TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FUNKCE PROTEINŮ.
Advertisements

Membrány a membránový transport
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Buněčné membrány Vlastnosti biologických membrán Membránový transport Membránová energetika Neurobiologie.
Základní představy o elektrické podstatě jevů v elektrofyziologii.
Přednášky z lékařské biofyziky Lékařská fakulta Masarykovy univerzity v Brně Biologické membrány a bioelektrické jevy Autoři děkují doc. RNDr. K. Kozlíkové,
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
PROTEINY-BÍLKOVINY LUCIE VÁŇOVÁ. ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ JEDNOTKA.
Technické prostředky v požární ochraně
Základy automatického řízení 1
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
Elektrolyty Elektrolyty jsou roztoky nebo taveniny, které vedou elektrický proud. Vznikají obvykle rozpuštěním iontových sloučenin v polárních rozpouštědlech.
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Výživa a hygiena potravin
Vedení elektrického proudu v látkách
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Činnost nervové soustavy
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Vlastnosti plynů.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Enzymy 15. října 2013 VY_32_INOVACE_130311
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
ELEKTRONIKA Unipolární tranzistor
Poruchy hospodaření s vodou a elektrolyty.
„Svět se skládá z atomů“
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Adsorpce na fázovém rozhraní
ELEKTROCHEMIE Elektrochemický potenciál Standardní vodíková elektroda
Autor: Mgr. Simona Komárková
INFLACE.
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Signalizace integriny
Řemenové převody VY_32_INOVACE_31_ 619
14C_MĚŘení rychlých reakcí Petr Zbořil
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Přednáška z patologické fyziologie
Potenciometrie, konduktometrie, elektrogravimetrie, coulometrie
Biologické membrány - strukturní závislosti podle fce
ELEKTRICKÝ PROUD.
Domovní rozvody * hlavní domovní vedení * * odbočky k elektroměrům *
EXTRACELULÁRNÍ MATRIX, BUNĚČNÉ ADHEZE A SPOJE
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
TRANZISTOROVÝ JEV.
NA - počet částic v 1 molu:
Vlastnosti plynů.
28_Přenos nervového vzruchu
Elektrické vlastnosti buňky
Elektrické vlastnosti buňky
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Biologie.
Přednášky z lékařské biofyziky Masarykova univerzita v Brně
Adsorpce na fázovém rozhraní
Biologické membrány a bioelektrické jevy
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Základní pojmy.
Transport látek v buňce Aktivní Aktivní transport je přenos látek proti koncentračnímu spádu Některé transportní bílkoviny mohou přenést látky.
Transkript prezentace:

TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA

VÝZNAM TRANSPORTU PŘES MEMBRÁNY V MEDICÍNĚ Příklad: Membránový transportér: CFTR (cystic fibrosis transmembrane regulator) Onemocnění: cystická fibróza

A: Normal lung tissue B: Lung tissue from a cystic fibrosis patient, showing extensive destruction as a result of obstruction and infection

TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA: Základní typy membránového transportu Difúze látek přes membrány Pasivní vs. aktivní transport zprostředkovaný transportními proteiny Typy transportních proteinů Transport zprostředkovaný nosiči Uniport Symport Antiport Osmóza Transport zprostředkovaný kanály Ligandem regulované iontové kanály Napěťově regulované iontové kanály Membránový potenciál

1. ZÁKLADNÍ TYPY MEMBRÁNOVÉHO TRANSPORTU Difúze: závisí na permeabilitě membrány, po koncentračním gradientu Transport zprostředkovaný transportními proteiny: specifický [FIG.]

2. DIFÚZE LÁTEK PŘES MEMBRÁNY: Difúze látek přes membrány je selektivní: difundují malé hydrofóbní molekuly (včetně molekul plynů) a malé nenabité polární molekuly (včetně H2O) [FIG.]

3. PASIVNÍ VS. AKTIVNÍ TRANSPORT ZPROSTŘEDKOVANÝ TRANSPORTNÍMI PROTEINY: Pasivní transport: po koncentračním gradientu (bez spotřeby energie) Aktivní transport: proti koncentračnímu gradientu (spotřeba energie) [FIG.]

