KMT/DIZ1 POJEM DEFINICE (pojmotvorný proces, pojmová mapa)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT49 Název školy SPŠ a.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Definice: Funkce f na množině D(f)  R je předpis, který každému číslu z množiny D(f) přiřazuje právě jedno reálné číslo. Jinak: Nechť A, B jsou neprázdné.
Základní škola Čelákovice
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Čtyřúhelníky: OBECNÝ ČTYŘÚHELNÍK ROVNOBĚŽNÍKY OBDÉLNÍK ČTVEREC
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Číselné množiny - přehled
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
II. Logika Přehled logických spisů.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Rozhodování 1.
Lineární funkce - příklady
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Lineární rovnice a nerovnice I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Vlastnosti trojúhelníku
8.1.2 Podprostory.
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Známe-li délku úhlopříčky.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
CW-057 LOGISTIKA 34. PŘEDNÁŠKA Lineární programování – 4/G Leden 2017
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
MNOŽINY.
Rovnice základní pojmy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dvourozměrné geometrické útvary
Trojúhelníky Názvosloví Obvod Rozdělení Obsah Výšky v trojúhelníku
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhlopříčky) Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň.
REÁLNÁ ČÍSLA (mocniny a odmocniny) mocniny a odmocniny.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce trojúhelníku
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)
PLANIMETRIE Zobrazení v rovině
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
Rozvoj geometrických představ
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
VY_32_INOVACE_Sib_II_14 Geometrie první pololetí
Dvourozměrné geometrické útvary
Lineární funkce a její vlastnosti
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Množiny bodů v rovině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Grafy kvadratických funkcí
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Dvourozměrné geometrické útvary
27 STŘEDOVÁ SOUMĚRNOST.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

KMT/DIZ1 POJEM DEFINICE (pojmotvorný proces, pojmová mapa) (typy definic, chyby v definicích) SZZK – otázka č.7 Logická organizace matematické látky Květoň, Luhan, Hejný-Kuřina, 25kapitol

= druh procesu abstrakce fáze procesu: (1.) motivace (2.) představa Pojmotvorný proces = druh procesu abstrakce fáze procesu: (1.) motivace (2.) představa (3.) pojem (4.) definice (5.) osvojení a zobecnění pojmu induktivní x deduktivní zavedení pojmu ve výuce (podobnost x kvadratická rovnice) deduktivní zavedení motivace – pomocí reálné skutečnosti, vyvolání touhy po poznání představa – obdoba vjemu, názorná, méně živá, chudší na podrobnosti, hlavní vlastnosti předmětu zůstávají, pojem – forma myšlení odrážející podstatné vlastnosti předmětů a jevů, nenázorný, abstraktní, hlubší obraz skutečnosti definice – spojení pojmu se slovy – termín, předpis, podle něhož lze rozhodnout, zda objekt patří do rozsahu daného pojmu osvojení a zobecnění pojmu – začlenění pojmu do soustavy pojmů, procvičení,

Pojmotvorný proces (Hejný) fáze procesu: (1.) synkretická f. – zážitky ze skutečnosti, vyčleňování vlastností a skutečností asociovaných s budovaným pojmem (2.) f. předmětných představ – diferenciace, manipulace (3.) f. intuitivně-abstraktních představ – manipulace přejde v myšlenkovou operaci (4.) f. strukturální – pojem se stává součástí struktury 3

= znázornění vazeb mezi různými pojmy postup Pojmové mapy = znázornění vazeb mezi různými pojmy postup (1.) zápis slov souvisejících s pojmem (2.) řazení do souvislostí tvorba nových myšlenek podpora kreativity brainstorming nástroj zvyšující efektivitu učení neúplná mapa programy na tvorbu map – XMind, http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF-katedry/KMT/Chalupova.pps#7

Převzato z <http://virtuniv.cz/images/3/3d/Friedrich_moodle.pdf>

Pojmové mapy http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF-katedry/KMT/Chalupova.pps#14 Převzato z <http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF-katedry/KMT/Chalupova.pps#14 >

(typy definic, chyby v definicích) KMT/DIZ1 DEFINICE (typy definic, chyby v definicích) SZZK – otázka č.7 Logická organizace matematické látky Květoň, Luhan

