Výzkumníci a pomocníci: Brzula O., Čuříková A., Kopecká S., Kutra, D.,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Alkalické kovy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1807_SLOVNÍ_ÚLOHY_O_SMĚSÍCH Téma: Řešení.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Odměrná analýza – volumetrie určení množství analytu na základě spotřeby titračního činidla je nutné znát stechiometrické poměry v reakci v bodě ekvivalence.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výpočet spotřeby materiálu z plných pálených cihel.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
Urči druh směsi OPAKOVÁNÍ. ROZTOKY Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Měření chloridových iontů ve vzorku vody s použitím ion selektivní elektrody (ISE)
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní mikrobiologický rozbor vody
Kvalita humusu Definice humusu Synonymum k půdní organické hmotě
Objem a povrch kvádru a krychle
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
Půdní reakce Půdní reakce patří k nejvýznamnějším charakteristikám půdy !!! Vyjádření v hodnotách aktivity (koncentrace) hydroxoniových (H3O+) iontů –
VŠB - Technická univerzita Ostrava
OSMOTICKÁ FRAGILITA ERYTROCYTŮ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
„Svět se skládá z atomů“
Matematika Koule.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
KPG Katedra pedologie a geologie Půdní reakce
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Název vzdělávacího materiálu Kyseliny
Vlastnosti látek − hustota
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_08_30_ Hydrostatický tlak.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Výpočet procentového složení sloučenin
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Hořčík, vápník Autor: Mgr. Alena Víchová
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
Látky kyselé Proč jsou kyselé? Jaké mají pH?.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti
Hnojení minerálními hnojivy
Chemie pomáhá Ve stavebnictví
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Roztoky Acidobazické děje
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní chemické veličiny
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1. Hodnota pH Záporný dekadický logaritmus koncentrace vodíkových (oxoniových) iontů v roztoku. 2. pH půdy Koncentrace H+ a OH- iontů nemá přímý vliv na.
Poměr a trojčlenka - opakování
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základní škola s rozšířenou výukou jazyků Liberec, Husova 142/44, 460 01 LIBEREC Výzkumníci a pomocníci: Brzula O., Čuříková A., Kopecká S., Kutra, D., Mayerová T., Stárek M., Trakalová Z., Huberová M., Jícha M., Košek J., Petříček J.

Rozbor vody a půdního podloží liberecké přehrady 12/5/2018 Footer Text

12/5/2018 Footer Text

Vyznačeny červenými šipkami, odběr půdního podloží modrou šipkou. Lokalizace místa výzkumu: vodní nádrž Starý Harcov. Odběry vzorků vody jsou Vyznačeny červenými šipkami, odběr půdního podloží modrou šipkou. 12/5/2018 Footer Text

Základní údaje o přehradní nádrži Starý Harcov hráz: vysoká 19 m nad základem, široká 4,5 m, dlouhá 157 m objem nádrže: 687 000 m³ plocha povodí: 15,7 km² maximální plocha: 14,07 ha stálý objem: 48 000 m3 zásobní objem: 289 000 m3 12/5/2018 Footer Text

Bojová výprava pro vzorky Místo: Přehradní nádrž Starý Harcov - odběr vody z přehrady - odběr půdy z dna (okrajové části)

Chemické rozbory vody pH indikátorový papírek: 7 pH pomocí metru Pasco: viz. grafické vyjádření – měření prováděno 4 x po sobě, hodnota pH = 7,3 – 7,5

Měření s pH metrem Pasco 12/5/2018 Footer Text

Výskyt železa: ano, stopové množství, výskyt se projevil modrým zabarvením roztoku (po 24 hodinách). Postup: k 10 ml vody přidáme 1ml HCl a 1 ml červené krevní soli Výskyt fenolu: nepotvrzeno Postup: k 10 ml vody přidáme 1 ml chloridu železitého. 12/5/2018 Footer Text

Výskyt chloridů: nepotvrzeno Postup: k 5 ml vody přidáme asi 1 cm kyseliny dusičné a pár kapek roztoku dusičnanu stříbrného. Výskyt síran: nepotvrzeno Postup: do zkumavky nalijeme asi 10 cm³ vzorku vody a přidáme asi 1cm³ HCl a 1 cm³ roztoku BaCl2

Zkumavkové reakce: Zkumavka č. 1. : důkaz síranů – nepotvrzeno Zkumavkové reakce: Zkumavka č. 1.: důkaz síranů – nepotvrzeno. Zkumavka č. 2.: důkaz chloridů – nepotvrzeno. Zkumavka č. 3.: důkaz fenolu – nepotvrzeno (žluté zbarvení od FeCl3). Zkumavka č. 4.: důkaz železa – potvrzeno (modré zabarvení). 12/5/2018 Footer Text

Plamenové zkoušky odparků vody na kationty alkalických kovů a kovů alkalických zemin Postup: V porcelánové misce odpařeno 20 ml vzorku vody, odparky rozpuštěny v HCl. Drátkem vkládáno do plamene. Výsledek: neprůkazné kationty, Pravděpodobně výskyt sodných a vápenatých kationtů. 12/5/2018 Footer Text

Chelatometrické stanovení tvrdosti vody Postup: 1) vzorek titrujeme chelatonemIII o koncentraci 0,05 mol/dm³ 2) do titrační baňky odpipetujeme 10 ml vzorku vody 3) ke vzorku přidáme 5 ml amoniakálního pufru (pH 11) a na špičku lžičky eriochromové černě T (smíchána v poměru 1:100 s NaCl) 4) titrujeme do barevného přechodu indikátoru 5) podle spotřeby dopočítáme tvrdost vody

Výsledek titrace spotřeba chelatonu III: 0,6 ml; 0,4 ml; 0,5 ml průměrná spotřeba chelatonu III: 0,5 ml výpočet tvrdosti vzorku vody: (0,0005 l x 0,05 mol/dm³) : 0,01 l = 0,0025 mol/dm³ Výsledky: tvrdost vody (Ca, Mg) byla stanovena pomocí titrace na 0,0025 mol/dm³ Tato hodnota odpovídá středně tvrdé až tvrdé vodě.

Pomůcky k titraci a průběh titrace 12/5/2018 Footer Text

Filtrace vody, výzkum zachycených usazenin

Výzkum půdy - Vysušení půdy - Vybrání jednotlivých složek odebrané půdy Půda obsahovala: velké množství křemene, živec, organické látky. Mikroskopie jednotlivých nalezených vzorků. Vzorky křemene: neobroušené, ostré hrany. Vzorky živce: mírně obroušené hrany, zakulacený tvar.

Snímky z mikroskopování vzorků Lasturnatý lom minerálu Krystalky křemene

Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Tvrdost_vody www.mapy.cz http://www.liberecky-kraj.cz/dr-cs/93-prehradni-nadrz-harcov-liberecka-prehrada.html Analýza vody. Dostupné z: http://www.vedajezabava.upol.cz/docs/analyza%20vody.pdf