Základní pojmy speciální pedagogiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Zákon o sociálních službách
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
ROZVÍJEJÍCÍ AKTIVITY V PROCESU VÝUKY V PRAXI
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Výchova mládeže s více vadami
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Speciální pedagogika (úvod do studia)
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Konference Net ZP – Síť péče o osoby se zdravotním postižením Včasná pracovní diagnostika pro tělesně postižené CZ.1.04/5.1.01/B Mgr. Martin Korych.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Dítě se sluchovým postižením
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Základy speciální pedagogiky
Individuální vzdělávací plán
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Základy speciální pedagogiky
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA. D EFINICE Pedagogická disciplína zabývající se celkovým rozvojem jedince s postižením (handicapem - znevýhodněním, defektem), jeho.
9. Tvorba individuálního plánu
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Sociálně aktivizační služby pro osoby se zdravotním postižením a seniory
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Pedagogika jako vědecká disciplína
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciálně pedagogické metody
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základní pojmy speciální pedagogiky Defekt (z lat. defektus = úbytek) - ztráta nebo poškození v anatomické stavbě organismu a porucha ve funkcích organismu Příčinami: dědičnost, onemocnění, úraz Defekt (podle doby vzniku): zděděný vrozený získaný

Defekty: 1. orgánové – postihují orgány nebo jejich části. Příčinou: 1.1 vývojová vada (anomálie, vývojové vady CNS, končetin, rozštěpové vady, úplné chybění orgánu) 1.2 následky nemocí (srdeční vada,obrny, chronické změny tkání) 1.3 poúrazové stavy – deformace orgánů, amputace 2. funkční – porucha funkce orgánu, aniž by byla poškozena jeho tkáň. Příčinou: nejčastěji poruchy v sociálních vztazích (orgánové neurózy, psychoneurózy, poruchy chování)

Dělení defektu podle hloubky postižení (stupně) lehký - nehrozí bezprostřední nebezpečí narušení vztahu ke společnosti střední - hrozí nebo se již vyvinula porucha sociálních vztahů těžký - porucha postihuje jedince ztrátou sociálních vztahů

Defektivita - důsledkem defektu, projevuje poruchami ve funkční i psychické výkonnosti, poruchami k sobě i k prostředí. defekt, který nabyl sociální dimenzi (Sovák) příčinou je nevhodná reakce prostředí na defekt (Jesenský 1993) - je poruchou celistvosti člověka - vztahu ke vzdělávání, výchově, práci, společnosti není stav trvalý, je odstranitelná a proto je předmětem speciální výchovy, vzdělávání a sociální rehabilitace.

Znaky defektivity (Jesenský 1993): - multifaktorový a multidimenzionální charakter - není přímoúměrná stupni defektu - má specifické znaky z hlediska druhu defektu - má dynamický charakter (možnost odstranění defektivity Vnější příznaky defektivity: - změny v učení a chování - změny v pracovních aktivitách - změny ve společenských aktivitách - změny v zaměření osobnosti a motivaci - změny v potřebách a hodnotovém systému

Dysaptibilita Aptibilita – schopnost vykonávat nějakou činnost způsobem a v rozsahu, jaký je u člověka považován za normální dysaptibilita - omezení nebo nedostatek schopnosti vykonávat normální lidské činnosti (týká se sdružených,Integrovaných činností) Defekt x dysaptibilita Defekt - týká se jednotlivých funkcí organismu

Handicap znevýhodnění - je nepříznivá situace pro daného člověka, vyplývající z poruchy nebo dysaptibility, která znemožňuje plnění úloh, jež jsou pro danou osobu normální. je prožíván jako reálné hodnocení, postoj okolí, uznávající, konstatující a akcentující znevýhodnění osoby s postižením Speciální potřeby – důsledky tělesného nebo duševního postižení nebo poruchy vedou k potřebě speciální pomoci

Speciální vzdělávací potřeby - změna pohledu - dítě s postižením vyžaduje při výuce speciální pomoc nebo změnu v postupu práce učitele využití speciálně pedagogických metod práce na postižení se díváme jako na jinou situaci, vyžadující odlišnou strategii výuky, jiné uspořádání učebny či jiný postoj vyučujících

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami 1. žáci se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami a vývojovými poruchami učení nebo chování) 2. žáci se zdravotním znevýhodněním (zdravotním oslabením, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování) 3. žáci se sociálním znevýhodněním (z rodinného prostředí s nízkým sociálním postavním, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu

Integrace/inkluze Integrace- dle Sováka nejvyšší stupeň socializace = úplné začlenění jedince s postižením do společnosti – dnes zařazování dětí s postižením do běžných škol v místě bydliště Inkluze – (z lat. inclusio = zahrnutí) chápeme jako úplné splynutí dětí s postižením se společností intaktních. - postižení se chápe jako jinakost, rozličnost - znamená nejen poskytování prostředků potřebným žákům, ale i změnu postoje a organizace škol

Členění speciální pedagogiky podle defektu podle věku

Podle defektu 1. Somatopedie 2. Tyflopedie (oftalmopedie, optopedie) 3. Surdopedie (akupedie) 4. Logopedie 5. Etopedie 6. Psychopedie ----------------------------------------------

Neoficiální kategorie Kombinované vady Děti s parciálními nedostatky Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí Děti vyjímečně nadané

Podle věku Spec. ped. předškolního a mladšího školního věku Spec. ped. staršího školního věku a adolescence Spec. ped. dospělého věku a sénia