Materiál byl vytvořen v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma: Využití Accessu pro tvorbu evidence našeho podnikání Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Raichová. Materiál je publikován pod licencí Creative Commons. ze sady:3tematický.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Inf Používání a tvorba databází. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6015 NázevMzda Téma hodinyMzdy PředmětZáklady finanční gramotnosti.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
PŘEDMĚTY ZE SKLA TŘÍDÍME ODPADY. Co je na obrázku? 2.
Projekt: Škola pro život Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02-informatika 8. třída_021 Základní škola: Základní škola.
Databáze © Mgr. Petr Loskot
Úvod do databází MS Access (1).
Věcné autority v roce 2016
Spuštění programu (10).
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Lineární funkce - příklady
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Základní formy prodeje
Lineární rovnice a nerovnice I.
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
TIPY A RADY PRO PRÁCI S DATABÁZÍ SCOPUS
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Propojení tabulek Access (6).
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Databáze MS ACCESS 2010.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Vkládání dat MS Access (5).
Poměr v základním tvaru.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Technické prostředky v požární ochraně
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Digitální učební materiál
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Informatika pro ekonomy přednáška 8
HODINY - poznej stejný čas, velikost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Lotus Notes Lotus Notes Alena Málková
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Název školy: Autor: Název: Číslo projektu: Název projektu:
Poměr v základním tvaru.
Věcné učení První pomoc
Matematika + opakování a upevňování učiva
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Lineární funkce a její vlastnosti
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Grafy kvadratických funkcí
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Slovní úlohy o společné práci − 3
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Materiál byl vytvořen v rámci projektu Nové výzvy, nové příležitosti, nová škola Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Seznámit se se základními pojmy v oblasti databází Ukázat si typické příklady databází

Zkuste odpovědět na základě svých zkušeností

Databáze je množina strukturovaných dat, většinou vztažená k nějakému předmětu, oblasti či a službě a sloužící potřebám mnoha různých aplikací, ale s minimální duplikací jednotlivých položek. Pokusme se tuto definici rozebrat

množina dat - je to prostě množství různých údajů - čísel, textů a podobně. strukturovaná data - že to není jen "hromada údajů", ale dá se z ni vyčíst "význam" jednotlivých údajů vztažená k ... - data mají nějakou logickou souvislost jméno -> příjmení -> datum narození -> ..., né jenom jméno, katalogové číslo knížky, výška stromu, hloubka moře....

sloužící potřebám mnoha různých sloužící potřebám mnoha různých... - hlavní význam dat v databázi je v tom, že ty samé údaje mohu využívat několikrát, ale zadat, zaktualizovat, změnit jen jednou s minimální duplikací - vyplývá z předchozího, ideální je minimum opakování - menší možnost chyby, snadnější údržba, udržení aktuálnosti.

Kontrola redudandnosti Nezávislost dat Vymyslíme co to bude?

Znamená to, že se snažíme o to, aby v databázi bylo minimum duplicitních údajů. V klasickém souborovém systému má každá aplikace svůj "chlíveček", kde si uchovává svá data. Tím, ale dostávám mnoho opakovaných (redudandních) hodnot. Což poté způsobuje problém při aktualizacích.

Když k datům v databázi přistupuji, aktualizuji je musí docházet ke změnám struktury. Nicméně nemusím data přeuspořádávat fyzicky, ale pouze logicky. Tedy, když něco přidám v abecedním pořádku "doprostřed", nemusí se všechny další hodnoty na disku přesunovat, ale tento nový záznam se připojí na konec databáze (fyzicky), ale v programu se mi zobrazuje na "správném" místě (logicky).

Jednu databázi tak může sdílet několik programů - na disku jsou data umístěny "náhodně", zobrazování a práci s nimi pak zajišťuje program, který je zobrazuje podle uživatelských požadavků (logicky). Samozřejmě, zde narážíme na problém nutnosti vědět jak jsou data uspořádána, jak umístěna, jak k ním korektně přistupovat.

V databázi můžou být záznamy uloženy (provázány) prakticky dvěma způsoby: - nezávisle - primární klíč rozhoduje o fyzickém umístění záznamu. - asociovaně - záznamy jsou umístěny na základě vztahů s dalšími záznamy. Vztah mezi nimi zprostředkovává tzv. ukazatel (pointer). Fyzický ukazatel udává umístění záznamu na disku; logický ukazatel je pak hodnota vypočítávána z fyzického ukazatele.

- jednoduché databáze - databáze složená z jediné tabulky, například adresář, případně i list tabulkového editoru (pokud není propojen s jinými listy). - hierarchická databáze - několik vzájemně propojených tabulek, ale propojených jednosměrnými vztahy (tj. je zde jasný vztah podřízenosti a nadřízenosti). Příkladem by mohly být adresáře a podadresáře v operačním systému.

- síťová databáze - obsahuje vzájemně propojené tabulky - síťová databáze - obsahuje vzájemně propojené tabulky. Propojení mezi nimi je velmi volné, není jasný vztah podřízenosti, nadřízenosti. Vznikají tedy velmi složité struktury. Dnes jsou nejpoužívanější relační databáze - což je jeden z druhů síťových databází, kde jsou zaváděny přísná pravidla na vztahy mezi tabulkami.

- objektově orientované databáze - moderní typ databázi, na rozdíl od klasických databází neukládá pouze data, ale i instrukční kód, který může být proveden při přístupu k datům.

Zkusme popsat databáze se kterými se setkáváme v běžném životě

Znáte definici databáze a umíte ji popsat Znáte základní vlastnosti databází Víte o typech databází Znáte konkrétní příklady databází

Materiál byl vytvořen v rámci projektu Nové výzvy, nové příležitosti, nová škola Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky