Diagnostika dítěte předškolního věku II. Autoři: Mgr. Jiřina Bednářová, PaedDr. Lucie Nečasová Prezentace slouží jako podklad pro workshopy Center kolegiální podpory www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018
Diagnostika jako součást stimulace a intervence (diagnosticko – intervenční systém) Diagnostika není cílem, je prostředkem k poznání dítěte, úrovně vývoje jednotlivých schopností, dovedností a vědomostí. Diagnostika je východiskem a součástí stimulace, intervence. www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018
Všeobecná doporučení a zvyklostně nabízené činnosti (zejména u dětí, u nichž se některá z oblastí rozvíjí pozvolněji), se ukazují jako neúčinná, mnohdy i poškozující. Cílená intervence (stimulace) musí odpovídat nejen věku, ale především aktuálním možnostem dítěte, které nemusejí být s věkem v souladu. www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018
Vývoj dítěte má vzájemnou propojenost, určitou časovost a posloupnost Jednotlivé funkce nejsou izolované, na každé činnosti se podílí funkcí více, vzájemně se ovlivňují a podporují. Oslabení jedné oblasti se často promítne do oblastí dalších. Propojenost a podmíněnost Schopnost, dovednost nastupuje, resp. dítě k ní obvykle dozraje v určitém věku, lépe řečeno věkovém rozmezí. Časovost Daná schopnost, dovednost rozvíjí po krocích, postupně a v návaznosti od snadnější po obtížnější, od jednodušší po složitější. Posloupnost www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018
Sledované oblasti tělesný (somatický) vývoj a zdravotní stav úroveň vyspělosti poznávacích (kognitivních) a motorických funkcí úroveň práceschopnosti (pracovní předpoklady, návyky) úroveň zralosti osobnosti (emocionálně-sociální) www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018
Poznávací a motorické funkce Úroveň vyspělosti poznávacích (kognitivních) a motorických funkcí motoriky, grafomotoriky zrakového vnímání a paměti sluchového vnímání a paměti vnímání prostoru vnímání času základních matematických představ řeči (myšlení) www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018
Úroveň práceschopnosti Pracovní předpoklady Pracovní návyky www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018
Úroveň zralosti osobnosti (emocionálně-sociální) komunikaci (verbální i neverbální) přiměřené reagování na nové situace adaptování se na nové prostředí porozumění vlastním pocitům a sebeovládání porozumění emocím a chování druhých lidí objektivní sebepojetí, sebehodnocení, sebedůvěru schopnost pracovat s ostatními, spolupracovat www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018
Rozvoj sebeobsluhy (samostatnosti) a úroveň hry Dále nutno sledovat Tělesný (somatický) vývoj a zdravotní stav Rozvoj sebeobsluhy (samostatnosti) a úroveň hry www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018
Výchozími materiály mohou být diagnosticko-intervenční nástroje: Diagnostika dítěte předškolního věku (Bednářová, J., Šmardová, V. Brno: Edika, 2015.) Klokanův kufr (komplexní metodika pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Brno: CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2013.) Klokanovy kapsy (Bednářová, J. CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2014.) www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018
Vztah diagnosticko-intervenčních materiálů Diagnostika dítěte předškolního věku Klokanův kufr Klokanovy kapsy www.klokanovyskolky.cz 28.12.2018