PREKRIM Michaela Veselá Společně k bezpečí, o.s..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Závěrečná konference: „ INDIVIDUÁLNÍHO PROJEKTU MĚSTA CHEBU NA ZMĚNU SITUACE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH OBYVATEL MĚSTA, ZEJMÉNA OBYVATEL SÍDLIŠTĚ ZLATÝ VRCH“
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Hlavní město Praha Protidrogová politika hl. m. Prahy Krajské oddělení protidrogové prevence PRM MHMP Mgr. Nina Janyšková.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Ing. Zdeňka Šilhová Institut pro veřejnou správu Praha INTERAKTIVNÍ PERSONÁLNÍ PORTÁL PRO POTŘEBY ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ KONFERENČNÍ VZDĚLÁVACÍ.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
Role dat v procesu rozhodování?
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Mgr. Radek Jiránek ředitel Agentury pro sociální začleňování
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
NEZAMĚSTNANOST Úřad práce.
Úřad práce České republiky
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
Státní organizace.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
VII. krajská konference prevence kriminality a rizikového chování
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Prevence kriminality Kriminalita a sociální práce s pachateli SPR508, Mgr. Petra Horová
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
Benefit7.
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
RIZIKO.
Školní poradenské pracoviště
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
PREKRIM - SWOT Michaela Veselá Společně k bezpečí, o.s.
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
VII. krajská konference prevence kriminality a rizikového chování
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Dotační program Ministerstva vnitra k ochraně škol a školských zařízení 12. prosince 2018 Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského.
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Klíčové aktivity projektu
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Transkript prezentace:

PREKRIM Michaela Veselá Společně k bezpečí, o.s.

PRAVIDLA PRO NAKLÁDÁNÍ S TEXTY V PREZENTACI – texty je možné používat pouze pro vlastní potřebu. Úmysl text jakkoliv zveřejnit nebo šířit je nutné dopředu konzultovat se Společně k bezpečí o.s.

Společně k bezpečí o.s. je - akreditovaným zařízením MŠMT pro DVPP rozhodnutím Č.j.: 26 348/2007-25. - akreditovanou vzdělávací institucí MV s číslem akreditace AK/I-31/2010 vydaným pod Č.j.MV-58 629-3/EVS-2010 - akreditovanou vysílající organizací v oblasti dobrovolnické služby rozhodnutím MV Č.j.: OP-206-3/DS-2007 - registrovaným poskytovatelem sociálních služeb –terénní programy,rozhodnutím KÚ středočeského kraje pod Č.j.: 82/125180/2007/Soc/Paz - osoba oprávněná k výkonu sociálně-právní ochrany dětí na základě rozhodnutí KÚ středočeského kraje pod Č.j.: 68139/2008/KUSK

Společně k bezpečí o.s. pro Policii ČR: vzdělávání (prevence kriminality – např. povinné kurzy pro PIO, community policing, sociální vyloučení a úloha policie, extremismus, korupce, právo ve škole…), poradenství a konzultace (interdisciplinární spolupráce, community policing, zprostřekování príkladů dobré praxe, právo ve škole…), společné projekty (community policing – např. dopravní asistent s DI Plzeň, pořádání veřejných setkání atp.) Společně k bezpečí o.s. v oblasti ochrany dětí a mládeže: registrovaný poskytovatel sociálních služeb – sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi rozhodnutím Krajského úřadu Středočeského kraje, oprávnění k výkonu sociálně-právní ochrany dětí

  Společně k bezpečí o.s. pro školy: akreditované zařízení MŠMT pro další vzdělávání pedagogických pracovníků; semináře Michaely Veselé pro pedagogické pracovníky k tématům: právo ve škole, prevence kriminality ve škole, školní poradenství, školní preventivní program, školní nekázeň, školní řád, školní program proti šikanování, šikana ve škole, jak učit právní vědomí, záškoláctví, školní násilí; semináře Martiny Kekulové (poruchy učení, syndrom CAN, práce se třídou, prevence sociálně patologických jevů), Michala Mazla (extremismus, sociální vyloučení) a dalších. Kompletní nabídku vzdělávacích aktivit včetně anotací lze najít v našem Katalogu vzdělávacích programů na stránkách www.spolecnekbezpeci.cz , rubrika SKB pro školy).

