Analýza implementace společného vzdělávání –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2011 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných krajem Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných.
Čerpání rozpočtu přímých nákladů za rok 2012 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Individuální vzdělávací plán
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Benchmarkingová iniciativa 2005, VCVS ČR, o.p.s., verze 5.1 ANALÝZA AGENDY 49samospráva ve školství Zpracoval:Odbor školství listopad 2009 – leden 2010.
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Školy a školská zařízení v Pardubickém kraji
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Formy individuálních vzdělávacích strategií pro žáky
Rozpočet přímých NIV na rok 2017
Hospodaření obcí v roce 2016
9. Tvorba individuálního plánu
Realizace vašich potřeb prostřednictvím OP VVV
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Základní východiska zachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Základní vzdělávání a další …
Tisková konference zahájení školního roku 2009/2010
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 14. prosince 2016 Liberec.
9. Tvorba individuálního plánu
Rozpočet přímých NIV na rok 2015
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Porada obecní školství říjen 2017
Rozpočet přímých NIV na rok 2013
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Porada s obcemi s rozšířenou působností
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Rozpočet přímých NIV na rok 2018
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2018
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných obcemi
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Financování asistenta pedagoga ve speciálním školství – přehled změn
Transkript prezentace:

Analýza implementace společného vzdělávání 1. 9. 2016 – 31. 10. 2017 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 posta@msmt.cz • www.msmt.cz

Počet a podíl dětí se znevýhodněním podle § 16 odst Počet a podíl dětí se znevýhodněním podle § 16 odst. 9 v MŠ v letech 2010/11–2017/18 Děti ovšem procházejí diagnostikou mnohdy až při vstupu do ZŠ.

Mateřské školy (k 30. 9. 2017) Dlouhodobým trendem je snižující se podíl dětí se Z16/9 vzdělávajících se ve speciálních třídách MŠ. V běžných třídách MŠ se vzdělávalo 65 % žáků se zdravotním znevýhodněním. Minimálně u 9 394 dětí (2. až 5. stupeň PO) bylo doporučení ŠPZ vystaveno dle nové legislativy. Tj. o 9 195 více než na začátku školního roku 2016/17 (199). Dominoval 3. st. podpory (64 % dětí se Z16/9), u ZŠ a SŠ 2. st. Vysoké nárůsty (meziroční srovnání) počtů AP (3. a vyšší st. PO) - MŠ vykázaly 2 963 AP (2 206 úvazku). Ze všech úvazků AP vykázaných všemi školami (12 407) připadalo 18 % na MŠ. Meziroční nárůst činil 600 úvazků (37 %).

Mateřské školy (k 30. 9. 2017) Ve školním roce 2016/17 vykázaly MŠ téměř 6 000 PO (9 % ze všech vykázaných PO všemi školami). Finanční požadavky MŠ na PO představovaly zhruba 16 % všech finančních požadavků uplatněných školami a školskými zařízeními (297 mil. Kč z 1,921 mld. Kč). Nejčastěji vykazovaným PO byl AP sdílený ve škole (úvazek 0,50). Z hlediska počtu PO dominovala PO typu učební a kompenzační pomůcky (66 %). Nejnákladnější byla PO personálního charakteru s vysokou NFN - především AP, kterých MŠ vykázaly celkem 764 úvazků (roční nákladovost přes 262 mil. Kč).   Ze všech finančních nákladů na PO v MŠ představovaly náklady do speciálních MŠ 10 %.

Počet a podíl dětí se znevýhodněním podle § 16 odst Počet a podíl dětí se znevýhodněním podle § 16 odst. 9 v ZŠ v letech 2010/11–2017/18

Základní školy (k 30. 9. 2017) Dlouhodobý trend postupného přesunu žáků se SVP z ryze speciálních ZŠ do běžných ZŠ. Zvýšení podílu žáků se Z16/9 v běžných třídách ZŠ způsobeno mj. významným nárůstem diagnostikovaných vývojových poruch, nárůst ale lze pozorovat u všech sledovaných druhů a stupňů Z16/9 - dochází k postupné implementaci nových diagnostik. 2016/17 >  2017/18 - masivní nárůst celkového počtu žáků se SVP. Na tomto nárůstu se nejvíce podílela významně narůstající kategorie žáků (63 %) s vývojovými poruchami učení a chování. Podíly počtu žáků se Z16/9 dlouhodobě okolo 9 %, letos poprvé přes 10 % (především v důsledku nárůstu počtu žáků s vývojovou poruchou učení nebo chování). Meziroční vysoké nárůsty počtů AP. ZŠ vykázaly 13 660 AP - 9 309 úvazků (nárůst 2 813 úvazků). Ze všech úvazků AP vykázaných všemi školami (12 407) připadalo téměř 75 % na ZŠ. Celkem 42 208 žákům ZŠ se SVP nebo nadáním poskytováno celkem 97 365 PO. Z celkového počtu PO jich bylo 84 631, tj. 87 % poskytováno v běžných ZŠ.

