F00-F09 Organické duševní poruchy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Myšlenky pro současnost a budoucnost MUDr.Bohumil Skála,PhD
Advertisements

Kleine – Levinův syndrom
Globální problémy lidstva
BOLESTI NERVŮ NEURALGIE.
Organické duševní poruchy (Speciální psychiatrie pro studující psychologie) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno Základní charakteristiky.
ALKOHOL A JEHO ÚČINKY.
o.s. Péče o duševní zdraví
Intelektové poruchy, delirium, demence, deprese
Klinická propedeutika
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
PROBLEMATIKA HIV a AIDS
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Emoce (city).
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
DEMENCE PSB_462 Gerontopsychologie v praxi Mgr. Markéta Kukaňová
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
CREUTZFELD-JAKOBOVA CHOROBA
- definice, charakteristika, průběh
Alkoholismus.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
D EGENERATIVNÍ ONEMOCNĚNÍ MOZKU Zpracovaly Zlata Adamušková Miroslava Divišová Michala Priatková.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
F 00 – Demence u Alzheimerovy choroby
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Alzheimerova nemoc.
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Deprese Táborská, Kubátová V7A.
Další psychotické poruchy
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Didaktická část diplomové práce
Anatomie pro psychiatrii
Základní principy geriatrie
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
KLINICKÝ OBRAZ KLÍŠŤOVÉ MENINGOENCEFALITIDY Václav Chmelík Nemocnice České Budějovice a.s.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Demence. Slovo demence pochází z latinského „demens“: „de“- mimo „mens“ – duch Ten kdo ztratil ducha, duši.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Co to vlastně je ?  Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.  Varovným signálem bývá, že člověk začne trpět neobvyklou ztrátou.
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
F00-F09 Organické duševní poruchy F30-F39 Poruchy nálady
Domov se zvláštním režimem
Neurotransmitery Noradrenalin (NA) Dopamin (DA) Serotonin (5-HT)
Vliv radiace na člověka
Jakub Hlavica, Zdeněk Bonk, Martin Cerhán
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
F00-F09 Organické duševní poruchy
Organické duševní poruchy
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
„Současná situace a zkušenosti v oblasti péče a podpory seniorů s demencí v kontextu sociálních služeb“ Praha
Orientace v realitě Edukační technika napomáhající zvládat kognitivní a behaviorální změny při demenci.
Transkript prezentace:

F00-F09 Organické duševní poruchy

Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější poruchou je demence – časná, výrazná porucha paměti s postupným poklesem dalších kognitivních funkcí a dále postižení emocí s následným dopadem na chování nemocného. Primární organická duševní porucha – poškozen přímo mozek. Sekundární organická duševní porucha – poruchy jiných orgánů mají vliv na mozek. Výskyt: ve věku 60 let 5% populace ve věku 80 let 20% populace

Demence u Alzheimerovy choroby Na úvod k problematice Alzheimerovy demence si pustíme krátký film Davida Shenka https://www.youtube.com/watch?v=fnILpYZ24ow www.aboutalz.org/ Reportáž ČT o situaci lidí s Alzheimerovou demencí v ČR je možné zhlédnout zde https://www.youtube.com/watch?v=vp9iNPmUlfY

F00 Demence u Alzheimerovy choroby Alzheimerova choroba - nevratné neurodegenerativní onemocnění, dochází k zániku neuronů, příčina neznámá, není vyléčitelná, současné metody dokážou nemoc pouze zpomalit rozvíjí se pozvolna, nejprve při plném vědomí (pacient má na nemoc náhled), postižení paměti a schopnosti se učit, problém se vštípivostí obvykle ji předchází tzv. mírná kognitivní porucha – u 15% pacientů se ALD rozvine do jednoho roku, u 80% do 6 let v dalším stádiu se přidává obvykle BPSD (behaviorální a psychologické symptomy demence) – nezvládání vlastních afektů

Demence BPSD – deprese, morózní nálada, vztek, úzkost, neklid, agresivní projevy, útěky, situaci nepřiměřené reakce, poruchy cyklu spánek bdění apod. F01 Vaskulární demence Vaskulární demence je následek mozkových infarktů‚ způsobených cévní chorobou včetně hypertenzní cerebrovaskulární choroby. Infarkty jsou většinou malé‚ ale jejich vliv se kumuluje. Výskyt je obyčejně v pozdním věku. Nerovnoměrné postižení kognitivních funkcí (paměť může být více, myšlení a úsudek méně apod.), ložiskový charakter.

