Dotace EU a VEŘEJNÉ ZAKÁZKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZMĚNY ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
A UDIT VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP a OP LZZ zvláštní část Závazná postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Pokyn NKM k VZMR financovaných z EHP a Norských fondů Česko-norský výzkumný program CZ09 Czech-Norwegian research programme CZ09 Ministerstvo.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Seminář pro žadatele k 49. výzvě IROP „Deinstitucionalizace sociálních služeb za účelem sociálního začleňování II." Zadávání a kontrola veřejných zakázek.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 10. ledna 2012.
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Mgr. Barbora Dedková - Specialista na administraci VZ Seminář pro SC 1.3 ZVÝŠENÍ PŘIPRAVENOSTI K ŘEŠENÍ A ŘÍZENÍ.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK č.134/2016 Sb.
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Dynamický nákupní systém pro praxi
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ
Program rozvoje venkova
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Dotace EU a VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
Program rozvoje venkova
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Dotace EU a VEŘEJNÉ ZAKÁZKY OPVZ MMR 28. 6. 2018, Praha

Prameny „právní“ úpravy zadávání „veřejných“ zakázek zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek účinný od 1. 10. 2016 Metodický pokyn pro oblast zadávání zakázek pro programové období 2014 – 2020 4. verze, účinná od 1. 5. 2017

portál VZ: http://www.portal-vz.cz Kde najdu zákon č. 134/2016 Sb., portál VZ: http://www.portal-vz.cz

Kde najdu Metodický pokyn (MP) MP je přílohou č. 12 Metodiky řízení programů v programovém období 2014-2020 http://dotaceeu.cz/cs/Evropske-fondy-v-CR/2014-2020/Metodicke-pokyny Aktuální znění MP 4. verze – aktualizace k 20. březnu 2017 byla vydána aktualizovaná verze metodického pokynu, která nabyla účinnosti od 1. května 2017

Zadávací řízení x výběrové řízení Procesní postup zadání veřejné zakázky jež je upraven zákonem č. 134/2016 Sb., a jež je přezkoumatelný UOHS Výběrové řízení: Procesní postup výběru dodavatele, jenž je primárně upraven v MP pro oblast zadávání zakázek v PO 14-20

Předmět právní úpravy v zákoně o zadávání VZ pravidla pro zadávací řízení nikoli celý investiční proces

Zásady VZ (§ 6) obecně: transparentnost přiměřenost ve vztahu k dodavatelům: rovné zacházení zákaz diskriminace

Zadání VZ (§ 2) uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce zadáním není pracovněprávní nebo jiný obdobný vztah smlouvy upravující spolupráci zadavatelů

Předpokládaná hodnota VZ (§ 16 – 23) povinnost stanovit PH před zahájením zadávacího řízení nebo před zadáním VZ stanovuje se bez DPH k okamžiku zahájení zadávacího řízení nebo zadání VZ, nebyla-li zadána v ZŘ PH zahrnuje veškerá plnění PH zahrnuje i ceny, odměny nebo jiné platby, které zadavatel poskytne v souvislosti s účastí dodavatelů v zadávacím řízení

Předpokládaná hodnota VZ na části (§ 18) PH se stanoví na základě součtu všech VZ, které mají být zadány plnění, která tvoří jeden funkční celek část VZ do 20 % souhrnné PH a nižší než částka uvedená v nařízení, VZ může být zadána v režimu odpovídajícím hodnotě takové části VZ

Finanční limit podlimitní VZ Finanční limit nadlimitní VZ Režim VZ § 24 - 27) Zadavatel/VZ Finanční limit podlimitní VZ Finanční limit nadlimitní VZ VZ na dodávky/služby (ČR, státní příspěvková organizace) 2 000 000 3 873 000 VZ na dodávky/služby (ÚSC, jejich příspěvkové organizace, jiné PO) 5 944 000 Sektorová VZ na dodávky/služby 11 915 000 VZ na stavební práce 6 000 000 149 224 000

Předběžné tržní konzultace (§ 33) s odborníky či dodavateli příprava zadávacích podmínek informace pro dodavatele o záměrech, požadavcích zákaz narušení hospodářské soutěže

Zadávací dokumentace (§ 36) jestliže část zadávací dokumentace vypracovala osoba odlišná od zadavatele: zadavatel označí tuto část a identifikuje osobu, která ji vypracovala (vyjma AK a DP) předběžná tržní konzultace: identifikace v zadávací dokumentaci osoby, které se na předběžné tržní konzultaci podílela všechny podstatné informace, které byly obsahem předběžné tržní konzultace

Podmínky účasti v zadávacím řízení (§ 37) podmínky kvalifikace technické podmínky včetně podmínek nakládání s právy k průmyslovému nebo duševnímu vlastnictví vzniklými v souvislosti s plněním smlouvy na veřejnou zakázku, obchodní nebo jiné smluvní podmínky zvláštní podmínky plnění veřejné zakázky (v oblasti vlivu předmětu veřejné zakázky na životní prostředí, sociálních důsledků vyplývajících z předmětu veřejné zakázky, hospodářské oblasti nebo inovací)

Průběh zadávacího řízení (§ 39) „výběr vybraného dodavatele“ z účastníků zadávacího řízení posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo snížení počtu předběžných nabídek nebo řešení hodnocení nabídek

Průběh zadávacího řízení (§ 39) není-li v stanoveno jinak posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení před hodnocením nabídek po hodnocení nabídek povinnost provést posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení a hodnocení jeho nabídky vždy u vybraného dodavatele

Komise (§ 42) zadavatel může pověřit k provedení úkonů komisi (zákon neukládá povinnost hodnotící komisi jmenovat) u veřejných zakázek s předpokládanou hodnotou vyšší než 300 mil. je komise vždy odpovědnost za zadavatele není dotčena, pokud některé úkony za něj provede komise

