Rozpočtový proces 16. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Osnova Rozpočtový proces Příprava rozpočtu Rozpočtová skladba Schválení rozpočtu Rozpočtové hospodaření Rozpočtová opatření Rozpočtová rezerva Státní pokladna Státní finanční aktiva Státní finanční pasiva Kontrola plnění veřejných rozpočtů Závěrečný účet
1. Rozpočtový proces rozpočtové právo procesní postup při přípravě veřejných rozpočtů schvalování veřejných rozpočtů hospodaření podle veřejných rozpočtů kontrole hospodaření podle veřejných rozpočtů uzavření hospodaření veřejných rozpočtů
2. Příprava rozpočtu vychází se ze střednědobých výhledů u všech veřejných rozpočtů (č. 23/2017 Sb.) návrh státního rozpočtu rozpočtový systém návrh místního rozpočtu
3. Rozpočtová skladba jednotné třídění příjmů a výdajů vyhláška č. 323/2002 Sb. hlediska třídění příjmů a výdajů odpovědnostní druhové odvětvové konsolidační zdrojové doplňkové programové účelové strukturní transferové
a) Odpovědnostní třídění jednotky třídění kapitoly jen státní rozpočet správci kapitol ministerstva a ústřední správní úřady organizační složky, které mají zvláštní rozpočtovou kapitolu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu pro rozpočtové účely zvláštní kapitoly Státní dluh Operace státních finančních aktiv Všeobecná pokladní správa
příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv b) Druhové třídění Výdaje na nákupy na pořízení hodnoty náhrady transfery výdajový druh příjmový druh jednotky třídění třídy seskupení položek podseskupení položek položky Příjmy příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv transfery
b) Druhové třídění příjmů Daně z příjmů, zisku a kapitálových výnosů Daně ze zboží a služeb v tuzemsku Daně a poplatky z vybraných činností a služeb Daně a cla za zboží a služby ze zahraničí Majetkové daně Povinné pojistné Ostatní daňové příjmy Třída I – Daňové příjmy Příjmy z vlastní činnosti a odvody přebytků organizací s přímým vztahem Přijaté sankční platby a vratky transferů Příjmy z prodeje nekapitálového majetku a ostatní nedaňové příjmy Přijaté splátky půjčených prostředků Příjmy sdílené s nadnárodním orgánem Třída II – Nedaňové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého majetku a ostatní kapitálové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého finančního majetku Třída III – Kapitálové příjmy Neinvestiční přijaté transfery Investiční přijaté transfery Třída IV – Přijaté transfery
b) Druhové třídění výdajů Platy a podobné a související výdaje Neinvestiční nákupy a související výdaje Neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům Neinvestiční transfery veřejnoprávním subjektům a mezi peněžními fondy téhož subjektu a platby daní Neinvestiční transfery obyvatelstvu Neinvestiční transfery a související platby do zahraničí Neinvestiční půjčené prostředky Neinvestiční převody Národnímu fondu Ostatní neinvestiční výdaje Třída V – Běžné výdaje Investiční nákupy a související výdaje Nákup akcií a majetkových podílů a vklady do fundací a ústavů Investiční transfery Investiční půjčené prostředky Investiční převody Národnímu fondu Ostatní kapitálové výdaje Třída VI – Kapitálové výdaje
c) Odvětvové třídění třídění výdajů třídění příjmů jednotky třídění podle druhu činnosti, na kterou se výdaje vynakládají, nebo zaměření právního subjektu, kterému jsou poskytovány třídění příjmů podle druhu činnosti, ze které příjmy plynou či zaměření subjektu, který finanční prostředky poukazuje nebo odevzdává jednotky třídění skupina oddíl pododdíl paragraf
c) Odvětvové třídění Skupina 1 – Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství Průmysl, stavebnictví, obchod a služby Doprava Vodní hospodářství Spoje Všeobecné hospodářské záležitosti a ostatní ekonomické funkce Skupina 2 – Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství Vzdělávání a školské služby Kultura, církve a sdělovací prostředky Tělovýchova a zájmová činnost Zdravotnictví Bydlení, komunální služby a územní rozvoj Ochrana životního prostředí Ostatní výzkum a vývoj Ostatní činnosti související se službami pro obyvatelstvo Skupina 3 – Služby pro obyvatelstvo
c) Odvětvové třídění Dávky a podpory v sociálním zabezpečení Politika zaměstnanosti Sociální služby a společné činnosti v sociálním zabezpečení a politice zaměstnanosti Skupina 4 – Sociální věci a politika zaměstnanosti Obrana Civilní připravenost na krizové stavy Bezpečnost a veřejný pořádek Právní ochrana Požární ochrana a integrovaný záchranný systém Skupina 5 – Bezpečnost státu a právní ochrana Státní moc, státní správa, územní samospráva a politické strany Jiné veřejné služby a činnost Finanční operace Ostatní činnosti Skupina 6 – Všeobecná veřejná správa a služby
4. Schválení rozpočtu státní rozpočet místní rozpočet ústavní pravidla - čl. 42 Ústavy 1. čtení 2. čtení 3. čtení rozpočtové provizorium místní rozpočet
Rozpočtové provizorium SR Vyhlášení ve Sbírce zákonů Materiální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu 1. ledna Vyhlášení ve Sbírce zákonů Formální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu
5. Rozpočtové hospodaření prostřednictvím tzv. rozpočtových jednotek subjekty rozpočtového práva odlišné od fyzických a ostatních právnických osob, tj. subjekty, které jsou nositeli veřejné správy možné označení i veřejné instituce (23/2017 Sb.) rozpočtové jednotky státní rozpočtové jednotky místní rozpočtové jednotky
Členění rozpočtových jednotek Státní rozpočtové jednotky organizační složky státu státní příspěvkové organizace státní fondy státní veřejné výzkumné instituce státní podniky státní školské právnické osoby ostatní Místní rozpočtové jednotky organizační složky územních samosprávních celků místní příspěvkové organizace místní veřejné výzkumné instituce místní školské právnické osoby ostatní
Některé rozpočtové jednotky Organizační složky státu Státní příspěvkové organizace Organizační složky obcí a krajů Příspěvkové organizace obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů
I. Organizační složky státu vymezení ministerstva správní úřady s celostátní působností ústřední správní úřady správní úřady s celostátní působností s vlastní rozpočtovou kapitolou ostatní správní úřady s celostátní působností místní správní úřady Ústavní soud, soudy a státní zastupitelství Nejvyšší kontrolní úřad Kancelář prezidenta republiky a Kancelář Veřejného ochránce práv Akademie věd České republiky Grantová agentura České republiky na základě § 51 zákona o majetku státu nebo jiného zákona organizační složky zřízené jednotlivými ministerstvy
I. Organizační složky státu nejsou právnickými osobami hospodaří s majetkem státu rozpočet součástí státního rozpočtu mimorozpočtové zdroje prostředky fondů rezervní fond fond kulturních a sociálních potřeb zisk získaný hospodářskou činností peněžité dary a prostředky poskytnuté ze zahraničí prostředky zvláštních účtů k financování obměn a záměn státních hmotných rezerv
Příklad FKSP - dary (1) Z fondu lze poskytovat zaměstnancům věcné nebo peněžní dary za mimořádnou aktivitu ve prospěch zaměstnavatele při poskytnutí osobní pomoci při požáru, živelní události a při jiných mimořádných případech a za aktivitu humanitárního a sociálního charakteru a péči o zaměstnance a jejich rodinné příslušníky, při pracovních výročích 20 a každých dalších 5 let trvání pracovního nebo služebního poměru u zaměstnavatele; do pracovního výročí lze započítat i dobu trvání pracovního poměru u jiných zaměstnavatelů. Do pracovních výročí nelze zahrnout dobu výkonu práce konané na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr, při životních výročích 50 let a každých dalších 5 let věku, při prvním odchodu do starobního nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně.
II. Státní příspěvkové organizace právnické osoby vlastní rozpočet – vyrovnanost mimorozpočtové zdroje prostředky fondů rezervní fond fond reprodukce majetku fond odměn fond kulturních a sociálních potřeb prostředky získané jinou činností peněžité dary peněžní prostředky poskytnuté z rozpočtů územních samosprávných celků a státních fondů
III. Organizační složky obcí a krajů nejsou právnickými osobami rozpočet součástí rozpočtu zřizovatele fondy
IV. Místní příspěvkové organizace příspěvkové organizace obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí nejsou právnickými osobami rozpočet součástí rozpočtu zřizovatele fondy
6. Rozpočtová opatření ve státním rozpočtu v místních rozpočtech přesun prostředků povolené překročení rozpočtu výdajů vázání prostředků další v místních rozpočtech použití nepředvídaných příjmů k úhradě nezajištěných výdajů vázání rozpočtových výdajů
7. Vládní rozpočtová rezerva nejméně ve výši 0,3 % výdajů státního rozpočtu o použití rozhoduje vláda zákon o státním rozpočtu na rok 2018 4,1 mld. Kč
8. Státní pokladna souhrnné účty státní pokladny účty podřízené státní pokladně příjmové a výdajové účty státního rozpočtu účty státních finančních aktiv účty finančních a celních úřadů, na nichž jsou spravovány daňové příjmy účty příspěvkových organizací účty zdravotních pojišťoven (zákon č. 128/2016 Sb.) další řízení státní pokladny
9. Státní finanční aktiva vymezení (§ 36 odst. 2) peněžní prostředky převedené z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let majetkové účasti státu v obchodních společnostech a cenné papíry, jejichž majitelem je stát pohledávky státu z úvěrů a návratných finančních výpomocí poskytnutých ze státních finančních aktiv jiné pohledávky mimo běžné hospodaření zvláštní účet rezervy důchodového pojištění (§ 36 odst. 3 RP) příjmy výdaje
10. Státní finanční pasiva vymezení (§ 36 odst. 7 RP) dluhy státu odpovídající jmenovitým hodnotám jím vydaných dluhopisů dluhy ze státem přijatých zápůjček a úvěrů dluhy ze státem vystavených směnek dluhy z nesplacené části upsaného kapitálu majetkových účastí evidovaných ve státních finančních aktivech souhrn a) až c) = státní dluh řízení státního dluhu (§ 35 RP)
11. Kontrola finanční kontrola kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 320/2001 Sb. kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 166/1993 Sb. porušení rozpočtové kázně viz samostatná prezentace
12. Závěrečný účet státní závěrečný účet (§ 29 a 30 RP) přílohy ústavní základy návrh projednání místní závěrečný účet (§ 17 RPÚR) přezkum hospodaření
e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 16. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy