POZNÁVÁNÍ MIKROSVĚTA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Atomové jádro, elementární částice
Advertisements

VY_32_INOVACE_18 - JADRNÁ ENERGIE
Standardní model elementárních částic a jejich interakcí
COMPTONŮV JEV aneb O důkazu Einsteinovy teorie fotoelektrického jevu
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
CHEMIE
46. STR - dynamika Jana Prehradná 4. C.
Atomová a jaderná fyzika
Vybrané kapitoly z obecné a teoretické fyziky
Člověk a Příroda Člověk až do historicky nedávných dob byl přirozenou součástí přírody. Byl přímo závislý na tom, co dokázal z prostředí ve kterém žil,
Proč se učíme fyziku? O čem fyzika je?
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Jan Čebiš Vývoj modelu atomu.
ZKOUMÁ VYUŽITÍ ENERGIE ATOMŮ
Kvantové vlastnosti a popis atomu
Co je to pohyb ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Poznám definici pohybu a klidu. Zjistím, že pohyb je relativní. Pochopím význam pojmu vztažná.
Digitální učební materiál
RADIOAKTIVNÍ ZÁŘENÍ Fotoelektrický jev byl poprvé popsán v roce 1887 Heinrichem Hertzem. Pozoroval z pohledu tehdejší fyziky nevysvětlitelné chování elektromagnetického.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
22. JADERNÁ FYZIKA.
Jak pozorujeme mikroskopické objekty?
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
Pojem účinného průřezu
1 Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_11 Tematická.
Vybrané kapitoly z fyziky se zaměřením na atomistiku a jadernou fyziku
Úvod do ekologie.
9. VZTAH MEZI ENERGIÍ A HMOTNOSTÍ
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_346
Z čeho a jak je poskládán svět a jak to zkoumáme
Výpisky z fyziky − 6. ročník
U3V – Obdržálek – 2013 Základní představy fyziky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Standardní model částic
1. část Elektrické pole a elektrický náboj.
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika
III. ATOM – ELEKTRONOVÝ OBAL
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
Částicová fyzika Zrod částicové fyziky Přelom 18. a 19. století
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika Milan Předota Ústav fyziky a biofyziky Přírodovědecká fakulta JU Branišovská 31 (ÚMBR),
Tajemství mikrosvěta České vysoké učení technické v Praze
3.1. Štěpení jader Proces štěpení spočívá v rozdělení jádra, např. 235U, na dva nebo více odštěpků s hmotnostmi i atomovými čísly podstatně menšími než.
Základní chemické pojmy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
VAZEBNÁ ENERGIE A ENERGIE REAKCE. Pronikání do mikrosvěta molekuly se skládají z atomů atomy se skládají z jader a elektronů jádra se skládají z protonů.
SVĚT MOLEKUL A ATOMŮ. Fyzikální těleso reálný objekt konečných rozměrů látkové skupenství – pevné – kapalné – plynné – Plazmatické spojité a dále dělitelné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_09 Název materiáluKvantování.
VLNOVÉ VLASTNOSTI ČÁSTIC. Foton foton = kvantum elmag. záření vlnové a zároveň částicové vlastnosti mimo představy klasické makroskopické fyziky Louis.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Identifikace modelu Tvorba matematického modelu Kateřina Růžičková.
POZNÁVÁNÍ MIKROSVĚTA. Okolní svět vnímáme smysly vysvětlujeme rozumem necháváme působit na sebe ovlivňujeme svou činností 1/8.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Fyzika – vybrané kapitoly
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Radioaktivní záření, detekce a jeho vlastnosti
Model atomu.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
19. Atomová fyzika, jaderná fyzika
Kvantová fyzika.
Fyzika mikrosvěta.
VAZEBNÁ ENERGIE A ENERGIE REAKCE
SVĚT MOLEKUL A ATOMŮ.
Přesnost a chyby měření
Člověk a příroda Fyzika.
Transkript prezentace:

POZNÁVÁNÍ MIKROSVĚTA

Okolní svět vnímáme smysly vysvětlujeme rozumem necháváme působit na sebe ovlivňujeme svou činností Metodická poznámka ke kapitole: vlastní zkušenost žáků je nezastupitelná, lze využít od velkých celků až do velmi malých rozměrů (zkušenost s viry, nanovlákny aj.) Obrázky jsou pouze ilustrativní (čichem vnímaná nepříjemná vůně, ilustrace oka, zamyšlený muž, ilustrace fyzika, vlny na moři, ilustrace slunce s deštěm a duhou, staveniště mrakodrapu, ilustrace továrny). 1/8

