Stav projektu ERTMS / ETCS v České republice Součástí této prezentace bude pravděpodobně diskuse, jejíž výsledkem budou akce. Pomocí aplikace PowerPoint lze navržené akce zaznamenávat v průběhu prezentace. V zobrazení Prezentace klepněte pravým tlačítkem myši. Vyberte příkaz Poznámky lektora. Vyberte kartu Akce. Zapisujte průběžně akce. Klepnutím na tlačítko OK toto pole zmizí. Tak bude na konci prezentace automaticky vytvořen snímek Akce, který bude obsahovat vaše poznámky. Stav projektu ERTMS / ETCS v České republice Petr Varadinov TÚDC Praha 25.12.2018
Historie 19. století - železniční provoz v rámci více státních celků, projevují se rozdíly v provedení železničních zařízení 1892 založena UT – Unité Technique (Technická jednotnost), mezivládní organizace, definice základních parametrů pro mezinárodní dopravu. Vývoj techniky vyžaduje širší technickou koordinaci 1922 v Paříži založena UIC (Mezinárodní železniční unie), vydává vyhlášky a dokumenty důležité pro mezinárodní dopravu v oblasti provozní, technické, finanční, a oblasti výměny dat, iniciuje řešení projektů pro koncepční rozvoj železnic 25.12.2018
Současnost CER – Sdružení evropských železnic – vztahy k EU, dopravní politika ERRI – Evropský železniční výzkumný ústav UNIFE – Unie železničního průmyslu se sídlem v Bruselu EUROSIG – sdružení evropských výrobců zab. techniky UNISIG – sdružení spol. dodávajících zařízení ERTMS EU, EK, DG VII TREN (doprava a energie) AEIF – Evropská asociace pro železniční interoperabilitu, sdružuje UIC, UITP a UNIFE ERA – Evropská železniční agentura – širší působnost 25.12.2018
Interoperabilita Je prioritou dopravní politiky EU Je ve směrnici 2001/16/EC definována jako: „Schopnost evropského konvenčního železničního systému umožňovat bezpečný a nepřerušovaný pohyb vlaků, které splňují požadované úrovně výkonových parametrů pro tyto tratě. Tato schopnost spočívá na všech regulačních, technických a provozních podmínkách, které musejí být splněny, aby došlo k naplnění základních požadavků „ 25.12.2018
Koncepce a základní cíle interoperability Transevropská železniční síť TEN směrnice 96/48/EC - vysokorychlostní tratě směrnice 2001/16/EC - konvenční tratě Technické specifikace interoperability – TSI Základní cíle: Závaznost základních parametrů a systémů Uznávání shody Posílení železničního sektoru v Evropské unii Jednotný otevřený trh pro železniční průmysl Zvýšení mobility osob a zboží 25.12.2018
Historie projektu ERTMS 1989 – EK iniciovala projekt – analýza problémů zabezpečení a řízení jízd vlaků 1990 – ERRI skupina železničních expertů A 200 - tvorba požadavků na systém jednotného vlakového zab. zařízení, aktivní účast specialistů ČD 1991 – EUROSIG, UIC a ERRI A 200 – úzká kooperace pro tvorbu specifikací pro průmyslový vývoj systému Projektový rámec: EUROCAB, EUROBALISE, EURORADIO – položeny základy projektu ETCS pro zajištění interoperability v oblasti zabezpečovací techniky 25.12.2018
Současný stav projektu ERTMS 1995 – EK – definuje globální strategii pro vývoj systému ERTMS - European Rail Traffic Manangement System (Evropský železničního řídícího systém), který pokrývá oblast komunikace, zabezpečení, řízení a provozu Specifikace ERTMS Class 1 (povinné požadavky) schváleny 04/2000 Současně probíhá ověřování subsystémů (balíza, MMI) a příprava pilotních projektů. První zkušenosti z pilotních projektů vedly k revizí specifikací – verze SRS 2.2.2 schválena v 02/2002, v současné době je zapracována do TSI CCS 25.12.2018
