DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ŘÁD: DRAVCI Sokol stěhovavý. Dravci -predátoři, přizpůsobeni k lovu kořisti.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_10C_18_Ptáci _dravci Téma: 10C_Př7.roč.
Řád: SOVY = noční ptáci. Znaky velmi jemné peří  neslyšný let nohy porostlé peřím prsty s ostrými drápy vratiprst (4. prst) – otáčí se dopředu i dozadu.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
ŽIVÁ PŘÍRODA - opakování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
DĚLENÍ PODLE SPOLEČNÝCH ZNAKŮ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Společenstva polí Živočichové
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Vilma Skřivánková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Irena Pohořalá Název: VY_32_INOVACE_07_PTÁCI III.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
H r a b a v í Znaky: Mají silné hrabavé nohy, tupé drápy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
zpracovaný v rámci projektu
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název projektu: Modernizace vzdělávání
Opakování rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
OBRATLOVCI – opakování
H r a b a v í Znaky: Mají silné hrabavé nohy, tupé drápy.
DĚLENÍ PODLE SPOLEČNÝCH ZNAKŮ
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_32_PTÁCI Mgr. Petra Kukuczková Prvouka
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Živá příroda Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
pedagogických pracovníků (NÚV).
zpracovaný v rámci projektu
PTÁCI – LETCI (SOVY) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Ptáci Ověření ve výuce Třída: sekunda Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Šlehoberová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Dravci PŘEDMĚT: biologie – zoologie KLÍČOVÁ SLOVA: dravci, masožravci, mrchožrouti, vývržky, sokolnictví JMÉNO AUTORA: Mgr. Irena Šlehoberová

Metodický pokyn: - určeno pro výuku zoologie na 2. stupni ZŠ (dle zařazení v ŠVP) - zahrnuje: 1. výklad učiva – základní znaky 2. obrazová část – zástupci 3. shrnutí (zápis) 4. cvičení – potrava dravců

DRAVCI

Stavba těla středně velcí až velcí ptáci zobák – silný, zahnutý, ostrý - svalnatý jazyk nohy – krátké a silné - prsty zakončené ostrými drápy Obr. 1 Obr. 2

Stavba těla křídla – dlouhá a široká  plachtění, střemhlavý let, manévrovací let smysly – výborný zrak a sluch Obr. 3

Potrava masožravci – aktivně loví menší obratlovce, ptáky a bezobratlé mrchožrouti – uhynulá zvířata - zbytky po šelmách a dravcích Obr. 4 Obr. 5

Rozmnožování pohlavní dvojtvárnost – slabě vyvinuta – samice o něco větší než samec hnízdění – na skalách, zřídka na stromech nebo budovách mláďata – krmivá - pečují oba rodiče (rozdělené role) Obr. 7 Obr. 6 Obr. 8

Rozšíření Význam rozděleni do 5 čeledí, asi 290 druhů rozšířeni po celém světě stálí ptáci většina je chráněná Význam rozkladači lov škůdců  udržují biologickou rovnováhu sokolnictví

orel skalní rozpětí křídel 2,5 m Obr. 9

orel mořský loví vodní živočichy střemhlavým letem na hladinu Obr. 10

poštolka obecná náš nejmenší dravec často žije (i hnízdí) ve městech Obr. 11

káně lesní žije na okrajích polí a lesů Obr. 12

sokol stěhovavý Obr. 13

jestřáb lesní Obr. 14

krahujec obecný Obr. 15

včelojed lesní vyhrabává ze země hnízda vos a čmeláků Obr. 16

ostříž lesní Obr. 17

orlovec říční loví dopadem na vodní hladinu Obr. 18

hadilov písař žije v afrických stepích špatně létá  loví za chůze Obr. 19

sup bělohlavý mrchožrout neopeřený krk s bryndáčkem z peří Obr. 20

kondor velký největší z dravců žije v Americe výborně plachtí výrůstky na hlavě 0br. 21

orlosup bradatý Obr. 22

Dravci znaky – silný zahnutý zobák a drápy - masožravci – denní lovci - výborný zrak a sluch - hnízda nestaví (skály), krmiví zástupci: poštolka obecná (nejmenší) – ČR káně lesní – ČR krahujec obecný – ČR jestřáb lesní (loví ptáky) – ČR sokol stěhovavý (nejrychlejší) – ČR orel skalní – Slovensko ostříž lesní – ČR sup hnědý (mrchožrout) – Afrika kondor velký (mrchožrout) – J. Amerika

K uvedeným druhům potravy doplňte jména dravců: plazi – ……………………………. hlodavci – ……………………… ptáci – ……………………………. hmyz – …………………………... ryby – ……………………………. zdechliny – ……………………..

Řešení: plazi – hadilov hlodavci – káně, poštolka, orel ptáci – krahujec, jestřáb, poštolka, sokol, ostříž hmyz – včelojed, poštolka ryby – orlovec zdechliny – sup, kondor

ZDROJE: Obr. 1: ANGMOKIO. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kaiseradler_Aquila_heliaca_amk.jpg> Obr. 2: NORBERT KENNTNER. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Northern_Goshawk_ad_M2.jpg> Obr. 3: JUAN IACRUZ. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chrysaetos_La_Ca%C3%B1ada_20120114_1.jpg> Obr. 4: ANGIE 525A. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Accipiter_nisus_with_Passer_domesticus.jpg> Obr. 5: MARIO MODESTO MATA. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Buitres_leonados_(Gyps_fulvus)_1.jpg> Obr. 6: MICHEL ROYON. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nid_d%27Aigle.JPG> Obr. 7: LOZ. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Falken(loz).jpg> Obr. 8: BUTEO. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nestjunge_M%C3%A4usebussarde.jpg> Obr. 9: DICK DANIELS. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Golden_Eagle_RWD2.jpg> Obr. 10: [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seeadler-flug.jpg> Obr. 11: ANDREAS TREPTE. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Common_kestrel_falco_tinnunculus.jpg>

Obr. 12: MARK MEDCALF. [cit. 2013-03-10] Obr. 12: MARK MEDCALF. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Buteo_buteo_-Scotland-8.jpg> Obr. 13: DENNIS JARVIS. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Falco_peregrinus_-Nova_Scotia,_Canada_-eating-8.jpg> Obr. 14: THERMOS. [cit. 2012-11-20]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AccipterGentilisJuvenileFlight1.jpg> Obr. 15: EDDY VAN 3000. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Accipiter_nisus_kill.jpg> Obr. 16: DOKTOR RUKINOGI. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B5%D0%B4_%D0%93%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%BE.JPG> Obr. 17: BIOPAUKER. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Falco_subbuteo_flying.jpg> Obr. 18: SIMON CARRASCO. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pandion_haliaetus_-San_Francisco_Bay,_California,_USA_-with_fish-8.jpg> Obr. 19: BEN LUNSFORD. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Secretary-Bird.jpg> Obr. 20: SCHORLE. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Geier_MGH.jpg> Obr. 21: JOJAN. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vultur_gryphus01.jpg> Obr. 22:RICHARD BARTZ. [cit. 2013-03-10]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bartgeier_Gypaetus_barbatus_front_Richard_Bartz.jpg>