Připravily: Veronika Fuchsová, Lucie Svobodová, Petra Matyášová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Advertisements

ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
Jiřina Šteigerová 3.B, Hana Písaříková 3.B, Martina Kovářová 3.A.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Základní škola T ř emošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj T ř emošnice, Internátní 217; I Č : , tel: , emaiI:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
Třída: Ptáci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_04_20_první pomoc.
Rozdělení inventáře, MSI
Před- a pooperační péče pooperační komplikace
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
POŽÁRNÍ PREVENCE V GASTRONOMICKÝCH PROVOZOVNÁCH
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Vlastnosti plynů.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
OSP při aplikaci léků do dýchacích cest
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Chemické vlastnosti technických materiálů
Pracovnělékařské služby
Změkčování vousů, vypínání pokožky
Trestní zodpovědnost.
Právo sociálního zabezpečení
Prezentace – výklad učiva
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Technické prostředky v požární ochraně
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HMYZ STAVBA TĚLA.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_12_soustava vylučovací
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Konstrukce trojúhelníku
Droga Je ??????????????.
Vlastnosti plynů.
Život bez střeva , Praha.
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
kompetence vs. úhradové podmínky
Podpora samostatného bydlení
OSP při aplikaci léků do dýchacích cest
Význam zapojení žáků s dlouhodobým onemocněním v pohybových programech na ZŠ a SŠ Mgr. Tomáš Vyhlídal Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Připravily: Veronika Fuchsová, Lucie Svobodová, Petra Matyášová STOMIE    Připravily: Veronika Fuchsová, Lucie Svobodová, Petra Matyášová

 Co znamená stomie? Stoma = ústa otvor (vyústění, vývod), vyústění něčeho někam Kolostomie Tracheostomie Ileostomie Urostomie

 Kde se provádí stomie?

 Kolostomie dělení podle lokalizace: a)Sigmoideostomie - umístění v levém podbříšku b)Transversostomie - většinou vpravo/vlevo nad pupkem c)Cékostomie - vývod v pravém podbřišku indikace: záněty tlustého střeva, divertikly tl. střeva, nedostatečná funkce svěrače, nádorová onemocnění, ileus, perforace střeva, poškození z ozařovaní v malé pánvi, střevní krvácení, vrozené vady tračníku

druhy kolostomie a)dočasná - břišní vývod tlustého střeva je vytvořen přechodně b)trvalá - provádí se na zajištění vylučování stolice v případě, že konečník a anus nejsou funkční kvůli chorobnému procesu

 Ileostomie vyústění tenkého střeva na povrch kůže provádí se méně často vývod je umístěn v pravém dolním kvadrantu břišní stěny

 Urostomie vývod močovodu indikace: obstrukční vada zabraňující normálnímu odtoku moče (zhoubný proces na močovém měchýři), dočasným řešením vrozených vad u dětí a)Dočasná - částečná, poranění dolní části močových cest b)Trvalá - po úplné cystektomii, při nádorech moč. měch.

 druhy urostomie Podle vedení vývodu A) Kožní ureterostomie – močovody jsou vyvedeny na stěnu břišní nebo na bok B) Vývod do ilea C) Uzavírací vezikostomie – přední stěna močového měchýře se přišije k břišní stěně. Stomie se vytvoří ze stěny močového měchýře D) Ureterosigmoideostomie – vývod ureteru do konečníku

 Potreby pacientu se stomií  zadržovat zápach  chránit kůži kolem stomie  aby byla nenápadná pod oblečením  dostupnost  komfort při pracovních sociálních a rekreačních činnostech  podmínky, které by měl splňovat pomůcky pro stomiky

 Pomůcky 1dílný systém : lepící ochranná gelová destička se sáčkem 2dílný systém : lepící želatinová destička s upevňovacím kroužkem + vyměnitelný sáček Další pomůcky: adhezivní a ochranná pasta odstraňovač náplastí zásyp na mokvavá místa pohlcovač pachu těsnící vkládací koužky, atd.

OBRÁZKY

 Postup zakládání stomie Pacienta poučíme o manipulaci se stomií Změříme velikost stomie (podle měřící šablony vystřihneme otvor odpovídající tvaru stomie) Očistíme pokožku kolem stomie Přiložíme destičku (sejmeme ochranný papír a přiložíme tak, aby se co nejméně vrásnila nebo odchlipovala od pokožky Nasadíme stomický sáček Výměnu provádíme při naplnění sáčku do 1/3, max do ½ nebo uniká-li tekutina ven nebo má-li pacient nepříjemné pocity

 Ošetřovatelský proces Posouzení : informovanost klienta  psychický a emoční stav  velikost a tvar stomie  tvar a okolí stomie  množství a charakter moče/stolice Diagnóza: - sociální izolace v souvislosti se změnou fyz. vzhledu - narušení celistvosti kůže v okolí stomie - riziko infekce v okolí kolo-/ileo-/urostomie

 Ošetřovatelský proces Cíle:  klient je informovaný (odpoví)  klient sám zvládá (ukáže)  klient žije plnohodnotný život výživa : pravidelnost rozmělnění potravy dostatek tekutin

 Tracheostomie = chirurgické otevření průdušnice zepředu mezi 2. a 3. chrupavčitým prstencem Tracheostomická kanyla = zahnutá rourka různých rozměrů Tracheostomická souprava = vnější kanyla + vnitřní kanyla + obturátor po zavedení se obturátor vytahuje, vnější kanyla se fixuje nafouknutím balonku na kanyle nebo šňůrkami kolem krku

Obrázky

Obrázky

Indikace: zabezpečení a udržení průchodnosti DC Při dlouhodobé plicní ventilaci Prevence aspirace sekretu u pacienta v bezvědomí Chronická obstrukční plicní choroba

 Ošetřovatelský proces  posouzení celkový stav K/P okolí tracheostomie dýchání, tvorba hlenů  diagnóza strach související s ohrožením života deficit informací o důvodu provedení tracheotomie porucha verbální komunikace potenciální riziko infekce

 Ošetřovatelský proces  cíl K/P je informován o příčinách i o způsobu péče o tracheostomii K/P má zajištěné volné cesty dýchací, má dostatečnou saturaci kyslíkem a netrpí úzkostí, je klidný  aktivity sestry založení tracheostomie: příprava pomůcek, příprava K - musí být lačný, vyholit operační pole, aplikovat premedikace dle ordinace lékaře, vhodná poloha K, asistovat lékaři po založení tracheostomie: kontrolovat krvácení, kontrolovat kanylu, aby nevyklouzla, sledovat průchodnost kanyly, kontrolovat správné nafouknutí obturačního balonku, dbát o zvlhčování dýchacích cest a dutiny ústní ! zajištění dostatečné vlhkosti DC! (vysušené sliznice jsou nebezpečím vzniku infekce)

 Ošetřovatelský proces dekanylace – vynětí kanyly: připravit pomůcky, provést odsátí sekretu, tracheostoma ponechat volné, okolí tracheostomie dezinfikovat, přelepit sterilním tamponem, K/P poučit o dalším režimu