Střet zájmů (§ 44) obecný zákaz střetu zájmů – povinnost zadavatele aktivně mu zabraňovat písemné čestné prohlášení komise nebo přizvaných odborníků při zjištění střetu zájmu povinnost zadavatele opatření k nápravě zájmy osob ohrožují nestrannost nebo nezávislost v souvislosti se zadávacím řízením osoby podílejí se na průběhu zadávacího řízení mají nebo by mohly mít vliv na výsledek zadávacího řízení

Doklady (§ 45, § 46) předkládání kopií dokladů oprávnění zadavatele požadovat předložení originálu nebo ověřené kopie dokladu (objasnění nebo doplnění dokladů) předložení dokladu také odkazem na odpovídající informace vedené v informačním systému veřejné správy internetová adresa včetně údajů pro přihlášení a vyhledání požadované informace, jsou-li nezbytné

Objasnění / doplnění dokladů (§ 46) oprávnění zadavatele (nikoliv povinnost) objasnění nebo doplnění chybějících údajů, dokladů, vzorků nebo modelů lze opakovaně stanovení přiměřené lhůty k doplnění nebo objasnění skutečnosti rozhodné pro posouzení splnění podmínek účasti mohou nastat i po uplynutí lhůty pro podání nabídek

Objasnění / doplnění dokladů (§ 46) NE doplnění pokud údaje, doklady, vzorky nebo modely, jsou předmětem hodnocení ALE objasněním je oprava položkového rozpočtu, pokud tím není dotčena celková nabídková cena nebo jiné kritérium hodnocení nabídek

Vyloučení účastníka zadávacího řízení zadavatel může vyloučit účastníka zadávacího řízení pouze z důvodů stanovených zákonem kdykoliv v průběhu zadávacího řízení

Opatření k nápravě (§ 49) kdykoli v průběhu zadávacího řízení nezbytné a přiměřené opatření k nápravě, pokud zadavatel zjistí, že postupoval v rozporu se zákonem lze i zrušit rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení

Druh zadávacího řízení Veřejní zadavatelé Sektoroví zadavatelé Počet VZ % VZ v  mld. Kč % 2015 Otevřené řízení 6 320 44,00% 140 71,10% 278 36,20% 34 49,50% 2015 ZPŘ 3 626 25,20% 13 6,40% 9 1,20% 0,00% 2015 JŘBU 3 654 25,40% 28 14,30% 281 36,50% 16 23,10% 2015 Celkem 14 365 100,00% 197 769 68 2016 Otevřené řízení 6 386 55,50% 160 71,90% 274 38,80% 26 54,20% 2016 ZPŘ 2 459 21,40% 4,00% 6 0,80% 2016 JŘBU 2 176 18,90% 23 10,30% 263 37,20% 7 14,60% 2016 Celkem 11 502 222,5 707 48 2017 Otevřené řízení 5 161 48,30% 175 68,90% 259 42,60% 40 50,50% 2017 ZPŘ 3 998 37,40% 31 12,00% 2017 JŘBU 801 7,50% 12 4,70% 196 32,20% 11 14,40% 2017 Celkem 10 677 255 608 80

Kvalifikace v nadlimitním režimu POVINNOST požadovat prokázání základní způsobilosti (netrestanost, nedoplatky…) profesní způsobilosti (výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence) MOŽNOST požadovat prokázání profesní způsobilost (oprávnění k podnikání, členství v komoře, odborná způsobilost podle jiných předpisů) ekonomická kvalifikace technická kvalifikace !!! zákaz požadovat jinou než zákonem stanovenou kvalifikaci

Kvalifikace v podlimitním režimu Možnost požadovat jinou než zákonem stanovenou kvalifikaci Povinnost dodržet základní zásady

Závaznost MP MP je závazný pro Řídící orgány (ŘO) ŘO jsou subjekty, které zodpovídají za řízení a provádění Programů (OP) jedná se o OP, které jsou zastřešeny Dohodou o partnerství (ERDF, ESF, FS, ENRF, EZFRV) povinnosti vyplývající z MP musí být ze strany ŘO převzaty v jejich závazných dokumentech a nemohou být ŘO upraveny tak, aby zadavatelům stanovily mírnější povinnosti, než stanoví MP Tento Metodický pokyn je závazný pro Řídící orgány jako subjekty zodpovědné za řízení a provádění Programů, které jsou zastřešeny Dohodou o partnerství (Programů spolufinancovaných z Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu, Fondu soudržnosti, Evropského námořního a rybářského fondu a Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova, vyjma Programu rozvoje venkova, pro který má tento MP doporučující charakter), a to v souladu se zásadou řádného finančního řízení, s výjimkou ustanovení, která jsou výslovně uváděna jako doporučující. Tento metodický pokyn definuje základní povinnosti zadavatelů v oblasti zadávání zakázek nespadajících pod působnost ZZVZ, které musí být ze strany ŘO převzaty v jejich závazných dokumentech. ŘO jsou povinny podmínit poskytnutí dotace povinností příjemců dodržovat jimi vydané závazné dokumenty při zadávání veškerých zakázek spolufinancovaných z ESI fondů v rámci programového období 2014-2020. MP byl schválen usnesením vlády č. 44 ze dne 15. ledna 2014. Tento Metodický pokyn má pro Program rozvoje venkova (dále jen „PRV“) doporučující charakter.