Terapie demence - farmakoterapie Kognitivní poruchy při demenci jsou následkem poklesu počtu neuronů, tudíž současná farmakoterapie nedokáže tento stav zvrátit dokáží „pouze“ zpomalit průběh onemocnění především tím, že aktivují rezervní kapacity mozku či zpomalí proces degenerace Farmakoterapie kognitivních funkcí: kognitiva - zvyšují dostupnost acetylcholinu v CNS nootropika – zlepšují metabolismus mozkových buněk (piracetam, ginkgo biloba) Farmakoterapie BPSD: dle konkrétních příznaků

Terapie demence - psychoterapie Psychoterapie, rehabilitace: zjednodušení okolního prostředí a běžných denních činností a úkonů kompenzace paměťových deficitů trénink kognitivních schopností edukace a podpora rodiny, blízkých, pečovatelů terapie vzpomínkami trénink orientace v realitě

Přístup k nemocnému s ALZ Buďte klidní a trpěliví, dohlížejte na jednotlivé aktivity a snažte se je usměrňovat jednoduchými pokyny, radami, ale vždy tak, aby se pacient cítil podporován, chválen a nikoli opravován. Pamatujte, že Vaším cílem je zapojení pacienta do činnosti a ne pomoc Vám. A zachovávejte klid, i když je zřejmé, že sami byste si s určitou prací poradili rychleji a lépe. Nepředpokládejte nikdy, že Vám pacient bude pomáhat. Ušetříte si drobná i větší nedorozumění a nervozitu. Pamatujte, že se jedná o činnost, která je důležitá pro něj. Přizpůsobujte jednotlivé činnosti momentální situaci. Pokud pacient není ochoten určitou činnost vykonat, zkuste ho přemluvit, ale příliš nenaléhejte a nevyvolávejte tak nepříjemnost. Možná si za chvíli vše rozmyslí. Mějte vždy nějakou oblíbenou činnost „v záloze“ pro tyto případy. Pomáhejte s přípravami. Mnoho lidí s Alzheimerovou chorobou má velkou vůli pomáhat a pracovat, mají však již potíže s přípravou a naplánováním jednotlivých činností. Pomozte jim s tím a možná Vás mile překvapí, co všechno Váš blízký ještě dokáže.

Přístup k nemocnému s ALZ Nementorujte a příliš neopravujte. Pokud se pacient rozhodne sám pro nějakou činnost (a není-li to nebezpečné nebo škodlivé), dopřejte mu ji, pochvalte jej za iniciativu. Vyjádření, „umělecká“ tvorba. Plánujte pro pacienta také ty činnosti, jejichž prostřednictvím se bude moci vyjádřit sám o sobě, mnozí z nich to uvítají, mnoho se také Vy sami dozvíte o momentálním rozpoložení pacienta. Komentujte svoji činnost. Pokud Vy sami něco vykonáváte, vše komentujte a popisujte, povídejte si s ním i sám se sebou. To je nesmírně důležité pro pacienta, i když Vám to tak vždy nemusí připadat. Buďte trpěliví a nenechte se odradit. Někdy se pacientovi do určité činnosti nechce, to je lidské a normální, nahraďte ji jinou a zkuste se k původně navrhované činnosti vrátit později.