4. TYPY TRANSPORTNÍCH PROTEINŮ: Nosiče: vazba transportované molekuly na jedné straně → konformační změna nosiče → přenos na druhou stranu Kanály: kanály v membráně, které umožňují průchod transportované molekuly (většinou iontové kanály) [FIG.]

5. TRANSPORT ZPROSTŘEDKOVANÝ NOSIČI: Uniport: transport jednoho typu molekul Symport (spřažený transport): kotransport dvou typů molekul jedním směrem Antiport (spřažený transport): kotransport dvou typů molekul v opačných směrech [FIG.]

6. UNIPORT: Pasivní uniport (po koncentračním gradientu): usnadněná difúze (transport aminokyselin, glukózy: GLUT1) [FIG.] [FIG.] Aktivní uniport: ATPázy (ATP poháněné pumpy: Ca2+ pumpa) [FIG.]

6. UNIPORT: Pasivní uniport (po koncentračním gradientu): usnadněná difúze (transport aminokyselin, glukózy: GLUT1) [FIG.] [FIG.] Aktivní uniport: ATPázy (ATP poháněné pumpy: Ca2+ pumpa) [FIG.]

7. SYMPORT Pasivní symport (vzácně) Aktivní symport (glukózová pumpa) [FIG.] [FIG.]

8. ANTIPORT Pasivní antiport: výměnná difúze Aktivní antiport (Na+-K+ pumpa) [FIG.]

9. OSMÓZA Podstata osmózy: difúze vody z prostředí s nižší koncentrací rozpuštěných látek do prostředí s vyšší koncentrací rozpuštěných látek [FIG.] Osmotický tlak: definice, udržování osmotické rovnováhy [FIG.] [FIG.]

9. OSMÓZA Podstata osmózy: difúze vody z prostředí s nižší koncentrací rozpuštěných látek do prostředí s vyšší koncentrací rozpuštěných látek [FIG.] Osmotický tlak: definice, udržování osmotické rovnováhy [FIG.] [FIG.]

10. TRANSPORT ZPROSTŘEDKOVANÝ KANÁLY: Ligandem regulované iontové kanály: otevření regulované navázáním ligandu Napěťově regulované iontové kanály: otevření regulované změnou napětí na membráně [FIG.]

11. LIGANDEM REGULOVANÉ IONTOVÉ KANÁLY: Funkce v buňce: neurotransmitéry, intracelulární signalizace (IP3 & vápníkové kanály v membráně ER) [FIG.]

12. NAPĚŤOVĚ REGULOVANÉ IONTOVÉ KANÁLY: Funkce v buňce: napěťově regulovaný Na+ kanál [FIG.]

13. MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL: Podstata membránového potenciálu: rozdíl v náboji mezi dvěma stranami membrány [FIG.] Mechanismus vzniku membránového potenciálu: únik K+ z buňky po koncentračním gradientu [FIG.] Elektrochemický gradient: souhrn koncentračního gradientu a membránového potenciálu představující hnací sílu pro ionty projít přes membránu [FIG.]

13. MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL: Podstata membránového potenciálu: rozdíl v náboji mezi dvěma stranami membrány [FIG.] Mechanismus vzniku membránového potenciálu: únik K+ z buňky po koncentračním gradientu [FIG.] Elektrochemický gradient: souhrn koncentračního gradientu a membránového potenciálu představující hnací sílu pro ionty projít přes membránu [FIG.]

13. MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL: Podstata membránového potenciálu: rozdíl v náboji mezi dvěma stranami membrány [FIG.] Mechanismus vzniku membránového potenciálu: únik K+ z buňky po koncentračním gradientu [FIG.] Elektrochemický gradient: souhrn koncentračního gradientu a membránového potenciálu představující hnací sílu pro ionty projít přes membránu [FIG.]

LITERATURA: Alberts B. et al.: Essential Cell Biology. Garland Science. New York and London, pp. 387-423, 2010