Členění podle výše předpokládané hodnoty na: Finanční limity Členění podle výše předpokládané hodnoty na: „Bagatelní“ zakázka méně než 400.000,- bez DPH (500.000,- v případě „nedostatečně“ dotovaných „nezadavatelů“) zásady, eliminace střetu zájmů Zakázky malého rozsahu předpokládaná hodnota činí nejméně 400.000,- Kč bez DPH (500.000,- v případě „nedostatečně“ dotovaných „nezadavatelů“) předpokládaná hodnota nepřesáhne 2.000.000,- Kč bez DPH v případě zakázky na dodávky a/nebo služby (6.000.000, Kč v případě stavebních prací) Zakázky vyšší hodnoty předpokládaná hodnota činí více než 2.000.000,- Kč bez DPH (6.000.000,- Kč stav. prac.) Finanční limity (str. 13) Zakázky malé hodnoty předpokládaná hodnota činí alespoň 400.000,- Kč bez DPH (Částka 400 tisíc korun je zde z jednoduchého důvodu, je to nejbližší kulaté číslo, které je menší než 15 tisíc euro. Evropská komise má interní evropský předpis, na základě kterého mohou bez jakéhokoliv zadávacího řízení nakupovat do 15 tisíc euro). 500.000,- v případě „nedostatečně“ dotovaných „nezadavatelů“ – tzn. v případě, že je zakázka zadávána příjemcem, který není veřejným nebo sektorovým zadavatelem podle § 2 odst. 2 a 6 ZVZ) předpokládaná hodnota nedosáhne 2 000 000 Kč bez DPH v případě zakázky na dodávky a/nebo služby nebo 6 000 000 Kč bez DPH v případě zakázky na stavební práce Zakázky vyšší hodnoty předpokládaná hodnota činí nejméně (alespoň) 2.000.000,- Kč bez DPH (6.000.000, Kč v případě stavebních prací)

Působnost MP - veřejný zadavatel nebo Z dotované VZ Předpokládaná hodnota činí méně než 400.000,- Kč bez DPH Žádný procesní postup Předpokládaná hodnota činí nejméně 400.000,- Kč bez DPH a nepřesahuje limit podlimitní veřejné zakázky - 2.000.000,- Kč bez DPH v případě zakázky na dodávky a/nebo služby (6.000.000, Kč v případě stavebních prací) (zakázky malého rozsahu) Postupuje podle MPVZ Podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky Zadává podle ZVZ Příjemci jsou povinni postupy upravenými v tomto MP zadávat zakázky, které nezadají v některém zadávacím řízení dle § 3 ZZVZ. Postupy upravenými v tomto MP však nejsou povinni zadávat zakázky, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 29, § 30 ZZVZ, a které splňují podmínky pro jejich zadání v jednacím řízení bez uveřejnění podle § 63 odst. 3 a 5 a § 64 až 66 ZZVZ. Příjemci nejsou povinni postupy upravenými v tomto MP zadávat zakázky malého rozsahu, jejichž předpokládaná hodnota je nižší než: a) 400 000,- Kč bez DPH nebo b) 500 000,- Kč bez DPH v případě, že je zakázka zadávána příjemcem, který není zadavatelem podle § 4 odst. 1 až 3 ZZVZ a zároveň dotace poskytovaná na takovou zakázku není vyšší než 50 %. Příjemci jsou však v těchto případech povinni dodržet ustanovení odst. 6.1 a 6.5 tohoto MP. Příjemci nejsou povinni postupy upravenými v tomto MP zadávat zakázky malého rozsahu na služby nebo dodávky v případech, kdy tyto zakázky zadali jako dlouhodobé, a to nikoli pro jednotlivý projekt, ale pro standardní činnosti zadavatele, pokud cena těchto zakázek odpovídá cenám v místě a čase obvyklým, smluvní podmínky se kvůli realizaci projektu nemění a zároveň tyto zakázky byly zadány alespoň 6 měsíců před zahájením realizace projektu, nebo podáním žádosti o podporu, podle toho, který z úkonů zadavatel učinil dříve.

Působnost MP – zadavatel sektorové VZ Předpokládaná hodnota činí méně než 400.000,- Kč bez DPH Žádný procesní postup Předpokládaná hodnota činí nejméně 400.000,- Kč bez DPH a nedosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky (zakázky malého rozsahu) Postupuje podle MPVZ Předpokládaná hodnota dosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky (zakázky vyšší hodnoty) Nadlimitní veřejné zakázky Zadává podle ZZVZ Příjemci, kteří jsou sektorovými zadavateli, zadávají podle zákona o veřejných zakázkách pouze nadlimitní zakázky. Sektoráři nemají povinnost zadávat zakázky podlimitní podle zákona o veřejných zakázkách a proto zadávají procesním postupem podle metodického pokynu jak zakázky malé hodnoty, tak zakázky s vyšší hodnotou.

Působnost MP - (ne)zadavatel Soukromá osoba, která není zadavatelem podle ZZVZ - dotace poskytovaná na zadávanou zakázku není vyšší než 50 % Předpokládaná hodnota činí méně než 500.000,- Kč bez DPH Žádný procesní postup Předpokládaná hodnota činí nejméně 500.000,- Kč bez DPH a nedosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky (zakázky malého rozsahu) Postupuje podle MPVZ Předpokládaná hodnota dosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky (zakázky vyšší hodnoty) Postupuje podle MPVZ, a to i v případě nadlimitních VZ Příjemci, kteří nejsou zadavateli podle ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty a při zadání zakázky vyšší hodnoty postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty a vyšší hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4, § 19 a § 23 ZVZ nebo zakázky, které zadají v zadávacím řízení podle části druhé ZVZ podle podmínek v této části ZVZ uvedených

Zakázka malého rozsahu  Zakázka malého rozsahu Zakázka vyšší hodnoty ZADAVATEL DLE ZZVZ 0 - 399.999,- Kč 400.000,- 2.000.000,- 6.000.000,- Podlimitní dle ZZVZ Nadlimitní dle ZZVZ veřejný přímý výběr MP ZZVZ dotovaný sektorové VZ (NE)ZADAVATEL 0 – 499.999,- Kč 500.000,-

