„Jsme jen náhodným výtvorem náhodných

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„Jsme jen náhodným výtvorem náhodných
Advertisements

Poměrní ukazatelé Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Společenská změna. „Panta rei“ (vše plyne) Herakleitos.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Genetika. Genetika – nauka o dědičnosti a proměnlivosti.
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
nejdelší historická etapa archeologie= jediný zdroj informací období vzniku a vývoje člověka, společnosti a kultury.
Vývojová teorie - Evoluce života na Zemi. Vývoj názorů: Středověk – stvoření Od 18.století se zasloužili o nový pohled s podklady důkazů vědci: Carl Linné.
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
Vývoj člověka. Obsah prezentace ● náboženský názor ● Lamarkova teorie ● Darwinova teorie ● neodarwinismus ● teorie vzniku rodu HOMO.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Pravěk Vývoj člověka.
Obyvatelstvo Na Zemi žije v současnosti více než 7 miliard lidí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Poměr.
Vznik a vývoj života.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Vznik a vývoj člověka.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Nejbližší předkové člověka Autor: Kamil Bujárek,
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
PŘÍRODNÍ VÝBĚR (SELEKCE)
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Poměr v základním tvaru.
Psychologie zdraví.
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
13. Růst lidské populace, demografie
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Životní cyklus.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
LIDSKÉ RASY.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

„Jsme jen náhodným výtvorem náhodných okolností,anebo výsledkem zákonitého procesu? Jsme potomky jedné matky z doby před sta tisící lety, anebo jsme prozaickým vyústěním postupné evoluce?“ Richard Leakey

z řeckého „anthropos“ = člověk Antropologie - obecná věda o člověku z řeckého „anthropos“ = člověk Antropologie ve starším pojetí = věda zkoumající somatické vlastnosti člověka Antropolog. závěry z vykopávek - tzn. antropologie se zabývá měřením lebek a zkoumáním kostí. Další část se zabývá zkoumáním lidských plemen, vývojem dětí, dospíváním , stárnutím atd.

Organizmus a životní prostředí = JEDNOTA FYZICKÁ ANTROPOLOGIE - zakladatel Aleš Hrdlička (1869 Humpolec - 1943 Washington) Zkoumá člověka z hlediska morfologického, fyziologického, hygienického ( vliv prostředí na zdraví člověka) Tyto tři disciplíny podávají komplexní pohled na člověka jako biologický druh Organizmus a životní prostředí = JEDNOTA

VÝVOJOVÁ ANTROPOLOGIE ontogeneze fylogeneze Vývoj jedince určitého druhu Antropogeneze = vývoj lidstva jako druhu Paleoantropologie - výzkum nejstarších vývojových stupňů člověka Styčné oblasti s částí zoologie = primatologie Těsný kontakt s archeologií - výzkum hmotné kultury ve vykopávkách Prehistorická a historická antropologie - studuje mladší stadia člověka

ontogeneze Embryologie - zkoumá vývojové zákonitosti před narozením Biologie dítěte - součást vývojové antropologie, začíná narozením jedince Genetika - studuje zákony dědičnosti

Etnická antropologie - studuje tělesné rozdíly mezi jednotlivými skupinami lidstva Kulturní a sociální antropologie - studuje člověka jako subjekt ve společnosti v jeho kulturních a společenských projevech Pedagogická antropologie - studuje chování člověka z hlediska jeho adekvátnosti ve vztahu k jeho názoru na svět.

Darwinovo učení = základ evoluční teorie O vzniku druhů přírodním výběrem PRINCIPY Každá populace je nositelem dědičné proměnlivosti znaků = fenotypová variabilita V tomto důsledku mají její nositelé rozdílnou reproduktivní zdatnost ( schopnost plodit) Biologické druhy plodí více potomků, než je schopno přežít a předat znaky dále = jakákoli nepatrná výhoda, kterou tito potomci zdědí může v následujících generacích zakotvit jako znak a za jistých okolností se zmnožit

