Počtové operácie s celými číslami: sčítanie a odčítanie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Advertisements

Sčítání celých čísel.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
11.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Celá čísla Pojem celé číslo,sčítání,odčítání. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Září 2012 Ročník:7. Tematická oblast:
Celá čísla ZŠ Mysločovice, 7. ročník. Celá čísla  Množina celých čísel Z Záporná čísla Nula Kladná čísla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROMILE - ‰ Mgr. Z. Burzová.
Sčítanie troch binárnych jednobitových čísel
Percentá.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Úpravy algebrických výrazov
Úpravy algebrických výrazov
Mgr. Radka Pospíchalová
Početní výkony s celými čísly: násobení
ODBYT registračné pokladnice: kontrola stavu hotovosti
Zásoby ITMS kód projektu „Učíme inovatívne, kreatívne a hravo – učíme pre život a prax“ „Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť /
Pre 8. ročník CABRI Geometria II.
Matematická olympiáda
BLOKOVÁ SCHÉMA POČÍTAČA
Pavol Nečas Gymnázium L. N. Senica Šk. rok 2008/2009 III.A
FUNKCIE A ICH ZÁKLADNÉ VLASTNOSTI
Seminárna práca z matematiky
Zobrazovanie predmetov v optike
Priama úmernosť ISCED 2.
Počítačové vírusy.
Atómy, ich zloženie a štruktúra.
Matematika 7. ročník Mgr. Libuše Horvátová ZŠ Clementisova
Získavanie a spracovanie informácií
AZ KVÍZ Matematika – 9. ročník
Prečo kompas ukazuje sever?
Násobenie výrazov – 2 (odstránenie zátvorky)
VÝRAZ S PREMENNOU 8.ročník.
Kolmé hranoly, ich objem a povrch
Úvod. Porovnávanie celých čísel.
Matematika, opakovanie
Téma: PYTAGOROVA VETA PRE 8. ROČNÍK ZŠ
Operácie s mocninami s celočíselným mocniteľom
Dvojica Síl Lukáš Beňo 1.G.
Základná schéma počítača
MINISTERSTVO VNÚTRA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
JEDNOTKY DĹŽKY A ICH PREMENA
1.3 Gravitačná sila. Gravitačné pole.
Atómy, ich zloženie a štruktúra. Molekuly.
VII 8E H Číselné sústavy
NÁZVY A VZORCE OXIDOV.
HUSTOTA PLYNOV 6.ročník.
Grafické riešenie lineárnej rovnice
Ing. Zlatica Molčanová Košice
Objemy a povrchy hranatých a rotačných telies
Živočíchy Zuzana Fusiková.
Von Neumannova architektúra počítača
Prečo veci padajú na Zem ? PaedDr. Renáta Kátlovská
PaedDr. Jozef Beňuška
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Entrópia, redundancia a sci-fi príklad.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Početní výkony s celými čísly: násobení
Úvod Porovnávání celých čísel
Početní výkony s celými čísly: dělení
Transkript prezentace:

Počtové operácie s celými číslami: sčítanie a odčítanie Celé čísla Počtové operácie s celými číslami: sčítanie a odčítanie

Celé čísla Množina celých čísel se skladá z prirodzených čísel (1, 2, 3, …), nuly a záporných čísel (-1, -2, -3, …). Množina celých čísel sa v matematike väčšinou označuje Z, podľa Zahlen (nemecky: čísla). číslo nula Záporné čísla Prirodzené čísla

Vzdialenosť piatich jednotiek. Taktiež vzdialenosť piatich jednotek. Celé čísla Vzdialenosť obrazu čísla na číselnej osi od nuly sa nazýva absolútna hodnota čísla. Pretože se jedná o vzdialenosť, je absolútna hodnota vždy kladné číslo alebo nula (nezáporné). Značí sa x. -5=5 Teda: x = -x = x Vzdialenosť piatich jednotiek. 5=5 Taktiež vzdialenosť piatich jednotek. Príklad: 5 = -5 = 5

1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … -1; -2; -3; -4; -5; … Celé čísla Slúžia k vyjadreniu zmeny počtu prvkov a ich porovnávanie. Napríklad zmeny stavu hladín riek, zmeny teplôt vzduchu, zmeny výšky konta v banke apod. kladné čísla 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … číslo nula záporné čísla -1; -2; -3; -4; -5; …

Ak je na začiatku príkladu kladné číslo, znamienko + obvykle nepíšeme Sčítanie a odčítanie celých čísel. 1. Čísla majú rovnaké znamienka +4 + 2 + 4 = 2 + 4 = 6 Ak je na začiatku príkladu kladné číslo, znamienko + obvykle nepíšeme 2 + 4 = 6

- 2 - 4 = - 6 - 2 - 4 = - 6 Sčítanie a odčítanie celých čísel. 1. Čísla majú rovnaké znamienka -4 - 2 - 4 = - 6 - 2 - 4 = - 6

Sčítanie a odčítanie celých čísel. 1. Čísla majú rovnaké znamienka 2 + 4 = 6 - 2 - 4 = - 6 Ak majú dve čísla rovnaké znamienka, určíme výsledok tak, že znamienko opíšeme a sčítame absolútne hodnoty čísel. + 2 + 4 = + 6 2 + 4 +2 = 2 +4 = 4