Zadavatel může zadat zakázku: v otevřené výzvě nebo Procesní postup Zadavatel může zadat zakázku: v otevřené výzvě nebo na elektronickém tržišti nebo v případě zakázek malého rozsahu v uzavřené výzvě a) v otevřené výzvě, nebo b) v případě zakázek malého rozsahu v uzavřené výzvě. Příjemce, který není zadavatelem podle § 4 odst. 1 až 3 ZZVZ a zároveň dotace poskytovaná na takovou zakázku není vyšší než 50 %, může zadat v uzavřené výzvě také zakázku na stavební práce, jejíž přepokládaná hodnota je rovna nebo nižší než 20 000 000 Kč bez DPH. V otevřené výzvě oznamuje zadavatel oznámením výběrového řízení neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat zakázku v tomto výběrovém řízení; oznámení otevřené výzvy je výzvou k podání nabídek dodavatelů. Oznámení výběrového řízení uveřejní zadavatel po celou dobu trvání lhůty pro podání nabídek: a) na profilu zadavatele, nebo b) v národním elektronickém nástroji nebo c) na webových stránkách příslušného Programu. Zadavatel může výzvu po jejím uveřejnění odeslat některým dodavatelům, v takovém případě musí být výzva odeslána alespoň 3 dodavatelům. V uzavřené výzvě vyzývá zadavatel písemnou výzvou nejméně 3 dodavatele k podání nabídky. Zadavatel vyzve pouze takové dodavatele, o kterých má informace, že jsou způsobilí požadované plnění poskytnout. Zadavatel nesmí vyzývat opakovaně stejný okruh dodavatelů, není-li to odůvodněno předmětem plnění zakázky či jinými zvláštními okolnostmi, případně zrušením předcházejícího výběrového řízení. Umožňuje-li to předmět zakázky, může zadavatel zadat zakázku na elektronickém tržišti. Při zadání zakázky na elektronickém tržišti postupuje zadavatel podle pravidel elektronického tržiště, v takovém případě se ustanovení tohoto MP upravující zadávání zakázek nepoužijí. Současně však musí být dodrženy zásady dle odst. 6.1.1 tohoto MP.

na profilu zadavatele, nebo národním elektronickém nástroji, Otevřená výzva Oznámení výběrového řízení uveřejní zadavatel po celou dobu trvání lhůty pro podání nabídek: na profilu zadavatele, nebo národním elektronickém nástroji, webových stránkách příslušného Programu Otevřená výzva V otevřené výzvě oznamuje zadavatel oznámením výběrového řízení neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat zakázku v tomto výběrovém řízení; oznámení otevřené výzvy je výzvou k podání nabídek dodavatelů. Oznámení výběrového řízení uveřejní zadavatel po celou dobu trvání lhůty pro podání nabídek: a) na profilu zadavatele, nebo b) ve věstníku veřejných zakázek nebo c) webových stránkách příslušného Programu. Zadavatel si tedy může vybrat jednu z výše uvedených možností!

Elektronické tržiště v MP Pokud zadavatel zadává na elektronickém tržišti, zadává podle pravidel elektronického tržiště. v takovém případě se ustanovení upravující zadávání zakázek tohoto MP nepoužijí Umožňuje-li to předmět zakázky, může zadavatel zadat zakázku na elektronickém tržišti. Při zadání zakázky na elektronickém tržišti postupuje zadavatel podle pravidel elektronického tržiště, v takovém případě se ustanovení tohoto MP upravující zadávání zakázek nepoužijí. Současně však musí být dodrženy zásady dle odst. 6.1.1 tohoto MP. 6.1.1. Zadavatel musí při zadávání zakázky dodržovat zásady transparentnosti a přiměřenosti. Ve vztahu k dodavatelům musí zadavatel dodržovat zásadu rovného zacházení a zákazu diskriminace.

pouze v případě zakázek malého rozsahu Uzavřená výzva pouze v případě zakázek malého rozsahu výzva nejméně 3 dodavatelům k podání nabídky jedná se pouze takové dodavatele, o kterých má zadavatel informace, že jsou způsobilí požadované plnění poskytnout zadavatel nesmí vyzývat opakovaně stejný okruh dodavatelů, není-li to odůvodněno předmětem plnění zakázky či jinými zvláštními okolnostmi, případně zrušením předcházejícího výběrového řízení Uzavřená výzva - Uzavřenou výzvu je možné použít pouze v případě zakázek malé hodnoty V uzavřené výzvě vyzývá zadavatel písemnou výzvou nejméně 3 zájemce k podání nabídky. Zadavatel vyzve pouze takové zájemce, o kterých má informace, že jsou způsobilí požadované plnění poskytnout. Zadavatel nesmí vyzývat opakovaně stejný okruh zájemců, není-li to odůvodněno předmětem plnění zakázky či jinými zvláštními okolnostmi, případně zrušením předcházejícího výběrového řízení.

