Biblioterapie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Mgr. Břetislav Košťál, DiS. ambasador projektu "Na vlastní kůži" Deinstitucionalizace a reforma péče o duševní zdraví v ČR Konference Na vlastní kůži 19.4.
Odborné sociální poradenství Poradna KLÍČ. Historie Pilotní projekt „Klíč“, odborná práce s 21 rodinami (problémový rozvod, výchovné problémy dětí,
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
CANISTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Psychiatrické nemocnice a jejich role MUDr. Jaromír Mašek Psychiatrická nemocnice Havlíčkův Brod
Knihovny – zdroj informací OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Canisterapie Když pes uzdravuje lidskou duši Motto našeho týmu: „Polož na mě svoji ruku a já ti ji prohřeju, obejmi mě a rozjasním tvoje srdce.“
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Horská služba ČR NONSTOP SOS
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
SPONDEA, o.p.s., Brno Prevence narušení procesu vývoje osobnosti dítěte jako svědka DN.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Uspokojovat potřeby, zprostředkovávat vztahy Proč a jak rozlišit „sociální práci“ a „sociální služby“? Libor Musil.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Biblioterapie jako pomocná ruka
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Terapeutické komunity
Pedagogická psychologie
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Služby následné péče.
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Biblioterapie jako pomocná ruka
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. ROČNÍK KONFERENCE K RODINNÉ POLITICE MĚSTA OLOMOUCE,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Životní cyklus.
Synergie manažerského týmu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Lázeňství Kopankovová Anna 4.B 2017.
Školní poradenské pracoviště
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Vztah k životnímu prostředí
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Život bez střeva , Praha.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Terénní krizová služba
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Biblioterapie

Definice podpůrná metoda psychoterapie využívá léčebných a podpůrných účinků četby rozvoj lidské osobnosti, posilování sebevědomí klienta porozumění vlastním pocitům, myšlenkám ovlivňuje emoční stav klienta

Historie Starověký Egypt: víra v léčivou moc psaného textu, Knihy mrtvých, uctíván bůh Thovt Starověké Řecko: Empedokles (lékař, filozof) – ozdravný proces pomocí blahodárných slov, Sokrates – léčba slovem navrací duši harmonii, Aristoteles – rýmování řeči harmonizuje tělesný i duševní stav, poetoterapie, Cicero, Seneca – literatura poskytující útěchu

Pokračovatelé Danzer, Gerhard: Psychosomatika.Význam umění v duševních procesech. Peseschkian, Nossrat: Kupec a papoušek. Práce s příběhem = uvědomování Nietzsche, Friedrich: navazuje na Aristotela

Nossrat Peseschkian psychiatr a neurolog zakladatel pozitivní psychoterapie (klient se podílí na uzdravovacím procesu) Pozitivní psychoterapie má 5 fází: porovnávání a popis inventarizace situační povzbuzení verbalizace rozšíření cíle

Vývoj biblioterapie začátek 19. stol. – Amerika Benjamin Rush -„Otec americké psychiatrie“, zavedení knihoven do nemocnic John Minson Galt – články o účincích BT 1. světová válka – velký rozvoj BT 30. léta 20. stol – Zlatý věk BT- Skandinávie, Anglie, Francie, Německo.

Biblioterapie v knihovnictví E. Kathleen Jonesová – první kvalifikovaná knihovnice, 1904 – zavedla používání knih jako součást terapie duševně nemocných 30. léta 20. stol. - Čtenářští poradci (Jennie M. Flexner – osobní seznamy) 1939 – v USA první biblioterapeutický výbor = zajištěn status BT v rámci knihovnictví (záštita mnoha vědeckých projektů a publikací) USA dnes: BT na úrovni informačního oddělení, součást služeb knihoven

Biblioterapie není: Osobní četba vycházející z vlastní motivace čtenáře. Interakce knihovníka nebo terapeuta s klientem. Provozování veřejných čítáren. (dle Judith Aron Rubin)

6 P biblioterapie (cíle) poučit povzbudit posílit prozřít pozvednout propojit se sociálním okolím (dle Adolfa Adlera – Rakousko)

Složky biblioterapie Poetoterapie Hagioterapie Pohádkoterapie Imagoterapie  

Podskupiny biblioterapie Vývojová interaktivní BT: prevence (děti ve školách, nemocnicích, dospělí v podpůrných skupinách, senioři ve specializovaných zařízeních) Klinická interaktivní BT: podpora léčebných postupů v psychiatrických zařízeních Institucionální BT: zaměřená na hospitalizované pacienty

Další rozlišení BT: receptivní (řízená): texty „na tělo“, poslech symbolická (induktivní): navazuje terapie rozhovorem, arteterapií expresivní (aktivní): kreativní terapeutické psaní

Kdy a komu BT pomáhá? náročné situace krizová životní údobí psychické problémy psychosomatické obtíže tělesný handicap

Na procesu BT se podílí: bibliopsychologie (zkoumá vliv četby na duševní život člověka) bibliopedagogika (zkoumá výchovné působení knihy a četby na člověka)

Použité zdroje: Fabinová, Petra: Biblioterapie – v souvislostech života s vědomím smrti. (Magisterská práce, 2010) Vášová, Ludmila: Úvod do bibliopedagogiky Stejskalová, Marina: Psychoterapie uměním

Děkuji za pozornost Marcela Kořínková Knihovna Kroměřížska – p. o. marcela@knihkm.cz 573 503 165