VYPAŘOVÁNÍ A VAR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Advertisements

Změny skupenství látek
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
PŘECHODY MEZI SKUPENSTVÍMI
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK II.
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
TUHNUTÍ. TÁNÍ – opakování a) Je přeměna pevné látky na látku kapalnou. b) Probíhá při teplotě tání (u krystalické látky). c) Těleso teplo přijímá. d)
SUBLIMACE, DESUBLIMACE
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vypařování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkOsmý - tercie Stručný.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
ŠÍŘENÍ TEPLA. a) VEDENÍM = dotykem těles (teplo se přenáší přes atomy). Nastává mezi dvěma dotýkajícími se tělesy nebo částmi téhož tělesa, které mají.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Termika VY_32_INOVACE_05-50 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
povrchů a koloidních soustav
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Základy rovnovážné termodynamiky
VYPAŘOVÁNÍ. VYPAŘOVÁNÍ ? Umíš odpovědět Kde dochází k vypařování ? Na čem závisí rychlost vypařování ? Může být vypařování nebezpečné ?
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vypařování , var a kapalnění
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Tání pevné látky Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Skupenské teplo tání (tuhnutí)
KAPALNĚNÍ SUBLIMACE DESUBLIMACE
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Teplo.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
Měrná tepelná kapacita látky
PaedDr. Jozef Beňuška
Skupenství látek.
zpracovaný v rámci projektu
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
Změny skupenství Tání a tuhnutí
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Molekulová fyzika Vlhkost.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Člověk a příroda – fyzika
FÁZOVÝ DIAGRAM.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Fyzika 2.E 4. hodina.
Změny skupenství látek
Molekulová fyzika Sytá pára.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Základní pojmy.
Transkript prezentace:

VYPAŘOVÁNÍ A VAR

Vypařování - přeměna kapaliny na páru. Na rozdíl od tání a tuhnutí dochází k vypařování při každé teplotě.

Vypařování Chceme-li kapalinu s danou hmotností m přeměnit na páru téže teploty, musí kapalina přijmout skupenské teplo vypařování LV. lV - měrné skupenské teplo vypařování m - hmotnost vypařené kapaliny

Var je vypařování v celém objemu kapaliny. tv - teplota varu Zahříváním kapaliny se při určité teplotě ( při daném okolním tlaku ) uvnitř tvoří bublinky páry.

Čaj si uvaří při nižší teplotě. Teplota varu tv je teplota, při níž za daného vnějšího tlaku nastává var. Horolezci Papinův (tlakový) hrnec Maso se uvaří dřív při vyšší teplotě varu. Čaj si uvaří při nižší teplotě. Teplota varu závisí na vnějším tlaku. Se zvyšováním tlaku se teplota varu zvyšuje.

Vypařování z hlediska molekulové fyziky Některé molekuly na volném povrchu mají takovou energii, že jsou schopné překonat povrchovou energii. Kapalinu opouštějí nejrychlejší molekuly, zmenšuje se střední energie molekul - kapalina se ochlazuje.

Vypařování z hlediska molekulové fyziky V uzavřené nádobě po určitém čase nastane stav dynamické rovnováhy. Počet vypařených molekul za určitý čas je roven počtu molekul, které se do kapaliny za stejný čas vrátí.

Vypařování z hlediska molekulové fyziky Pára, která je ve stavu dynamické rovnováhy se svojí kapalinou, se nazývá sytá pára. Sytá pára je v každé uzavřené nádobě za přítomnosti kapaliny (Po určité době se vytvoří rovnovážný stav).

Graf závislosti tlaku syté páry na její teplotě Křivka sytých par Tlak syté páry nad kapalinou se zvyšováním její teploty stoupá.

Graf závislosti tlaku syté páry na její teplotě Křivka sytých par kritický bod Bod A - teplota TA je teplotou tuhnutí při tlaku pA. Bod K - při teplotě vyšší než TK neexistuje kapalina.

Kapalnění (kondenzace) Při kondenzaci plynná látka odevzdá svému okolí skupenské kondenzační teplo. Za jakých podmínek se „rosí“ okna?

Řešte úlohu: Vodní pára s hmotností 2 kg a teplotou 100 oC zkapalní a vzniklá voda se ochladí na 20 oC. Jaké celkové teplo odevzdá soustava do okolí? cvody = 4,2 kJ .kg-1.K-1 lk (páry při teplotě 0 °C ) = xxx kJ .kg-1 Q = 5,2 MJ

Test 1 Chceme-li kapalinu s danou hmotností m přeměnit na páru se stejnou teplotou musí kapalina: a) přijmout měrné skupenské teplo vypařování lV, b) odevzdat skupenské teplo vypařování LV, c) přijmout skupenské teplo vypařování lV, d) přijmout skupenské teplo vypařování LV. 1

Test 2 Vyberte správná tvrzení: a) Var je nejúčinnější forma vypařování kapaliny. b) Var je přeměna plynné látky na kapalní. c) Var je přeměna kapalné látky na tuhou. d) Var je vypařování v celém objemu kapaliny. 2

Test 3 Při vypařování kapalinu opouštějí: a) nejrychlejší molekuly, zmenšuje se střední energie molekul, kapalina se ochlazuje, b) nejrychlejší molekuly, zvětšuje se střední energie c) nejpomalejší molekuly, zmenšuje se střední energie d) nejpomalejší molekuly, zvětšuje se střední energie molekul, kapalina se ochlazuje. 3

Test 4 Křivka sytých par je graf závislosti: a) tlaku syté páry na jejím objemu, b) tlaku syté páry na její hustotě, c) tlaku syté páry na její hmotnosti, d) tlaku syté páry na její teplotě. 4