Publicistický styl - úvod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Publicistický styl a jeho charakteristika
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Publicistický styl Mgr. Michal oblouk.
Interpretace neuměleckého textu Výklad II. Označte v textu termíny Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení funkce přesvědčovací,
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
Slohové postupy a útvary
funkce médií ve společnosti moc médií
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Anotace Materiál slouží k: objasnění pojmu MÉDIA rozšíření povědomí o nich Zdokonalení schopnosti třídit jednotlivá média pochopení významu médií v lidském.
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
TV042, TV110/ Masová komunikace
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Masmédia.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,7_17_MÉDIA.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Automatizace a aktualizace Automatisací tedy rozumíme takové užívání jazykových prostředků, a to buď isolovaných.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
Písemná práce Základní informace.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
1.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

Publicistický styl - úvod

Otázky k tématu 1) Co jsou to masmédia? Uveďte konkrétní příklady. 2) V čem se masmediální komunikace liší od přímé mezilidské komunikace? 3) Jaké funkce mají publicistické texty (a masmédia obecně)? 4) V čem se publicistický styl liší od jiných funkčních stylů? 5) Co je to bulvár a jak jej lze odlišit od seriózní publicistiky? Uveďte příklady bulvárních a seriózních médií v ČR.

1) Masmédia Publicistický styl = styl masových médií Masmédia = hromadné sdělovací prostředky – přinášejí informace širokému okruhu příjemců DRUHY MASMÉDIÍ: A) tištěná – např. noviny a časopisy B) elektronická – např. rozhlas a televize C) síťová – např. zpravodajské servery a sociální sítě

2) Mediální komunikace Viz SCHÉMA – UČEBNICE, S. 132 Odlišnosti od přímé komunikace: Sdělení se šíří z jednoho centra (mediální organizace) pomocí média k široké veřejnosti Autorem je novinář, který zastupuje danou mediální organizaci Komunikace není přímá, probíhá pomocí technologie Sdělení je určeno velké mase příjemců, kteří se neznají a nevidí Příjemci mají jen omezenou možnost zpětné vazby

3) Funkce masmédií a publicistiky A) informační B) persvazivní = přesvědčovací a získávací C) společenská kontrola „hlídací pes demokracie“, „sedmá velmoc“, „čtvrtá moc ve státě“ D) zábavní E) vzdělávací

4) Specifika publicistického stylu Šíří se pomocí masmédií Nejrychleji se vyvíjí a mění Užívá jazykové prostředky všech funkčních stylů Vzniká pro masu anonymních příjemců různého věku, vzdělání a postavení

5) Média seriózní a bulvární

5) Média seriózní a bulvární Převaha informační funkce Ověřené zdroje informací Důraz na fakta a jejich odlišení od názorů Uměřená grafika Složitější vyjadřování Převaha zábavní funkce (infotainment) Neověřené zdroje informací Nepodávají fakta, časté smyšlenky a zkreslení Křiklavá grafika Jednoduché vyjadřování Témata – celebrity, sex, tragédie, skandály, násilí

Bulvární média v ČR Deníky: Blesk Aha Šíp Bravo Internetové noviny: Super.cz Spy.cz Bulvarizace médií?

Čtenost a prodaný náklad deníků v ČR

Dělení publicistických útvarů Psané („žurnalistika“) Mluvené 2. DĚLENÍ – viz UČEBNICE, S. 93 – UKÁZKY A, B Zpravodajské Publicistické Analytické Beletristické

Zpravodajské útvary Cílem je objektivně informovat o událostech Málo prostoru pro subjektivní názor autora Odpovídají na otázky: kdo – co – kdy – kde – jak – (proč) TYPY: Zpráva News feature (fíčrová zpráva) Oznámení Zpravodajské interview

Publicistické útvary Informují o událostech a hodnotí je Přinášejí subjektivní názor autora DĚLENÍ: 1) analytické – rozebírají a komentují fakta Typy – komentář, glosa, recenze, publicistické interview 2) beletristické – užívají umělecké prostředky Typy – sloupek, fejeton, reportáž, story PRACOVNÍ SEŠIT, S. 83, CVIČENÍ 1-4

Jazyk publicistiky Spisovnost / nespisovnost? Dvě protikladné tendence: 1) AUTOMATIZACE Užívání obvyklých, stereotypních vyjádření Např. v předpovědích počasí („Během dne na většině území polojasno, místy slabý déšť.“) Ustálené výrazy – tzv. publicismy (např. uprchlická krize, brexit) – častým užíváním se mění v tzv. klišé 2) AKTUALIZACE Užívání neobvyklých vyjádření, která upoutají příjemce (zejména v titulcích) Např. „Co Čech, to podnikatel.“; „S nikým nespi, budeš ve Spy.“; „jablkoholik“

Jazyk publicistiky Zestručňující shodné přívlastky (tenisový bronz, oscarový favorit) Nepravé věty vedlejší („Postavil se na start, aby už po 5 kilometrech závod vzdal.“) Hromadění jmen v 2. pádě (typické exempláře nové formy ohrožení lidské svobody) Řečnické otázky („Jak věřit vládním obezitologům, kteří sami tloustnou?“)

Jazyk publicistiky Zobecňující výrazy (veřejnost, odpovědná místa) Frazémy (být trnem v oku, mít na kahánku) Vsuvky a citace (jak uvádí agentura Reuters) Nevlastní předložky (bez ohledu na, v zájmu, u příležitosti)