Publicistický styl - úvod
Otázky k tématu 1) Co jsou to masmédia? Uveďte konkrétní příklady. 2) V čem se masmediální komunikace liší od přímé mezilidské komunikace? 3) Jaké funkce mají publicistické texty (a masmédia obecně)? 4) V čem se publicistický styl liší od jiných funkčních stylů? 5) Co je to bulvár a jak jej lze odlišit od seriózní publicistiky? Uveďte příklady bulvárních a seriózních médií v ČR.
1) Masmédia Publicistický styl = styl masových médií Masmédia = hromadné sdělovací prostředky – přinášejí informace širokému okruhu příjemců DRUHY MASMÉDIÍ: A) tištěná – např. noviny a časopisy B) elektronická – např. rozhlas a televize C) síťová – např. zpravodajské servery a sociální sítě
2) Mediální komunikace Viz SCHÉMA – UČEBNICE, S. 132 Odlišnosti od přímé komunikace: Sdělení se šíří z jednoho centra (mediální organizace) pomocí média k široké veřejnosti Autorem je novinář, který zastupuje danou mediální organizaci Komunikace není přímá, probíhá pomocí technologie Sdělení je určeno velké mase příjemců, kteří se neznají a nevidí Příjemci mají jen omezenou možnost zpětné vazby
3) Funkce masmédií a publicistiky A) informační B) persvazivní = přesvědčovací a získávací C) společenská kontrola „hlídací pes demokracie“, „sedmá velmoc“, „čtvrtá moc ve státě“ D) zábavní E) vzdělávací
4) Specifika publicistického stylu Šíří se pomocí masmédií Nejrychleji se vyvíjí a mění Užívá jazykové prostředky všech funkčních stylů Vzniká pro masu anonymních příjemců různého věku, vzdělání a postavení
5) Média seriózní a bulvární
5) Média seriózní a bulvární Převaha informační funkce Ověřené zdroje informací Důraz na fakta a jejich odlišení od názorů Uměřená grafika Složitější vyjadřování Převaha zábavní funkce (infotainment) Neověřené zdroje informací Nepodávají fakta, časté smyšlenky a zkreslení Křiklavá grafika Jednoduché vyjadřování Témata – celebrity, sex, tragédie, skandály, násilí
Bulvární média v ČR Deníky: Blesk Aha Šíp Bravo Internetové noviny: Super.cz Spy.cz Bulvarizace médií?
Čtenost a prodaný náklad deníků v ČR
Dělení publicistických útvarů Psané („žurnalistika“) Mluvené 2. DĚLENÍ – viz UČEBNICE, S. 93 – UKÁZKY A, B Zpravodajské Publicistické Analytické Beletristické
Zpravodajské útvary Cílem je objektivně informovat o událostech Málo prostoru pro subjektivní názor autora Odpovídají na otázky: kdo – co – kdy – kde – jak – (proč) TYPY: Zpráva News feature (fíčrová zpráva) Oznámení Zpravodajské interview
Publicistické útvary Informují o událostech a hodnotí je Přinášejí subjektivní názor autora DĚLENÍ: 1) analytické – rozebírají a komentují fakta Typy – komentář, glosa, recenze, publicistické interview 2) beletristické – užívají umělecké prostředky Typy – sloupek, fejeton, reportáž, story PRACOVNÍ SEŠIT, S. 83, CVIČENÍ 1-4
Jazyk publicistiky Spisovnost / nespisovnost? Dvě protikladné tendence: 1) AUTOMATIZACE Užívání obvyklých, stereotypních vyjádření Např. v předpovědích počasí („Během dne na většině území polojasno, místy slabý déšť.“) Ustálené výrazy – tzv. publicismy (např. uprchlická krize, brexit) – častým užíváním se mění v tzv. klišé 2) AKTUALIZACE Užívání neobvyklých vyjádření, která upoutají příjemce (zejména v titulcích) Např. „Co Čech, to podnikatel.“; „S nikým nespi, budeš ve Spy.“; „jablkoholik“
Jazyk publicistiky Zestručňující shodné přívlastky (tenisový bronz, oscarový favorit) Nepravé věty vedlejší („Postavil se na start, aby už po 5 kilometrech závod vzdal.“) Hromadění jmen v 2. pádě (typické exempláře nové formy ohrožení lidské svobody) Řečnické otázky („Jak věřit vládním obezitologům, kteří sami tloustnou?“)
Jazyk publicistiky Zobecňující výrazy (veřejnost, odpovědná místa) Frazémy (být trnem v oku, mít na kahánku) Vsuvky a citace (jak uvádí agentura Reuters) Nevlastní předložky (bez ohledu na, v zájmu, u příležitosti)