Prostředí při pěstování květin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypařování.
Advertisements

VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Počasí a podnebí Počasí Podnebí ( klima )
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
Jak se rostliny přizpůsobily
Pevné látky a kapaliny.
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
Základní ekologické pojmy
1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sluneční energie.
Infračervené záření.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Tomáš Novotný, 2.L SPŠE Olomouc
Světlo.
Rostlinná produkce a prostředí
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb CW01 - Teorie měření a regulace © Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2009/
Princip, jednotlivé fáze
Složky krajiny a životní prostředí
Vytápění Literatura: Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov 20, 2001 Brož K.: Vytápění, 1995 Normy ČSN.
Abiotické faktory prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Krajina a životní prostředí
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NázevVodní režim rostlin 2 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika Anotace Prezentace způsobů výdeje vody rostlinou, doplněná fotografiemi.
Homeostáza a termoregulace
Podnebí.
Sluneční záření, světelné klima a tepelný režim vod.
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
01.12 Práce s meteorologickou stanicí Ing. Magda Pavezová Projekt Praktický výcvik žáků v Malém hospodářském dvoře byl spolufinancován Evropským sociálním.
LIMNOLOGIE Evžen Stuchlík, Zuzana Hořická, ÚŽP PřF UK
Jakost potravin.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Faktory ovzduší Klimatické faktory Antropogenní znečištění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Vypracoval: Ing. Roman Rázl
Vypařování a kapalnění
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada28 AnotaceVyučovací.
Životní prostředí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Jednotky světla a osvětlení Elektromagnetické vlnění o vlnové délce 400 až 720 nm – Ultrafilaové → gama záření.
VODA Vodní režim rostlin.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_14 Název materiáluVodní pára.
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Číslo projektudum.KVĚTEM 0.1 Název školy Střední škola gastronomie, hotelnictví a lesnictví Bzenec, nám. Svobody 318, Bzenec PředmětKvětinářství.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
Generativní množení hrnkovek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Vytápění Teplo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Abiotický faktor světlo
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Karsologie Jiří Faimon
Pěstební postupy, práce a pěstební zásahy v květinářství
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Půdy.
Transkript prezentace:

Prostředí při pěstování květin Klimatické činitele: světlo, teplota, vlhkost vzduchu a vzduch

Prostředí souhrn životních podmínek pro pěstované rostliny venku-dáno: klimatickými podmínkami, geografickou polohou,půdou a zdroji vody ve sklenících-skleníkové mikroklima s klimatickými činiteli: světlo,teplo,vlhkost, pohyb a složení vzduchu

Růstoví činitelé světlo teplo plynné složky vzduchu voda živiny jsou vzájemně podmíněny, je-li jeden v nedostatku nelze jeho omezující vliv odstranit jinými, ale pouze zmírnit přizpůsobením ostatních

Světlo viditelné záření 300-760 nm,barva dána vlnovou délkou,oranžová-červená (675nm)-max.účinnost fotosyntézy zdroj: sluneční záření nebo umělé zdroje sluneční záření:světlo a neviditelné záření: krátkovlnné tepelné-infračervené(760-3000 nm) a ultrafialové (pod 400 nm) globální záření-celkové sluneční záření dopadající na Zemi,obsahuje 45-50%FAR FAR-fotosynteticky aktivní záření:zdroj energie pro fotosyntézu

Měření záření a světla měření globálního záření solarimetrem: měří ozářenost-plochou zachycená energie za 1 s,jednotka J.s-1.m-2 nebo W.m-2 měření světla luxmetrem: měří osvětlení, jednotka lux,kilolux (lx,klx)

Účinky světla na rostliny zdroj energie pro fotosyntézu ovlivnění růstu - fotomorfogeneze regulace kvetení či jiných procesů délkou dne – fotoperiodismus: rostliny krátkodenní,dlouhodenní a neutrální KDD-kritická délka dne:hranice mezi dlouhým a krátkým dnem, 8-15 h fotoperiodická reakce kvalitativní a kvantitativní

Fotoperiodická regulace normální kultura - přírodní délka dne řízená kultura – upravená délka dne, dlouhodenní či krátkodenní ošetření fotoperiodicky citlivých rostlin, 75-100 lx dlouhodenní ošetření:2-5 h,osvětlování uprostřed noci nebo prodlužování dne,cyklické osvětlování (spoří energii), zdroj světla: žárovky, halogenové žárovky, vysokotlaké sodíkové výbojky krátkodenní ošetření:zkrácení dne je-li delší než KDD,při zatemnění max.osvětlení 15 lx, husté prodyšné tmavé tkaniny,černá fólie

Nedostatek světla v zimě při zahuštění porostu důsledky: zpomalení - zastavení fotosyntézy a následný nedostatek asimilátů k růstu projevy na rostlině: pomalé zvětšování listů, horší větvení, vodnatá a řídká pletiva ,nízký obsah sušiny, prodlužování internodií, slábnutí stonků, snazší napadení chorobami a škůdci, prodloužení pěstební doby

Řešení nedostatku světla snížení noční teploty nepěstovat světelně náročné květiny používat odrůdy pro zimní kulturu přizpůsobit teplotu, zálivku a hnojení včas přepichovat, rozsazovat a rozestavovat prosvětlovat husté porosty

Nadbytek světla v létě u neotužených rostlin důsledky: zpomalení růstu, zhoršení kvality květin projevy na rostlině-změna barvy listů, blednutí barvy květů, popálení rostlin řešení: stínování citlivých od 3. do 9., méně citlivých od 4. do 8.