Společně k bezpečí o.s. pro veřejnou správu: vzdělávání - akreditace MV pro vzdělávání úředníků v územních samosprávných celcích, témata: extremismus, právo a sociální vyloučení, korupce, prevnce kriminality, community policing zpracování odborných studií v oblasti pedagogiky, bezpečnosti, prevence kriminality a community policing pořádání veřejných setkání, diskusí a kulatých stolů ke konkrétním bezpečnostním problémům na místní úrovni zprostředkování zkušeností a příkladů dobré praxe v oblasti prevence kriminality a community policing spolupráce a asistence při tvorbě projektů a dalších aktivit v oblasti prevence kriminality a community policing

mail: poradna@spolecnekbezpeci.cz /PORADNA/ KONTAKTNÍ ÚDAJE Společně k bezpečí o.s. adresa: Holandská 2437, Kladno 1, 272 01 Webové stránky: www.spolecnekbezpeci.cz www.community-policing.cz mail: poradna@spolecnekbezpeci.cz /PORADNA/ mail.: vesela@spolecnekbezpeci.cz /OBJEDNÁVKY/ 774 709 773/OBJEDNÁVKY/ Privat: 604 554 231; vesmich@post.cz

příprava strategie prevence kriminality na místní úrovni PROGRAM příprava strategie prevence kriminality na místní úrovni prevence kriminality cílená na konkrétní skupiny komunitní prevence příklady dobré praxe interdisciplinární spolupráce v oblasti prevence kriminality (vč. tématu "strážník /úředník ve škole") evaluace preventivních projektů

TERMINOLOGIE KRIMINALITA – podoba sociální patologie, kdy je porušováno platné právo KONTROLA KRIMINALITY – zahrnuje v sobě represi i prevenci. REPRESE je potlačení kriminality za určení prostředků zákonné povahy a při jejím uplatnění se zabýváme tím, co už se stalo, tedy následkem. PREVENCE je ovlivňování příčin kriminality za účelem jejich odstranění nebo omezení a zabývá se tím, co kriminalitu způsobuje, tedy příčinou. POTLAČENÍ KRIMINALITY – obě cesty, tedy prevence i represe vedou k cíli, tj. potlačení kriminality. TŘI PILÍŘE bezpečnostní politiky : 1.Prevence 2. Řešení jevu a minimalizace škod 3. Represe

HŘIŠTĚ Privátní rovina OBĚŤ PACHATEL PRIMÁRNÍ PREVENCE SKUTEK SEKUNDÁRNÍ INSTITUCE TERCIÁRNÍ VEŘEJNOST Institucionální rovina

Střežení okolí (sousedství)- stálý dohled, občanské hlídky PRIMÁRNÍ ÚROVEŇ: děláme něco, aby se NIKDO nestal pachatelem, obětí a aby se nestal žádný kriminální skutek. Uspořádání prostředí – architektonické plánování, osvětlení, zámky, kontrola přístupu, označení majetku Střežení okolí (sousedství)- stálý dohled, občanské hlídky Všeobecné odstrašení – systém policejních hlídek, represe Veřejná osvěta – seznamování občanů se stavem kriminality, profesní výchova, výcvik Soukromé zabezpečení Chováme se buď aktivně nebo reaktivně. Aktivita je obecně výhodnější a to i tehdy, když její podstatou je reakce na jednání protistrany. PRIMÁRNÍ AKTIVITA – přijmete opatření dřív, než se něco stane PRIMÁRNÍ REAKTIVITA – čekáte, až se něco stane a pak přijmete opatření,aby se to nestalo. Předvídatelné skutky, sezónní skutky,skutky označené analýzou nebo veřejností

Identifikace a predikce – raná i+p problémových jedinců SEKUNDÁRNÍ ÚROVEŇ: děláme něco, aby se konkrétní potenciální oběti nestal konkrétní skutek a nespáchal ho konkrétní potenciální pachatel. Identifikace a predikce – raná i+p problémových jedinců Analýza oblastí ohrožených kriminalitou – řešení sousedských sporů, zaměření na oblasti s vysokou kriminalitou Odklon – v rámci společenství, v rámci trestní justice Prevence kriminality mládeže– práce s potenciálně problematickou mládeží SEKUNDÁRNÍ AKTIVITA – něco se stalo, vy ale situaci řídíte SEKUDÁRNÍ REAKTIVITA – něco se stalo a vy se necháte vláčet okolnostmi

Specifické odstrašení TERCIÁRNÍ ÚROVEŇ: děláme něco, aby se oběť nestala obětí příště, pachatel nerecidivoval a skutku ztížíme podmínky,aby se neopakoval. Specifické odstrašení PACHATEL - racionálně zvažuje – úroveň osvětlení, možnosti úkrytu, typy zámků a dveří, pravděpodobnost spatření sousedy Vytváří si názorné představy o oblasti= kognitivní mapa (prognóza dění co se stane když) – zhodnotí rizika (tyto mentální operace snižují jeho strach a nejistotu)

