NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský TEMA: Literatura pro sedmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na osobnost J. A. Komenského Specifické potřeby: myšlenková mapa– osobnost J. A. Komenského (žáci zaznamenají své dosavadní znalosti a po přednesení látky mapu doplní) Klíčová slova: Komenský, didaktické zásady Mezipředmětové vztahy – dějepis, občanská výchova (kulturologie) Klíčové kompetence: kompetence k učení, výukový materiál působí také na estetické cítění žáka Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
Jan Amos Komenský žije v období baroka (svými myšlenkami směřuje k osvícenství) Nazýván UČITEL NÁRODA nar. 1592 – pohřben v Naardenu 1670 Člen Jednoty bratrské
Školství 16. a 17. století ideologicky vymezený systém (Jezuité) neexistuje pravidelná školní docházka učitelé nejsou odborníci (jsou to vysloužilí vojáci) nejsou učebnice tělesné tresty memorování (bezduché opakování)
požadavky Komenského škola = dílna lidskosti každý člověk je vzdělavatelný potřeba škol
díla Labyrint světa a ráj srdce – filozofické dílo – poutník chce dojít poznání a má dva průvodce Všezvěd Všudybud a Mámil Mámení Orbis pictus – 1. obrázková učebnice (český, německý, latinský, maďarský jazyk) Didactica magna Schola ludus (Škola hrou) – příručka pro výchovu dětí Unum necessarium (To nejdůležitější)
PANSOFIE = vševěda Filozofie Komenského tuto svoji filozofii chápe jako soustavu vědění, která může převychovat lidstvo
Didaktické zásady názornost soustavnost vyučování v mateřském jazyce od jednoduchého ke složitému od konkrétního k abstraktnímu výchova k práci a k práci tělesné estetická výchova odmítání tělesných trestů