Makrosvět denní zkušenosti běžných rozměrů (metr) běžných časových intervalů (sekunda) běžných rychlostí (kilometr za hodinu) běžných energií (kilojoule) →zpřesňujeme, zrychlujeme, pracujeme s většími a většími rychlostmi zákony klasické fyziky Podložení konkrétními příklady: řády metrů (např. nejdelší most v ČR, Radotínský most délky 2 291 m přemosťující řeky Vltavu a Berounku) řády sekund (nejmenší čas na světě pomocí laseru – 100 attosekund, atttosekunda (10–18 s) je triliontina sekundy) řády kilometrů za hodinu (nejrychlejší bezpilotní letadlo X–43A dosáhlo rychlosti 11000 km.s–1) řády kilojoulů (výkon jaderné elektrárny Temelín činí 14,810 TWh, což je 4,1 GJ za hodinu) a jejich násobků moderní technologie (měřící přístroje, dopravní prostředky a jiné technologické vymoženosti, energetická náročnost) zákony zachování apod. Metodická poznámka ke kapitole: vlastní zkušenost žáků je nezastupitelná, lze využít od velkých celků až do velmi malých rozměrů (zkušenost s viry, nanovlákny aj.) Obrázky jsou pouze ilustrativní. 2/8

Mikrosvět velmi malé rozměry krátké časové intervaly → jiná zkušenost, jiné zákony pohybu kvantová fyzika rozměry 10-9 m až 10-18 m (10-10 m je přibližný rozměr atomu, 10-15 m rozměr jádra atomu) časové intervaly trvající pouze 10-24 s což je délka existence některých elementárních částic (člověk konstrukčně dosáhl „pouhých“10-18 s) kvantová fyzika – popisuje stav systému přiřazením určitých přesně daných hodnot fyzikálních veličin a předpokládá i existenci stavů, u kterých je výsledek měření předpověditelný pouze v rámci pravděpodobnosti. využití kvantové fyziky do budoucna – jaderná fúze, kvantová kryptografie, kvantový počítač Metodická poznámka ke kapitole: vlastní zkušenost žáků je nezastupitelná, lze využít od velkých celků až do velmi malých rozměrů (zkušenost s viry, nanovlákny aj.) Obrázky: 1, kruhová ohrada z atomů železa 2, krevní buňky rozměry řádu jednotek μm 3, ilustrativní obrázek časového rozpadu jádra 3/8

Mikrosvět Mikrosvět není náš zmenšený svět, je to svět úplně jiný, nezvyklý, jaký nemůžeme popsat názornými modely našeho makrosvěta. Definice dle [1]. Mikrosvět – oblast velmi malých rozměrů smyslově nevnímatelných veličin na atomové a subatomární úrovni, kde platí zákonitosti kvantové fyziky, charakteristické jsou diskrétní hladiny některých veličin, dualismus vln a částic a nekomutativnost příslušných teorií. (dle [3] a [4]) Na obrázku proton složený ze dvou "u" kvarků a jednoho "d" kvarku. 4/8

Ovlivněni mikrosvětem vznik a vývoj vesmíru procesy uvnitř hvězd zrod a zánik hvězd základní struktura makrosvěta vše co známe tvořeno atomy veškeré chemické procesy vznik procesů ovlivňujících každodenní život fotosyntéza, biologické procesy interakce mezi částicemi, záření, reakce ve vesmírných tělesech, zdroje energie struktura látek postavena právě na vlastnostech mikrostruktur částic, ze kterých jsou složeny (statistická fyzika) – např. využití krystalů každý organismus a vše s ním spojené, včetně vymožeností člověka vychází právě z mikrosvěta (od životaschopné buňky po integrované obvody a lasery) Obrázky jsou pouze ilustrativní. 5/8

Ovlivněni mikrosvětem tvorba nových látek konstrukce tranzistorů integrovaných obvodů laserů využití jaderné energie bez znalosti mikrosvěta nevysvětlíme mnohé skutečnosti makrosvěta nanotechnologie počítače laserová technologie široké možnosti využití vlastností atomu, jádra a dalších částic Metodická poznámka ke kapitole: vlastní zkušenost žáků je nezastupitelná, lze využít od velkých celků až do velmi malých rozměrů (zkušenost s viry, nanovlákny aj.) Obrázky: 1, trubička uhlíkového nanovlákna 2, jednoduchý integrovaný obvod 3, laboratorní práce s laserem 4, jaderná elektrárna Temelín 6/8

Opakování Makrosvět je svět naší přímé zkušenosti vnímáme jej svými smysly popisován klasickou fyzikou Mikrosvět je světem jevů ve velmi malých měřítkách nevnímáme smysly, pomocí fyzikálních přístrojů odlišné vlastnosti od našich obvyklých představ popisován kvantovou fyzikou 7/8

POUŽITÉ ZDROJE Štoll I.: Fyzika pro gymnázia/ Fyzika mikrosvěta, Prometheus, Praha 2008. http://fyzika.jreichl.com http://cs.wikipedia.org http://slovnik-cizich-slov.abz.cz http://www.aldebaran.cz/glossary http://www.freedigitalphotos.net http://public.web.cern.ch Grafická úprava a ilustrace: Marie Cíchová 8/8