1 10.25 – 11.25 Ontogeneze - motorického vývoje, motorické kompetence a jejich limity, vývoj pohybové aktivity sportovní i pracovní Hana Válková, FSpS MU, Brno ČHSO
Opakování studií dávných – nedávných Vývoj – zrání – rozvoj – učení (celý život) Biologický fakt Psycho- sociální faktor Viz kružnice prostředí – - environmentální model KLIK
Environmentální model Co je důležitější – co má větší váhu ??? DŮSLEDKY: + pedagogický optimismus - Pedagogický pesimismus
ONTOGENEZE Hledisko vývoje schopností (antropomotorika) zrání Hledisko vývoje dovedností (vývojová psychologie) učení Hledisko postoje k Tv aktivitám a objemu aktivit (psych. sportu, psycho-somatika salutogeneze) ???? Co s tím projekt – inkluze?
Periodicita vývoje - pojetí
Jan Amos Komenský 28.3.1592-15.11.1670
Oblasti ontogeneze Následně oblasti kompetencí Somatická (biologická - fyziologická) Kognitivní Emotivní Volní Motorická – motorické kompetence Vazba na „normalitu“ vývoje
stručně Reflexní období (vertikalizace, plovací reflex) Lokomoční řetězec Uchopovací řetězec Období 3 let Období zralosti pro školu Lateralita: denní i sportovní činnost
MOBILTA – MOTORIKA - lokomoce Vazba na normalitu, abnormalitu, patologii, zapojení činností obecně, do PA, sportovní výkonnost Sekundárně: profesní uplatnění zájmové uplatnění životní styl
MOTORIKA Motorika: hrubá (sch. silové, vytrvalostní) – jemná (koordinační) Motorika: lokomoční – nelokomoční – manipulační Téma: lateralita Lateralita a normalita vers. sekundární patologie
Psychomotorický vývoj - věk Kognitivní – percepce, myšlení, řeč, diskriminace tvarů, kresba Emotivní – radost, smutek Sociální - afiliace i osamostatňování Evoluce - involuce Hra
Dítě hypermotorické Impulsivní, zv. mn. pohybů, roztěkané, není plynulost, problémové, i ve spánku Uvést do klidu jen zvyšuje psychomotorický neklid Vazba na dyslexii, dysgrafii, nevyhraněná lateralita Možnost úpravy kolem 10. roku ZÁMĚNA ZA ŠIKOVNÉ - NADANÉ
DÍTĚ HYPOMOTORICKÉ - Pasivní, pomalé, nestačí tempu - Nejsou středem problémů, ale z hlediska vývoje problematičtější kategorie - Nekorigovaná pasivita a neobratnost přetrvává - ZÁMĚNA ZA HODNÉ, SLUŠNÉ
HRA – základní charakteristika 1. neznámý konec 2. ne – nulový konec 3. proměnlivost 4. emocionalita 5. sociální kontext
HRA - vývojová hlediska Explorace/manipulace (zkoušení, hledání v ranném dětství) Etapa destrukce - konstrukce Námětové hry/rolové – role v týmu Hry „didaktické“ Sociální – (o samotě – vedle – spolu) kooperace, kompetice, pravidla
2-10. DIPV – jedinec s jinakostí Raná intervence (reparace) Speciální – integrovaný výcvik Psycho-sociální akcent Generační přenos Modifikované pomůcky Modifikované pohybové vzorce Hra, přírodní prostředí
HRA – přenos do sportu i APA Explorační - manipulace, pokus omyl přípravky, začátečníci - MP, AUT Destruktivní/konstruktivní - analýza/syntéza činnosti jednotlivce (dvojice) Námětová / rolová - nápodoba útok – obrana (dvojice…) Didaktické - kognice/myšlení kombinace, systémy, sportovní s pravidly
MOTIVACE T. HOMEOSTÁZE – rovnováha organismu Deprivace: co chybí, po tom toužím T. hierarchie POTŘEB Bologické (nižší) Psych-sociální (vyšší)
MOTIVACE
MOTIVACE - prostředky Efekt novosti Efekt srovnávání - soutěže Efekt afiliace - začlenění Efekt úspěchu (odměna) Efekt hrozby, trestu, moci Příklady - TEXT 2 motivacja za gibanije
JEDEME DÁL - ABILYMPICS ???? CO TO JE ??? Časopis Můžeš // Abilympics
ABILYMPIÁDA Přehlídka pracovních schopností Varianty činností od šití obleků, soustružení, práce s PC, vazba květin, kulinářská témata Model sportovní soutěže: cíl – nástroje – čas – porota – medaile Dražba produktů
I JINÉ HUDEBNÍ – TANEČNÍ Very Special Arts Nad oblaky….. Volnočasové aktivity v rámci školy i mimo školu naplňují tzv. INKLUZIVNÍ KULTURU