Diagnostika dítěte předškolního věku II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Přijímací řízení…? „Víme, koho přijímáme?“ PaedDr. Ivona Futschiková.
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Komunikace s dětským pacientem
Školní poradenské pracoviště
Podporované zaměstnávání pro lidi se zrakovým postižením.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Logopedická třída MOTÝLCI
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Pedagogická diagnostika
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Vývojová dysfázie.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Peklo x ráj POZNÁVÁNÍ PRAVIDEL SPOLEČENSKÉHO SOUŽITÍ, POROZUMĚNÍ ZÁKLADNÍM PROJEVŮM NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE OBVYKLÝM V TOMTO PROSTŘEDÍ.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Metodické materiály a pomůcky
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Pedagogická diagnostika
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
7. Diagnostika školní zralosti
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Diagnostické metody.
Sociální psychologie.
Sociální čtení.
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Mgr. Dominika Pudilová manažerka projektu
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Podzimní setkání zástupců CKP 7. listopadu 2017 Hotel Prokopka, Praha
Centra kolegiální podpory
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Diagnostika Uvedení do kontextu
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Diagnostika dítěte předškolního věku II. Autoři: Mgr. Jiřina Bednářová, PaedDr. Lucie Nečasová Prezentace slouží jako podklad pro workshopy Center kolegiální podpory www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018

Diagnostika jako součást stimulace a intervence (diagnosticko – intervenční systém) Diagnostika není cílem, je prostředkem k poznání dítěte, úrovně vývoje jednotlivých schopností, dovedností a vědomostí. Diagnostika je východiskem a součástí stimulace, intervence. www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018

Všeobecná doporučení a zvyklostně nabízené činnosti (zejména u dětí, u nichž se některá z oblastí rozvíjí pozvolněji), se ukazují jako neúčinná, mnohdy i poškozující. Cílená intervence (stimulace) musí odpovídat nejen věku, ale především aktuálním možnostem dítěte, které nemusejí být s věkem v souladu. www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018

Vývoj dítěte má vzájemnou propojenost, určitou časovost a posloupnost Jednotlivé funkce nejsou izolované, na každé činnosti se podílí funkcí více, vzájemně se ovlivňují a podporují. Oslabení jedné oblasti se často promítne do oblastí dalších. Propojenost a podmíněnost Schopnost, dovednost nastupuje, resp. dítě k ní obvykle dozraje v určitém věku, lépe řečeno věkovém rozmezí. Časovost Daná schopnost, dovednost rozvíjí po krocích, postupně a v návaznosti od snadnější po obtížnější, od jednodušší po složitější. Posloupnost www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018

Sledované oblasti tělesný (somatický) vývoj a zdravotní stav úroveň vyspělosti poznávacích (kognitivních) a motorických funkcí úroveň práceschopnosti (pracovní předpoklady, návyky) úroveň zralosti osobnosti (emocionálně-sociální) www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018

Poznávací a motorické funkce Úroveň vyspělosti poznávacích (kognitivních) a motorických funkcí motoriky, grafomotoriky zrakového vnímání a paměti sluchového vnímání a paměti vnímání prostoru vnímání času základních matematických představ řeči (myšlení) www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018

Úroveň práceschopnosti Pracovní předpoklady Pracovní návyky www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018

Úroveň zralosti osobnosti (emocionálně-sociální) komunikaci (verbální i neverbální) přiměřené reagování na nové situace adaptování se na nové prostředí porozumění vlastním pocitům a sebeovládání porozumění emocím a chování druhých lidí objektivní sebepojetí, sebehodnocení, sebedůvěru schopnost pracovat s ostatními, spolupracovat www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018

Rozvoj sebeobsluhy (samostatnosti) a úroveň hry Dále nutno sledovat Tělesný (somatický) vývoj a zdravotní stav Rozvoj sebeobsluhy (samostatnosti) a úroveň hry www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018

Výchozími materiály mohou být diagnosticko-intervenční nástroje: Diagnostika dítěte předškolního věku (Bednářová, J., Šmardová, V. Brno: Edika, 2015.) Klokanův kufr (komplexní metodika pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Brno: CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2013.) Klokanovy kapsy (Bednářová, J. CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2014.) www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018

Vztah diagnosticko-intervenčních materiálů Diagnostika dítěte předškolního věku Klokanův kufr Klokanovy kapsy www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018