Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gotika -věk katedrál(velký chrám) -vznik ve 12-15století ve Francii lomenný oblouk.
Advertisements

STŘEDOVĚKÁ MĚSTA V 11.a 12.století města nabývají na významu, důležitá ekonomická, kulturní a politická role Měšťané (obyvatelé měst) – různá práva a privilegia.
Česká společnost se učí podnikat
VE VRCHOLNÉM STŘEDOVĚKU
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Hospodářské a společenské proměny v českých zemích 16. století Vlivy z evropských zemí.
 Vláda =  Hospodářství =  Společnost =  Náboženství = absolutismus, oslabení Habsburků úpadek zemědělství, úbytek poddaných úbytek obyvatel, význam.
Shrnutí učiva raného středověku
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Vznik státních útvarů V.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Vznik státních útvarů I.
Vznik měst a jejich význam
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Osvícenství.
Život lidí v novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Vznik středověkých univerzit
Evropa po třicetileté válce
Gotická kultura a vzdělanost
Středověká vzdělanost
Struktura středověké společnosti
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
Vznik státních útvarů II.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Mgr. Jitka Nováková A3V
Všeználek vypravuje o středověku.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
RANÝ STŘEDOVĚK.
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - města Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Velká řecká kolonizace
Středověk Úvod.
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
Sídla. místo koncentrace hospodářství a ubytování obyvatelstva - jde o základní centrum lidské aktivity. Studiem sídelních útvarů se zabývá věda zvaná.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
GOTICKÁ KULTURA 2. část.
Vznik řeckých městských států
Charakteristika starověku
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Feudální systém.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Středověká Evropa Šimon Balham C4B 2013/2014.
Středověk Periodizace a charakteristika
Velká řecká kolonizace
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Identifikátor materiálu:ICT_ x- xx Pořadové číslo projektuCZ.1.07./1.4.00/ Anotace AutorTomáš Lešingr Očekávaný výstup Speciální vzdělávací potřebyžádné.
Byzantská říše Důležité pojmy
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
Velká francouzská revoluce a napoleonské války Revoluce na konci 18.st. Z obyvatel – občané Změna v uspořádání státu i celé společnosti Zrušeno nevolnictví.
Demografická revoluce Druhý demografický přechod
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
Úvod do středověku.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ. ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ Obsah Přemysl Otakar I. Situace ve městech Přemysl Otakar II. Nástup Lucemburků Zdroje.
Vzdělání ve středověku
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
9.Vrcholný a pozdní středověk
Transkript prezentace:

Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59) Vrcholný středověk

Úvod Vrcholný = doba největší rozkvětu středověké společnosti V různých částech Evropy v různou dobu – 11. st. až 14. století Počátky spojeny s: uklidněním politických poměrů, konec nájezdů Vikingů, Arabů a Maďarů, omezeny vnitřní války mezi šlechtou Konec = hladomory a morové epidemie, války (př.: stoletá), lidová povstání, krize církve

Hlavní znaky vrcholného středověku Společenské uspořádání = učení o trojím lidu Zakládání a rozvoj nových měst = centra obchodu a řemesel Technologický pokrok v zemědělství (agrární revoluce) = demografický růst Přechod od naturálního k tržnímu hospodářství Znovuobjevení antických spisů = scholastika, vznik univerzit Velká (městská + vesnická) kolonizace Konflikt mezi panovníkem a šlechtou Křížové výpravy + mocenské soupeření mezi Francií a Anglií Gotika + hrady a rytířská kultura

Učení o trojím lidu Společnost rozdělena na tři společenské vrstvy Tu ora, tu protege, tu labora Společnost rozdělena na tři společenské vrstvy „Bůh rozdělil společnost na tři skupiny“ - bojovníky, kteří měli společnost bránit, duchovní, kteří měli pečovat o spásu společnosti, a rolníky, kteří měli společnost živit. Vedla ke smíru ve společnosti =

Agrární revoluce a demografický růst Nové dokonalejší zemědělské nástroje + trojpolní systém hospodaření = větší efektivita práce Rozmanitější druhy pěstovaných plodin Lepší využití půdy = větší sklizně = více potravin = ? Přežívá větší množství novorozeňat Za tři století zhruba zdvojnásoben počet obyvatel Evropy

Velká (vesnická) kolonizace Cca 12. – 13. století Růst počtu obyvatel = větší potřeba další orné půdy Venkovské obyvatelstvo – zlepšení životní úrovně + šlechta – touha po větším bohatství Podpora kolonizátorů ze strany panovníků/ šlechty (jaká podpora?) Původní husté lesy jsou nahrazovány sítí osad. Vysušování bažin, mýcení lesů = přeměna krajiny na úrodnou půdu

Středověká města Stoupající životní úroveň + růst počtu obyvatel + oddělení řemesel od zemědělství = postupná obnova městského života Řemeslníci a obchodníci se usazují v bývalých antických městech, podhradí panských sídel, u klášterů a na křižovatkách obchodních cest = základy budoucích měst Zakládání nových měst „na zeleném drnu“ (typickým rysem plánovitě budovaná síť silnic) Růst bohatství měst = větší moc – postupný zisk zvláštních privilegii (nejvíce města královská) Význam měst : hospodářský, politický, kulturní (vysvětlit)

Hrad uprostřed středověkého francouzského města Carcassonne

Městská privilegia a městské úřady Zpracovat samostatně (učebnice 54 – 55)

Tržní hospodářství - rozvoj obchodu Rozvoj městských trhů – prodej řemeslných výrobků + zemědělských plodin Naturální obchod nahrazen peněžní směnou (peníze pronikají na venkov) = prohloubení majetkových rozdílů Rozvoj dálkového obchodu Větší potřeba peněz = rozvoj hornictví a mincovnictví Různé typy mincí v Evropě = první směnárny, později banky (půjčující peníze na úrok)

Univerzity Název z lat.: universitas = společenství, všeobecnost Duchovní instituce zakládané papežem Nejvyšší stupeň vzdělání – absolventi duchovní/světské povolání Členěny na fakulty – nejčastěji 4: teologická, právnická, lékařská, artistická (filozofická) V čele univerzity rektor, v čele fakulty děkan Univerzity přinášejí svobodu v myšlení oproti dogmatickému ranému středověku(!) – studenti vedeni k diskuzi (=disputace)

Nejstarší univerzity v Evropě 1088 – Bologna (Itálie) Sorbona (Francie) Oxford (Anglie) … Doplnit