelné zdroje, chytré energetické projekty (chytré regiony, chytrá města, chytré sítě a inteligentní domácnosti) mnohem efektivnější strukturování investičních dotací na podporu úspor energie zavedení širokého a funkčního spektra finančních nástrojů a technické asistence v kombinaci s dotačními programy zavedení dobrovolných dohod mezi státním a ostatními sektory větší propagace způsobů snižování spotřeby energie a dosažení změny povědomí o úsporách energie

Nástroje k naplňování cílů energetické účinnosti v ČR legislativní nástroje (zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií s příslušnými prováděcími předpisy v podobě řady vyhlášek) investiční dotace (OPPIK, OPŽP, NZÚ, EFEKT, IROP, OPPPR) nástroje finančního inženýrství (finanční nástroje např. program ENERG) neinvestiční dotace (program EFEKT) podpora přípravy energeticky úsporných projektů pomocí metody Energy Performance Contracting (EPC) zavedení energetického managementu podpora osvěty: poradenská střediska, semináře, publikace

Alokace prostředků v jednotlivých dotačních programech Sektor Alokace do 2020 předpoklad [mld. Kč] Predikce úspor dle NAPEE do 2020 [PJ] Operační program podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK) 20,0 9,6 Operační program Životní prostředí (OPŽP) 24,6 5,0 Integrovaný regionální operační program (IROP) 13,9 3,5 Nová zelená úsporám 19,4 10,3 Operační program Praha – pól růstu 1,0 0,01 Program EFEKT 0,8 0,4 Součet 79,7 28,8

Program EFEKT programová dokumentace schválena na období 2017 – 2021 rozpočet programu na celé období 750 mil. Kč, tj. 150 mil. Kč ročně fungování programu na roční bázi www.mpo-efekt.cz každoroční kolové výzvy k podávání žádostí o dotaci výzvy pro rok 2019 vyhlášeny 29. srpna 2018 podávání většiny žádostí do 30. listopadu 2018 dotace poskytována ex ante, tj. předem (před vyúčtováním) využití dotace do konce daného roku (nutná podmínka) 2 podprogramy – investiční a neinvestiční dotace

Neinvestiční dotační podpora z programu EFEKT (1) důraz na neinvestiční formy podpory úspor energie Energetická konzultační a informační střediska (EKIS) podnikatelé, obce a města, spolky atd. max. dotace 300 tis. Kč (záloha 80 tis. Kč, na konci roku doplatek nebo vratka podle výkonnosti střediska) 100 % způsobilých výdajů kurzy, semináře v oblasti úspor energie podnikatelé, spolky atd. kurzy s vložným (dotace 40 tis. Kč/den, 50 % způsobilých výdajů) kurzy bez vložného (dotace max. 80 tis. Kč/den, 90 % způsobilých výdajů)

Neinvestiční dotační podpora z programu EFEKT (2) publikace, podklady a nástroje pro rozšiřování informací v oblasti úspor energie podnikatelé, spolky atd. dotace max. 200 tis. Kč, 70 % způsobilých výdajů zpracování územní energetické koncepce (zprávy o ÚEK) kraje, Praha (dotace max. 800 tis. Kč, 50 % způsobilých výdajů) statutární města (dotace max. 400 tis. Kč, 50 % způsobilých výdajů) posouzení vhodnosti energeticky úsporných EPC projektů a zpracování zadávací dokumentace pro veřejnou zakázku na projekt řešený metodou EPC veřejný sektor, státní sektor i podnikatelský sektor (dotace max. 200 tis. Kč, 70 % způsobilých výdajů)

Neinvestiční dotační podpora z programu EFEKT (3) zavedení systému hospodaření s energií v podobě energetického managementu kraje, města a městské části s počtem nad 5 tisíc obyvatel, podnikatelské subjekty dotace až 500 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů příprava realizace kvalitních úsporných projektů se zásadami dobré praxe vlastníci domů k bydlení, objektů ve veřejném sektoru a objektů k podnikání dotace na zpracování studie proveditelnosti v podobě energetického posouzení až 200 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů forma dotace ex post, tj. po zpracování studie na rok 2018 výzva vyhlášená a podávání žádostí do 20. 10. 2018 (pro 2019 bude vyhlášeno)