Sčítanie a odčítanie celých čísel. 1. Čísla majú rovnaké znamienka 2 + 4 = 6 - 2 - 4 = - 6 Ak majú dve čísla rovnaké znamienka, určíme výsledok tak, že znamienko opíšeme a sčítame absolútne hodnoty čísel. - 2 - 4 = - 6 2 + 4 -2 = 2 4 = 4

Ak je na začiatku príkladu kladné číslo, znamienko + obvykle nepíšeme Sčítanie a odčítanie celých čísel. 2. Čísla majú rôzne znamienka -4 + 2  4 = 2  4 =  2 Ak je na začiatku príkladu kladné číslo, znamienko + obvykle nepíšeme 2  4 =  2

- 2 + 4 = + 2 - 2 + 4 = + 2 Sčítanie a odčítanie celých čísel. 2. Čísla majú rôzne znamienka +4 - 2 + 4 = + 2 - 2 + 4 = + 2

Sčítanie a odčítanie celých čísel. 2. Čísla majú rôzne znamienka 2  4 =  2  2 + 4 = + 2 Ak majú dve čísla rôzne znamienka, určíme výsledok tak, že odčítame absolútnu hodnotu čísel (od väčšej menšiu) a vo výsledku napíšeme znamienko, ktoré je pred číslom s väčšou absolútnou hodnotou. + 2  4 =  2 4 - 2 +2 = 2 -4 = 4

Sčítanie a odčítanie celých čísel. 2. Čísla majú rôzne znamienka 2  4 =  2  2 + 4 = + 2 Ak majú dve čísla rôzne znamienka, určíme výsledok tak, že odčítame absolútnu hodnotu čísel (od väčšieho menšiu) a vo výsledku napíšeme znamienko, ktoré je pred číslom s väčšou absolútnou hodnotou.  2 + 4 = + 2 4 - 2 -2 = 2 +4 = 4

2  4 + 3  6  1 + 5 = 10 11= 1 Sčítanie a odčítanie celých čísel. 3. Sčítanie a odčítanie väčšieho počtu celých čísel „naraz“. 2  4 + 3  6  1 + 5 = 10 11= 1 1. Sčítame všetky kladné čísla a výsledku dáme znamienko +. 2. Sčítame všetky záporné čísla a výsledku dáme znamienko . 3. Odčítame absolútnu hodnotu čísel a pridáme znamienko čísla s väčšou absolútnou hodnotou.

A teraz niečo na precvičenie – po prvé. Vypočítaj:  2 + 4 =  7  45 = 7 + 8 = 34 + 23 =  5  9 =  54 + 55 = 9  2 = 67  88 =  11  5 =  43  65 = 6  15 = 64 + 23 =  5  0 =  66 + 66 =  32 + 40 = 29  129 = 54  67 = 60  61 =  1  48 = 43  0 = 234  230 = 54 + 76 =

A teraz niečo na precvičenie – po prvé. Riešenie:  2 + 4 = 2  7  45 =  52 7 + 8 = 15 34 + 23 = 57  5  9 = 14  54 + 55 = 1 9  2 = 7 67  88 =  21  11  5 =  16  43  65 =  108 6  15 =  9 64 + 23 = 87  5  0 =  5  66 + 66 = 0  32 + 40 = 8 29  129 =  100 54  67 =  13 60  61 =  1  1  48 = 49 43  0 = 43 234  230 = 4 54 + 76 = 130

A teraz niečo na precvičenie – po druhé. Vypočítaj: 5  2 + 4 + 6  2 = 3  7  4 + 6 + 8 = 1  5  9 + 2 + 5 + 6 = 4  6  0 + 2 + 7  9  2 = 4 + 2  1 + 2  1  5 = 4  6  5 + 7 + 2  1 =  2 + 1  2 + 1  5  0 =  40 + 2  4 + 32  32 + 40 =  1 + 34  54 + 54  67 =  4 + 3  5 + 7  1  4 = 23 + 234  15  23 + 15  234 =

A teraz niečo na precvičenie – po druhé. Riešenie: 5  2 + 4 + 6  2 = 15  4 = 11 3  7  4 + 6 + 8 = 17  11 = 6 1  5  9 + 2 + 5 + 6 = 14  14 = 0 4  6  0 + 2 + 7  9  2 = 13  17 =  4 4 + 2  1 + 2  1  5 = 8  7 = 1 4  6  5 + 7 + 2  1 = 13  12 = 1  2 + 1  2 + 1  5  0 = 2  9 =  7  40 + 2  4 + 32  32 + 40 = 2  4 =  2  1 + 34  54 + 54  67 = 34  68 =  34  4 + 3  5 + 7  1  4 = 10  14 =  4 23 + 234  15  23 + 15  234 =

Sčítanie a odčítanie celých čísel - zhrnutie. 2 + 4 = 6  2  4 =  6 Ak majú dve čísla rovnaké znamienka, určíme výsledok tak, že znamienko opíšeme a sčítame absolútne hodnoty čísel. 2  4 =  2  2 + 4 = + 2 Ak majú dve čísla rôzne znamienka, určíme výsledok tak, že odčítame absolútne hodnoty čísel (od väčšej menšiu) a vo výsledku napíšeme znamienko, ktoré je pred číslom s väčšou absolútnou hodnotou.