CESTA Z PRAVĚKU 9. část ROMANTISMUS ICT 2 –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Advertisements

Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Klasicismus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Klasicismus Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3617_ Klasicismus Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_19_ Hudební romantismus.
Romantismus v Čechách a v Rusku VYTVOŘIL PETR MELICHAR.
Bedřich Smetana 19.století – ROMANTIZMUS Český národní skladatel.
Pavel Kubica. Počet obyvatel : Hlavní město: Vídeň Jazyk: Němčina Měna: Euro Hymna: Land der Berge, Land am Strome.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_28_Jevištní hudební formy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Hudební kultura v Čechách v době romantismu (Bedřich Smetana) -žáci.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_12:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: 20. století ve vážné.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDBA VÁŽNÁ A POPULÁRNÍ Název: HUDBA.
OPAKOVÁNÍ(KŘÍŽOVKA), MUZIKÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název učiva: BEDŘICH SMETANA
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Romantismus.
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
AUTOR: Lenka Šilhánková
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Materiál je určen pro žáky od 4.třídy.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Typy orchestrů a jejich obsazení
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_08
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Název školy:. Základní škola Netvořice Autor:. Mgr
Dějiny hudby a její osobnosti
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výtvarné umění – kvíz Portréty skladadelů – kvíz Test Poslech POJMY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Franz Schubert AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Opakování učiva (průřez)
Mgr. Jana Doubková Dějiny hudby listopadu 2012
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Hudební skladatelé TÉMA: Antonín.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
10.část ČESKÝ ROMANTISMUS ICT 2 –
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Wolfgang Amadeus Mozart
3. Část ROMÁNSKÁ DOBA ICT 2 –
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Dějiny hudby a její osobnosti
Klasicismus v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

9. část ROMANTISMUS ICT 2 – 1 - 54 CESTA Z PRAVĚKU 9. část ROMANTISMUS ICT 2 – 1 - 54 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS 1820 - 1900 z francouzského romantique = románský, ale také tajemný, fantastický romantismus vznikl jako protiklad klasicismu zakladatel Jean Jacques Rousseau => zdůrazňoval nadvládu citu a fantazie nad rozumem Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS charakteristické rysy romantismu: klade důraz na cit a fantazii člověk je jedinečný a neopakovatelný svoboda, individualismus návrat k přírodě náměty hledá v lidových tradicích, ve folklóru pravdu hledá v umění a ne ve filozofii Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS vzniká z hudebního klasicismu zdůrazněná emocionalita náměty z evropské lidové hudby spojování hudby s mimo hudebními, obvykle literárními myšlenkami => programová hudba programová hudba – měla motiv - láska k vlasti - láska k přírodě - milostné motivy Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS * hudebníci se stávají svobodnými osobnostmi už neslouží panovníkům,šlechticům jsou stále častěji jako svobodní umělci slouží sami sobě především hudbě Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS orchestr * během 19. století - neustále rozšiřován aby umožnil vyjádřit stále jemnější citové odstíny, tak i vyvolat mohutný dojem při plném nasazení všech nástrojů Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS vznikají nové hudební formy: * umělá píseň * symfonická báseň * programní symfonie * národní opera   Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS národní opera klade důraz na děj, na myšlenkové zaměření náměty historické, pohádkové a z lidového prostředí Skladatelé  komponovali na národní motivy a používali národní jazyk => politické úsilí jednotlivých národů o samostatnost Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS saxofon lesní roh vznikají nové hudební nástroje: Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS ve většině velkých měst vznikají konzervatoře s rozšířením orchestr souvisí nutnost vzdělávání dirigentů rozvoj hudební vědy rozvoj hudební publicistiky X rozvoj hudební kritiky Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS národní hudební školy česká - Bedřich Smetana Slovanské národy si vytvářejí národní hudební školy česká - Bedřich Smetana polská - Michail Ivanovič Glinka ruská - Frederik Chopin Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS ROMANTISMUS RANÝ VRCHOLNÝ (NOVOROMANTISMUS) POZDNÍ Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Hudební skladatelé romantismu SCHUMANN Robert WEBER Carl Maria BRAHMS Johannes ČAJKOVSKIJ Petr Iljič MAHLER Gustav STRAUSS Johann LISZT Franz PUCCINI Giacomo BIZET Georges PAGANINI Nikola SCHUBERT Franz CHOPIN Frederyk WAGNER Richard VERDI Giuseppe OFFENBACH Jacque Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Giacomo PUCCINI (1858 – 1924) Georges BIZET (1838 – 1875) Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Nicolo PAGANINI (1782 – 1840) Franz SCHUBERT (1797 – 1828) Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Frederyk CHOPIN (1810 – 1849) Richard WAGNER (1813 – 1883) Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Giuseppe VERDI (1813 – 1901) Johannes BRAHMS (1833 – 1897) Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Petr Iljič ČAJKOVSKIJ (1840 – 1893) Gustav MAHLER (1860 – 1911) Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Jean Jacques OFFENBACH Franz LISZT (1811 – 1886) Jean Jacques OFFENBACH (1819 – 1899) Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Franz Schubert 1797- 1828 rakouský hudební skladatel působil ve Vídni stejně jako Beethoven pocházel z učitelské rodiny, působil jako pomocný učitel žil ve velmi skromných podmínkách jako svobodný umělec, své nadání nemohl plně rozvinout zemřel v 31 letech říkali mu král písně - více jak 600 písní- na texty německých básníků Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