Přístup k nemocnému s ALZ Vybírejte jednoduché aktivity a dávejte srozumitelné pokyny. Nemocné stresuje představa několika úkolů najednou. To je zbytečné. Všechny činnosti můžete rozklíčovat do jednoduchých postupných kroků tak, že se pacient bude cítit dobře a práce mu půjde od ruky. Rozdělení činností a společná práce. Jednotlivé činnosti si rozdělte tak, abyste vy vykonávali vždy to, na co pacient nestačí. Při vaření například vše nachystejte, naplánujte a společně pak vykonávejte jednotlivé dílčí činnosti. Žádejte o pomoc. Pacient by měl mít pocit, že jej potřebujete, ale buďte přitom opatrní, abyste jej nestresovali několika požadavky najednou. Dbejte na to, aby pacientova činnost byla smysluplná. Pokud připravujete nějakou drobnou rukodělnou činnost – vystřihování, vyšívání, koláž a podobně, vždy společně plánujte konkrétní využití výrobku – například tvorba pohlednice, přáníčka a podobně. Česká alzheimerovská společnost www.alzheimer.cz

F02 Demence u jiných nemocí Případy demence‚ které jsou způsobeny‚ jinou příčinou než Alzheimerovou nebo cerebrovaskulární nemocí. Může se objevit v kterémkoli životním období‚ zřídka ve stáří. Demence u Pickovy choroby - progresivní demence‚ přicházející ve středním věku‚ charakterizovaná časnými‚ pomalu progredujícími změnami charakteru a sociální deteriorací‚ následovaná poruchou intelektu‚ paměti a jazykových funkcí‚ s apatií‚ euforií a příležitostně s extrapyramidovými příznaky. Demence u Creutzfeldt–Jakobovy nemoci (virové, prionové infekce CNS) - progresivní demence s velkým neurologickým nálezem‚ způsobeným specifickými neuropatologickými změnami‚ o nichž se domníváme‚ že jsou způsobeny přenosným agens. Začátek je obvykle ve středním nebo pozdějším věku‚ ale může se vyskytnout kdykoli během dospělosti. Průběh vede k smrti během jednoho až dvou let.

F02 Demence u jiných nemocí Demence u Huntingtonovy nemoci (choroby) - demence‚ vyskytující se jako část difuzní degenerace mozku. Porucha je přenášena jediným autosomálně dominantním genem. Symptomy se typicky hlásí ve 3. a 4. dekádě. Progrese je pomalá. Vede ke smrti obvykle během 10–15 let. Demence u Parkinsonovy nemoci - demence se vyvíjí v průběhu diagnostikované Parkinsonovy nemoci. Dosud nebyly prokázány její žádné zvláštní rozlišující klinické projevy. Demence u onemocnění virem lidské imunodeficience [HIV] Demence se vyvíjí v průběhu onemocnění HIV‚ v nepřítomnosti současně jiné nemoci nebo stavu jiného než infekce HIV‚ které by mohly vysvětlit klinické projevy demence.

F04 Organický amnestický syndrom Nebyl vyvolán alkoholem nebo jinými psychoaktivními látkami! Syndrom zřetelného narušení recentní a dlouhodobé paměti‚ zatímco bezprostřední výbavnost je zachována; je snížená schopnost se učit něčemu novému a je časová dezorientace. Konfabulace může být výrazným projevem‚ ale vnímání a ostatní poznávací funkce‚ včetně intelektu‚ jsou obvykle neporušeny. Prognóza záleží na průběhu základní léze.

F05 Delirium Není vyvolané alkoholem nebo jinými psychoaktivními látkami! Etiologicky nespecifikovaný organický cerebrální syndrom‚ charakterizovaný současnými poruchami vědomí a pozornosti‚ vnímání‚ myšlení‚ paměti‚ psychomotorického chování‚ emocí a spánkového rytmu. Trvání je různě dlouhé a stupeň těžkosti od lehkého po značně těžký. Patří sem: mozkový syndrom, stav zmatenosti (nealkoholického původu), psychóza při infekčním onemocnění, organická reakce