Základní školy (k 30. 9. 2017) Nejčastější PO: hodinová pedagogická intervence ve škole (14 923), hodinový předmět speciálně pedagogické péče (7 610) a AP sdílený ve škole s úvazkem 0,5 (6 107). Nejvíce PO bylo poskytováno žákům s: středně závažné poruchy učení (23 200), LMP (11 842) a SVP vyplývající ze zdrav. stavu (8 457).   U 11 289 žáků se středně závažnými poruchami učení jako hlavním/prvním znevýhodněním (bez ohledu na souběžné postižení více vadami) byly nejčastěji poskytovanými PO hodinová pedagogická intervence ve škole (6 043) a hodinový předmět speciálně pedagogické péče (3 975). Pro celkem 502 nadaných žáků (bez ohledu na znevýhodnění) bylo poskytováno celkem 1 346 PO (resp. 215 PO v případě 105 žáků pouze nadaných bez případných znevýhodnění). Nejčastějšími PO byly hodinová pedagogická intervence ve škole (140) a alternativní učebnice (112). Ve školním roce 2016/17 bylo v ZŠ vykázáno téměř 55 tisíc PO (86 % všech školami a školskými zařízeními vykázaných PO), z toho více než 46,5 tisíce (85 %) s požadavkem na finanční prostředky. Finanční požadavky ZŠ na PO představovaly zhruba 78 % všech finančních požadavků uplatněných školami a školskými zařízeními (1,490 mld. Kč z 1,921 mld. Kč). Speciální ZŠ tvoří 8 % ze všech ZŠ X jejich finanční požadavky činily více než 14 % celkových finančních nároků ZŠ.

Žáci v ZŠ podle převažujícího stupně podpory ve školním roce 2016/17 K 30. 9. 2016 byla již 588 žákům přiznána PO ve 2. – 5. st. Na konci března byla PO ve 2. – 5. st. přiznána již 23 746 žákům. Do 3. st. PO žáci integrováni především v běžných třídách. Speciální třídy jsou charakteristické především pro 4. a 5. st. PO.

Závěry – všechny stupně vzdělávání Odliv dětí a žáků ze speciálních škol do běžných je dlouhodobým trendem. Nelze jednoznačně potvrdit, že ve speciálních školách ubývá dětí v důsledku implementace inkluze. Data to nepotvrzují. Počet AP ve všech školách v posledních letech nepřetržitě roste. Jen od školního roku 2010/11 k  30. 9. 2016 se zvýšil o 5 212,2 úvazku, tedy o více než 144 %. K 30. 9. 2016 bylo vykázáno 13 299 AP, k 30. 9. 2017 pak 17 725 AP, což představuje nárůst o 4 426 fyzických osob. ŠPZ ve spolupráci se školou a zákonným zástupcem volí tuto formu personální podpory nejčastěji, ačkoliv není vždy tou jedinou a často i vhodnou možností podpory žáka. Významně narůstají počty dětí/žáků s vývojovými poruchami učení nebo chování. Data potvrzují, že v této kategorii žáků jsou také žáci v pásmu hraničního intelektu, pro které nebyl původně zaveden vlastní identifikátor znevýhodnění. Je tedy velmi pravděpodobné, že právě tato skupina žáků přispěla k rozšíření této kategorie znevýhodnění. Ve všech krajích ČR, kde došlo k poklesu proporce žáků s diagnostickou kategorií mentálního postižení, došlo k vzestupu proporce dětí s poruchami učení nebo chování.

Nejčastěji vykázaným PO byla Pedagogická intervence ve škole (1 hodina) - vykázána téměř 10 000x. Nejčastěji vykázanými POB byly Speciální didaktické (manipulační) pomůcky pro výuku čtení a psaní - vykázány téměř 3 000x.   V Doporučeních pro vzdělávání žáků se SVP dlouhodobě přetrvává problém transformace závěrů posuzování potřeb žáka do užitečného sdělení pro pedagogy. Ve školách často není jasně určena odpovědná osoba, která by měla komunikovat se ŠPZ o vydávaných doporučeních pro vzdělávání žáků se SVP. Na druhou stranu si školy stěžovaly, že s nimi ŠPZ o vydávaných Doporučeních často nekomunikují. KÚ nepochopily financování speciálních škol a tříd prostřednictvím PO - systémová podpora speciálního školství byla nahrazena výrazně nákladnější podporou prostřednictvím PO. Nedostatečná podpora nadaných a mimořádně nadaných.

Závěry analýzy – oblast financování Ve šk. roce 2017/18 vzrostly požadavky na finanční prostředky na PO ze strany škol zřízených podle § 16 odst. 9. - 7 % z celkového objemu prostředků na PO v regionálním školství. Personální podpora tvoří celkem 37 % poskytovaných PO, ale 97 % výdajů. Nejčastěji poskytované PO „Pedagogická intervence ve škole (1 hodina)“ tvořilo 12 % poskytovaných PO, ale jen 6 % výdajů. AP sdílený ve škole (úvazek 0,5 a  0,75) tvořili 12 % poskytovaných PO, ale více než polovinu všech výdajů (56 %). Ne zcela efektivně funguje předpokládaný princip sdílení PO (nejen u asistentů, ale například u pedagogické intervence ad.). Nejčastěji platí co žák, to samostatné PO.   Významné rozdíly v nákladovosti mezi kraji: nejvíce PO vykázaly: S (14 %), U a T (11 %); nejméně P (3 %). Nejvyšší finanční nároky: S a T (cca 1/8 celkových fin. nároků v daném období). Nejnižší L (1/30) a P (1/34). Lze identifikovat jednotlivé školy, jejichž finanční náklady na PO typu B tvořily ve školním roce 2016/17 významnou část celkových nákladů na tato opatření v kraji (vhodnost doporučování jednotlivých PO).

2016: na PO vynaloženo celkem 58 734 347 Kč Závěry analýzy – oblast financování 2016: na PO vynaloženo celkem 58 734 347 Kč 2017: školami či školskými zařízeními všech zřizovatelů k 31. 10. 2017 poskytována PO v celkové výši 2 312 462 588 Kč (Pokud škola začala poskytovat PO v lednu 2017, je započteno 12 měsíců roku.)