Mgr. Magdaléna Šustová Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronický podpis.
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Zpráva Cíl prezentace: Cíl prezentace: Zaznamenávání textu v podobě výtahu Časová dotace:
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č. 2 ZS AR 2011/2012.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Regionální literatura ve venkovských knihovnách Přibližování historie regionu a vytváření vztahu k místu, kde žijeme.
Jak psát seminární práci
Ing. Václav Jandáček Projektová, konzultační a inženýrská kancelář
Pravidla publicity projektu
Řemenový dopravník Prezentace pro Den strojařů
Ochrana osobních údajů v České republice
Využití čárového kódu v Muzeu Vysočiny Třebíč, p. o. Mgr. Antonín Žamberský, technický pracovník muzea.
ZÁKLADNÍ OŠETŘENÍ SBÍRKY STARÝCH TISKŮ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tato prezentace byla vytvořena
Celní služby 2000 Radek Sedláček TranSoft a.s Radek Sedláček TranSoft a.s
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_15 Název materiálu: Kulturní památky 1 Tematická oblast: Estetika, 1. ročník Anotace: Prezentace slouží.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Náležitosti výkresu sestavy
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Archivnictví a spisová služba
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 26 Číslo.
Cimbál Vojtěch Vyorálek.
Počítačové komponenty Jiří Vohradský. Co je počítač? Počítač je zařízení pro zpracování informací. Informace jsou v počítači ve formě různých druhů dat.
Mgr. Magdaléna Šustová Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze
Náležitosti výrobního výkresu
Rody Unifikované názvy Personální jména Konference Edice Akce Rodiny Korporace Geografická jména National Authority Files/ Names Soubory národních autorit.
Pevný disk (HDD - Hard Disk Drive)
Nové standardy v českém archivnictví
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Soutěž pro žáky z celé ČR „Nakresli mi svou planetu“ Cílem soutěže je zvýšit povědomí dětí o potřebě chránit naši planetu a upozornit je na nebezpečí,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.3 Města Jihočeského kraje Téma: Česká republika jako součást.
Vnitřní záznamová média. © Mgr. Petr Loskot
 Název projektu: Poklady kolem nás a v nás  Zkrácený název: Kolumbus  Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.13/  Žadatel projektu: Blažek & Blažek,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
MUZEUM SKLA A BIŽUTERIE V JABLONCI NAD NISOU státní příspěvková organizace zřizovaná Ministerstvem kultury ČR od 60. let 20. století celostátní působnost.
Muzejní pedagog jako klíčový nástroj v komunikaci s veřejností Mgr. Zdeňka Kulhavá, Muzeum východních Čech v Hradci Králové.
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
EVVO v Muzeu regionu Valašsko Mgr. Pavlína Vymazalová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek Autor: Marcela Ivanenková Číslo šablony: III/2 Datum: Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_Vl.4.r.
Demus dokumentace a evidence muzejních sbírek Představení modulu Demus01 Archeologie Užší autorský tým Pavlína Kalábková, Pavla Jankovičová, Zdeněk Lenhart.
Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_01_Mladá Boleslav Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
České země ve 2. polovině 18. století
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Muzeum Josefa Hyláka v radnicích
poslání národního pedagogického muzea a knihovny j. a. komenského
KÓTOVÁNÍ určení rozměrů nebo polohy předmětu
INSPIRAČNÍ ZDROJE KNIHY A ČASOPISY.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_20 Název Michal Viewegh Téma hodiny Generace.
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
VY_32_INOVACE_Sikorová_ Ostatní evidence
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Statické mechanické zkoušky pevnosti
Domovní elektrická instalace
8. Výroba jednoduché zámkové desky
Jak pracovat s učebnicí
Pravidla pro vytváření výkresové dokumentace
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
13. Výroba kohoutu (Flobert)
Krajský metodický kabinet ELEKTROTECHNIKY
Chladící a mrazící zařízení, zařízení pro měření množství zboží
Druhý stupeň malotřídně
Transkript prezentace:

Mgr. Magdaléna Šustová Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze Školní obrazy v muzejních sbírkách Příspěvek byl zpracován na základě zkušeností Aleny Matyášové, kurátorky Historické podsbírky PM JAK Mgr. Magdaléna Šustová Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze

