Přímá manipulace (mentální modely)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘÍČANSKÝ DENNÍ STACIONÁŘ. Proč stacionář ? ► Slušnost, úcta ke stáří i nemoci a demografický vývoj společnosti nás nutí přemýšlet a rozšiřovat kapacity.
Advertisements

Práce s okny.
Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
SOFTWARE operační systémy
Základy práce s počítačem – lekce V. Zvyšování IT gramotnosti zaměstnanců vybraných fakult MU.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INFORMATIKA - PC 6. Ročník Zpracoval: Mgr. Tomáš Rajnoha vyučující informatiky a komunikační technologie 1.
Z ČEHO SE POČÍTAČ SKLÁDÁ
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Human – computer Interaction Koncept designu (afordance, omezeni, mapování a konzistence, zpětná vazba a konceptuální modely) Autor: Eva Žaludová UČO:
Úvod do obsahů j pak stisknutím F5 nebo kliknutím na Prezentace > Od začátku spusťte kurz. Na panelu zpráv klikněte na Povolit úpravy, Pokud se videa kurzu.
Analýza informačního systému
D ATOVÉ MODELY Ing. Jiří Šilhán. D ATABÁZOVÉ SYSTÉMY Patří vedle textových editorů a tabulkových kalkulátorů k nejrozšířenějším představitelům programového.
použitelnost webu (usability)
Štěpán Lískovec, 4.A.  =základní programové vybavení počítače (tj.software)  hlavní úkol:  A, zajistit uživateli možnost ovládat PC  B, vytvořit pro.
ANOTACEPrezentace obsahuje základní informace o internetu, o historii a možnostech prohlížení internetu. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupy Žáci.
Radek Pavlíček, duben 2010 Aktuální trendy v přístupnosti.
Systémy pro podporu managementu 2
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Databázové systémy Přednáška č. 7 Uživatelské rozhraní.
ÚVOD DO INTERAKTIVNÍHO DESIGNU (DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ, EVALUACE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2012 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
S oftware – programové vybavení počítače. Operační systém. „Základní program“
Použitelnost e-knih z pohledu uživatele PhDr. Michal Lorenz, PhD. KISK MU, Brno.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Operační systémy.
Analýza infromačního systému. Matice afinity ISUD matice – Insert (vkládání dat) – Select (výběr dat) – Update (aktualizace dat) – Delete (vymazání dat)
Základní pojmy v informatice –II.
Databázové modelování
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
Operační systémy Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf12 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Pojmy a vlastnosti operačních systémů Šablona 32 VY_32_INOVACE_7_5_Pojmy a vlastnosti operačních systémů.
Zpracoval: Mgr. Tomáš Rajnoha Uspořádání dat na disku
Analýza informačního systému. Podrobně zdokumentovaný cílový stav Paramentry spojené s provozem systému – Cena – Přínosy – Náklady a úspory – …
Vzdálená správa Tomáš Kalný.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
Naprogramovat operační systém je mnohonásobně složitější, než naprogramovat „obyčejný program“. Základní programové vybavení počítače Fce: ovládání počítače,
Martina Braunerová.  Trénovat řadu kompetencí z oblasti algoritmizace (oddálení vykonání příkazu, ladění programu, dekompozice problému…)  Naučit.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro komunikaci Číslo DUM: III/2/VT/2/2/35 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ A EVALUACE DESIGNU (DESIGN, TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
Proč s aplikací pracovat?. Aplikace Stopy mé Ekoškoly má jednoduché ovládání a snadno prezentovatelné výstupy. Zábavnější práci s analýzou Kvalitní a.
Funkce operačního systému (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Úvod do databází zkrácená verze.
Předmět: INFORMATIKA Ročník: VII. Tématický celek: SOFTWARE A HARDAWARE Autor prezentace : Mgr.Jana Hložková EU do škol – šablona III/2 Inovace.
Operační systém (OS) Základní funkce operačního systému: – Zajištění komunikace s okolím. – Řízení a zpracování programů. – Údržba informací na externích.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_17_ROZHRANI.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Vypracoval / Roman Málek
PRACOVNÍ PLOCHA Vasyl Lutsak.
Programování mikropočítačů Platforma Arduino
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
OPERAČNÍ SYSTÉMY Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
OKNa/ práce s oknem ve windows
Předmět: INFORMATIKA Ročník: VII.
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Pojmy a vlastnosti operačních systémů
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
5 tipů pro zjednodušení práce
Digitální učební materiál
Přímá manipulace (mentální modely)
Mentální modely (mentální modely a chyby)
Heuristická analýza (Proč a jak)
DirectX Jan Kotrouš PGC3.
Transkript prezentace:

