Galerijní pedagogika v teorii a praxi: Literatura, vzdělávání,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI MULTIMEDIÁLNÍ TVORBY „UMĚNÍ A MULTIMÉDIA“ INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI.
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Projekt č. 310 Evropská konkurenceschopnost pražské podnikatelské samosprávy Střední podnikatelský stav Ing. Martina Holíková ,
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
ArtParty uvádí. CM (Community Music ltd.) je nezisková organizace zaměřená na moderní hudbu. Sídlí v Londýně a úspěšně působí již od roku Cílem.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Co je program Mládež v akci?. Komunitární program Evropské unie na podporu NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Program Mládež v akci. Program MLÁDEŽ V AKCI Největší grantový program na podporu volnočasových aktivit Podpora a rozvoj neformálního vzdělávání Propagace.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Strategie AGE MANAGEMENTu v české republice
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Junior Achievement je mezinárodní vzdělávací nezisková organizace. Česká kancelář Junior Achievement byla založena panem Tomášem Baťou v roce Jejím.
Celkový záměr Podpora a propagace informačního systému pro mládež (ISM) − vytvořit systém podporující trvale udržitelný rozvoj zájmového a neformálního.
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
28. listopadu 2011, Brno ELSA European Land and Soil Alliance Evropský svaz ochrany půdy Seminář - inovace v regionech.
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Dana Zadražilová Fakulta mezinárodních vztahů VŠE v Praze Vzdělávání k udržitelnosti czech bcsd.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Projekt ROSTISLAV - Routes and Stories of Slavs Slovácké muzeum v Uherském Hradišti.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
S POLUPRÁCE PŘESHRANIČNÍCH REGIONŮ V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ projektový záměr Evropská územní spolupráce (EUS), INTERREG V-A AT-CZ.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Co je program Mládež v akci? Největší evropský grantový program na podporu NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ.
1)O projektu Můj dům, moje město Organizátoři Organizátoři Obsah projektu, aktivity Obsah projektu, aktivity Časový harmonogram Časový harmonogram Výstupy.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Sdružení AMIGA - Agency for Migration and Adaptation
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Seminář pro výchovné poradce SŠ
ELSA European Land and Soil Alliance Evropský svaz ochrany půdy
3.B. Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění, úloha a pozice vzdělávacích oddělení v muzeích a galeriích, vztah školy a výstavní.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Igor Zhoř , Brno , Brno.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Volnočasové aktivity a jejich řízení
Tvorba a zveřejňování e-publikací na Masarykově univerzitě
Centrum kolegiální podpory CKP
Vzorový projekt pro ZŠ.
Mgr. Michaela Brábníková Památník Lidice
Sociálně aktivizační služby
Vzorový projekt pro ZŠ.
Kompetence kariérových poradců ke kariérovému vzdělávání
Transkript prezentace:

Galerijní pedagogika v teorii a praxi: Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla Předmět: GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky Vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková Vypracovala: Aneta Valentová (385606)

Galerijní pedagogika v teorii: - knihy - časopisy - konference a zprávy z konferencí - přednášky, besedy, kurzy (např. na fakultách - v rámci výuky i mimo ni, veřejné, v muzeích či galeriích) - internet (např. online videa, fotografie, články, audiozáznamy, www galerií a muzeí) - propagační materiály galerií a muzeí - fotografie (např. fotodokumentace již realizovaných programů)

Galerijní pedagogika v praxi: - tvorba a hlavně realizace programů, které zprostředkovávají umění - velmi často se liší od teorie - běžně se využívá možnost improvizace - pro zdokonalování se čerpá ze zkušeností z praxí předešlých - nejlépe se o tomto tématu mluví po vyzkoušení si své vlastní praxe, jelikož informace jiného charakteru sklouzávají do teorie - praxi lze zažít i na různých náslechových hodinách nebo přímo jako účastník a divák jakéhokoliv doprovodného programu

Literatura – česká: BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha : Triton, Nakladatelství MU, 2005. 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4 BRABCOVÁ, Alexandra. Brána muzea otevřená. Praha : Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5 FRIEDLOVÁ, Martina. Umění: prostor pro život a hru. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-1997-8 HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno : CERM, 1998. 142 s. ISBN 80-7204-084-7 HORÁČEK, Radek(ed.); ZÁLEŠÁK, Jan (ed.). Aktuální otázky zprostředkování umění. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4371-8 HORÁČEK, Radek (ed.); ZÁLEŠÁK, Jan (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality. Brno : Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4722-8 KESNER ml., Ladislav (ed.). Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H & H, 1997. 265 s. ISBN 80-86022-17-X KROUPA, Jiří. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. Druhé, rozšířené a upravené. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 255 s. I. ISBN 978-80-210-4247-6. Před obrazem : antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Edited by Tomáš Pospiszyl, Translated by Tomáš Pospiszyl - Věra Chase - Ruben Pe. 1. vyd. Praha : OSVU, 1998. 189 s. ISBN 80-238-1286-6.

3 DVD s doprovodným tištěným materiálem. ISBN 978-80-210-4530-9. Literatura – česká: KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha : Grada Publishing, 2005.ISBN 80-247-1104-4 KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální podobě. Praha : Agro a Národní galerie, 2000. ISBN 807035-252-6 KOLEČEK, Michal. Okraj Obrazu. Ústí nad Labem : Fakulta užitého umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2005. ISBN 80-7044-728-1 KORECKÝ, David. Médium Kurátor. Praha : Agite/Fra, 2009 9-88086-603513 Bratislava: 2006. ISBN 80-89259-08-1 PECHOVÁ, Zuzana. Principy galerijní animace jako způsob efektivního získávání klíčových kompetencí. In Klíčové kompetence a jejich reflexe v přípravě učitelů primárního vzdělávání. : 2011. ISBN 978-80-7372-699-7. 2010, Liberec. SVÁTKOVÁ, Barbora. Můžu tam mrknout: Galerijní pedagogika ve výstavních institucích České republiky, Slovenska a Rakouska.  Střih a zpracování, spolupráce Tomáš Rybníček. Vyd. 2008. Brno : Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání. 3 DVD s doprovodným tištěným materiálem. ISBN 978-80-210-4530-9. SVÁTKOVÁ, Barbora. Můžu tam mrknout: Podobnosti a rozdíly galerijní pedagogiky v Le Musée en Herbe v Paříži a v prostředí galerií evropských měst. Střih a zpracování, spolupráce Tomáš Rybníček. Vyd. 2008. Brno : Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání. 1 DVD s doprovodným tištěným materiálem. ISBN 978-80-210-4531-6. SVÁTKOVÁ, Barbora. K dimenzím komunikačního pole: Galerijní animace jako výtvarná akce.  Pedagogická orientace, Brno, ČPdS. ISSN 1211-4669, 2008, vol. 18, no. 1, s. 72-83. TALMAN, Jiří a kolektiv. Příručka muzejníkova. Praha – Brno: Asociace muzeí a galerií České republiky, 2002. ISBN 80-86611-00-0 Před obrazem : antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Edited by Tomáš Pospiszyl, Translated by Tomáš Pospiszyl - Věra Chase - Ruben Pe. vyd. Praha : OSVU, 1998. 189 s. ISBN 80-238-1286-6.

Literatura zahraniční MOFFAT, Hazel. WOOLLARD, Vicky. Museum and gallery education : a manual of good practice. Great Britain: Stationery Office, 1999. ISBN 10-0742504085 Tato kniha poskytuje ucelený přehled muzejního a galerijního  vzdělávání, jeho teorie, postupy a aplikace. Autoři zkoumají historický kontext profese ve vzdělávání muzea, popisuje zásady a metody, které stojí za vzdělávacími funkcemi v muzeích, a považuje galerijní publikum a programy za cíl. Více info + online náhled: http://liblists.sussex.ac.uk/items/A9E0E8AC-A22F-F5D4-CC4C-AE95CCE7F2EF.html

