Senzorická řešení pro monitorování kvality ovzduší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Předcházení odpadům z pohledu Svazu měst a obcí ČR Pohled obcí a měst jako původců komunálních odpadů Praha, Svaz měst a obcí České republiky.
Vyhodnocení chodu NO x na dvou stanovištích měřící sítě v Brně za období Vedoucí práce: Ing. Jan Svoboda, CSc. Vypracoval: Miloš Veselý.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
„Integrované dopravní systémy – informační systémy pro podporu rozhodování veřejné správy při výstavbě a provozování IDS v České republice“ Výzkumný projekt.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 7: Environmentální management v MSP.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Life cycle assessment LCA Hodnocení životního cyklu.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Jak špatná politika může ohrozit naše životní prostředí
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
TEPELNÉ MOTORY.
Vedoucí práce: Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D.
Aspekty monitorování v povolení a inspekce (1)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
RASC Standardy řízení služeb
Společenská odpovědnost ve školství
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Snížení nákladů na vytápění budov
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
VYTÁPĚNÍ MÍSTNÍ, ÚSTŘEDNÍ, DÁLKOVÉ, CZT vypracovala: Ing
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Webová aplikace MS2014+ Ing. Josef Šetek
Odměňování zaměstnanců
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Ing. Dana Bérová náměstkyně ministra - ředitelka sekce
RIZIKO.
Výběr vhodné dálniční trasy
Chytrá řešení od společnosti E.ON
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
RIZIKO.
Role CDV v podpoře městské mobility
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Principy fungování spolku BISON
Měření škodlivin v ovzduší a osvětová kampaň na ochranu ovzduší ve vybraných lokalitách Zlínského kraje.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Citychanger: CITY:ONE
Nový koncept řízení dopravy pomocí informací z dopravních senzorů a senzorů životního prostředí Tomáš Tichý URBIS
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Národní akční plán čisté mobility
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Senzorická řešení pro monitorování kvality ovzduší. Roman Ličbinský, Jiří Huzlík Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Oblast dopravy a životního prostředí

Motivace Znečištění ovzduší - aktuální téma - dopady na zdraví člověka. Nutnost měření kvality ovzduší - pochopení příčin tohoto stavu. Přenos informací k občanům – Smart Cities, Smart Environment, Udržitelná mobilita…… K měřením znečištění ovzduší jsou využívány nejrůznější typy přístrojů. Data musí být kvalitní a musí správně popisovat aktuální situaci. Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Referenční metody sledování kvality ovzduší V části A přílohy č. 6 k vyhlášce MŽP č. 330/2012 Sb. zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší Koncentrace PM10/PM2.5 - Gravimetrie (ČSN EN 12341) Troposférický ozón (O3) – Ultrafialová fotometrie (ČSN EN 14625) Oxid uhelnatý (CO) – Nedisperzní infračervená spektroskopie (ČSN EN 14626) Oxidy dusíku (NOx resp. NO2) – Chemiluminiscence (CŠN EN 14211) Oxid siřičitý (SO2) – Ultrafialová fluorescence (ČSN EN 14212) Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Referenční metody sledování kvality ovzduší Foto: B. Kotlík, SZU Foto: R. Ličbinský, CDV Foto: R. Ličbinský, CDV Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Dostupnost aktuálních dat Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Referenční metody sledování kvality ovzduší pokud je naším cílem dlouhodobé měření kvality ovzduší a hodnocení znečištění ve vztahu k limitním imisním koncentracím výhody: kvalitní informace o znečištění ovzduší, přesnost měření, robustnost, opora v legislativě (ČR i EU) nevýhody: vysoké pořizovací náklady, vysoké provozní náklady  méně hustá měřící síť Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Jiné používané metody pro měření koncentrací škodlivin v ovzduší Různé typy senzorů – nejčastěji elektrochemické. Princip absorpce, adsorpce a chemisorpce - mezi molekulami analyzátoru a měřené látky vzniká chemická vazba, může vzniknout jen mezi určitými molekulami a za určitých podmínek. Limitující faktor jejich využití – nutnost zajistit konstantní podmínky pro činnost senzorů Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz http://www.libelium.com

Jiné používané metody pro měření koncentrací škodlivin v ovzduší pokud je naším cílem získat pouze základní informace o kvalitě ovzduší omezující se v podstatě na fakt, kdy je znečištění ovzduší větší a kdy menší výhody: nízké pořizovací náklady, velmi nízké provozní náklady nevýhody: pouze orientační informace o kvalitě ovzduší, reprodukovatelnost měření, nestálost při různých klimatických podmínkách, kratší doba životnosti, žádná opora v legislativě (ČR i EU) Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Jiné používané metody pro měření koncentrací škodlivin v ovzduší Projekty OpenSense and OpenSenseII firmou nano-tera.ch - senzory na autobusech MHD v Lausanne a tramvajích MHD v Curychu Aplikace sítí elektrochemických senzorů např. v Cambridge ve Velké Británii, Valencii ve Španělsku či v Lagosu v Nigérii (Maed et al., 2013) Komunitní sítě - Air Quality Egg (http://airqualityegg.com/) Trafficsensnet (č. TA02031405 – ČVUT, firma APT spol. s.r.o. – 2012 až 2015 - Praha Spořilov 27 měřících jednotek + mobilní aplikace - lze dohledat výsledky ze 7 jednotek, pouze aktuální hluková zátěž Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Referenčních metody vs. elektrochemické senzory Srovnávací měření – 1 přístroj na principu referenčních metod 5 přístrojů na bázi elektrochemických senzorů Areál CDV – dynamické prostředí z pohledu znečištění Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Referenčních metody vs. elektrochemické senzory Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Referenčních metody vs. elektrochemické senzory Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Referenčních metody vs. elektrochemické senzory Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Závěr Cena – nákup, provoz, údržba Velikost, spotřeba energie Kvalita poskytovaných dat Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Roman Ličbinský, roman.licbinsky@cdv.cz

Děkuji za pozornost. Roman Ličbinský roman.licbinsky@cdv.cz TA04031418 „SMARTNET“ „Možnosti ovlivnění negativních dopadů dopravy na životní prostředí ve městech pomocí inovativních senzorových sítí s výstupem do dopravních informačních a řídicích systémů“ Roman Ličbinský roman.licbinsky@cdv.cz Tel: +420 541 641 371 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, 636 00 Brno, Czech Republic www.cdv.cz