SKUTEK PRIMÁRNÍ PREVENCE SEKUNDÁRNÍ SOCIÁLNÍ PŘÍČINA objekt TERCIÁRNÍ SKUTEK SITUAČNÍ PŘÍČINA subjekt PŘÍČINA PŘÍLEŽITOST NĚKDO – NĚKDE –NĚKDY –NĚJAK KDO -CO – KDE – KDY- JAK- PROČ – ČÍM

SOUČASNÉ HROZBY 1. Míchání institucionálních rolí – každý nejlépe ví, co by měl dělat někdo jiný a proto to dělá místo něj a nedělá to své (např.školy akcentují terciární prevenci a policie primární) 2. Instituce nejsou schopné spolupracovat, nevyužívají interdisciplinární a multidisciplinární přístupy, jedna neví, co dělá druhá = pachatelé účinně využívají vzniklé díry a oběti se ve stejných děrách ztrácejí. 3. Masivní podpora tvrdých investic na úkor měkkých – dopady (opuštěný veřejný prostor, anonymní lokality) 4. Chybějící evaluace, která by v době úspory veřejných prostředků legitimizovala opatření a prokázala jejich nezbytnost 5. Velká finanční podpora megalomanských projektů, celostátních projektů,pořádání obřích konferencí – to vše s žádným nebo minimálním Efektem vzhledem k vynaloženým nákladům

SOUČASNÉ HROZBY 6. Nesdílení příkladů dobré praxe a to ani uvnitř jednotl. institucí – každý všechno vymýšlí stále znovu. 7. Přílišné soustředění se a tlak na oslabenou rodinu, která prostě neudělá už nic navíc, protože nemůže nebo nechce. Poskytování poradenství na úkor pomoci, provázení a sanace. Pomáhající instituce často nemají co nabídnout, kromě dobrých rad. 8. Příliš málo lidí v terénu, příliš mnoho v kanceláři, kteří ty v terénu neustále kontrolují.

PŘÍPRAVA STRATEGIE NA MÍSTNÍ ÚROVNI 1. Identifikuji přesně svou pozici, možnosti, zázemí, spolupracovníky, výhody, nevýhody. 2. Seznámím se s oborem, zmapuji instituce a organizace, které se mu věnují v mém regionu, shromáždím dostupná data – analýzy, ankety, šetření, statistiky. 3. Seznámím se s regionem (místní analýza) a s lidmi, kteří se věnují stejnému oboru,ale v jiných organizacích a institucích. Zhruba vím, co chci a jaké mám zdroje /materiální, personální…/ SWOT ANALÝZA jako nástroj : PREKRIM SWOT.ppt

IDENTIFIKACE PROBLÉMŮ Které konkrétní problémy trápí vaši lokalitu? (využijte informace z různých zdrojů, optimální je mezioborová skupina a společná identifikace) Stálá kriminalita Sezónní k. Novinky Specifika lokality

PROBLÉMY - rychloúvaha DĚTI A MLÁDEŽ (cílová skupina 12-18 let) – Pití alkoholu a užívání NL na veřejnosti (veřejnost na problém upozorňuje; týká se i malých dětí /kouření) (nad 15 let) – nechodí do školy ani nemají jiný způsob obživy (práce) Obecný problém (nemají o nic zájem,nezaměstnatelnost – žádná kvalifikace nebo nízká kvalifikace) VANDALISMUS (problém) - lavičky, osvětlení, sprejerství ŠKOLA (lokalita) záškoláctví vandalismus krádeže HERNY (problém) vysoká koncentrace ve středu města velký výskyt obecně SENIOR (cílová skupina) -podvodné jednání na cíl.sk. SÍDLIŠTĚ MÁJ (MÍR,PORTYČ) (lokalita) -koncentrace rizikových osob - kriminalita ven i dovnitř PRVOPACHATEL (cílová sk.) -práce s ním KAPESNÍ KRÁDEŽE (problém) POČÍTAČOVÁ KRIMINALITA (problém) -kyberšikana BEZDOMOVCI (cíl.sk.) -aktivní žebrání -sezónní a účelová přítomnost - najedí se v supermarketu MAJETKOVÁ KRIMINALITA (problém) - vykrádání aut

IDENTIFIKACE PROBLÉMŮ 2. Vyberte z nich ty, kterým se budete věnovat v určených časových horizontech. (strategie cca na 5 let, možná pracujete ve volebním období, pro akční plány na jeden rok = co teď a co potom) ZDŮVODNĚTE SI TO