Literatura zahraniční MORRISSEY, Kristine. Museums & Social Issues. A Journal of Reflective Discourse. California: Left Coast Press, Inc., 2011. ISBN 1559-6893 Museums & Social Issues - novou edici s tímto výmluvným názvem publikuje Left CoastPress, Inc. – každý půlrok jedno vydání. Nabízí  důležité fórum pro uvažování o sociálních otázkách a jejich zapojení s muzeích.  Každé číslo se zaměřuje na nějaké konkrétní téma,  a zahrnuje teoretické, filozofické a praktické pohledy zevnitř i vně oblasti muzea, zkoumání a odrážení na průsečíkách mezi společností a muzei. „Tato edice magazínů poskytuje důležité informace o tom, jak veřejně diskutovat o sociálních otázkách, které se vyskytují a strukturují v muzeích.  To připomíná sociální vědu o tom, jak přemýšlet o sociálních problémech, které jsou zarámovány a vyvíjeny v sociálním kontextu.“ SusanClayton, profesorka psychologie, College of Wooster Více info + online náhled: http://www.lcoastpress.com/journal.php?id=4

Více info + online náhled: Literatura zahraniční FALK, John H.. DIERKING, Lynn D.. Learning from Museums: ‪Visitor Experiences and the Making of Meaning. Pennsylvania : Rowman & Littlefield Publishing Group, Inc., 2000.  ISBN-10: 0742502953 Více info + online náhled: http://books.google.cz/books?id=ar1WgzGgj8YC&printsec=frontcover&hl=cs&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

- prostřednictvím členství v různých asociacích Vzdělávání - studijní obor (např. Galerijní pedagogika a zprostředkování umění na brněnské Pedagogické fakultě MU, nebo Muzejní a galerijní pedagogika na olomoucké PdF UP) - konference (např. Konference „Animace – nová výuková metoda pro školy“ – 4. 11.2010, pořadatel: Institut rozvoje evropských regionů, o. p. s., Pardubice, kde: Aula Univerzity Pardubice; více info: http://animace.irer.cz/) - prostřednictvím členství v různých asociacích (např. členská organizace „engage“ – více info: http://www.engage.org/home/index.aspx) - kurzy či letní školy - samo-vzdělávání (např. být jako posluchač při hodinách již praktikujících zprostředkovatelů umění)

Teorie o praxi galerijní pedagogiky aneb Jak by to mělo fungovat "Galerijní vzdělávání" či "Galerijní učení" jsou pojmy užívané k popisu rostoucí skupinu lidí praktikujících galerijní pedagogiku, jejímž cílem je rozšířit přístup k výtvarnému umění. Galerie a výtvarné organizace jsou společenské prostory, které jsou schopny reagovat na potřeby širokého spektra publika.  Galerijní vzdělávání pracuje s návštěvníky galerie nebo s konkrétním skupinovým publikem - jako jsou rodiny s dětmi, lidé se zdravotním postižením, mladí lidé, starší lidé nebo i skupiny nejmladších. Jejím cílem je podpořit přístup jak pro nové návštěvníky, tak i pro ty, kteří již výtvarné umění znají. Mnoho galerií a muzeí umění na celém světě mají oddělení galerijního vzdělávání a uvádí programy spolupracující s uměleckými pedagogy, umělci, učiteli či vedoucími představiteli určitých komunit . Galerie vzdělávání se stále vyvíjí v závislosti na změnách v umělecké praxi, změnách potřeb diváků a změnách ve formálním i neformálním vzdělávání. Viz.: http://www.engage.org/about/whatis.aspx

Teorie o praxi galerijní pedagogiky aneb Jak by to mělo fungovat Galerijní pedagogové jsou: Zkušení pedagogové - využívající výtvarné umění jako prostředek k učení Kreativní katalyzátory - práce s umělci, kurátory, a společenství, aby veřejnost v kontaktu s předloh a cvičit umělců Publikum šampionů - zastupující školní či jiné komunitní potřeby a očekávání v galerii nebo muzeu Vzdělávací odborníci, kteří zpřístupňují - porozumění a plánování potřebám různých návštěvníků, včetně kladného přístupu k různým stylům učení a mezioborovým příležitostem Zastánci a projektoví manažeři - podpora a poskytování projektů, programů a kampaní na umění a vzdělávací politiky Viz.: http://www.engage.org/about/whatis.aspx

