1 10.25 – 11.25 Ontogeneze - motorického vývoje, motorické kompetence a jejich limity, vývoj pohybové aktivity sportovní i pracovní Hana Válková, FSpS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Požadavky k získání známky
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Vědy o sportu (Sport sciencis)
Vývoj uchopování a manipulace
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Podpůrný metodický seminář I.
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Komunitní a otevřená škola
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Modely mentální retardace
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Soukromá vyšší odborná škola sociální, o.p.s. Jihlava Matky Boží Jihlava, IČ tel
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY 2. část Mgr. Irena Kudláčková.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Setkání zpracovatelů MAP ve Středočeském kraji
Svět techniky Ostrava a jeho přínos podpoře podnikavosti žáků
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Vývoj člověka Ontogeneze.
Pohybové schopnosti a dovednosti
ANTROPOMOTORIKA.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
SPORTOVNÍ HRY I - BASKETBAL
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Jak na jazyky.
„Zdravý životní styl + obezita“
Prvky edukačního procesu
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

1 10.25 – 11.25 Ontogeneze - motorického vývoje, motorické kompetence a jejich limity, vývoj pohybové aktivity sportovní i pracovní Hana Válková, FSpS MU, Brno ČHSO

Opakování studií dávných – nedávných Vývoj – zrání – rozvoj – učení (celý život) Biologický fakt Psycho- sociální faktor Viz kružnice prostředí – - environmentální model KLIK

Environmentální model Co je důležitější – co má větší váhu ??? DŮSLEDKY: + pedagogický optimismus - Pedagogický pesimismus

ONTOGENEZE Hledisko vývoje schopností (antropomotorika) zrání Hledisko vývoje dovedností (vývojová psychologie) učení Hledisko postoje k Tv aktivitám a objemu aktivit (psych. sportu, psycho-somatika salutogeneze) ???? Co s tím projekt – inkluze?

Periodicita vývoje - pojetí

Jan Amos Komenský 28.3.1592-15.11.1670

Oblasti ontogeneze Následně oblasti kompetencí Somatická (biologická - fyziologická) Kognitivní Emotivní Volní Motorická – motorické kompetence Vazba na „normalitu“ vývoje

stručně Reflexní období (vertikalizace, plovací reflex) Lokomoční řetězec Uchopovací řetězec Období 3 let Období zralosti pro školu Lateralita: denní i sportovní činnost

MOBILTA – MOTORIKA - lokomoce Vazba na normalitu, abnormalitu, patologii, zapojení činností obecně, do PA, sportovní výkonnost Sekundárně: profesní uplatnění zájmové uplatnění životní styl

MOTORIKA Motorika: hrubá (sch. silové, vytrvalostní) – jemná (koordinační) Motorika: lokomoční – nelokomoční – manipulační Téma: lateralita Lateralita a normalita vers. sekundární patologie

Psychomotorický vývoj - věk Kognitivní – percepce, myšlení, řeč, diskriminace tvarů, kresba Emotivní – radost, smutek Sociální - afiliace i osamostatňování Evoluce - involuce Hra

Dítě hypermotorické Impulsivní, zv. mn. pohybů, roztěkané, není plynulost, problémové, i ve spánku Uvést do klidu jen zvyšuje psychomotorický neklid Vazba na dyslexii, dysgrafii, nevyhraněná lateralita Možnost úpravy kolem 10. roku ZÁMĚNA ZA ŠIKOVNÉ - NADANÉ

DÍTĚ HYPOMOTORICKÉ - Pasivní, pomalé, nestačí tempu - Nejsou středem problémů, ale z hlediska vývoje problematičtější kategorie - Nekorigovaná pasivita a neobratnost přetrvává - ZÁMĚNA ZA HODNÉ, SLUŠNÉ

HRA – základní charakteristika 1. neznámý konec 2. ne – nulový konec 3. proměnlivost 4. emocionalita 5. sociální kontext

HRA - vývojová hlediska Explorace/manipulace (zkoušení, hledání v ranném dětství) Etapa destrukce - konstrukce Námětové hry/rolové – role v týmu Hry „didaktické“ Sociální – (o samotě – vedle – spolu) kooperace, kompetice, pravidla

2-10. DIPV – jedinec s jinakostí Raná intervence (reparace) Speciální – integrovaný výcvik Psycho-sociální akcent Generační přenos Modifikované pomůcky Modifikované pohybové vzorce Hra, přírodní prostředí

HRA – přenos do sportu i APA Explorační - manipulace, pokus omyl přípravky, začátečníci - MP, AUT Destruktivní/konstruktivní - analýza/syntéza činnosti jednotlivce (dvojice) Námětová / rolová - nápodoba útok – obrana (dvojice…) Didaktické - kognice/myšlení kombinace, systémy, sportovní s pravidly  

MOTIVACE T. HOMEOSTÁZE – rovnováha organismu Deprivace: co chybí, po tom toužím T. hierarchie POTŘEB Bologické (nižší) Psych-sociální (vyšší)

MOTIVACE

MOTIVACE - prostředky Efekt novosti Efekt srovnávání - soutěže Efekt afiliace - začlenění Efekt úspěchu (odměna) Efekt hrozby, trestu, moci Příklady - TEXT 2 motivacja za gibanije

JEDEME DÁL - ABILYMPICS ???? CO TO JE ??? Časopis Můžeš // Abilympics

ABILYMPIÁDA Přehlídka pracovních schopností Varianty činností od šití obleků, soustružení, práce s PC, vazba květin, kulinářská témata Model sportovní soutěže: cíl – nástroje – čas – porota – medaile Dražba produktů

I JINÉ HUDEBNÍ – TANEČNÍ Very Special Arts Nad oblaky….. Volnočasové aktivity v rámci školy i mimo školu naplňují tzv. INKLUZIVNÍ KULTURU