Uzavřená výzva, otevřená výzva Sestavení zadávací dokumentace Zahájení výběrového řízení Uplynutí lhůty pro podání nabídek hodnocení posouzení jednání Výběr dodavatele Uzavření smlouvy

Zadávací podmínky – povinné součásti Identifikační údaje zadavatele; Název zakázky; Druh zakázky (dodávky, služby nebo stavební práce); Lhůta a místo pro podání nabídky; Předmět zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky; Pravidla pro hodnocení nabídek, která zahrnují i) kritéria hodnocení, ii) metodu vyhodnocení nabídek v jednotlivých kritériích a iii) váhu nebo jiný matematický vztah mezi kritérii; Požadavek na způsob zpracování nabídkové ceny; 7.2 Zadávací podmínky 7.2.1 Součástí oznámení o zahájení výběrového řízení / výzvy k podání nabídky musí být základní informace o zakázce a výběrovém řízení. Oznámení musí obsahovat přímo či nepřímo (Pokud některé z povinných údajů nejsou uvedeny do formuláře oznámení výběrového řízení, zadavatel v tomto formuláři uvede odkaz na elektronický nástroj, který umožňuje neomezený a přímý dálkový přístup, na kterém budou tyto informace uvedeny.) níže uvedené údaje: Podmínky a požadavky na zpracování nabídky, jaké údaje týkající se předmětu zakázky a jeho realizace mají účastníci v nabídkách uvést, aby mohl zadavatel posoudit soulad nabídky se zadávacími podmínkami;

Zadávací podmínky – povinné součásti Způsob jednání s uchazeči, pokud hodlá zadavatel s uchazeči jednat; Doba a místo plnění zakázky; Požadavky na varianty nabídek, pokud je připouští; Pravidla pro vysvětlení zadávacích podmínek. Zadavatel si může v ZP vyhradit, že o podaných nabídkách bude s účastníky jednat – musí v ZP uvést: a) způsob a zásady jednání s účastníky o nabídkách, b) způsob výběru účastníků pro další fáze jednání, rozhodne-li se zadavatel postupně omezovat počet účastníků, o jejichž nabídkách bude v jednotlivých fázích jednat. Po otevření nabídek, po posouzení a hodnocení nabídek, oznámí zadavatel písemně všem účastníkům, jejichž nabídky byly hodnoceny a kteří nebyli vyloučeni, předběžný výsledek hodnocení nabídek. Současně s oznámením o předběžném výsledku, zadavatel tyto účastníky vyzve k prvnímu jednání o nabídkách a uvede dobu, místo a jazyk jednání. Zadavatel je oprávněn jednat s účastníky o všech podmínkách plnění obsažených v nabídkách, zejména o podmínkách, které jsou předmětem hodnocení. Zadavatel může v průběhu jednání změnit nebo doplnit ZP, zejména technické podmínky, vyjma minimálních technických podmínek, které v ZP stanovil jako minimální. Zadavatel může jednáním o nabídkách pověřit komisi, některé její členy či pověřenou osobu. Zadavatel není oprávněn v průběhu jednání o nabídkách sdělovat účastníkům údaje týkající se nabídky jiného účastníka bez předchozího souhlasu takového účastníka, vyjma aktuální výše nabídkové ceny a dalších číselných údajů rozhodných pro hodnocení. Zadavatel může jednat o nabídkách se všemi účastníky současně či odděleně. Z každého jednání o nabídkách vyhotovuje zadavatel protokol s uvedením všech ujednání, která mohou mít za následek změnu nabídky či návrhu smlouvy, který podepisuje zadavatel a účastník či účastníci, kteří se jednání o nabídkách účastnili. Po ukončení každé fáze jednání stanoví zadavatel na základě výsledků jednání pořadí účastníků. Pořadí stanoví na základě hodnotících kritérií, a to vždy za použití všech hodnotících kritérií. Zadavatel je povinen o stanovení pořadí účastníků vyhotovit protokol, v němž uvede výsledky hodnocení jednání o nabídkách, pořadí účastníků a informaci o tom, se kterými účastníky bude jednáno v další fázi. Protokol o konečném výsledku hodnocení je zadavatel povinen odeslat všem účastníkům, s nimiž bylo jednání o nabídkách v dané fázi uskutečněno bez zbytečného odkladu. Zadavatel může před zahájením jakékoliv fáze jednání o nabídkách oznámit účastníkům, že jde o poslední fázi jednání; na této skutečnosti se také může zadavatel se všemi účastníky kdykoliv písemně dohodnout.

Zákaz dělení předmětu zakázky Zákaz dělit zadavatel nesmí rozdělit předmět zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v MP a k zadání zakázky v jiném (mírnějším) druhu výběrového řízení, než jaký odpovídá celkové předpokládané hodnotě ALE ! Pozor na spojování 6.4 MP Je-li zakázka rozdělena na části, stanoví se předpokládaná hodnota podle součtu předpokládaných hodnot všech těchto částí bez ohledu na to, zda je zakázka zadávána v jednom nebo více výběrových řízeních, nebo zadavatelem samostatně nebo ve spolupráci s jiným zadavatelem nebo jinou osobou. Součet předpokládaných hodnot částí zakázky podle odst. musí zahrnovat předpokládanou hodnotu všech plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v časové souvislosti. Kromě případů uvedených v odst. 6.4.6 musí být každá část zakázky zadávána postupy odpovídajícími celkové předpokládané hodnotě zakázky. 6.4.6. Jednotlivá část zakázky může být zadávána postupy odpovídajícími předpokládané hodnotě této části v případě, že celková předpokládaná hodnota všech takto zadávaných částí zakázky nepřesáhne 20 % souhrnné předpokládané hodnoty.