Podpora úsporných projektů se zásadami dobré praxe rozdělení podpory podle vlastnictví objektů rodinné domy dotace na zpracování dokumentu až 30 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů bytové domy dotace na zpracování dokumentu až 50 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů objekty ve veřejném sektoru dotace na zpracování dokumentu až 100 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů objekty pro podnikatelské účely dotace na zpracování dokumentu až 200 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů

Postup přípravy energeticky úsporného projektu zhodnocení současného stavu objektu návrh všech technicky proveditelných energeticky úsporných opatření odborný odhad investiční náročnosti a potenciálu úspor energie každého opatření návrh optimální a proveditelné kombinace opatření přijatelná úroveň objemu investic vůči maximálně dosažitelným úsporám energie a maximální snížení provozních nákladů souvisejících se spotřebou energie způsob implementace a finanční model podle nejlepšího způsobu implementace projektu, nejvhodnějších finančních zdrojů a nejpřijatelnějšího modelu financování je vybrána optimální kombinace energeticky úsporných opatření

Nový typ poskytování energetických služeb mnoho projektů je realizováno bez podpory investičních dotací evidenční program kvality navržených řešení úsporného projektu bez podpory investiční dotace hlavní charakteristika programu vysoká kvalita návrhu řešení a instalace energeticky úsporných opatření možnost kombinace s programem EFEKT www.usporysrozumem.cz

Program Úspory energie s rozumem základním principem je kvalita projektů iniciace přístupu firem, které budou nabízet své služby garanti připravovaných a realizovaných projektů kvalitně realizovaný projekt získá certifikát kvality a značku kvality pro projekt firma energetických služeb, která pomůže zrealizovat 10 kvalitních projektů získá certifikát kvality a značku kvality pro firmy

Průzkum povědomí o úsporách energie průzkum proveden u všech základních sektorů rodinné domy, bytové domy, veřejný sektor, podnikatelský sektor výsledky průzkumu se trochu liší napříč sektory, ale často shoda dotace jsou motivací k realizaci energeticky úsporných projektů, ale z realizovaných projektů je dotačně podpořeno jen 10-40% ze všech projektů motivací není tak často úspora energie, ale spíš zlepšení technického stavu budovy, zhodnocení budovy a komfort užívání málokdy existuje plán renovace budov a většinou se řeší věci ad hoc slabé povědomí o úsporách energie – pozitivní vliv na náklady při vhodné kombinaci opatření

Odkazy na zajímavé webové stránky TZB info www.tzb-info.cz Renovuj dům www.renovujdum.cz Katalog úsporných opatření www.kataloguspor.cz Úsporná budova www.uspornabudova.cz Zdravá budova www.zdravabudova.cz Energetická gramotnost www.energeticka-gramotnost.cz

Ilustrační videa o úsporách energie (1) 3 díly videa se společným názvem „Nebojte se energie“ 1. díl – Energie – úspory v domácnosti 7:05 min. odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=crh8ArIM_OA 2. díl – Vytápění - konvenční a alternativní způsoby 9:45 min. odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=4M4Aoh8IOh4 3. díl – Zateplení budovy a efektivní způsoby větrání 7:17 min. odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=wX1_7pyEthQ&feature=youtu.be

Ilustrační videa o úsporách energie (2) 3 díly videa se společným názvem „Energeticky úsporné domy“ 1. díl – Stavíme dům 6:39 min. odkaz: https://youtu.be/MKJUua-bZPw 2. díl – Bydlíme v energeticky úsporném domě 12:54 min. odkaz: https://youtu.be/aejkJJ7qtWU 3. díl – Žádáme o dotaci 4:19 min. odkaz: https://youtu.be/YSUAK7HsVLw

Děkuji za pozornost Vladimír Sochor sochorv@mpo.cz