ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Bakterie. Jsou jednobuněčné organismy Stavba buňky bakterií – nakresli a popiš str. 30.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
HOUBY Vřeckovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Energetická hodnota potravin (EH)
Netradiční zdroje elektrické energie
Potraviny rostlinného původu VY_32_INOVACE_Kaluzova_
Autor: Ing. Sikorová Renata
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
VY_32_INOVACE_Maslovsky_ Ochrana před dotykem neživých částí
Suroviny pro cukráře I. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektrické měřící přístroje
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_ Snímače hladiny
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Prokaryotická buňka Mgr. Michal Střeštík 1..
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Salamonova_ Cukrové Polevy
Cukry – přírodní sladidla
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_Salamonova_ Polevy - význam
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Domovní elektrická instalace
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
VY_32_INOVACE_ Regulace
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Důlní elektrické přístroje
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Elektronické součástky a obvody
Bakterie VY_32_INOVACE_44_Co jsou bakterie Autor: Mgr. Iva Hirschová
VŘECKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_06_23.
Suroviny pro cukráře I. ročník VY_32_INOVACE_
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
FERMENTACE (KVAŠENÍ) Petra Hiklová.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
: Suroviny pro cukráře III. ročník
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Z čeho jsou složeny látky?
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ 10-1-14 Bakterie Autor: Ing. Bc. Ludmila Badurová Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky

Anotace Bakterie jsou vhodné pro genetický výzkum. Co je vlastně na bakteriích tak zajímavého? Velmi rychle se množí, rozmnožují se nepohlavně a ve velmi krátké době lze vytvořit mnohamiliónové populace. Napadené potraviny zapáchají a jsou nevzhledné. Prezentace je určena žákům učebního oboru prodavač se zaměřením na potravinářské a smíšené zboží.

Bakterie jsou jednobuněčné mikroorganismy mají tvar – tyčinkovitý, kulovitý, rohlíčkovitý, spirálovitý okem jsou pozorovatelná pouze celé kolonie bakterií

Bakterie Escherichia coli Obrázek č. 1. Escherichia coli v elektronovém mikroskopu

Historie výzkumu bakterie poprvé pozoroval pod mikroskopem v roce 1676 nizozemský přírodovědec Antoni van Leeuwenhoek pojem pochází z řeckého slova bacterion, které znamená malý klacek či tyčka Robert Koch byl průkopníkem v oblasti lékařské mikrobiologie, studoval původce cholery, TBC při výzkumu TBC s konečnou platností dokázal, že bakterie jsou původci této nemoci, za což dostal v roce 1905 Nobelovou cenu

Historie výzkumu v 19. století již bylo známo, že jsou mnohé bakterie patogenní, ale nebyly známy účinné antibakteriální léky v roce 1910 Paul Ehrlich vyvinul první chemoterapeutikum proti bakterii Treponema pallidum (původce syfilis) tradičně se však za první systémově použitelné antibiotikum uvádí penicilin (Alexander Fleming - 1928)

Obrázek č. 2. Diagram znázorňující různé tvary bakteriální buňky

Hnití je bakteriální rozklad dusíkatých organických látek, zejména bílkovin hnití je složitý rozkladný proces bakterie způsobují odporný a pronikavý zápach hnití se projevuje změnou barvy a struktury hnijící a shnilé potraviny jsou nepoživatelné

Kvašení je rozklad organických látek, obvykle sacharidů při kvašení vznikají anorganické a organické látky organické látky se přeměňují na kyseliny

Druhy kvašení Etanolové kvašení při kvašení se mění cukry na etanol a oxid uhličitý Mléčné kvašení přeměna jednoduchých cukrů na kyselinu mléčnou Octové kvašení oxidace etanolu na kyselinu octovou Propionové kvašení rozklad cukrů, škrobu na kyselinu propionovou Máselné kvašení zdravotně závadné kvašení

Použitá literatura KAVINA, Josef. Zbožíznalství potravinářského zboží pro 1. ročník. Praha: IQ 147, spol. s r.o., 2002, 50-51. ISBN NEUVEDENO AUTOR NEUVEDEN. Bakterie [online]. [cit. 15.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bakterie Obrázek č. 1. CREDIT: ROCKY MOUNTAIN LABORATORIES, NIAID, NIH. Wikipedia.cz [online]. [cit. 15.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:EscherichiaColi_NIAID.jpg Obrázek č. 2. ME. Wikipedia.cz [online]. [cit. 15.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bacterial_morphology_diagram_cs_(2).svg