Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_14_Horniny a nerosty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_463_HORNINY VÝKLAD HORNIN CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
MINERÁLY A HORNINY ÚVOD.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
SŮL KAMENNÁ bílý nebo průhledný nerost tvořící krystaly
Dělení hornin Podle vzniku.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Nerudní suroviny 5. ročník
NEROSTY A HORNINY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Práce geologa v terénu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Vyvřelé horniny = vyvřeliny
Neživá příroda − horniny
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_08_JF HORNINY A NEROSTY PŘÍRODOVĚDA PRO 4
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_15_Živočichové a rostliny v ročních obdobích Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_17_Ekosystém zahrady a sady Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 17 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.2 Živá a neživá příroda Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
NEŽIVÁ PŘÍRODA - HORNINY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Prezentace – výklad učiva
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_13_Půda
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_16_Les
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_01_32_NERUDNÍ SUROVINY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Neživá příroda − horniny
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Nerudní suroviny 5. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
HORNINY A NEROSTY VY_32_INOVACE_XVII-C-01.
Mineralogie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
VY_32_INOVACE_04_Nerosty a horniny
VY_32_INOVACE_19_Horniny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
C) Přeměněné horniny Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_14_Horniny a nerosty Šablona číslo : XVI Sada číslo: 1  Pořadové číslo DUM: 14 Autor: Mgr.Lenka Dědečková 

Anotace: Výklad učiva o horninách a nerostech jako součásti neživé přírody. Druhy a složení vybraných hornin, výskyt, význam a využití hornin a nerostů. Očekávaný výstup: Žák umí vysvětlit význam hornin a nerostů. Žák se snaží určit a pojmenovat některé vyvřelé, usazené a přeměněné horniny podle obrázků. Dokáže sdělit některé možnosti využití hornin a nerostů. Druh učebního materiálu: interaktivní Typická věková skupina: 9-11 let Klíčová slova: horniny, nerosty, využití hornin a nerostů Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 40 min Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci pracovali podle pokynů, procvičovali a upevňovali poznatky o tématu dle svých schopností prostřednictvím interaktivní tabule.

HORNINY A NEROSTY (MINERÁLY) SOUČÁST NEŽIVÉ PŘÍRODY TVOŘÍ POVRCH NAŠÍ PLANETY

HORNINY - VÝSKYT NA DNĚ MOŘÍ A OCEÁNŮ V HORÁCH A POHOŘÍ V NÍŽINÁCH JSOU PŘEKRYTY PŮDOU

HORNINY - VZNIK CHLADNUTÍM A TUHNUTÍM VYVŘELÉ MAGMATU ZVĚTRÁVÁNÍM A PŘEMÍSTĚNÍM NA MÍSTO USAZENÍ USAZENÉ PŘEMĚNOU VYVŘELÝCH A USAZENÝCH HORNIN PŮSOBENÍM TLAKU A TEPLA NITRA ZEMĚ PŘEMĚNĚNÉ

VYVŘELÉ HORNINY MAGMA (ROZTAVENÁ HORNINA) JE VYTLAČOVÁNA Z HLOUBKY ZEMĚ TEPLOTA 650 – 1200 °c CHLADNE A TUHNE ZA NIŽŠÍCH TEPLOT A TLAKŮ

ŽULA VYVŘELÁ HORNINA ŽULA SE SKLÁDÁ Z NEROSTŮ KŘEMENE, ŽIVCE A SLÍDY

USAZENÉ HORNINY ZVĚTRÁVÁNÍM (ROZPADEM) USAZOVÁNÍM ROZPADLÝCH ČÁSTEČEK NA ZEMSKÉM POVRCHU

USAZENÉ HORNINY VÁPENEC PÍSKOVEC

PŘEMĚNĚNÉ HORNINY PŘEMĚNOU (ZMĚNOU) STRUKTURY HORNINY PŮSOBENÍM TLAKU A TEPLOT V HLUBOKÝCH ČÁSTECH ZEMĚ VYUŽITÍ V ARCHITEKTUŘE, SOCHAŘSTVÍ

PŘEMĚNĚNÁ HORNINA MRAMOR

VYUŽITÍ HORNIN V SOCHAŘSTVÍ V ARCHITEKTUŘE VE STAVEBNICTVÍ VÁPNO A CEMENT

NEROSTY (MINERÁLY) - VÝSKYT JAKO SOUČÁST HORNIN pozn.: horniny tvoří alespoň dva nerosty (minerály) SAMOSTATNĚ pozn.: větší množství nerostů tvoří ložiska nerostných surovin

NEROSTY - VZNIK KRISTALIZACÍ HORNIN

VYUŽITÍ NEROSTŮ ŠPERKAŘSTVÍ V UMĚNÍ V ARCHITEKTUŘE V LÉČITELSTVÍ LÉČIVÁ SÍLA KAMENŮ SOLNÉ JESKYNĚ ZÁBALY A KOUPELE

POUŽITÉ ZDROJE JURČÁK,J. Přírodověda 4.ročník, Oloumouc : PRODOS, s.r.o., 2003. 72s. ISBN 80-85806-32-0 ŠTIKOVÁ,V. Člověk a jeho svět, přírodověda pro 4.ročník, 3. vyd. Brno : NOVÁ ŠKOLA, s.r.o. 2011. 80s. ISBN 978-80-7289-297-6 Obrázky čerpány z otevřené galerie Microsoft Office Fotografie čerpány z dostupných zdrojů

ŽULA http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Kameny/granit.jpg KŘEMEN http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Kameny/kremen2.jpg ŽIVEC http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Kameny/ortoklas.jpg SLÍDA http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Kameny/muskovit.jpg

PÍSKOVEC http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Kameny/piskov.jpg VÁPENEC http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Kameny/vapenec.jpg MRAMOR http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Kameny/mramor.jpg MINERÁLY http://www.bvv.cz/vystec-fest/aktuality/soucasti-vystec-festu-budou-i-mineraly-brno/ KORUNOVAČNÍ KLENOTY http://www.ahaonline.cz/clanek/musite-vedet/86327/korunovacni-klenoty-prijdte-si-prohlednout-poklad.html KAPLE SV.VÁCLAVA http://www.chemicke-listy.cz/docs/full/2009_08_647-651.pdf