Přímá manipulace (mentální modely) Tomáš Bouda KISK 2015 Komunikace Člověk-počítač

Jak můžeme udělat rozhraní… …lehké, těžké nebo „přirozené“ na ovládání? Jaké je vaše zkušenost? Tomáš Bouda HCI na KISK

Jak bychom mohli vylepšit tuto odměrku? Zdroj: http://vimeo.com/3200945 (16:30) Tomáš Bouda HCI na KISK

Jak bychom mohli vylepšit odměrku? Firma OXO pozorovala, jak lidé pracují s odměrkou. Zdroj: http://vimeo.com/3200945 (16:30) Firma OXO, konference Gel in 2008 1. firmě přišel email s inspirací 2. Firma se ptala uživatelů, jak by vylepšili klasickou odměrku – ti zmiňovali kluzké držátko, křehkost apod. 3. Firma pozorovala, jak s odměrkou pracují vlastní uživatelé – Odměrka – Uživatelské rozhraní, Úkol – naplňte vodou určitý objem. 4. Lidé nalili – podívali se, nalili – podívali se… Tomáš Bouda HCI na KISK

Dva důležité kroky Akce (nalévání vody do odměrky) Evaluace (zjištění, zda objem vody odpovídá mému přání) Každý design musí tyto dvě akce zvládat. Ulehčit akci tak, jak je to možné a být jasně evidentní, jaký je aktuální stav. Tomáš Bouda HCI na KISK

Co jsme se z odměrky naučili? 1. I když se zeptáme lidí, co potřebují, tak nám to neřeknou. 2. Odpovědi na naše otázky najdeme tehdy, když se vydáme mezi naše uživatele. 3. Lepší zpětnou vazbu dostaneme, když s sebou přineseme i prototyp. 4. Lidé často vlastní vylepšováky mají, jde o to je dostat na světlo světa. Zdroj: http://vimeo.com/3200945 (16:30) Tomáš Bouda HCI na KISK

Bill Verplank Bill Werplank – D.school na Stanfordu, společně s Billem Moggridgem představili pojem interaction design, pracoval v XEROXu – GUI a myš Základní koncept interkace: 1. – Interaction je o lidech o tom, jak interagují s okolním světem. 2. – Interakční designér si musí pokládat několik otázek: a) How do you do? – Jak lidé konají ve světě? Jak lidí interagují s objekty (páčky, tlačítka) b) How do you feeel? – Jak lidé vnímají zpětnou vazbu? Jak lidí vnímají svět kolem sebe? Jak vnímáme – horko, zimu, tmu, světlo, hladké, tvrdé, vroubkované apod. c) How do you know? – Když designujeme interakce člověk – počítač, pak potřebujeme dávat uživateli nápovědy. Je otázka, zda uživatel potřebuje např. mapu nebo turistické značky (potřebuje vědět, co dělat v každý aktuální okamžik – např. bezpečnosti východ apod.) Zdroj: http://edbrenegar.typepad.com/leading_questions/2007/09/conversation- as.html Video: http://www.youtube.com/watch?v=C3rxCLhzmXY Tomáš Bouda HCI na KISK

Designér musí překlenout… Propast provedení Jak uživatel ví, co udělat? Propast zhodnocení Jak uživatel pozná, co udělal? Tomáš Bouda HCI na KISK

Propast provedení … je rozdíl mezi výsledkem aktivity systému a mým záměrem, kterého jsem chtěl dosáhnout. Odpovídají akce provedené systémem záměrům uživatele? Dělá systém to, co potřebuji? Kolik úsilí mě to stojí? Tomáš Bouda HCI na KISK

Propast provedení Př. zapnutí nahrávání na kazeťáku – toto je z pohledu uživatele jeden úkon, avšak je třeba několik kroků k tomu, aby byl nahrávacím zařízením vykonán – je třeba nastavit dobu nahrávání, zvolit médium, naladit stanici, stisknout OK. Tomáš Bouda HCI na KISK

Propast provedení Př. zapnutí titulků k filmu prostřednictvím BSPlayeru. V reálném světě je třeba najít titulky, stáhnout je, spustit, načasovat (když je třeba). Tomáš Bouda HCI na KISK

Propast zhodnocení … je rozdíl mezi reálným stavem systému a naším očekáváním. Měřítkem může být míra úsilí, které musíme vynaložit na to, abychom zjistili, v jakém stavu se systém nachází. Je na první pohled jasné, jestli je PC zapnutý? Tomáš Bouda HCI na KISK

Propast zhodnocení V případě chybového hlášení, které nekonkretizuje problém, je propast zhodnocení rovna tomu, za jakou dobu a vynaložené úsilí přijdeme na to, kde je chyba. Vodafone – neautorizované číslo. Tomáš Bouda HCI na KISK

Propast zhodnocení V případě chybového hlášení, které nekonkretizuje problém, je propast zhodnocení rovna tomu, za jakou dobu a vynaložené úsilí přijdeme na to, kde je chyba. Vodafone – neautorizované číslo. Tomáš Bouda HCI na KISK

Jak snadno mohu: Zjistit funkci zařízení? Určit, jaké akce přístroj umožňuje? Poznat, zda je systém v požadovaném stavu? Určit mapování od úmyslu po reálný pohyb? Určit mapování od stavu systému po interpretaci významu akce pro nás? Provézt akci? Poznat v jakém je systém stavu? Mapování – vztah mezi ovladači, jejich pohybem (tahem zapni/stiskem vypni – míchačka a volant (otáčení) a reálnou akcí, které má dopad na reálný svět. Interpretace – co to právě pro nás znamená? Tomáš Bouda HCI na KISK

Jak přemosti propasti? Viditelnost – získané afordance Zpětná vazba zjevné vlastnosti rozhraní, které naznačují, jaké má rozhraní funkce Don Norman: Afordance: http://www.youtube.com/watch?v=NK1Zb_5VxuM Zpětná vazba Konzistence standardy Bezchybné ovládání tlačítko zpět Systematické objevování musí být zajištěno systematické objevování možností a funkcí Spolehlivost systém musí fungovat, nic by se nemělo dít nahodile Don Norman: Affordances: http://www.youtube.com/watch?v=NK1Zb_5VxuM Don Norman – Affordances: http://www.jnd.org/dn.mss/affordances_and.html Tomáš Bouda HCI na KISu

Skvělý příklad špatného designu Bill Moggridge (IDEO): http://www.youtube.com/watch?v=kVkQYvN4_HA (12:25) Kniha: Designing interactions http://www.designinginteractions.com/chapters Bill Moggridge – IDEO, propagoval design zaměřený na uživatele, interaction design Tomáš Bouda HCI na KISK

Příkazový řádek vs. GUI Který přístup je lepší? Co dělá tyto dva přístupy odlišné? Okamžitá zpětná vazba Nepřetržitá reprezentace objektů Použité metafory z reálného prostředí Zdroj: SHNEIDERMAN. Direct Manipulation: A Step Beyond Programming Languages. Computer. 1983, roč. 16, č. 8, s. 57-69. ISSN 0018-9162. DOI: 10.1109/MC.1983.1654471. Dostupné z: http://ieeexplore.ieee.org/lpdocs/epic03/wrapper.htm?arnumber=1654471 Tomáš Bouda HCI na KISK

Příkazový řádek vs. GUI Princip Příkazový řádek GUI Viditelnost Zpětná vazba Konzistence Bezchybné ovládání Systematické objevování Spolehlivost Tomáš Bouda HCI na KISK

Příkazový řádek však má svůj účel… Tehdy, když jsou jeho slabé stránky využívány jako silné. Programátoři se bez příkazového řádku neobejdou – jejich práci to dělá mnohem jednodušší. Např. když potřebujeme všechny složky v PC, které obsahují slovo „kisk“ přesunout do jednoho adresáře. Tomáš Bouda HCI na KISK

Systematické objevování – ano, ale… Zdroj: Takeo Igarashi Tomáš Bouda HCI na KISK

Přímá manipulace - gesta Je tento typ manipulace více přímý, nežli myš a klávesnice? Jaká je propast provedení? Jaká je propast zhodnocení? Learnability? Jak je těžké naučit se ovládat skryté funkce systému? Zdroj: http://interactions.acm.org/archive/view/september-october-2010/gestural-interfaces1 Systematická objevitelnost. Provedení: Android a iPad – multitasking tlačítko Zhodnocení: - status bar, centrum notifikace – ok Tomáš Bouda HCI na KISK

Literatura HUTCHINS, Edwin, James HOLLAN a Donald NORMAN. Direct Manipulation Interfaces. Human-Computer Interaction. 1985-12-1, roč. 1, č. 4, s. 311-338. ISSN 0737-0024. DOI: 10.1207/s15327051hci0104_2. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327051hci0104_2 NORMAN, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. ISBN 978-80-7363-314-1. Tomáš Bouda HCI na KISK

Zadání úkolu https://drive.google.com/a/kisk.cz/file/d/0B9SlvQlurzUwTHR4 NG5udVF3djQ/view?usp=sharing Tomáš Bouda HCI na KISK

Tomáš Bouda boudatomas@gmail.com KISK 2015 Komunikace Člověk-počítač Děkuji za pozornost Tomáš Bouda boudatomas@gmail.com KISK 2015 Komunikace Člověk-počítač