Platforma pro personalizaci standardizovaných výukových materiálů Pavel Drášil Tomáš Pitner Masarykova univerzita, Fakulta informatiky
Standardizace výukových materiálů Cílem je maximální zhodnocení úsilí vynaloženého pro přípravu Konkrétně: Snadná použitelnost pro uživatele Přenositelnost mezi systémy Hromadná správa, vyhledávání, … Znovupoužitelnost (i v jiném kontextu) Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
Formát pro doručování dat uživateli Prohlížení i tisk, multimédia, odkazy, … Široce rozšířený, nevyžadující speciální SW/HW, nezávislý na platformě, zdokumentovaný W3C (X)HTML + ideální přenositelnost - rozdíly v zobrazení, nepříliš vhodný pro tisk Adobe PDF + neměnitelné zobrazení, ideální pro tisk - vyžaduje instalaci speciálního (i když téměř všudypřítomného) SW Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006 Formát pro přípravu Příprava (X)HTML/PDF dokumentů Snadná editace OASIS DocBook Oddělení formy od obsahu Možnost vygenerování různých výstupů ve formátech (X)HTML, PDF, … Dnes už „user-friendly“ grafické editory Do budoucna OpenDocument (?) Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
Formát pro přenos mezi systémy Doplnění o metadata ADL SCORM „Obálka“ pro distribuci dat spolu s metadaty Formát dat nijak neomezuje Pro metadata definuje formát odpovídající standardu IEEE LOM Další možnosti nejsou příliš využívány (navigace v datech, interakce s prostředím, …) Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006 Adaptivní systémy Počátky v 90. letech 20. století Specifické rozšíření softwarových prostředí interagujících s uživateli Přizpůsobují své „chování“ na míru každému uživateli podle jeho potřeb a preferencí Adaptibilní vs. Adaptivní Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
Adaptivní hypermediální systémy Zpřístupňují uživatelům množinu hypermediálních dat Vhodné pro uplatnění ve výuce Používané techniky: Adaptivní navigace Radí, kam má uživatel pokračovat Adaptivní prezentace Modifikují obsah zobrazovaných dokumentů Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
Základní architektura AHS Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
AHS a vzdělávací objekty Dnešní praxe: (standardizované) vzdělávací objekty zpřístupňované prostřednictvím LMS Adaptivní techniky jsou jednou z cest, jak tento model dále zefektivňovat Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006 Oblasti výzkumu Aplikace adaptivních technik v prostředí LMS/SCO Podpora autorů při přípravě výukových materiálů (dohledávání zdrojů, příprava metadat, …) První fáze: Základní platforma pro podporu a automatizaci zmíněných postupů Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
Schéma základní platformy Subversion IS MU Balíčkovací subsystém SCORM HTML / PDF + metadata DocBook Generování výstupů HTML, PDF, PPT, DOC, … + metadata Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006 Realizace Modulární systém „poskládaný“ z jednotlivých služeb (vyvíjených pro platformu CEWebS) Služba s webovým rozhraním pro správu dokumentů uložených v SVN Repository Služba generující výstupy ve formátu (X)HTML/PDF Služba generující vzdělávací objekty odpovídající standardu SCORM (možné napojení na IS MU) Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006 Výhled do budoucna Široký prostor pro nová („česká“) řešení Postupná realizace vybraných technik a postupů s důrazem na otevřenost a kompatibilitu s existujícími standardy Ověřování výsledků Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006
Děkuji Vám za pozornost! Dotazy? Kontakty Pavel Drášil, xdrasil@fi.muni.cz Tomáš Pitner, tomp@fi.muni.cz Platforma pro personalizaci výukových materiálů, SCO 2006