Témata kognitivní psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Prof. Marie Königová Havlíčkův Brod června 2008.
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Obecná psychologie II
Rozdíly mezi osobnostmi
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KmKII 3 M. Hádková. Člověk ve světě a v jazyce Hranice mého jazyka jsou hranice mého světa. L. Wittgenstein.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Vztah výpočetní techniky a biomedicíny  počítač - nástroj pro vývoj nových přístrojů  počítač - součást přístrojových.
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
EMOCE Co je kognitivní a co je emoční? Emoce: -hodnocení, osobní vztah -zorientování -tělesné zakotvení.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Témata kognitivní psychologie
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Sociální poznávání (Social Cognition)
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Kupní chování a EU.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Co je kognitivní psychologie?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Ulric Neisser Veronika Řeháková C4B, PSY. Životopis ( ) Americký psycholog narozen v Německu Profesor Cornellovy university Zakladatel kognitivní.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Témata kognitivní psychologie
Teorie vzdělávání dospělých
Témata kognitivní psychologie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Témata kognitivní psychologie
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Pozornost, diagnostika pozornosti
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Kognitivní psychologie
Co je kognitivní psychologie?
Nevědomí.
Úvod do psychologie II. přednáška
JAZYK A ŘEČ Jazyk – myšlení – propoziční reprezentace
Dějiny psychologie současná psychologie.
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Témata kognitivní psychologie
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Témata kognitivní psychologie základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost paměť, mentální reprezentace vnímání čití vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené)

Příklad vnější reprezentace – obraz a písmo. Pes je pod postelí.

Kognitivní styly: „verbalizéři“/verbálně analytický styl vs. „vizualizéři“/vizuálně analogový styl

H. Witkin – závislost x nezávislost na pol např. test – umístit úsečku na protější stěně úsečku do vertikální polohy (bez ohledu na okolní rámec/pole)

DEDUKCE Budu-li studovat soc-ped, budu ve svém zaměstnání pomáhat sociálně slabým Studuji soc-ped. ---- Budu ve svém zaměstnání pomáhat sociálně slabým

Každý savec má 3 oči. Kočka je savec --------------------- Kočka má 3 oči.

INDUKCE: Nosí-li někdo značkové oblečení, bude to snob. (… stereotypy, předsudky) Pes, den-noc ….

Heuristiky

JAZYK A ŘEČ Jazyk – myšlení – propoziční reprezentace V čem se liší různé jazyky?

JAZYK A MYŠLENÍ Říkají rozdíly mezi jazyky něco o rozdílech v naší psychice? Sapir-Whorfova hypotéza lingvistické relativity B. Whorf - zvláštní pojmenování času u kmene Hopi souvisí s chováním jeho příslušníků Berlin a Kay – výzkum univerzálnosti barev, prototypy základních barev jsou stejné Další – jazyk a politika (odklonění); ptydepe; …

SPOLEČNOST, KULTURA, JAZYK A MYŠLENÍ Potřebuje člověk jazyk a kulturu? Případy vlčích dětí Klinická pozorování – důležitost sociálních interakcí pro rozvoj psychiky/vědomí/myšlení Vývojová psychologie – vývoj řeči

LEV VYGOTSKIJ (1896-1934) Co říká běžná intuice (a kognitivní psychologie) - Každý z nás je si vytváří individuální jedinečné obsahy mysli, činí individuální úsudky, pamatuje si věci individuálním způsobem … Jak ale potom: a) Dospíváme k podobným formám myšlení, podobným stádiím kognitivního vývoje? b) Dovedeme své znalosti a zkušenosti sdílet a komunikovat, používat jazyk? c) Jsme spíš společenstvím myslí než izolovanými Robinsony. -Vliv jazyka jako kulturně sdíleného fenoménu na vývoj. - Pozorování internalizace jazyka přes opakování slov, mluvení k sobě, myšlení nahlas k tzv. vnitřní řeči. -Vnitřní řeč a jazyk - spojení individuálně psychologického a kulturně sdíleného

EMOCE Co je kognitivní a co je emoční? (kdyby KG psychologie vyčerpávala veškerou psychologickou skutečnost, pak by stačilo pěstovat psychologii počítačů … Marvin) Emoce: hodnocení, osobní vztah zorientování tělesné zakotvení

EMOCE Emoce – tělesné reakce Fyziologický přístup ke zkoumání emocí James-Langeova teorie

EMOCE Evolucionistický přístup ke zkoumání emocí

EMOCE Existují univerzální emoce? (Plutchik)

EMOCE Emoce jako produkt kognitivního hodnocení

EMOCE Klinické souvislosti: ruminace u deprese psychosomatická onemocnění