Zánik populace CO DARWIN PŘEDPOKLÁDAL ? prostředí, vůle jedince Zdroje proměnlivosti jsou náhodné nikoli řízené Důsledek vytvoří Přírodní náhodný výběr Jedince přizpůsobitelné prostředí tak, aby přežil a mohl se rozmnožovat to povede Odstranění nevhodných a slabých jedinců Za určitou dobu, při stálých podmínkách prostředí bude adaptační zdatnosti populace na vrcholu a nastane nemožnost další adaptace Zánik populace

Mutace + přírodní výběr = evoluční změna Co Darwin neznal ? Mendelovu vědeckou teorii dědičnosti, kde je kladen důraz na mutace Mutace + přírodní výběr = evoluční změna

Práce genetiků S.S.Četvernikova,R.A. Fischera, S. Wrighta a dalších obrat v Darwinově teorii Závěry genetiků - konec 40. let 20.st. 1. Biologické druhy se od sebe liší svým dědičným vybavením - genofondem 2. Proměny populací jednotlivých druhů jsou podmíněny malými změnami v jejich genofondu 3. Tyto změny jsou připisovány výlučně mutacím, které se rozšířily v genotypu dané populace 4. Mutace se rozprostřely v dané populaci převážně přírodním výběrem, jistý podíl mohly mít i mutace zvenčí a náhodné kolísání ve výskytu genů, zejména v malých populacích

Neodarwinisté -spojili poznatky genetiky populací, systematiky, paleontologie a morfologie zaměřené na Darwinův přírodní výběr nová teorie Historický vývoj každého organismu je pozvolný, plynulý a každá změna v organismu i organismus samotný byly výsledkem postupné adaptace vůči tlaku zevního prostředí

SOUČASNOST - DVĚ TEORIE EVOLUCE Fyletický gradualismus postupné a stálé hromadění malých změn po dlouhou dobu Model přerušované rovnováhy- střídání fáze krátké a rychlé, kdy se prudce mění genetická rovnováha a s ní i vnější vzhled populace, s fází dlouhé stagnace, kdy se změněný vzhled už nemění. Nový druh vzniká najednou a plně zformován Evoluční skoky, posuny Soustřeďují se do krátkých geologických období a malých okrajových populací, které jsou pak odříznuty od populace předků SILNÝ SELEKČNÍ TLAK

Jak vznikne nový druh ? Nový druh , který vzniká se stále více odlišuje od rodičovského až do okamžiku, kdy se stane novým druhem. Rodičovský druh postupně zaniká( gradualisté) Odštěpí se dceřiná populace od rodičovské, dceřiná se rychle mění, rodičovská populace jako druh přetrvává dál (punktualisté) Punktualisté - zastánci tvorby druhů štěpením - kladogeneze Gradualisté jsou zastánci fylektické přeměny druhu - anageneze

Jak velká musí být populace, aby se proměnila v nový biologický druh ? Je malá a izolovaná populace se zúženou proměnlivostí náchylnější k evolučním změnám ? Teorie „zakladatele“ - malá ,izolovaná populace může za určitou dobu vytvořit nový druh Teorie „hrdlo láhve“ - rozdrobení větší populace do menších skupin, jejich rozdělení, nebo pokles původně velkého počtu lidí v populaci na menší počet příslušníků efektivní populace

Vysoce specializovaný druh Méně specializovaný druh PRINCIPY ADAPTACE DRUHU Vysoce specializovaný druh Méně specializovaný druh Změna = tlak prostředí Nahrává jeho specializaci = dokončí svou proměnu Působí proti jeho specializaci Snadno se adaptuje NOVÝ DRUH NOVÝ DRUH Zánik druhu

TEORIE EVOLUCE RODU HOMO Na počátku 20. stol. paleoantropologové Británie a USA stanovili 4 hlavní epizody ve vývoji člověka (Arthur Keith, G.Eliot Smith, F. Wood Jones, Henry F. Osborn, Wilůiam King Gregory) Sestup se stromů na zem - terestrialita Vývoj vzpřímené postavy - vertikalizace Chůze po dvou - bipedismus (A. Keith) Vývoj mozku - encephalismus (G.E.Smith)

Klasická teorie vzniku druhu homo sapiens sapiens neadrtálci Starší větve předchůdce homo, která se na jeho větev a větev homo rozštěpila Fylektický gradualismus - z h. erectus Proces přerušované rovnováhy z malé izolované populace H. sapiens sapiens přední Východ ( Levanta 100 - 70 tis.let Evropa 50 - 35 tis. let H. sapiens neandrtalensis 320 - 30 tisíc let

Kde vznikl homo sapiens sapiens ? monocentrismus - všichni moderní lidé jsou potomky jedné ženy nebo malé skupiny žen z Afriky - teorie „out of Africa“ Polycentrismus - h.sapiens sapiens se vyvinul ze svých vývojových předků na několika místech Země současně - teorie multiregionální „Genetické hodiny“ - přítomnost mitochondriální DNA - je jednoduchá, má pouze 37 genů, dědíme ji po matce Jsme potomky „jedné“ ženy z Afriky ,která žila asi před 200 - 500 tis.lety

Hypotézy na vznik prvního hominidního druhu Darwin – považoval zhotovení kamenných nástrojů za vznik evolučního balíčku – technologie, dvounohost, zvětšení mozku – ideál: život je boj a pokrok se získává iniciativou a úsilím 20.stol. – první desetiletí – lidský vývoj byl poháněn ne dvounohostí, ale zvětšujícím se mozkem 40.léta 20.stol. – člověk je tvůrce a výrobce nástrojů – autor hypotézy Kenneth Oakley – výroba a používání kamenných nástrojů ( ne zbraní) dala impuls naší evoluci 60.léta 20.stol. – člověk lovec – sběrač – zdůrazňovali souznění s přírodou, převládal názor, že lov udělal člověka lidským 70.léta 20stol.- roste ženské sebeuvědomění – alternativní teorie o ženě sběračce – jádro společnosti tvoří žena a její potomstvo, ženy byly iniciativnější při vynalézání technologií a sběru potravin

USOUDILI TEDY, ŽE PRVNÍ LIDÉ SE OBJEVILI ASPOŇ PŘED 15-30 MILIÓNY LET. V současné době existují dva názory na dobu, kdy se objevila první verze moderních lidí. Elwyn Simons a David Pilbeam identifikovali nález G.E.Lewise z roku 1932 v Indii jako ramapitheca podle tvaru zubů a čelisti a označili ji jako čelist s lidskými rysy podle hypotézy o vázanosti evoluce (jeden znak podmiňuje výskyt dalších) usoudili, že ramapithecus chodil vzpřímeně a lovil a žil ve společenském prostředí. Fosilní nálezy byly stejně staré jako nálezy tohoto druhu z Asie a Afriky USOUDILI TEDY, ŽE PRVNÍ LIDÉ SE OBJEVILI ASPOŇ PŘED 15-30 MILIÓNY LET.

DNES SE MÁ ZA TO, ŽE PRVNÍ LIDSKÝ DRUH SE OBJEVIL PŘED 5-7 MIL. LET. Koncem 60.let minulého století biochemici Allan Wilson a Vincent Sarich porovnávali strukturu proteinů živých lidí a afrických opic s cílem určit stupeň strukturálního rozdílu mezi lidskými a opičími proteiny.Rozdíl měl ukázat poměr k času jako výsledek mutací – čím déle jsou opice a lidé oddělenými druhy tím větší bude počet mutací = vypočítali mutační rychlost = molekulární hodiny. Podle nich se lidský druh objevil před 5 mil.let. DNES SE MÁ ZA TO, ŽE PRVNÍ LIDSKÝ DRUH SE OBJEVIL PŘED 5-7 MIL. LET. Tuto teorii podpořili dalším výzkumem i molekulární genetici. V roce 1987 molek. genetici A.C.Wilson, R.L.Cannová, M.Stonekid vytvořili teorii tzv.genetických hodin.

Věřilo se, že Darwinův evoluční balíček určitých ceněných lidských charakteristik byl sestaven správně lidský druh měl určitý stupeň dvounohosti, technologií a větší mozek to vedlo k domněnce, že hominidé se od začátku odlišují od ostatní přírody. Tuto hypotézu by měly podpořit fosilní nálezy – ale nálezy nejstarších nástrojů jsou staré jen 2,5 mil.let. 5 milionů let dělí vznik dvounohosti od technologie výroby nástrojů.