ERTMS Projekty ERTMS KOMUNIKACE EIRENE GSM-R ŘÍZENÍ - ETML OPTIRAILS PROVOZNÍ PŘEDPISY EOR ZABEZPEČENÍ ETCS 25.12.2018
Pilotní projekty Maďarsko: Vídeň- Budapešť – implementace do podmínek blízkých podmínkám v ČR Španělsko: Madrid – Sevilla – testy interoperability Itálie: Florence – Arezzo – zkoušky zahájeny již 2001 Švýcarsko: Oltern – Luzern – bez návěstidel, všechna vozidla vybavena mobilní částí ETCS Německo: Berlín – Halle – Leipzig – snaha o vybudování referenční trati Navazují další pilotní projekty u španělských, francouzských, britských a nizozemských železnic. 25.12.2018
Vývoj situace v České republice Národní systém LS – počátek 60. let, informace pouze o omezení rychlosti návěstidlem, nikoliv o jeho velikosti, nekontroluje skutečnou rychlost vlaku, pouze periodická kontrola bdělosti, dnešní požadavky na úroveň bezpečnosti a na další funkce VZ přesahují možnosti LS Vybaveno přes 1440 km tratí a cca 2200 vozidel 80. léta – kroky ke zlepšení LS – doplnění bodovým systém přenosu informací, v rozhodovací fázi vzniká projekt ETCS v zásadě odpovídající zamýšlené inovaci, rozhodnuto provést pouze technologické úpravy (EK, LS 90), neinovovat LS, aktivně podporovat projekt ETCS 25.12.2018
První snahy o ETCS v ČR Významný podíl expertů ČD na řešení projektu ETCS 1995 – přípravná studie pro PP ETCS na trati Praha – Drážďany – očekáván výrazný přínos k vývoji ETCS Minimum zkušeností a nepružnost české strany v jednání s administrativou EU a PHARE vedly ke skluzům, které ČD vyřadily z první vlny PP ETCS dochází ke ztrátě pozic v projektu získaných vynikajícím hodnocením práce českých expertů Aplikace ETCS odsunuta na německou stranu, odsunuto zahájení aktivit v oblasti implementace ETCS do podmínek provozu železnice v ČR 25.12.2018
Evropský konvenční železniční systém Potřebu implementace systému ERTMS do podmínek železnice v ČR výrazně aktualizovaly následující kroky: - směrnice 2001/16/EC nastartovala proces praktické realizace dosažení interoperability - sdělení EK RE a EP k integrovanému evropskému železničnímu prostoru KOM(2002)18 zavádí podmínku interoperability pro financování dopravy ze zdrojů Společenství - blížící se vstup ČR do EU a z něj plynoucí závaznost evropských právních předpisů 25.12.2018
Příprava nového PP ETCS v úseku Poříčany - Kolín 06/2001 – VÚŽ - Specifikace pro PP ETCS v ČR 12/2001 – VÚŽ - Studie proveditelnosti PP ETCS v ČR 12/2001 – GŘ ČD – výzva DEK ke spolufinancování PP ETCS z fondu ISPA 01/2002 – GŘ ČD - ustaven řídící tým ERTMS ČD, s.o., později upraven jako společný tým ČD, a.s. a SŽDC, s.o. 06/2002 – TÚDC – přípravná dokumentace PP ETCS 10/2002 – GŘ ČD - žádost o spolufinancování z ISPA 12/2003 – EK schvaluje finanční memorandum – PP bude spolufinancován z fondu ISPA podílem 75 % 25.12.2018
Mezinárodní obchodní veřejná soutěž na realizaci PP ETCS v ČR 3/2003 – požadavek EK o předložení tendrové dokumentace podle Yelow Book – vyprojektuj a dodej 04/2004 – EK schvaluje tendrovou dokumentaci a 14.4. je zveřejněn inzerát o vyhlášení tendru na PP, otevírání obálek stanoveno na 19.7.2004 5 – 6/2004 – prohlídka staveniště, otázky k tendrové dokumentaci, na žádost většiny uchazečů je lhůta pro předložení nabídek zadavatelem tendru SŽDC, s.o., prodloužena do 13.9.2004 9/2004 – nabídku podali čtyři účastníci výběrového řízení, probíhá vyhodnocení nabídek 25.12.2018
Děkuji za pozornost ŽZO GSM-R RBC ETCS Poříčany Kolín 25.12.2018