Komunikační dovednosti – cvičení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Advertisements

Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD PhDr. Eva Tomešová, Ph.D.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
PSYCHICKÉ JEVY.
19.a školení lektorů.
Komunikační styly v knihovnické praxi Profesionalita a komunikační styl Efektivní komunikace Komunikační proces Postoje a sociální jednání PhDr. Jaroslava.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Zásady dobré komunikace
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Proces vnímání v komunikaci
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Humanistické a existenciální teorie v SP
VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Chyby při vnímání druhých lidí
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE. Vymezení pojmu komunikace Nejen řeč, nýbrž všechno chování je komunikací – a každá komunikace ovlivňuje chování (Watzlavik 1969).
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
KOMUNIKACE.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
(přednáška k předmětu Základy práva)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOTIVACE.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Sociální dovednosti učitele
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
Úvod do psychologie II. přednáška
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Rodičovství biologické a pěstounské
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Komunikační dovednosti – cvičení logo Komunikační dovednosti – cvičení Prof. PhDr. Ing. Lenka Hajerová-Műllerová, Ph.D., MPH lenka.hajerovamullerova@vsem.cz

Jak změnit špatný první dojem? logo Cvičení 1.: Nastoupili jste do nové práce. Na podnikovém večírku jste se chovali nevhodně. Jako šašek.   Jak změnit špatný první dojem? Jaký komunikační kanál použijete?

Cvičení 2.: 1. Ben je sportovec. logo Cvičení 2.: 1. Ben je sportovec. 2. Ben je silný, ambiciózní, egocentrický a má slabé výsledky ve škole – podle scénáře o školních sportovcích. 3. Ben ukončil kurz chemie na výbornou – na základě scénáře o školních sportovcích se nám nezdá pravdivou. 4. Ben přestupuje na Harvard University – Ben je výjimka, jistě si to budeme pamatovat. 5. To, co si pamatujeme o Benovi, není ovlivněno objektivními vzpomínkami, ale silně je to ovlivněno našimi již předem učiněnými úsudky a schématy, co k sobě patří či nikoli. Rekonstrukce obsahuje informace, které nebyly součástí původních vjemů, nebo naopak v ní vjemy chybí. Ve které fázi percepce nás zásadně ovlivní předsudek?

Cvičení 3.: Hledání motivu logo Cvičení 3.: Hledání motivu Váš velmi dobrý přítel je přítomen na charitativní akci. Motivem je: dobročinnost? snaha zviditelnit se? odpočet od základu daně? Člověk, který Vám velmi ublížil, je přítomen na charitativní akci.  

Jaké stereotypy ovlivňují naši komunikaci? s muži, ženami; logo Cvičení 4.: Jaké stereotypy ovlivňují naši komunikaci? s muži, ženami; s homosexuály, heterosexuály; s věřícím, ateistou; s příslušníkem různých ras a náboženství.

U koho byste hledali svůj sebeobraz? logo Cvičení 5.: U koho byste hledali svůj sebeobraz?   Jakou roli hraje tento člověk ve Vašem životě? V jakém jste vztahu?

logo Cvičení 6.: Uveďte příklady vlastního chování, které u Vás vyvolávají kladné sebepojetí:   A naopak příklady Vašeho chování, které vyvolávají negativní sebepojetí:

logo Cvičení 7.: Uveďte příklady otevřenosti vůči vlastním rodičům x přátelům ve sdělování informací týkajících se vašeho života:   Uveďte, v jakém vztahu je k vám osoba, které svěříte informace, které si jinak chráníte (oblast skrytého já):

logo Cvičení 8.: Příteli/přítelkyni se rozpadl dlouholetý vztah. Co řeknete, abyste posílili jeho/její sebeúctu? Jaký komunikační kanál použijete?      Vašeho přítele/přítelkyni nepovýšili. Co řeknete, abyste posílili jeho/její sebeúctu? Jaký komunikační kanál použijete?

logo Cvičení 9.: Dohledejte v odborné literatuře vysvětlení Maslowovy teorie a doplňte pyramidu.

Jak a za jakých okolností naplnit fyziologické potřeby. logo Co z A. Maslowovy teorie vyplývá pro řečníky? Měli bychom vědět, jaké potřeby posluchačů nejsou naplněny a na tyto potřeby apelovat při motivaci posluchačů. Jak a za jakých okolností naplnit fyziologické potřeby. Ochrana bezpečí a odstranění fyzické či psychické újmy. Poradit posluchačům, jak být milován a jak milovat (apel na potřebu afilace). Sebeúcta pochází alespoň z části z pochvaly, obdivu, který je komunikován druhými lidmi. Inspirační projevy typu „vy jste ti nejúžasnější“. Sebeúctu zvyšují úspěchy a finanční zisk. Apely na potřeby seberealizace, na lidskou touhu být co nejlepší.

Vnímáte jako - zdvořilost či zájem o zdraví člověka? logo Cvičení 10.: Komunikace existuje v kontextu – určuje význam verbálního i neverbálního sdělení. Otázku: „JAK SE MÁŠ?“ Vnímáte jako - zdvořilost či zájem o zdraví člověka?

Zamyslete se, jak typ kontextu ovlivňuje komunikaci: logo Cvičení 11.: Zamyslete se, jak typ kontextu ovlivňuje komunikaci: Fyzický - rozhovor na FOTBALOVÉM ZÁPASE x POHŘBU. Kulturní - pravidla v rámci skupiny (životní styl, přesvědčení, hodnoty, chování). Sociálně-psychologický - souvisí s postavením mluvčích, s formálností situace, s normami skupiny (VEČEŘE V DOMĚ ŠÉFA x SETKÁNÍ S PŘÁTELI V KAVÁRNĚ). Časový - sdělení v posloupnosti událostí (komunikace poté, co jsme informováni o ÚMRTÍ x o VÝHŘE). Jak například posun časového kontextu ovlivní zbývající kontexty - PŘIJDU POZDĚ NA SCHŮZKU…

Přiřaďte k pojmu (písmenu) správnou definici (číslo): logo Cvičení 12.: Přiřaďte k pojmu (písmenu) správnou definici (číslo): A. Stereotyp; B. Atribuce; C. Sebenaplňující předpověď; D. Schémata; E. Sociální srovnávání; F. Implicitní teorie osobnosti; G. Sebepojetí; H. Sebeúcta; I. Jednostranné hodnocení sebe sama. Mentální vzorce nebo konstrukce, které vám pomáhají třídit informace. Závěr, že druhý má určité pozitivní vlastnosti, protože víte, že má jiné pozitivní vlastnosti. Proces, kdy srovnáváte sebe sama nejčastěji se sobě rovnými lidmi. Vaše vlastní představa o tom, kdo jste. Vaše ocenění sebe sama. Tendence přisvojovat si zásluhy za pozitivní výsledky, popírat odpovědnost za výsledky negativní. Proces, jímž se snažíte vysvětlit motivaci chování druhého. Situace, kdy předpovíte něco, co se splní z toho důvodu, že jste se svou předpovědí řídili, že jste jednali, jako by to byla skutečnost. Zafixované percepce skupiny lidí.

Zkontrolujte si správnost řešeného cvičení: logo Cvičení 13.: Zkontrolujte si správnost řešeného cvičení: Stereotyp – 9. Zafixované percepce skupiny lidí. Atribuce – 7. Proces, jímž se snažíte vysvětlit motivaci chování druhého. Sebenaplňující předpověď – 8. Situace, kdy předpovíte něco, co se splní z toho důvodu, že jste se svou předpovědí řídili, že jste jednali, jako by to byla skutečnost. Schémata - 1. Mentální vzorce nebo konstrukce, které vám pomáhají třídit informace. Sociální srovnávání – 3. Proces, kdy srovnáváte sebe sama nejčastěji se sobě rovnými lidmi. Implicitní teorie osobnosti – 2. Závěr, že druhý má určité pozitivní vlastnosti, protože víte, že má jiné pozitivní vlastnosti. Sebepojetí – 4. Vaše vlastní představa o tom, kdo jste. Sebeúcta – 5. Vaše ocenění sebe sama. Jednostranné hodnocení sebe sama – 6. Tendence přisvojovat si zásluhy za pozitivní výsledky, popírat odpovědnost za výsledky negativní.

logo Cvičení 14.: Uveďte Vaše pojetí úspěšného pracovníka.

Napište příklady komunikace, kterou lze označit jako přístup: logo Cvičení 15.: Napište příklady komunikace, kterou lze označit jako přístup: pasivní – agresivní – manipulativní – asertivní –  

Uveďte na příkladu, kdy jste se s manipulací setkali: logo Cvičení 16.: Uveďte na příkladu, kdy jste se s manipulací setkali:   Jaký jste měli pocit? Popište, o jakou manipulační techniku se pravděpodobně jednalo: Popište možný způsob obrany:

Nátlakové taktiky a manipulativní taktiky. logo Cvičení 17.: Porovnejte! Nátlakové taktiky a manipulativní taktiky. Jsou shodné? Případně v čem vnímáte shodu?   V čem naopak byste popsali rozdíl:

logo Cvičení 18.: Každý z nás je členem nějakého rodu (rodiny), který má svou historii a tradici. Pokuste se vytvořit (namalovat) rodový (rodinný) erb, který by rod (rodinu) co nejvíce vystihl.