HYDROSFÉRA vodní obal Země.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vodstvo na pevnině. obsah úvod A.voda povrchová 1.vodní tok 2.jezera 3.bažiny 4.umělé vodní nádrže 5.ledovce B.voda podpovrchová kontrolní otázky.
Advertisements

1. Vznik asi před 3,8 miliardami let kondenzací vodní páry 2. Pohybem litosférických desek dochází ke změně jejich rozložení 3. V současnosti se některé.
Východní Evropa. Rusko Bělorusko Ukrajina Moldavsko Estonsko Lotyšsko Litva Moskva Minsk Kyjev Kišiněv Tallinn Riga Vilnius.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_24_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Fyzika a počasí.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Tsunami Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém.
HYDROSFÉRA VY_32_Inovace_11 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Oceány, moře, zálivy, průlivy, průplavy
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Stavba Země.
Stavba Země ZEMSKÁ KŮRA sahá do hloubek asi 40 km (pouze tenká slupka) Dělíme na: a)Pevninská kůra - tvoří pevninu a její okraje zatopené mořem.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Ing Věra Kubová Předmět: ZEMĚPIS 8 Název : PŘÍRODNÍ PODMÍNKY EVROPY - ČLENITOST POBŘEŽÍ.
ŠÍŘENÍ TEPLA. a) VEDENÍM = dotykem těles (teplo se přenáší přes atomy). Nastává mezi dvěma dotýkajícími se tělesy nebo částmi téhož tělesa, které mají.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_03_20.
RISKUJ! Použité fotky – autor. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
EU peníze středním školám
Cesta na dno Mariánského příkopu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Dno oceánu TÉMATICKÝ CELEK: Přírodní obraz.
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
VY_32_INOVACE_ Hydrologie Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Hydrosféra 9. ročník ZŠ ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Znečištění ovzduší Obr. 1
HYDROSFÉRA vodstvo na zemi, oceány
KŘÍDOVÁ EXTINKCE DINOSAURŮ
STAVBA ZEMĚ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_Fi_II_10 Název Rusko – státní zřízení a přírodní poměry
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Oběh vody v přírodě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Neživá příroda vzduch a voda.
9. OCEÁNY A MOŘE VY_32_INOVACE_11_Z4
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
SVĚTOVÝ OCEÁN, KONTINENTY a OSTROVY
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Oceány a moře.
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
Hydrosféra = vodní obal Země autor: Mgr. Jana Mikešová
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
Atmosféra Země.
8. Litosféra Zemská kůra.
Řeky, ledovce, jezera, nádrže
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Teplotní objemová roztažnost
Moře a oceány 26. ledna 2006.
HYDROSFÉRA Mgr. Jana Nováková.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzdělávací materiál: Dno oceánů Operační systém:
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
8. HYDROSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

HYDROSFÉRA vodní obal Země

velký a malý oběh vody velký vodní oběh - výměna nastává mezi oceánem a pevninou malý vodní oběh - výměna probíhá nad oceánem, či jenom nad pevninou

okrajová moře a vnitřní moře

pevninský šelf okrajová část kontinentu, kr. pokračuje pod mořskou hladinu pevninský svah klesá od okraje šelfů do hloubek 1500 – 3000 m pevninské úpatí sahá do hloubky 3000 m, je složené z usazenin oceánské pánve největší plochy mořského dna

podmořská hora vyčnívají nad okolní dno oceánské pánve středooceánský hřbet odděluje oceánské pánve, vulkanického původu délka přes 60 000 km oceánský ostrov může vystupovat nad okolní dno oceánu

oceánský příkop deprese oceánského povrchu nejhlubší Mariánský příkop 11 000 km pevninský ostrov vznikly oddělením části pevniny od blízkého světadílu

vlastnosti mořské vody salinita slanost, udává se v promilích, rovník – nižší salinita, směrem od rovníku se salinita zvyšuje, polární oblasti – nízká salinita teplota odráží vztah mezi atmosférou a hydrosférou, zdrojem tepla je sluneční záření, světový oceán je zásobárnou tepla pro celou Zemi – podílí se na teplotním poměru celé atmosféry teplejší oceán – severně od rovníku ????? teplejší mořské proudy – se přesouvají z jižní polokoule na severní

vlastnosti mořské vody hustota závisí na teplotě, tlaku, salinitě, nejvyšší je při teplotě 40C barva závisí na mn. rozptýlených látek zamrzání mořské hladiny při teplotě -1,90C, hladina oceánu je pokryta ledem na 32 mil. km2 plochy

Základní formy pohybu oceánské vody vlnění příliv a odliv oceánské proudy

tsunami výsledek podmořské zemětřesné a sopečné činnosti 2004 – Asie, 300 000 mrtvých http://library.thinkquest.org/04oct/01724/causes_formation.html http://www.nytimes.com/packages/html/international/20041227_QUAKE_FEATURE/

mořské proudy

voda na pevnině

říční síť

Amazonka

jezera podle vzniku sníženiny: hrazená kotlinová – karová, v ledovcových karech údolní smíšená

jezera podle geomorfologických sil: tektonická – podél velkých zlomů sopečná ledovcová říční termokrasová krasová smíšená

umělé vodní nádrže a rybníky největší jezera světa: Kaspické jezero Hořejší jezero Viktoriino jezero

ledovce výsledek přeměny sněhových srážek na led 24 mil. km3 vody modelace zemského povrchu plocha ledovců se snižuje – globálního oteplování

podpovrchová voda artézská studna

minerální voda zvýšený obsah minerálních látek/plynů

tsunami 2004 http://www.youtube.com/watch?v=RDOuwMj7Xzo&feature=related