jednotlivé písně: Markétka u přeslice, Planá růže, písňová tvorba: jednotlivé písně: Markétka u přeslice, Planá růže, balada Král duchů, Pstruh, Zastaveníčko, Ave Maria písňové cykly: Spanilá mlynářka , Zimní cesta, Labutí zpěv další tvorba: symfonie (8) mše (7) smyčcová kvarteta (15) sonáta (15) Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Robert Schumann 1810- 1856 chtěl být klavírním virtuózem nadměrné cvičení spojené s nevhodným experimentem mu poškodilo pravou ruku → musel se rozloučit s dráhou klavíristy a věnoval se komponování manželka Klára (uznávaná klavíristka) seznamovala posluchače s  jeho skladbami byl také hudebním publicistou, založil hudební časopis - Kritika a úvahy o hudbě měl křehké zdraví, trpěl duševní chorobou, pokusil se o sebevraždu zbytek života trávil v ústavu pro choromyslné   Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Robert SCHUMANN 1810 - 1856 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

díla pro klavír: Klavírní koncert a moll, programní skladby: Karneval, Motýli, Dětské scény(Snění), Lesní scény, Fantazijní kusy, Fantazie C dur písňová tvorba: cykly- Láska a život ženy, Láska básníkova, Kruh písní, Myrty 4 symfonie: experimentoval v harmonii, rád používal neobvyklé, nepravidelné rytmické modely Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Carl Maria von Weber 1786- 1826 německý skladatel a dirigent pokládán za zakladatele německé romantické hudby opery: Čarostřelec * uplatnil německý lidový materiál * velký ohlas * ovlivnila spoustu skladatelů Euryanthe Oberon Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Zdroje použitých obrázků 3.- http://www.wikipaintings.org/en/henri-rousseau/woman-in-red-in-the- forest 3.- http://www.stephenhicks.org/2010/01/06/rousseaus-collectivism-and- statism/ 5.- http://www.dekorastuck.cz/historie/romantismus 5.- http://www.galeriekocka.cz/reprodukce-romantismus- schokoladenmadchen-1703/ 5.- http://www.ped.muni.cz/weng/literatura/romanticism/rom_fr.html 9.- http://www.inforama.cz/sipvz/zus/orchestr/popis.htm 12.- http://www.ndm.cz/cz/opera/inscenace/118-prodana-nevesta/ 13.- http://timemarcheson.wordpress.com/2011/06/28/1819-queen-victoria- and-the-saxophone-almanac-of-absurdities-for-6-28-2011/ 13.- http://www.tuba.cz/teraweb/eshop/1-Uvod/18-3-LESNI-ROHY Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

18.- http://www.classicalarchives.com/composer/3195.html 18.- http://www.citelighter.com/music/artists/knowledgecards/georges-bizet 19.- http://www.last.fm/music/Niccol%C3%B2+Paganini 19.- http://www.classicalarchives.com/composer/3308.html 20.- http://www.150681.it/fryderyk-chopin-compositore-e-pianista-polacco/ 20.- http://cs.wikipedia.org/wiki/Richard_Wagner 21.- http://www.cyberbass.com/Major_Works/Verdi_G/verdi.htm 21.- http://brahmssa.com/?p=802 22.- http://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Ilji%C4%8D_%C4%8Cajkovskij 22.- http://www.mfiles.co.uk/composers/Gustav-Mahler.htm 23.- http://cs.wikipedia.org/wiki/Ferenc_Liszt 23.- http://www.123rf.com/photo_15112385_jacques-offenbach-1819-1880-on- antique-print-from-1899-german-born-french-composer-cellist-and- impre.html Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

31.- http://www.classical.net/music/comp.lst/weber.php 25.- http://www.carus-verlag.com/index.php3?BLink=Schubert&selSprache=1 28.- http://www.frederickmoyer.com/essays/2011/04/explore-newly-unveiled- schumann-works/ 31.- http://www.classical.net/music/comp.lst/weber.php Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ROMANTISMUS Zpracovala: Mgr. Ilona Daňková CESTA Z PRAVĚKU ROMANTISMUS Zpracovala: Mgr. Ilona Daňková Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR