Od antiky ke středověku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O stvoření světa a člověka
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Kultura raného středověku
Shrnutí I. - III. přikázání. Shrnutí I. - III. přikázání I. přikázání Spojení lidských práv – svobody – prvního přikázání – svoboda zakotvena v Bohu (který.
ČEŠTÍ PANOVNÍCI V 11. A 12. STOLETÍ
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
eklekticismus, novoplatonismus
Raný středověk 5. – 11. století
Náboženská literatura
Krása v proměnách času.
Vesmír v koncích.
KOSMOVA A DALIMILOVA KRONIKA.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
Kultura na počátku novověku
Středověk Úvod.
MODLITBA – CHOZENÍ S BOHEM Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
O B L I Č E J O B L I Č E J HLAVA TRUP DOLNÍ KONČETINA PAŽE NOHA HORNÍ KONČETINA KRK.
Počátek novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Svatý Augustin Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
GOTICKÁ KULTURA 2. část.
Co je to čas?? Šimon Zdvořák, Tomáš Gogár Čas je trik, kterým se příroda brání tomu, aby se vše stalo najednou. John A. Wheeler.
Staletími krásy vzpomínáme a sníme.  byzantský styl  6. – 15. století  člověk je rozpolcen mezi řeckou uměřeností a racionalismem a křesťanskou mystikou.
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Literatura, architektura, výtvarné umění
Od antiky ke středověku Od antického myšlení ke křesťanské kultuře  další změna otázky Co je svět? Jaké je místo člověka? Jak žít? Jak žít, abych byl.
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
A Písmo svaté. * Boží Duch se vznášel nad vodami (Gen 1,2) * Oznámení Abrahámovi, že se mu narodí syn (Gen 18,1n) * Příslib narození Samuela (1Sam 1,11n)
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Filozofie renesance Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Filosofie křesťanského středověku
1. Buď počátkem to Slovo nám, | jímž učiněn svět! | Nic bez něho | je život v něm, | jas do zemských běd. | A to světlo svítí | do všech temnot žití, |
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Překonávání důsledků Aristotelovy fyziky geocentrismus geocentrismus geocentrismus kruhové dráhy kruhové dráhy kruhové dráhy kruhové dráhy pád předmětů.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
KŘESŤANSKÝ KALENDÁŘ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Spor o univerzália Realismus – universalia sunt ante rebus
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
náboženství staré Číny a Japonska
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
De Civitate Dei Rozbor ilustrací
M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk
Šťastný, úspěšný, zdárný život x morálka, povinnost
Počítačové sítě Natálie Žišková.
GO XIV S. LEM LEM.
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Český jazyk a literatura
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
Úvod do středověku.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Základní filozofické otázky
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Transkript prezentace:

Od antiky ke středověku Od antického myšlení ke křesťanské kultuře  další změna otázky Co je svět? Jaké je místo člověka? Jak žít? Jak žít, abych byl spasen?  Vize konce + co má konec, má i začátek  obnovení úvahy o počátku světa

Augustinus Augustinus  Aristoteles dvě základní pojetí času u Augustina biblicko-kosmogonické psychologické

Biblicko-kosmogonické pojetí času Přetrvávající mytologické představy Antické koncepce cyklu Biblické pojetí překonávání cyklického pojetí

Biblicko-kosmogonické pojetí času (pře)tvoření z chaosu  tvoření z ničeho

Starozákonní pojetí času

Genesis

Druhá makabejská, 7, 28 tvoření „z ničeho“ v Lukiánská verze: z toho, co nebylo, latinské znění: ex nihilo

Biblicko-kosmogonické pojetí času svět nebyl stvořen v čase, ale s časem

Vyznání, hlava XII Vyznání, hlava XIV

Biblicko-kosmogonické pojetí času Co dělal Bůh před stvořením světa? Věčnost čas Nevím. Před stvořením nejspíš nebylo nic Peklo pro hlupáky, kteří kladou podobné otázky 24. 10. 4004 př. K. neděle 16 hod. biskup Usher (biskup v Armaghu a prorektor Trinity College v Dublinu), který se v 17. století (kolem roku 1654) zajímal o datum stvoření světa a získal jej odpočítáváním biblických generací

XXVII XXIII

Psychologické pojetí času časové mody – způsob jejich existence odmítnutí spojení času a pohybu uplývání času není objektivní plynutí času je záležitostí ducha měření času je zachycování dojmu