Stínování předchází nepříznivým účinkům silného slunečního záření snižuje teplotu rostlin a vzduchu ve skleníku prospěšné po výsadbě nebo přesazení, u výsevů a vzešlých semenáčků potřebné u citlivých druhů květin: anturia, orchideje, většina kapradin, kvetoucí z čeledi Gesneriaceae (gloxínie,saintpaulie),bramboříky, begónie Elatior, hrnkové okrasné listem (dífenbachie,filodendrony) trvalé nebo pohyblivou clonou

Asimilační osvětlování k doplnění nedostačujícího slunečního záření od 10. do 3. nebo při kultivaci explantátů in vitro posiluje tvorbu asimilátů zlepšuje kvalitu květin zvyšuje výnosy zkracuje pěstební dobu zapnutí při poklesu globál.záření, prodloužení dne na 12-18 h finanční hodnota přínosů musí být větší než náklady zdroj světla:vysokotlaké Na výbojky, zářivky,LED systémy, 5-8 W.m-2, tj. 2100-3400 lx

Teplota teplota vzduchu teplota rostlin teplota půdy Teplota vzduchu - měřena teploměry v bezprostředním okolí rostlin optimální teplota vzduchu - základní východisko pro řízení teploty ve skleníku vytápět na takovou teplotu,která nezhorší výnosy ani kvalitu květin (nižší než optimální) větší rozdíly mezi denní a noční teplotou než 2-3°C vyrovnávat vytápěním v noci

Teplota rostlin v praxi neměřena významná-bezprostředně ovlivňuje životní pochody rostlin 70% absorbované energie rostlina využije k vypařování vody sdílení tepla sáláním nebo prouděním

Teplota půdy teplota půdy a pěstebních substrátů podobná teplotě vzduchu, ale kolísá pomaleji ovlivněna slunečním zářením,vytápěním, vypařováním a teplotou závlahové vody shodná či mírně vyšší než teplota vzduchu vytápění stolů, půdy zřídka působí na růst a funkci kořenů

Nízká půdní teplota zpomaluje –zastavuje příjem vody a živin zastavuje příjem železa - vznik chloróz snižuje aktivitu mikroorganismů rozkládajících organickou hmotu podporuje šíření škodlivých půdních hub

Účinky teploty na rostliny ovlivnění fotosyntézy: většina teplomilných přestává asimilovat při 10°C,při nedostatku světla se větší teplota nevyužije vliv na dýchání: při nižší teplotě se snižuje vliv na transport asimilátů: při nízké se ukládají škroby v listech a chybí stavební látky u růstových vrcholů vliv na aktivitu dělivých pletiv: třeba vyšší než na fotosyntézu a to celý den (24 h) vliv na prodlužovací růst: při vyšší je silnější prodlužování buněk a internódií vliv na kvetení: nejcitlivější zakládání květů

Regulace teploty zvýšení teploty slunečním zářením a vytápěním snížení teploty stínováním, větráním, zvlhčováním vzduchu a chlazením půdy

Růstový klid při dlouhodobějším působení nedostatkových růstových faktorů (nízká teplota,nedostatek světla a sucho) vynucený nebo vnitřní potřeba rostliny soulad mezi životním rytmem cizokrajných druhů a přírodními faktory (venkovní teplota, nedostatek světla v zimě) rostliny v růst.klidu pěstovat při nižší teplotě, zálivce a hnojení

Rychlení postup,kdy u rostlin s již založenými květy a s ukončeným růstovým klidem urychlujeme vyšší teplotou prodlužovací růst květních pupenů uspíší vykvetení (zima-časné jaro) překonání růstového klidu při nejranějším rychlení:chlazení dřevin okolo 0°C,máčení v teplé vodě,působení vodní páry

Vlhkost vzduchu relativní vlhkost r – udává,jak velký podíl z max. možného množství vodních par při určité teplotě je ve vzduchu obsažen, poměr mezi absolutní a maximální vlhkostí vzduchu v % absolutní vlhkost – množství vody v g obsažené v 1 m3 vzduchu maximální vlhkost – množství vodních par, jež může být při určité teplotě ve vzduchu obsaženo teplota rosného bodu: r=100%,při ochlazení nastává kondenzace a uvolnění tepla měření vlasovými vlhkoměry,hygrografy a psychrometry

Účinky vlhkosti vzduchu na rostliny ovlivnění transpirace: vysoká zastavuje přes transpiraci ovlivňuje vzestupný proud vody a živin od kořenů k listům a ochlazování listů výparem vody optimální r pro většinu rostlin 60-90 % nízká 30-40%:zpomaluje růst,zkracuje stonky,podporuje šíření některých škůdců,zasychání poupat a zmenšení květů,zvyšuje riziko popálení vysoká:prodlužování a slábnutí stonků, fyziologické poruchy,šíření škodlivých hub hranice nízké a vysoké je rozdílná podle druhu rostliny náročné na vysokou:anturium,Gesneriaceae,semenáčky, řízky,rostliny po výsadbě,přesazení,zaštípnutí a mladé

Regulace vlhkosti zvýšení – zvětšením ploch,z nichž se odpařuje voda:ruční postřik,celoplošné přestřikování,nízkotlaké nebo vysokotlaké mlhovací zařízení řízené automaticky, snížením teploty snížení – větráním a zvýšením dodávky tepla

Vzduch 21%O2,0,03% CO2,vodní pára,znečištění Kyslík-ve vzduchu dostatek,nedostatek ve sléhavých, utužených a přemokřených půdách CO2-zdroj C pro fotosyntézu,obsah klesá asimilací, zvýšení v mezích 0,04-0,08 % urychlí fotosyntézu a růst, ale jen při dostatku světla, zdroj:zředěné kouřové plyny od kotle na plyn,spalování propanu ve skleníku,technický CO2 v tlakových lahvích vodní pára-vypařováním z rostlin,půdy a vlhkých ploch znečištění-SO2,oxidy N,etylén,předcházet znečištění původem v zahradnickém podniku