Co je školní obraz ? „...jedna z nejrozšířenějších učebních pomůcek. Bývá to zpravidla reprodukované výtvarné dílo, které svým obsahem i formou odpovídá učebním a výchovným požadavkům školy.“ obvykle bývá opatřen dřevěnými lištami či kovovými dírkami, které umožňují jeho zavěšení nejstarší české školní obrazy vydal Karel Slavoj Amerling v letech 1856-1865, od cca 80. let 19. století přichází masová produkce, která vrcholí v éře První republiky

Bilder für den Elementar-Unterricht Gewerbe: Der Maurer und Steinmetz Matthias Trentsensky, Vídeň okolo r. 1850 K. S. Amerling Provazník Praha 1856-1865

Ve městě firma Eduard Hölzel, Vídeň-Olomouc konec 19. století Rodina firma Karel Jánský, Tábor 90. léta 19. století

Vím, co jím! J. Unger, Brno 20.-30. léta 20. st. Josef Kočí: Kupecký krám Čsl. prvouka a vlastivěda v obrazích, list č. 51 Ústřední nakladatelství učitelstva českoslovanského, Praha-Brno-Banská Bystrica 1931

Zpracování Evidenční záznam v systematické evidenci musí mít tyto náležitosti: evidenční číslo způsob a okolnosti nabytí lokalita původu název a popis předmětu stav předmětu největší problémy jsou s identifikací obrazů z 50. – 80. let 19. st., které obvykle nemají údaje, podle kterých by se daly identifikovat od 80. let 19. století se začínají uvádět údaje jako název obrazu, vydavatel atd. obrazy z doby První republiky jde bez problémů identifikovat

evidenční čísla pište do jednoho místa (ideální bývá dolní roh na rubové straně obrazu) čísla pište dokumentním inkoustem nebo obyčejnou tužkou ošemetné je používání razítek, které může představovat problém při restaurování

Počítačová evidence pro evidenci školních obrazů je ideální program, který umožňuje připojování obrázků ideální jsou moduly pro fotoarchivy, dají se použít i pro historické sbírky

Ukládání školních obrazů obrazy se ukládají podle velikosti a provedení – proto je obvykle porušena posloupnost evidenčních čísel a o to důležitější je vedení AKTUÁLNÍCH LOKAČNÍCH SEZNAMŮ !!!

Uložení 1 Kovové výkresové skříně ideální pro obrazy bez dřevěných lišt a kovových prvků obrazy ukládejte po několika kusech do velkoformátových spisových desek – předejte tak jejich poškození

Uložení 2 Zavěšování ideální pro obrazy s dřevěnými lištami nebo kovovými prvky (nárožnice, háčky) pojezdové regály pro uložení obrazů – ideální, ale drahé levnější variantou jsou štendry, ale zde je nutné bezprašné prostředí další možností jsou pevně instalované tyče, na které se obrazy zavěsí

Uložení 3 Desky nutné pro obrazy nadměrných rozměrů možné řešení pro nepočetné sbírky – není nutná velká investice dají se použít buď desky „sériové“ produkce (seženete třeba ve výtvarných potřebách) nebo si je můžete nechat udělat z nekyselé lepenky (lepší varianta)

Uložení 4 Smotávání do rolí tento způsob používejte pouze ve výjimečných případech většinou se používá u obrazů velkých rozměrů a s masivními dřevěnými lištami, které jsou nalepené na plátně pokud obraz musí být takto uložen, je nutné mu zhotovit ochranný tubus

Badatelé z hlediska badatele je ideální zpracování v počítačovém programu pokud máte připojené náhledové fotografie šetříte sbírkový předmět a ELIMINUJETE NEPOCTIVÉ BADATELE

Využití ve výstavní činnosti doplňování výstav (např. dějiny škol, oborové výstavy, staré školní třídy) výstavy o školním obrazu jako didaktické pomůcce výstavy o jednotlivých školních předmětech nebo typech škol (např. historie významných regionálních škol odborného zaměření)

Adjustace ve výstavě obrazy bez lišt – zarámovat, příp. umístit pod sklo obrazy s lištami buď oddělit od návštěvníků nebo je nutný pečlivý dozor ostrahy výstavy zhotovení faksimile

Kontakt Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze Valdštejnská 20, 118 00 Praha 1 www.pmjak.cz kurátorka Historické podsbírky : Alena Matyášová matyasova@pmjak.cz