A B C a c b 2.1 Cévy a sítkovice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MECHOROSTY.  nejstarší suchozemské vyšší rostliny (dochované do současnosti)  nemají pravá vodivá ani podpůrná pletiva  rostou ve skupinách a trsech.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pletiva dělivá.Pletiva trvalá. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo.
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
LIŠEJNÍKY ( LATINSKY LICHEN). CHARAKTERISTIKA LIŠEJNÍKU -Složené organismy, které podle systému řadíme do říše hub -- mají velmi rozmanitý vzhled a velikost,
orgán kvetoucích semenných rostlin soubor přeměněných listů přisedajících na stonek vyrůstá z květního lůžka některé nápadné, jiné sotva vidíme.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Vegetativní orgány Kořen
DŘEVO jako materiál.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Krytosemenné rostliny
VY_32_INOVACE_10_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Jméno autora výukového materiálu
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
LIST.
Různé podmínky života na Zemi
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
HMYZ STAVBA TĚLA.
Název prezentace (DUMu): List
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Rostlinná pletiva buňky stejného tvaru k plnění určité funkce
LES Les hraje v životě každého člověka důležitou roli.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
A B C a c b 2.1 Cévy a sítkovice
Abiotický faktor voda.
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘÍRODOPIS
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
Krytosemenné rostliny
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Transkript prezentace:

A B C a c b 2.1 Cévy a sítkovice A − Řez stonkem s vyznačenými vodivými pletivy (a). Vodivá pletiva uvnitř stonku jsou tvořena částí dřevní (B) a lýkovou (C). B − Podélný řez dřevní částí vodivých pletiv. Můžeme pozorovat různé druhy cév (b), které mají charakteristicky ztlustlé buněčné stěny. C − Podélný řez lýkovou částí vodivých pletiv. Buňky mají zachované přepážky, které jsou charakteristicky proděravělé (c). Buňky označujeme jako sítkovice.

2.2 Typy cévních svazků. Podle rozložení dřevní (tmavá barva) a lýkové (světlá barva) části rozlišujeme následující typy cévních svazků: 1) bočné, 2) dvojbočné, 3) lýkostředné, 4) dřevostředné, 5) radiální. https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/33

Jednoděložné Dvouděložné neuspořádané cévní svazky Dvouděložné uspořádané cévní svazky 2.3 Vodivá pletiva u dvouděložných a jednoděložných rostlin. U dvouděložných rostlin jsou bočné cévní svazky uspořádány do kruhu, tím mohou rostliny druhotně tloustnout. trpitele.blog.cz/0806/rozdily-mezi-rostlinami-dvoudeloznymi-a-jednodeloznymi 3

2.4 Letokruhy Letokruhem rozumíme přírůstek dřeva za vegetační období. Jsou lépe viditelné u jehličnatých dřevin a můžeme podle nich určit stáří dřevin. Jarní dřevo je světlejší a měkčí, letní dřevo je tmavší, hustší a tvrdší. https://www.opi.zcu.cz/download/drevo.pdf

a B A b 2.5 Provětrávací pletiva A – průduch (a – svěrací buňky, jediné buňky pokožky obsahující chloroplasty, b – průduchová štěrbina) B – povrchová struktura listu s pokožkovými buňkami laločnatého tvaru a průduchy (a).

A a b C B c 2.6 Čočinky A − Příčný řez čočinkou (a – tenkostěnné buňky, b – buňky se zkorkovatělými buněčnými stěnami, kterými se čočinky na zimu uzavírají) B, C − Čočinky (c), které je možné pozorovat na povrchu borky dřevin (na zlatici (B) a jasanu (C)). http://www.kbg.fpv.ukf.sk/slovnik/show_img.php?ido=160

C A b a B 2.7 Povrchové útvary na listech A − Pokožka s krycími chlupy (a) a žláznatými chlupy (b). Jsou tvořeny pouze z pokožkových buněk. B − List masožravé rostliny rosnatky s tentakulemi. C − Detail tentakule, kde jsou patrné podpokožkové útvary (a), které se podílejí na její stavbě.

f g h i j k e b c d a b 2.8 Schéma příjmu a vedení vody Rostlina přijímá vodu z půdy (b) přes kořenové vlásky (a). Jedná se o výběžky pokožkových buněk (c), jež kryjí povrch kořínků. Voda putuje přes buňky kořenové kůry (d) až do vodivých pletiv (e). Dřevní částí cévního svazku je vedena do listů, kde se jí část odpařuje. Listy ztrácejí vodu nejčastěji přes průduchy (j), které bývají otevřeny průduchovou štěrbinou (k). Malé množství vody se může vypařit přes povrch listu – přes kutikulu (f). Celému popsanému ději říkáme transpirace. Na obrázku můžeš pozorovat i jednotlivé části listu (svrchní pokožka – g, dužnina listu – h, spodní pokožka – i). http://www.leavingcertbiology.net/chapter-25-nutrition-in-the-flowering-plant.html

