SOCHAŘSTVÍ 2. KLASICKÉ OBDOBÍ 4. st. př. n. l. Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
SOCHAŘSTVÍ 2. KLASICKÉ OBDOBÍ 4. st. př. n. l. STAROVĚKÉ ŘECKO SOCHAŘSTVÍ 2. KLASICKÉ OBDOBÍ 4. st. př. n. l.
2. KLASICKÉ OBDOBÍ 4. st. př. n. l. zvyšuje realismus opírající se o intenzivnější smyslové poznání; větší zájem o duševní stavy, o lidské emoce a vášně; bohové ztrácejí ideální rysy a stávají se jen krásnou lidskou postavou; vzniká podobizna;
Mění se ideál lidské krásy: místo fyzicky a duševně statného atleta nastoupil typ smyslově krásného a až žensky zjemnělého oduševnělého jinocha, modelovaného podle živého modelu.
SOCHAŘSKÉ OSOBNOSTI Skopás z ostrova Paru Práxitelés z Athén Lýsippos
OPAKOVÁNÍ Jaký sochařský ideál se vytvořil ve 2. klasickém období? Který sochař měl přídomek „z Athén“? Který sochař měl přídomek „z ostrova Paru“?
ZDROJE Literatura: BALEKA, J.: Výtvarné umění, výkladový slovník. Praha: Akademia, 1997. BLAŽÍČEK, O.: Slovník pojmů z dějin umění. Praha: Odeon, 1991. LISOVÝ, I.: Přehled dějin starověku. Ostrava: FF OU, 2010. MRÁZ, B.: Dějiny výtvarné kultury I. Praha: IDEA SERVIS, 1998. KOL. autorů: Slovník antické kultury. Praha: Nakl. Svoboda, 1974.