PhDr.hana pazlarová, ph.d

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Metody sociální práce 3.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Individuálně, ale společně a jinak
Seminář o stavebním spoření
model fungování a praxe
Základy automatického řízení 1
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Návrhy opatření na podporu slaďování rodinného a pracovního života
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Zkušenosti s implementací vybraných požadavků ISO 9001:2015
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Společenská odpovědnost ve školství
Problémy a specifika pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Terapeutické komunity
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Andragogika Vzdělávání.
jak budovat kulturu školy společně
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Ošetřovatelský proces v primární péči
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Životní cyklus.
Spolupráce ASZ a města Břeclav Mgr. Břetislav Fiala
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Spolupráce s rodiči a komunitou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Phdr. hana pazlarová ph.d.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Akční plán - plánované společné aktivity
PhDr.hana pazlarová, ph.d
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Phdr. hana pazlarová ph.d.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Podpora samostatného bydlení
Transkript prezentace:

PhDr.hana pazlarová, ph.d Teorie a přístupy v SP 7 PhDr.hana pazlarová, ph.d

Opakování Čím se zabývá teorie intuitivního rodičovství? Jak se proměnilo vnímání adolescence? Vysvětlete pojem resilience. Jaké faktory podporují resilienci u dětí a dospívajících?

Co nás dnes čeká? Sociálně- ekologická teorie Psychosociální přístup Teorie sítí Člověk v prostředí, „osoba v situaci“ – východisko pro práci s jednotlivcem

Sociálně ekologický přístup

Sociálně ekologická teorie (přístup) Člověka vidí jako součást prostředí (srov. např.psychoanalýza) Urie Bronfenbrenner – americký psycholog, přední představitel

Pět systémů Mikrosystém – nejbližší okolí člověka Mezosystém – vztahy mezi mikrosystémy (rodina vs.škola apod.) Exosystém – jedinec není účastníkem, ale je jím ovlivňován (práce rodičů ovlivňuje dítě) Makrosystém – rámec života, spol.normy, kultura, náboženství atd. Chronosystém – změny v čase, zásadní momenty v osobním i společenském životě

Popis systémů a jejich vztahů může být mapou, o kterou se opírá plánování práce s klientem ekomapa, nástroj SP

„Person in Environment“ (PIE) – osoba v prostředí Strukturovaná pomůcka pro hodnocení situace klienta Posuzuje 4 faktory Problémy v sociálním fungování Problémy v prostředí Problémy s duševním zdravím Problémy s tělesným zdravím

Psychosociální přístup

Psychosociální přístup Formulován mezi světovými válkami v USA (např. Richmondová, Raynoldsová, Hamiltonová, Hollisová). SP na poč.20.st. se vyučovala prakticky bez teoretických základů, postupně vzdělávací kurzy a první učebnice (Richmondová) – chudoba už není vnímána jako osobní selhání, ale pozornost se věnuje dalším sociálním faktorům stanovení „sociální diagnozy“

Intervence do prostředí klienta převratná novinka, tzv Intervence do prostředí klienta převratná novinka, tzv. nepřímá intervence Přímá intervence – intervence na úrovni jednotlivého klienta Klient je součást prostředí, vzájemně se ovlivňují Odklon od autoritativního pojetí práce s klientem – důraz na potřeby klienta

Metody práce v psychosociální intervenci Modifikace prostředí Poskytování podpory Posilování schopnosti klienta vnímat jasně realitu Posilování schopnosti klienta vnímat jasně vztahovou realitu

Teorie sociálních sítí

Lidé jsou chyceni v pavučině sociálních vztahů, svět kolem je bludištěm propojených sítí. (Hardcastle 2011) Každá skupina, komunita, organizace tvoří síť vazeb, v nichž mohou být sdíleny zdroje (znalosti, dovednosti, kontakty). Tento potenciál tvoří sociální kapitál

Vazby silné a slabé Sítě primární a sekundární Neplatí automaticky, že v primárních sítích jsou vazby silné a v sekundárních slabé! Silné vazby vznikají na základě emočních pout, důvěry a reciprocity často v rodině (i širší) Slabé vazby vznikají náhodně v průběhu času dle okolností, propojují vzdálené a nepropojené sítě

Účastníci silných vazeb jsou vysoce ochotní si pomáhat a angažovat se x ignorování potřeb všech mimo skupinu, riziko uzavřenosti skupiny = svazující (bonding) sociální kapitál Sítě se slabými vazbami jsou otevřenější, tolerantnější a ochotnější spolupracovat s jinými sítěmi x menší angažovanost členů sítě = přemosťující (bridging) sociální kapitál

Role v sítích Patroni – disponují a kontrolují zdroje prvního řádu – peníze, majetek, půda, vědění Brokeři – kontrolují zdroji druhého řádu – strategické kontakty, přístup k patronům

Analýza sítí Vazby – a jejich síla Uzly – každá skupina i jednotlivec tvoří uzly Vlastnosti sítí Umožňuje mapování zdrojů podpory

K čemu lze v praxi využít dnes probírané teorie?