Bylo příčinou potopení Titaniku selhání materiálu?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – konstrukce Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výklad problematiky poruch plochých střech.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství.
Moderní metody navrhování převodových ústrojí
Název školy příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:
CO MÁ VĚDĚT KONSTRUKTÉR O TEPELNÉM ZPRACOVÁNÍ - materiál
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Válce – úprava pracovní plochy Tematická oblast: Motory – pevné části
VY_32_INOVACE_
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
Vytápění Tepelné ztráty
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Základní škola a mateřská škola Damníkov
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Teplovodní otopné soustavy Vypracovala: Ing
Problematika chlazení počítačových komponent
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Únavové poruchy letadel fraktografická analýza
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Simulace socio-ekonomických systémů
Úvod do fyziky opakování
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Únavové poruchy letadel řádkovací elektronová mikroskopie
Saturn Sluneční soustava Název školy
Zeměpis pro 1. ročník Přírodovědného lycea Ročník 1. říjen 2013
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
VY_32_INOVACE_
Chemicko-tepelné zpracování - test
Magmatické systémy Na rozdíl od povrchových procesů a vzniku sedimentárních hornin nemůžeme většinou magmatické procesy pozorovat přímo. Pouze ve výjimečných.
VY_32_INOVACE_65.
Měření krátkých časových intervalů s pikosekundovým rozlišením
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Opakování fyzikálních veličin-správný zápis fyzikálních veličin
Pracovní list Srovnávací frézka. Pracovní list Srovnávací frézka.
© 2014 Karel Vojtasík – Úprava vlastností hornin a zemin
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Flotační radiální pneumatiky
Klempířské práce Klempířské práce jsou nedílnou součástí každé kvalitní střechy. Aby střecha správně plnila svoji ochrannou funkci je potřeba klempířů.
Kompozity Kompozity tvoří materiálový systém, složený ze dvou nebo více fází, s makroskopicky rozeznatelným rozhraním mezi fázemi, dosahující.
Porovnání výsledků manuálních a automatických měření meteorologických parametrů na OBK Karel Dejmal Observatoř Košetice.
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Jak na prezentaci? Každý bude mít 5 minut na prezentaci vědeckého článku s tématem ekologie a Vaši kolegové a vyučující budou mít 2-3 minuty na otázky.
Fyzika pro 8. ročník (IV. díl)
ZKOUŠKY CEMENTU teorie
ADAPTACE NA ŽIVOT VE ŠKOLE
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2018 Ing. Michaela.
POČASÍ A PODNEBÍ.
Řady puntíků a čísel.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
Transkript prezentace:

Bylo příčinou potopení Titaniku selhání materiálu? H. Celar, Gymnázium Nad Kavalírkou L. Kotrla, Gymnázium Plasy T. Pachlová, Gymnázium Tachov K. Vaculovičová, Gymnázium, Brno, Vídeňská 47

Obsah Titanik Výběr materiálu Charpyho zkouška Vyhodnocení

Titanik v kostce Délka: 269,02 m Šířka: 28,25 m Váha: 46 328 tun Výtlak: 52 310 tun Kapacita: 2559 cestujících, 903 posádka Kapacita záchranných člunů: 1178 osob!!! Vodotěsných přepážek: 16 „s přelivem“!!! Max. rychlost: 24 – 25 uzlů (44,4 až 46,3 km/h) Spotřeba: 650 tun uhlí/den ručně přikládaných

Zkáza Titaniku 14. 4. 1912 v 23:40 náraz do ledovce s hmotností 3 až 6-krát větší za cca 10 vteřin rozpáral bok lodi v délce cca 100 m celková plocha trhlin: pouze 1,171 m2 za 2 hodiny 40 minut se nepotopitelná loď potopila. teplota vody: cca -2 °C počet mrtvých: 1513

Pozorovaná ocel pro naše experimenty vybraná ocel s přechodovým chováním (ČSN 11375 ) polykrystalický materiál - zrna ocel = „chameleon“ různé složení + strukturní složky = různé vlastnosti

Charpyho zkouška zkoušení vzorků s vrubem při rázovém zatížení měření množství absorbované energie při porušení některé materiály při snižení teploty „křehnou“ přechodová křivka Teplota [°C] Nárazová práce [J] Přechodová teplota Křehké chování Houževnaté chování

Naše pozorování ochlazování v alkoholové lázni chlazené kapalným dusíkem teplota lázně kontrolována termočlánkovým teploměrem naměřená přechodová křivka odhadujeme, že přechodová teplota zkoušené oceli má hodnotu kolem -30 °C

Lomové plochy změna mechanismu porušení => změna vzhledu lomové plochy

Srovnání srovnání vlastností oceli z Titaniku a modernější oceli s označením A36 podélné orientování x příčné orientování ocel A36 - vyšší hodnota vrubové houževnatosti - výrazně nižší přechodová teplota

Chyby okolo Titaniku selhání materiálu pro stavbu plátování trupu Titaniku některé prvky konstrukce nevhodně navrženy selhání lidského faktoru odstranění druhé řady záchranných člunů

Poděkování a reference Naše díky patří: organizátorům Fyzikálního týdne FJFI ČVUT, zejména katedře materiálů našemu supervizorovi ing. Radkovi Mušálkovi a Vám všem… FELKINS, K.:The Royal Mail Ship Titanic:Did a Metalurgical Failure Cause a Night to Remember? JOM 50(1), 1998, p. 12-18. FOECKE, T.: Metallurgy of the RMS Titanic. IR 6118, NIST, 1998. Materiálový list oceli ČSN 11375. www.matter.org.uk.