B A C 2.9 Adaptace rostlin suchých stanovišť A − Krycí chlupy hlošiny. B − Příčný řez listem oleandru. Na spodní straně jsou patrné zanořené průduchy (označeno šipkami), které jsou uložené v dutinách obsahujících četné chlupy. C − Příčný řez listem travin. Šipka označuje ohýbací buňky, které způsobují složení nebo stočení listu. http://www.sci.muni.cz/~anatomy/dermal_tissues/html/eleagnus_3.htm http://www.sbs.utexas.edu/mauseth/weblab/webchap10epi/10.3-10.htm

2.10 Litopsy https://www.cact.cz/noviny/2005/03/Lithops_optica.htm

B A 2.11 Welwitschie Má vyvinuté pouze dva mohutné listy (A), které se vlivem vnějšího prostředí třepí (B). http://www.botaniliberec.cz/nahosemenne.php

2.12 Příklad různolistosti u lakušníku http://ziva.avcr.cz/2015-1/lakusniky-vykladni-skrin-evoluce-skryta-v-nasich-vodach.html http://www.kvetenacr.cz/detail.asp?IDdetail=445

C B A 2.13 Jmelí bílé Semena jmelí rozšiřují trusem zejména drozdovití ptáci. Semeno obsahuje v trávicí soustavě ptáků nestravitelnou lepkavou látku, díky které se přichytí k podkladu. Po vyklíčení (A), kdy rostlina ještě žije z vlastních zásob škrobu, musí vytvořit složitý systém zakotvení v hostiteli pomocí speciálních pozměněných kořenů (haustorií). Těmito kořeny získává od svého hostitele vodu a minerální látky, postupně roste (B) a vytváří dobře pozorovatelné útvary na dřevinách (C). http://www.melesy.cz/jmeli-na-stromech-v-mestske-zeleni-parcich

a b c d 2.14 Stavba těla lišejníku. Na příčném řezu lišejníkem můžeme rozlišit svrchní (a) a spodní (d) korovou vrstvu. V řasové vrstvě (b) můžeme pozorovat zelené řasy nebo sinice. Dřeňová vrstva (c) je tvořena především houbovými vlákny. Ze spodní korové vrstvy (d) mohou vybíhat příchytná vlákna. http://prestasiherfen.blogspot.com/2015/12/

b c d a 2.15 Mykorhiza Houby žijí ve vzájemně prospěšném soužití s většinou rostlin. Toto soužití označujeme jako mykorhizu. Houbová vlákna obalují kořeny rostlin (a) a zasahují až do jejich kořenových pletiv (b – houbová vlákna, c – buňky kořene s houbovými vlákny, d – kořenové buňky). http://www.mycorrhiza.de/vorteile.html

B D C A 2.16 Hnilák Autotrofní rostlina (A) je přes houbová vlákna (D) napojena (C) na heterotrofní rostlinu hnilák (B). http://docplayer.cz/45486347-Mykoheterotrofie-a-mixotrofie-orchideji.html

2.17 Lapací zařízení masožravých rostlin a) rosnatka; b) špirlice; c) mucholapka; d) bublinatka; e) tučnice; f) láčkovka; g) aldrovandka podle: Biologická olympiáda 2008/2009 – zadání školního kola

3.1 Ekosystém rybníka Producenty v rybníku mohou být fotosyntetizující zelené rostliny (IIA) nebo drobné řasy a sinice (IIB). Fytoplanktonem (IIB) se živí drobní konzumenti prvního řádu (III-1, např. někteří prvoci, drobní korýši, vířníci), ti jsou pak potravou konzumentů druhého řádu, jako jsou ryby a draví brouci (III-2), nebo konzumentů vyšších řádů (III-3). Mrtvé organismy jsou rozkládány destruenty (dekompozitory, rozkladači, reducenty), jako jsou různé druhy bakterií (IV). http://www.oskole.sk/?id_cat=54&clanok=6281

A B d c b a 3.2 Potravní síť a pyramida Vztahy mezi organismy uvnitř ekosystému můžeme vyjádřit potravní sítí (A) nebo potravní pyramidou (B). Součástí potravních řetězců jsou producenti (a), konzumenti prvního řádu (b), konzumenti druhého řádu (c) a konzumenti vyšších řádů (d), někdy označovaní jako vrcholoví predátoři v daném ekosystému. Potravní pyramida vyjadřuje i množství energie, které systémem protéká. http://slideplayer.cz/slide/2886870/