Jan Amos Komenský (1592−1670) České baroko

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a statním rozpočtem.
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): České baroko: Exilová protestantská literatura Tematická oblast: Český jazyk.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Dějiny pedagogiky NÁZORY JANA ÁMOSE KOMENSKÉHO Mgr. Irena Kudláčková.
Jan Amos Komenský 1592 – pedagog vytvořil ucelenou soustavu poznatků o výchově vytvořil ucelenou soustavu poznatků o výchově propracovaný program.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Životopis1.část Jan Amos Komenský. - český pedagog a myslitel, teolog, poslední biskup Jednoty bratrské – stal se slavným již.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Co znamená, že je „vdechnuté Duchem“, tedy inspirované?
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
(1592 – 1670).  renesančně-barokní osobnost  poslední biskup jednoty bratrské  narozen na Moravě (Komňa, Nivnice, Uherský Brod)  studia na latinské.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_5_Procvičování pravopisu vlastních jmen.
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Házená Házená je kolektivní míčový sport, ve kterém proti sobě.
Jan Amos Komenský Učitel národů. Jan žil s rodiči v Uherském Brodě. Jeho otec byl členem Jednoty bratrské. Rodný dům Jana Amose Komenského.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,DrSc.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ŠABLONA III/2 JAN AMOS KOMENSKÝ Mgr
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Mýty a pověsti Tematická oblast
RUDOLF II..
Didaktické zásady Literatura:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČESKÁ HYMNA
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Hřích 3. vítězit nad hříchem
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_18_Vláda Přemyslovců Regina Byrtusová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Skupiny DĚ, TĚ, NĚ, BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOVNÍ ÚLOHY O SPOLEČNÉ PRÁCI
Jan Amos Komenský Jméno: A. Andršová Věk: 12 Třída: VII.
Téma (název prezentace)
Jan Amos Komenský Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Člověk a jeho svět Vlastivěda
Biblické verše....
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Transkript prezentace:

Jan Amos Komenský (1592−1670) České baroko tvořil v království českém i v exilu dílo získalo uznání po celém světě Převážně latinsky Poslední biskup jednoty bratrské OBR. 1

Svým dílem obsáhl mnoho oborů: pedagogika filozofie teologie Pansofie (= vševěda, encyklopedie) český jazyk a literatura

ŽIVOT,uč. 126 PS 130 – minimální minimum Nivnice (Komňa, Uherský Brod), Strážnice, Přerov (dětství) Německo (studium) Fulnek, Brandýs nad Orlicí (dospělost) Lešno (Polsko), Anglie, Švédsko, Uhry, Nizozemsko (Naarden) – emigrace po 1627

Rodinu (ženu i děti) ztratil při morové epidemii Lešno – shořel rukopis velkého česko-latinského slovníku h3 minuty

1. PEDAGOGOCKÁ DÍLA Velká didaktika (1657) Zásady vyučování: V mateřském jazyce Názornost Od známého k neznámému Čtyři stupně výuky – rodina, obecná škola, střední škola, akademie Vědomosti i dovednosti Vzdělání je proces celoživotní Stupně: škola mateřská, národní, latinská a akademie. Pro každý stupeň navrhuje vhodný postup.

UKÁZKA Z DÍLA VELKÁ DIDAKTIKA Jak dělati, aby učení snadné bylo? (…) Učení nejlépe časně začíti, dokud mysl jako tabulka prázdná, ke všemu způsobná. Nejlépe jest, aby učedlník v jednom umění jednoho toliko učitele používal v jeden čas. Cvičení se nelépe od formování mravů a povah začíná. ÚKOL: Formulovat Komenského požadavky do tří krátkých hesel.

Informatorium školy mateřské

Brána jazyků otevřená (1633) první moderní učebnice latiny

Svět v obrazech (Orbis pictus) (1658) První obrázková učebnice

Labyrint světa a ráj (lusthaus) srdce (dokončen 1623, vyšel 1631) Alegorie světa (= město) Poutník (autor) s dvěma průvodci (Všezvěd Všudybud a Mámení) prochází městem Poutník dostane (růžové) brýle (má je nasazené křivě) a ohlávku

Popisuje a prohlíží jednotlivé společenské stavy a zaměstnání Nachází chaos a přetvářku Jistotu nachází u Boha ve vlastním srdci (lusthaus)

Titulní strana prvního vydání Labyrintu světa a ráje srdce OBR. 2

Kšaft umírající matky Jednoty bratrské (1650) - česky Alegorická forma závěti Komenského Po ukončení třicetileté války Matka = Jednota bratská

UKÁZKA Z KNIHY KŠAFT UMÍRAJÍCÍ MATKY JEDNOTY BRATRSKÉ: Věřím i já Bohu, že po přejití vichřic hněvu, hříchy našimi na hlavy naše uvedeného, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó lide český! A pro tuto náději tebe dědicem činím všeho toho, co jsem koli po předcích svých byla zdědila a přes těžké a nesnadné časy přechovávala, nýbrž i v čem koli dobrém skrze práci synů mých a požehnání boží rozhojnění jsem přijala, to všecko tobě zcela odkazuji a oddávám(…) ÚKOLY: Urči, kdo je vypravěčem. Urči formu vyprávění. Objev jazykové prostředky: apostrofa, inverze, metafora

3. PANSOFICKÁ DÍLA Všeobecná porada o nápravě věcí lidských (1662) Vyšly první dva díly Vzděláním chtěl napravit porušené lidské věci Poznání vede k životu v míru, lásce a moudrosti Plánoval 7 dílů

4. DÍLA K ROZVOJI ČESKÉHO JAZYKA Poklad jazyka českého Rozpracoval již před 1621 Dílo shořelo v Lešně (Polsko) Latinsko-český slovník soudobých vědních oborů