Zákaz značkové specifikace V zadávacích podmínkách nesmí být uvedeny Není-li to odůvodněno předmětem zakázky, zadavatel nesmí zvýhodnit nebo znevýhodnit určité dodavatele nebo výrobky tím, že technické podmínky v rámci zadávacích podmínek stanoví prostřednictvím přímého nebo nepřímého odkazu na: a) určité dodavatele nebo výrobky, nebo b) patenty na vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu. Odkaz může zadavatel použít, pokud stanovení technických podmínek bez použití takového odkazu nemůže být dostatečně přesné nebo srozumitelné. U každého takového odkazu zadavatel uvede možnost nabídnout rovnocenné řešení. 7.2.3 MP Není-li to odůvodněno předmětem zakázky, zadavatel nesmí zvýhodnit nebo znevýhodnit určité dodavatele nebo výrobky tím, že technické podmínky v rámci zadávacích podmínek stanoví prostřednictvím přímého nebo nepřímého odkazu na: a) určité dodavatele nebo výrobky, nebo b) patenty na vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu. Odkaz podle odst. 7.2.3 může zadavatel použít, pokud stanovení technických podmínek bez použití takového odkazu nemůže být dostatečně přesné nebo srozumitelné. U každého takového odkazu zadavatel uvede možnost nabídnout rovnocenné řešení – písm. b) a c) je tedy špatně

Kvalifikace MP neupravuje povinnosti zadavatele ve vztahu ke kvalifikaci Pokud se zadavatel rozhodne kvalifikaci požadovat, musí dodržet základní zásady je povinen omezit rozsah požadované kvalifikace pouze na informace a doklady bezprostředně související s předmětem veřejné zakázky zadavatel není oprávněn stanovit takové kvalifikační předpoklady, které by vedly k podstatnému omezení hospodářské soutěže 7.2.2 Zadávací podmínky mohou dále obsahovat zejména: Požadavky na prokázání kvalifikace účastníka; pokud zadavatel požadavky na kvalifikaci stanoví tyto požadavky v souladu s ust. § 53 odst. 4 ZZVZ - ZPŘ

Lhůta pro podání nabídek Lhůta stanovená podle tohoto MP počíná dnem, uveřejnění oznámení o zahájení výběrového řízení. Lhůta pro podání nabídek nesmí být kratší než: 10 kalendářních dnů u zakázek malé hodnoty 15 u zakázek vyšší hodnoty 30 v případě zakázek, jejichž předpokládaná hodnota dosáhne nejméně hodnoty nadlimitní veřejné zakázky pro sektorové zadavatele podle nařízení vlády č. 172/2016 Sb. Lhůtu pro podání nabídek stanoví zadavatel vždy s ohledem na předmět zakázky v oznámení výběrového řízení stanovením konce lhůty pro podání nabídek. Lhůta stanovená podle tohoto MP počíná dnem, uveřejnění oznámení o zahájení výběrového řízení Profil zadavatele NEN Web příslušného Programu Elektronické tržišt odeslání výzvy v uzavřené výzvě.

Stanovení finančních oprav podle ROZHODNUTÍ KOMISE C(2013) 9527 ze dne 19. 12. 2013 (rozhodnutí) rozhodnutí, kterým se stanoví a schvalují pokyny ke stanovení finančních oprav, jež má Komise provést u výdajů financovaných Unií v rámci sdíleného řízení v případě nedodržení pravidel pro zadávání veřejných zakázek Při rozhodování o sazbě finanční opravy, jež má být uplatněna musí být zohledněna závažnost porušení pravidel uvedených v tomto MP: Tento MP stanoví řadu oprav v procentních sazbách, které se uplatní na výdaje v rámci zakázky. Tyto finanční opravy zohledňují závažnost porušení pravidel uvedených v tomto MP a zásadu přiměřenosti. Použijí se v případech, kdy není možné přesně vyčíslit finanční důsledky pro danou zakázku. Závažnost porušení pravidel uvedených v tomto MP týkající se nedodržení pravidel o zadávání zakázek a související finanční dopad na rozpočet Unie se posuzuje s ohledem na následující faktory: úroveň hospodářské soutěže, transparentnost a rovné zacházení. Má-li dotčené nedodržení pravidel odrazující účinek na potenciální účastníky nebo vede-li toto nedodržení k zadání zakázky jinému účastníkovi, než kterému měla být zadána, je to silný ukazatel, že jde o porušení závažné. Je-li porušení pravidel uvedených v tomto MP pouze formální povahy bez skutečného nebo potenciálního finančního dopadu, nebude provedena žádná oprava. Vyskytne-li se v jednom výběrovém řízení více porušení pravidel uvedených v tomto MP, sazby oprav se nesčítají, ale zohlední se při rozhodování o sazbě opravy nejzávažnější porušení. Finanční opravu ve výši 100 % je možné uplatnit v nejzávažnějších případech, kdy porušení zvýhodňuje určité účastníky nebo kdy se porušení týká podvodu, jak určí příslušný soud nebo správní orgán.

VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO) Diskriminační a nepřiměřené kvalifikační předpoklady - ve vztahu k druhu, rozsahu a složitosti předmětu veřejné zakázky neopodstatněné nebo nepřiměřeně přísné; (neodpovídající výše vzhledem k předpokládané ceně; soubor požadavků konkrétního výrobku; nepřiměřenost požadavku vzhledem k marginálnosti % plnění s omezením subdodavatelů) Nevhodné nastavení a netransparentní hodnocení kritérií pro hodnocení nabídek, např. použití subjektivních hodnotících kritérií, nedostatečná specifikace hodnotících kritérií, nedostatečně a nejednoznačně popsán způsob hodnocení v rámci subkritérií, nedostatečně zdokumentovaný způsob hodnocení nabídek podle vah u jednotlivých nabídek; nejasné určení pro objektivitu hodnocení nabídek, nejasně popsané hodnotící procedury vedoucí ke kvantifikaci KS 62 Ca 10/2009 k diskriminaci může docházet jak příliš konkrétním vymezením předmětu, tak příliš přísným stanovením kvalifikace, tak hodnocením nabídek KS 62 Af 7/2010 zadavatel požadoval dodání léčivých přípravků, zdravotnického materiálu a desinfekčních prostředků soud došel k závěru, že byl předmět příliš široce vymezen a že požadovaná plnění spolu vzájemně nesouvisejí, mohlo tak dojít ke skryté diskriminaci, neboť do zadávacího řízení mohlo podat nabídku méně dodavatelů, než kdyby byla plnění poptávaná samostatně ÚOHS VZ- 4641/2009 zadavatel porušil zásady definované v § 6 ZVZ, zejména zásadu zákazu diskriminace v zadávacím řízení požadoval zajištění služeb  spočívajících ve svozu odpadů a v provozu sběrného dvora jedním dodavatelem, přestože mezi těmito službami objektivně neexistuje technologická provázanost a mohou je zajistit různí dodavatelé zadavatel tak diskriminoval dodavatele, kteří nebyli schopni zajistit provoz sběrného dvora, avšak byli by schopni plnit veřejnou zakázku na svoz odpadů, tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky Zadavatel nesmí spojit dvě veřejné zakázky do jedné, pokud by takové spojení bylo diskriminující vůči dodavatelům, kteří by byli způsobilí plnit původní veřejné zakázky a toto spojení by vyloučilo možnost jejich účasti v zadávacím řízení. Zadavatel stanovil, že předmětem veřejné zakázky je dodávka 6 ks osobních automobilů. Zadavatel neuvedl odkaz na konkrétní značku. V technické specifikaci byly uvedeny přesné rozměry automobilu v milimetrech. zadavatel sice pro specifikaci nepoužil konkrétní značku automobilu (jak zakazuje § 44 odst. 11 ZVZ), ale z technické specifikace bylo zcela zřejmé, že ji může splnit pouze jediná značka a konkrétní typ. Zadavatel tak obešel zákaz použitím přesné technické specifikace zadavatel se dopustil diskriminace tím, že omezil přístup jiných uchazečů KS 62 Ca 9/2007; NSS 1 Afs 20/2008 jednalo se o zadávací řízení na dodávku el. energie do 27 odběrových míst, ale požadovány reference o dodávkách do 500 odběrových míst nepřiměřený požadavek na reference, zadávacího řízení se nemohli účastnit dodavatelé, kteří by jinak byli schopni zakázku plnit zadavatel přistupoval ke všem stejně pouze formálně, nikoli materiálně na první pohled stejné podmínky pro všechny, ale jiné dopady podmínky vedou k eliminaci jinak způsobilých uchazečů ÚOHS S056/2008 předmětem veřejné zakázky byly úklidové práce zadavatel požadoval předložení alespoň jedné služby obdobného charakteru realizované pro veřejného zadavatele tento požadavek odůvodnil specifiky některých činností, které se vyskytují v jeho působnosti a vyžadují určitou regulaci jak časovou, tak i v prostoru příslušných pracovišť zadavatel bezdůvodně zamezil možnost dodavatele předložit reference o realizaci obdobných zakázek u jiných zadavatelů Zadavatel u VZMR na stavební práce s předpokládanou hodnotou 5,5 mil Kč stanovil jako dílčí hodnotící kritérium „zkušenosti s dodavatelem“ s váhou 40 %, přičemž stanovil tuto bodovou škálu: kladné zkušenosti (plus 10 bodů), žádné zkušenosti (0 bodů) a špatné zkušenosti (mínus 10 bodů). Zadavatel nedodržel zákonné zásady a diskriminoval na základě subjektivní praxe jednu část dodavatelů a zvýhodnil opět zcela subjektivně jiné dodavatele. Zadavatel je povinen dodržet zákonné zásady, přestože VZMR nepodléhají přezkumu ze strany ÚOHS. V širším kontextu jde o rozpočtovou nekázeň a nehospodárnost. Úřad po přezkoumání obdržené dokumentace zjistil, že zadavatel v zadávací dokumentaci nespecifikoval způsob, jakým bude hodnotit přijaté nabídky z hlediska jednotlivých dílčích hodnotících kritérií. Zadavatel v čl. 11 zadávací dokumentace pouze obecně uvedl, že dílčí hodnotící kritéria budou bodována na základě matematických výpočtů. V rámci dílčího hodnotícího kritéria „Návrh scénáře“ pak hodnotící komise na základě řádného odůvodnění stanoví objektivní počet bodů. Zadavatel musí v zadávací dokumentaci popsat způsob hodnocení nabídek natolik přesně a srozumitelně, aby si uchazeči mohli vytvořit jasnou představu o tom, jakým způsobem budou jejich nabídky hodnoceny. Zadavatel blíže (a to ani řádově) nespecifikoval objem financí, který v určitém časovém horizontu hodlá investovat do technologie a obnovy osvětlení. Povinností zadavatele však je, aby dodavatelům dal dostatečné informace jednak o požadovaném předmětu veřejné zakázky (tj. zadavatel musí co nejpřesněji specifikovat, čeho vlastně hodlá dosáhnout) a co je pro něj zásadní a bude tedy předmětem hodnocení. V takovém případě je zadavatel povinen uchazečům sdělit nejen to, co bude hodnotit, ale i jakým způsobem a to včetně toho, že výslovně uvede, co je pro zadavatele prioritní, jaké postupy preferuje, aby uchazeči měli jasnou představu nejen o tom, co zadavatel bude hodnotit, ale i jakým způsobem, aby dle těchto informací mohli připravit z jejich pohledu pro zadavatele co nejlepší nabídku, která bude konkurenceschopná. ÚOHS S038/2007 Dílčí hodnotící kritéria v ZD stanovená zadavatelem: Dílčí kritérium „kvalita a dostupnost služeb“ bylo popsáno takto: Minimální rozsah práv a povinností uchazeče je specifikován ve vzoru mandátní smlouvy viz. příloha č. 4 této ZD. Předmětem hodnocení kritéria kvalita a dostupnost služeb a smluvní podmínky a sankce bude předložení výhodnějších podmínek v návrhu mandátní smlouvy. Tyto změny zapracuje uchazeč do návrhu smlouvy a zároveň je uvede v soupisu změn, kde bude zároveň prohlášení, že v soupisu jsou uvedeny všechny změny oproti vzoru mandátní smlouvy. nabídky uchazečů nebyly v dílčím kritériu „kvalita a dostupnost služeb“ porovnatelné, neboť jednotliví uchazeči nabídli různé skutečnosti jako zlepšení podmínek mandátní smlouvy NSS 5 Afs 75/2009 zadavatel stanovil v ZD, že při hodnocení přidělí „zjevně nepřiměřeným hodnotám“ v dílčích hodnotících kritériích (vyjma ceny) 0 bodů pojem „zjevně nepřiměřený“ není nejasný, nejednoznačný a nezpůsobuje neúplnost nabídky, ale hodnotící komise je povinna ve zprávě o posouzení a hodnocení odůvodnit, proč v konkrétním případě považuje hodnotu za zjevně nepřiměřenou 45

VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO) Chybný postup při zadávání dodatečných stavebních prací, nových stavebních prací a změn předmětu díla; (národní přístup nezohledňoval přístup EU, judikáty posouzení objektivní nepředvídatelnosti SDEU) Provedení podstatných změn po uzavření smlouvy, např. posunutí termínu dodání předmětu zakázky bez objektivních příčin; neuplatnění smluvních pokut za pozdní dodání předmětu zakázky v souladu s uzavřenou smlouvou; (nevymožení % nízkého penále způsobil velké % finanční opravy z hlediska nedodržení zadávacích podmínek) 46

VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO) Nevyřazení/neoprávněné vyřazení nabídky (nesplnění kvalifikace) Nesprávná specifikace předmětu plnění (značky, názvy) (označení procesorů, software, veškeré parametry jednoho výrobku) 47

VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO) Změna podmínek smlouvy s vybraným účastníkem po ukončení VZ (termín dokončení stavby, doba realizace vzhledem k ukončení projektu, nevymáhání smluvní pokuty, změna předmětu plnění např. technologie) Nedostatečná archivace dokumentů (neexistující profil VZ, elektronické neautorizované kopie bez originálu, doba archivace neodpovídá požadavků EU OP) Nedostatečná administrace veřejné zakázky externím subjektem bez dostatečné kontroly zadavatele 48

Hlavní nedostatky z hlediska procesu VZ (AO) Oznámení o zakázce a zadávací podmínky Nezveřejnění oznámení o zakázce Umělé rozdělení zakázek na práce / služby / dodávky Nedodržení lhůt pro doručení nabídek, nebo lhůt pro doručení žádostí o účast Nedostatečná doba k tomu, aby si účastníci opatřili zadávací dokumentaci Nezveřejnění prodloužených lhůt pro doručení nabídek, nebo prodloužených lhůt pro doručení žádostí o účast Neuvedení kvalifikačních kritérií v oznámení o zakázce, a/nebo kritérií hodnocení (jejich váhy) v oznámení o zakázce nebo v zadávacích podmínkách Nezákonná a/nebo diskriminační kvalifikační či hodnotící kritéria Kvalifikační kritéria se nevztahují k předmětu zakázky a nejsou mu přiměřená Diskriminační technické kvalifikační předpoklady 49

Hlavní nedostatky z hlediska procesu VZ (AO) Hodnocení nabídek Změna kvalifikačních kritérií po otevření nabídek, jež vede k nesprávnému přijetí / vyloučení účastníků Hodnocení účastníků podle nezákonných kritérií Nedostatek transparentnosti nebo rovného zacházení při hodnocení Změna nabídky během hodnocení ??? Jednání během řízení o udělení zakázky??? Odmítnutí mimořádně nízkých nabídek bez umožnění jejich vysvětlení Střet zájmů 50

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Kvalifikace (§ 73): Kvalifikační předpoklady stanoveny v rozporu s ZZVZ: neadekvátní k předmětu VZ, podstatné omezení hospodářské soutěže a lze nahradit smluvními podmínkami Porušení rovného zacházení - vyloučení/možnost doplnění nabídky/žádosti o účast jen některým) Nevyhotovení záznamu o posouzení kvalifikace vybraného dodavatele Kvalifikace: hlavní zdroj nesrovnalostí 51

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Nedostatky otevírání obálek (§ 108): Otevírání obálek neproběhlo bez zbytečného odkladu po lhůtě pro podání nabídek Akceptace nabídek podaných po lhůtě 52

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Nedostatky nabídky a jejích náležitostí: Akceptovaná nabídka neprokazuje splnění podmínek účasti Porušení pravidla, že dodavatel podává jen 1 nabídku (nesmí být zároveň subdodavatelem prokazujícím kvalifikaci za jiného dodavatele) Porušení pravidla, že po podání nabídky nesmí být věcný obsah měněn??? 53

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Nedostatky posouzení nabídek (§ 39): Neumožnění dodavatelům podat vysvětlení či doplnění nabídky???? Nevyloučení dodavatele při nesplnění požadavků zákona, právních předpisů či požadavků stanovených v zadávací dokumentaci Nevyžádání si písemného zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny 54

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Nedostatky hodnotících kritérií (§ 116): Nejasná či diskriminační hodnotící kritéria Špatně vypočtena váha u dílčích kritérií Neřešení „0“ položek v rámci výpočtů Porušení pravidla, že hodnotícím kritériem nesmí být smluvní podmínky, jejichž účelem je zajištění povinností dodavatele (pokuty), platební podmínky či kvalifikace 55

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Ukončení zadávacího řízení: Nedodržení lhůt pro odeslání oznámení o výběru nejvhodnější nabídky Nedostatky uzavření smlouvy v zákonné lhůtě Nedostatky v oznámení o výsledku zadávacího řízení 56

Děkujeme Vám za pozornost Odbor práva veřejných zakázek MMR ČR