V ULKANICKÁ ČINNOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sopečná činnost 1.divergentní desková rozhraní (středooceánské hřbety a kontinentální riftové zóny)  2. horké skvrny 3. konvergentní desková rozhraní.
Advertisements

Interaktivní „idealizovaný“ průřez sopkou
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Povrch krajiny VY_III/2_inovace_10_ Povrch krajiny Autor: Mgr. Karin Cahlíková.
Sopečná činnost.
Krajinné sféry Země. Vnější vlivy nazýváme jako: EXOGENNÍ ENDOGENNÍ.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti METEOROLOGIE, BEZPEČNOST A ITS DOPRAVY PŘÍZEMNÍ MAPA I. Praha 2012.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra II – horotvorná a sopečná činnost Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra IV – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:Třída:6.C.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
RISKUJ! Použité fotky – autor. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Vnitřní přírodní činitelé
Sopečná činnost lávový proud podmořské výrony lávy žhavé magma
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Voda Základ života.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Vznik pohoří Obr. 7 – K2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
NA OBRÁZKU JE OSTROV MADAGASKAR ISLAND GRÓNSKO.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Znečištění ovzduší Obr. 1
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Stejskalová Hana
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Země a život, vývoj života
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
VY_32_INOVACE_10_05_sopečná činnost
Atmosféra Země.
Globální problémy lidstva
Předpověď živelních pohrom
Země ve vesmíru.
Podmíněn především vnitřními činiteli Země pohyby litosferických desek
SOPEČNÁ ČINNOST VÝSKYT
8. Litosféra Zemská kůra.
VYVŘELÉ (MAGMATICKÉ) HORNINY
SOPEČNÁ ČINNOST.
VY_32_INOVACE_274_Zemětřesení a sopečná činnost
Usazené horniny = sedimenty
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
VY_32_INOVACE_
HORNINY Rastislav Švec.
Příklady vulkanických hazardů spjatých s pliniovskými erupcemi (Mt
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Reologie lávy Ovlivněná: složením lávy, kys. lávy – vyšší viskozita, bazické nižší viskozita Teplotou Obsahem par a plynů (fluidní dynamikou) Agregace.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
SOPKY Šimůnková, Jirotková.
Vnitřní geologické děje
Transkript prezentace:

V ULKANICKÁ ČINNOST

Konvergentní rozhraní VÝSKYT Obr.1 Konvergentní rozhraní Horké skvrny Divergentní rozhraní 80% sopek vzniklo na konvergentních rozhraních = tektonické desky se pohybují od sebe 5% sopek vzniklo na divergentních rozhraních = 2 desky se pohybují proti sobě Zbytek = Horké skvrny = místa průniku magmatu trhlinami v zemské kůře

MAPA VÝSKYTU Obr.2

SOPKA Magma vystupuje na zemský povrch prasklinami v kůře Obr.3 Magma vystupuje na zemský povrch prasklinami v kůře Taví si cestu okolními horninami Sopka je komín, kterým je vyvrhován sopečný materiál Produkuje = lávu, plyny, popel, úlomky

TYPY SOPEK STRATOVULKÁN Vrstvy málo tekuté lávy a vyvřelé uloženiny Kuželovitý, nahoru se zužující "kopec", v jehož hmotě se střídají vrstvy lávy a vrstvy sopečného popela. FUDŽI Obr.4 ŠTÍTOVÁ SOPKA Láva se snadno rozlévá Masivní sopky Nízké Naproti tomu štítová sopka má většinou tvar oblého kopce, vzdáleně připomínající obrácený štít či želví krunýř, s hodně tekutou lávou MAUNA KEA POPELOVÝ KUŽEL Úlomky z erupčního mraku = usadí se kolem sopouchu CERRO NEGRO DÓMOVÁ SOPKA Oblé kupy Strmé svahy Láva příliš hustá = neodtéká MT. ST HELENS

TYPY LÁVY PAHOEHOE LAVA Vzniká tekutá sklovitá kůra AA LÁVA Obr.6 Obr.5 AA LÁVA Rychle tekoucí s hrubou texturou

KALDERA KALDERA = kruhová propadlina Obr.7 KALDERA = kruhová propadlina Vzniká po vyprázdnění magmatického krbu Vrchol se propadne = vznikne jezero Obr.8 Obr.9

MONITOROVÁNÍ SOPEK Sledujeme Obr.10 Obr.11 Obr.12 Sledujeme Emise vyvrhovaných plynů, seizmickou aktivitu, látky obsažené ve vodě.. Co používáme? Družice, počítače, přístroje na měření seismické aktivity, měření plynů, měření vody

PROČ JE VLASTNĚ SLEDUJEME Obr.13 Obr.14 Obr.15 Jak to může dopadnout Jak nás ovlivňují Obr.17 Obr.16

TYPY ERUPCÍ Erupce se od sebe liší rychlostí toku lávy, pravidelností a silou výbuchu i množstvím vyvrženého materiálu a výškou, které dosáhne sopečný popel. Obr.18 Plinijský typ = nejmocnější exploze. Exploze začínají náhle a po dlouhých obdobích klidu. Vyvrhuje vulkanický materiál velmi vysoko do atmosféry. Vesuvský typ = velmi silné exploze, vyvrhování velké ho množství popela do velké výšky a vzdálenost Péléský typ = vyskytuje se u křemičitých láv. Před výbuchem peléského typu varují vysoké emise. Vyvrhování žhavého popela. Strombolský typ = vystřelování kamenů po několi hodin Vulkánský typ = více viskózní láva, méně kamenů delší intervaly

VYUŽÍTÍ SOPEK Lidé si na svazích sopek vytvářejí terasovitá políčka. Obr.20 Obr.19 Lidé si na svazích sopek vytvářejí terasovitá políčka. Obr.21 Lidé využívají úrodnou půdu, která vzniká na svazích sopek díky vyvrhování popela. Příkladem je Etna, Jáva, Sumatra sopky na Hawai. Nedbají hrozeb, které jim takové soužití přináší.

DOPROVODNÁ ČINNOST Gejzíry, fumaroly, horké prameny Obr.22 Gejzíry, fumaroly, horké prameny Seizmická = zemětřesná činnost Obr.24 Obr.23

GEOTERMÁLNÍ ENERGIE Obr.25 Podzemní voda je ohřívána od magmatu hluboko pod zemí. Voda se pak dostává na povrch. První geotermální elektrárna = Lardarella Itálie 1904 Dnes ji využívá více jak 20 zemí Největší Geysers v S Kalifornii USA Teplo z ní využívá 1 000 000 domů Obr.26 Využití teplotního gradientu kdekoli na světě Oteplování díky rozdílu mezi teplotou ve větších hloubkách země.

SOPKY KOLEM NÁS HEKLA ERUPCE ETNY FUJI ERUPCE Obr.27 Obr.28 Obr.29

WEB ADRESY OBRÁZKŮ 1 - http://interactive2.usgs.gov/learningweb/images/volcanoes_intro02.jpg 2 - http://www.volcano.si.edu/world/maps/world.png 3 - http://interactive2.usgs.gov/learningweb/images/volcanoes_intro01.jpg 4 - http://www.tiscali.co.uk/reference/encyclopaedia/hutchinson/images/c02745.jpg 5 - http://teachers.sduhsd.k12.ca.us/hherms/herms/GEOLOGY/volcanoes/lava.htm 6 - http://www.lapietra.edu/scienceweb/Kilauea2004/sites/19/images/aalava.jpg 7 - http://volcanoes.usgs.gov/Imgs/Jpg/Aniakchak/dds40-039_med.jpg 8 - http://www.solarviews.com/cap/volc/valles4.htm 9 - http://www.shadedrelief.com/dem/crater_lake.jpg 10 - http://lvo.wr.usgs.gov/monitoring/MonTechnqs_small.gif 11 – http://www.windows.ucar.edu/earth/images/Rainier_monitoring_small.gif monitoring2 12 - http://hvo.wr.usgs.gov/kilauea/update/archive/19990319/19990205-2996_med.jpg 13 - http://www.poskolak.cz/sopky/images/dl/pompeje/DL005XX.jpg 14 - http://www.kermijul.pe.kr/13-equator/Ecuador-Pichincha%20Volcano%20Eruption.jpg 15 - http://volcanoes.usgs.gov/Imgs/Gif/Drawings/WhereVolHaz.gif 16 - http://images.encarta.msn.com/xrefmedia/sharemed/targets/images/pho/t641/T641243A.jpg 17 - http://hvo.wr.usgs.gov/kilauea/update/archive/2002/Nov/20021125-4816_DAS_large.jpg 18 - http://volcano.gl.ntu.edu.tw/images/class/volcano_eruption01.gif 19 - http://volcano.und.nodak.edu/vwdocs/volc_images/africa/mudende4.JPG 20 – http://www.travelsinparadise.com/ecuador/pics/24.jpg 21 – http://pbarc.ars.usda.gov/pages/research/tpgrmu/vhedge.jpg 22 - http://www.pgi.gov.pl/muzeum_geologiczne/wystawy/magmatyzm/foto_04.jpg 23 - http://www.vic.com/new_zealand/rotorua/images/geyser.jpg 24 – http://www.nps.gov/yell/tours/norris/images/STEAMBOT.JPG 25 – http://www.pgi.gov.pl/muzeum_geologiczne/wystawy/magmatyzm/foto_04.jpg geotermal.1 26 - http://town.springhill.ns.ca/Geothermal/winterg.gif 27 - http://www.paternesi.com/images/etna/etna%20S60.jpg 28 - http://www.islanti.fi/images/hekla.jpg 29 - http://www.kidsnewsroom.org/elmer/infocentral/frameset/quakes/kristy/img7.jpg 30 - http://www.malapascua.de/Volcanoe-Map/Mayon__Philippines/Vulkan_MAYON-3/Mayon_Volcano_Eruption_by_Night.jpg

POUŽITÉ ZDROJE LUHR, J. F. Země, Počasí, lesy, ledovce, pouště, hory, řeky, oceány, sopky. Praha: Knižní klub, 2004. ISBN 80-242-1225-0 http://en.wikipedia.org/wiki/plate http://volcano.und.nodak.edu http://www.moorlandschool.co.uk/earth/tectonic.htm www.scotese.com www.sopky.cz/ruzne/rozcestnik.htm www.usgs.gov.