Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Blanka Kusá Název: VY_52_INOVACE_PR.3.4-19 Téma: Voda – základní podmínka života Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0903
Anotace: Výkladová prezentace, ve které se žáci seznámí s vodou jako jednou ze základních podmínek života. Zjistí, jaké vlastnosti má voda, kde všude ji najdeme a k čemu ji používáme. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Prvouka Ročník: 3. Druh učebního materiálu: výkladová prezentace Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – první stupeň
Základní podmínky života Voda Vzduch Světlo Teplo Živiny
1. Kde všude najdeme vodu? (pracuj podle obrázkové nápovědy) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Obrázek č. 1 Obrázek č. 3 Obrázek č. 4 Obrázek č. 2
2. K čemu všemu potřebujeme a používáme vodu 2. K čemu všemu potřebujeme a používáme vodu? (pracuj podle obrázkové nápovědy) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Obrázek č. 7 Obrázek č. 5 Obrázek č. 6
3. Jaké vlastnosti má voda? - existuje ve třech skupenstvích: bod varu = 100 ° C bod mrazu= 0 ° C
Pokus = Výroba ledu Postup: Připrav si plastový kelímek od pomazánkového másla, naplň ho po okraj vodou, zavři víčkem a dej na 24 hodin mrazit. Druhý den kelímek vytáhni a pozoruj, co se stalo. Nakresli obrázek :
VODA PŘI TUHNUTÍ ZVĚTŠUJE - ZMENŠUJE - NEMĚNÍ SVŮJ OBJEM. Otázky k pokusu: Co se stalo s víčkem po zamrznutí ledu a proč ? --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Můžeš dát do mrazničky skleněnou láhev naplněnou vodou a proč ? Rozhodni: VODA PŘI TUHNUTÍ ZVĚTŠUJE - ZMENŠUJE - NEMĚNÍ SVŮJ OBJEM.
Voda je dobré rozpouštědlo Pokus = Které látky jsou ve vodě rozpustné? Pomůcky: malé skleničky, naplněné do poloviny vodou sůl, olej, jar, cukr, písek, kamínky, mouka, ocet (vždy jen malé množství) Postup: ve vodě vždy několik minut rozpouštěj mícháním několik lžiček dané suroviny a rozhodni, zda se jedná o látky rozpustné či nerozpustné.
Doplň tabulku: LÁTKY MOHU ROZDĚLIT NA LÁTKY VE VODĚ 1. ROZPUSTNÉ: 2. NEROZPUSTNÉ: .…………………………… ….......................................... ……………………………. ……………………………..… Mohu nějak urychlit rozpouštění látek ? ANO, když ……………………………………………… NE
Použité zdroje: Obrázek č. 4 http://www.sborovna.cz/kniznica.php?action=show_version&id=68158&hit=71631 Obrázek č. 2 http://www.guh.cz/edu/bi/biologie_obratlovci/html05/foto_031.html rybník http://mlekovice.wz.cz/priroda.html Obrázek č. 3 http://www.pe.cz/energie-a-sluzby/stlaceny-vzduch.htm Obrázek č. 5 http://www.stastnyzivot.wz.cz/pitny%20rezim.htm Obrázek č. 1 http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cnn-bohati-chudi-a-klimaticke-zmeny Obrázek č. 6 http://byznys.lidovky.cz/vodni-elektrarny-stale-vyrabeji-turbiny-zmirnuji-silu- privalu-vody-1jd-/firmy-trhy.asp?c=A090701_105413_firmy-trhy_nev Obrázek č. 7 http://www.keliwood.cz/aktuality/vodni-kolo