Teorie o praxi galerijní pedagogiky aneb Jak by to mělo fungovat Galerijní vzdělávání může: Podporovat vizuální gramotnosti - pomáhat lidem rozvíjet prostředky (např. slovní zásobu), aby jak přijímat zkušenosti a reagovat na umění Odemknout tvořivost – podněcování návštěvníků k prozkoumání jejich vlastního tvůrčího potenciálu, k vytváření umění, nebo i podpora kariéry v kreativních odvětvích Přínos kulturního posílení - posila důvěry lidí a chápání umělců, galerijních institucí, kulturních středisek, uměleckých muzeí Viz.: http://www.engage.org/about/whatis.aspx

Teorie o praxi galerijní pedagogiky aneb Jak by to mělo fungovat Prostřednictvím zapojením se do světa galerijního vzdělávání lze: Těžko přístupným mladým lidem ve věku 16-25 umožnit naučit se novým dovednostem, rozvíjet svoji uměleckou praxi, získat akreditaci v rámci formálních pracovních prostředí a plánovat své cesty výše Dětem i učitelům rozšířit tvořivosti v učení v rámci celého vzdělávacího programu, zvyšovat gramotnost a sociální dovednosti prostřednictvím umění Starším lidem blíže představit umělce a galerie, což vede ke zlepšení kvality života a snížení osamělosti či sociální izolace Učitelům poskytnout vhled do galerijního vzdělávání, zlepšit jejich hodnotu ve třídě, vytvořit a rozvinout cenné vztahy s umělci a galeriemi Viz.: http://www.engage.org/about/whatis.aspx

Teorie o praxi galerijní pedagogiky aneb Jak by to mělo fungovat Prostřednictvím zapojením se do světa galerijního vzdělávání lze: Umělcům a výtvarným pedagogům umožnit rozvoj svých znalostí a dovednosti, navázat profesionální vztahy s galeriemi i školami, a provádět praktické a teoreticky založené školení Galeriím dát možnost zkoumat otázky zprostředkování umění a pochopit, jak nabídnout trvale kvalitní přístup k návštěvníkům, umělcům, zaměstnancům i dobrovolníkům Pro galerijní pedagogy získat odborné vzdělání a profesionální pomoc od již zapojených a zkušených, a pracovat ve spolupráci s dalšími galeriemi i v zahraničí, s místními úřady, školami a uměleckými organizacemi Pro pracovníky s mládeží úzce spolupracovat s umělci a galeriemi – to slouží jako praktický prostředek k rozvoji porozumění, zkoušení nápadů a zlepšení vztahu k umění pro děti a mládež Viz.: http://www.engage.org/about/whatis.aspx

Praxe galerijní pedagogiky aneb Jak to funguje Současné animace jsou v těchto podobách: - interaktivní prohlídky (pro skupiny i jednotlivce; divák se zapojuje aktivně do připraveného programu) prohlídky s výkladem (pro skupiny i jednotlivce; divák se zapojuje pasivně – dělá si poznámky nebo se ptá) - přednášky - diskuse (např. s umělci) -výtvarné kroužky - workshopy (např. letní; v rámci většího projektu jako je třeba Muzejní noc)

Seznam použitých elektronických zdrojů: http://www.muni.cz/general/search?search_string=Galerijn%C3%AD%20animace%20a%20zprost%C5%99edkov%C3%A1n%C3%AD%20um%C4%9Bn%C3%AD http://liblists.sussex.ac.uk/items/A9E0E8AC-A22F-F5D4-CC4C-AE95CCE7F2EF.html http://www.lcoastpress.com/journal.php?id=4 http://www.amazon.com/Learning-Museums-Experiences-American-Association/dp/0742502953 http://books.google.cz/books?id=ar1WgzGgj8YC&printsec=frontcover&hl=cs&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false http://animace.irer.cz/ http://www.engage.org/home/index.aspx http://www.engage.org/about/whatis.aspx