1. Pro každý rok pracujte s 2-3 cíli. DEFINICE CÍLŮ 1. Pro každý rok pracujte s 2-3 cíli. (ujasníme si ČEMU chceme předcházet, PROČ, jaké máme šance, že budeme úspěšní a JAK budeme přecházet) Všechny cíle nesleduji souběžně, protože to nejde. Vždycky ale vím, který sleduji primárně a který bude vedlejší. Některé z cílů spolu navíc souvisí jen velmi volně, spíš vůbec, např. redukce kriminality a zvýšení pocitu bezpečí. Bez dobré znalosti terénu a lokality nic neudělám. Opatření, která některé lokality přijímají, jsou úplně mimo realitu, protože daný problém, na který je opatření cíleno, se tam vůbec nevyskytuje. 2. Určete nástroje k dosahování cílů Teritoriální přístup Problémový přístup Standardní opatření Řízení projektů

VYHODNOCOVÁNÍ PROGRAMŮ - OPATŘENÍ BEZ MĚŘENÍ EFEKTIVITY JE VEŠKERÁ AKTIVITA ÚSPĚŠNÁ POUZE V DOMNĚNKÁCH a nelze zjistit, CO přesně způsobilo, že se něco neděje nebo děje. Vlastní systém hodnocení Stanovení indikátorů vzhledem k cíli Skórování – bodování Indikátory: Pocit bezpečí občanů – hodnotí občan Tvrdá data – analýzy T.Č Vztah opatření ke konkrétním T.Č

MĚŘENÍ EFEKTIVITY Adekvátní důkaz o redukci kriminality 2b Kladný nález s problematickou validitou 1b Nulový efekt na frekvenci kriminality 0b Zvýšení kriminality –1b Určení úrovní efektivity: Efektivní opatření skóre 1,5 Méně efektivní opatření 1,00-1,5 Problematické opatření 0-1,00 Neefektivní opatření 0- méně

MĚŘENÍ ÚČINNOST NĚKTERÝCH OPATŘENÍ Propagační kampaně Pochůzková policejní kampaň (chaty) 1,78 Publicita projektu prevence kr. 1,69 Besedy policie ve školách 1,00 Inzerce k používání bezpečn. opatření 0,71 Uspořádání prostředí Rozšíření uliček na tržištích 2,00 Bezpečnostní obrazovky v obchodech 1,50 Osvětlení 1,45 Architektonická úprava parků 0,75

MĚŘENÍ ÚČINNOST NĚKTERÝCH OPATŘENÍ VE VZTAHU KE KONKRÉTNÍM T.Č. Krádeže vozidel Efektivní : úzavěry silnic+ změny v ulicích, zámky volantu+pák, zaměřený policejní dohled,pravidelně uklizená prostranství, zřízení oplocení Méně efektivní: posílení policejních hlídek, zlepšení osvětlení, občanské hlídky a hlídky ostražitosti, parkové úpravy

SOUBĚŽNÝ EFEKT Teritoriální – někam jinam Časový – někdy jindy Taktika – použití nových prostředků ke spáchání téhož deliktu (dříve nezamčené dveře, teď rozbije okno) V objektu – zaměří se na staré lidi, matky s dětmi apod. místo majitelů obchodů Funkční přesun- jiný typ deliktu – z prosté na vloupáním, z krádeže na loupež

KORELACE Přesun – policejní aktivita Vzrůst činnosti policie na určitém území o 10% = přesun až 30% majetkové kriminality mimo tuto oblast. Zatýkání mladistvých pachatelů v určité lokalitě vedlo ke zvýšení TĆ d+m v sousedních lokalitách Přesun – osvětlení V osvětlených lokalitách se sníží T.Č. ve večerních a nočních hodinách, ale zvýší se v týchž lokalitách přes den

4. MARKETING - výsledky své práce musím umět prodat.

CESTA EFEKTIVITY Soustředit se na sekundární prevenci SOCIÁLNÍ 2. Soustředit se na situační prevenci PRIMÁRNÍ a neplést si ji s technickou 3. Posilovat pozici veřejnosti – je to jediný volný hráč na hřišti (veřejná setkání, kulaté stoly,sousedská řešení lokálních problémů) 4. Akcentovat prevenci viktimnosti 5. Posilovat komunitní prevenci

PRAVIDLA PRO NAKLÁDÁNÍ S TEXTY V PREZENTACI – texty je možné používat pouze pro vlastní potřebu. Úmysl text jakkoliv zveřejnit nebo šířit je nutné dopředu konzultovat se Společně k bezpečí o.s.