Co se definuje (působnost definic) pojmy, které nejsou základní základní (primitivní) pojmy – zavádí se pomocí axiomů (=implicitní definice) – na ZŠ vytváření představ o základních pojmech (bod, přímka, rovina, číslo, množina) axiomy implicitní definice základních pojmů Dvěma body A různ. od B prochází jediná přímka. Mají-li dvě roviny společný bod, mají společnou i průsečnici. syntetická implicitní definice. základní pojmy se nezavádějí definicí, ale nepřímo, abstrakcí, tak jak vznikaly. bod – tečky, vzdálené objekty, hvězdy, jak ho označíme

definice popisem konstrukce kontextuální definice induktivní definice Typy definic analytická definice syntetická definice definice popisem konstrukce kontextuální definice induktivní definice ekvivalentní definice ad1 formálně-logická d., aristotelovská d., d. specializací V množině A jsou prvky, které mají a které nemají vlastnost V, V definuje rozklad A na dvě třídy, pomocí vlastnosti V lze definovat množinu B jako podmnožinu B  A = definice pomocí rodového/nadřazeného pojmu A (pravoúhelník) a druhového znaku V (rovnostrannost). problém z jakého pojmu se má vyjít př. Čtverec je pravoúhelník se shodnými sousedními stranami. př. Čtverec je rovnoběžník se shodnými sousedními stranami a s pravým úhlem. nejkratší a nejjednodušší definice obsahuje nejprostší charakteristickou vlastnost. definovaná množina se vyjadřuje jako podmnožina minimální množiny (minimální definice). LOGICKY a METODICKY vhodné – jen minimální definice souvislost s důkazem existence pojmu – na ZŠ se provede důkaz konstrukcí (pravoúhlý trojúhelník) ad 2 a 3 pro spojení známých pojmů zavádí nové jméno patří sem konstruktivní či genetické definice popisující vytvoření definovaného objektu d. abstrakcí mezi objekty jisté množiny existuje jistý vztah (ekvivalence), který je společný všem prvkům. Společná vlastnost je vymezena tímto vztahem ad 5 d. kontextuální pojem je zaveden v souvislosti s dalším pojmem, logaritmus, odmocnina ad6 d. induktivní definice celých tříd objektů (formule výrokového kalkulu, formule predikátového kalkulu, formule teorie množin) stanovení výchozích prvků formulace pravidel tvoření nových prvků prvky vytvořené těmito dvěma způsoby vyčerpají definovanou třídu, žádné jiné prvky nepatří do definované třídy

= d. specializací jiného pojmu, formálně-logická d., aristotelovská d. Analytická definice = d. specializací jiného pojmu, formálně-logická d., aristotelovská d. př. Čtverec je pravoúhelník se shodnými sousedními stranami. vyčlenění vlastnosti V (rovnostrannost) d. pomocí rodového pojmu (pravoúhelník) a druhového znaku (rovnostrannost) metodicky vhodná, zejména tzv. minimální definice ad1 formálně-logická d., aristotelovská d., d. specializací V množině A jsou prvky, které mají a které nemají vlastnost V, V definuje rozklad A na dvě třídy, pomocí vlastnosti V lze definovat množinu B jako podmnožinu B  A = definice pomocí rodového/nadřazeného pojmu A (pravoúhelník) a druhového znaku V (rovnostrannost). problém z jakého pojmu se má vyjít př. Čtverec je pravoúhelník se shodnými sousedními stranami. př. Čtverec je rovnoběžník se shodnými sousedními stranami a s pravým úhlem. nejkratší a nejjednodušší definice obsahuje nejprostší charakteristickou vlastnost. definovaná množina se vyjadřuje jako podmnožina minimální množiny (minimální definice). LOGICKY a METODICKY vhodné – jen minimální definice souvislost s důkazem existence pojmu – na ZŠ se provede důkaz konstrukcí (pravoúhlý trojúhelník)

v d. se spojují známé pojmy Syntetická definice v d. se spojují známé pojmy většinou se jí zavádí nový termín (pojmenování) př. Přímka, která má s kružnicí jediný společný bod, se nazývá tečna kružnice. př. Přímky jsou rovnoběžné, leží-li ve stejné rovině a buď nemají žádný společný bod, nebo mají všechny body společné. ad 2 a 3 pro spojení známých pojmů zavádí nové jméno patří sem konstruktivní či genetické definice popisující vytvoření definovaného objektu

Definice postupem konstrukce = d. konstruktivní, d. genetická někdy se řadí k syntetickým definicím př. Nechť je dána rovina  a v ní kružnice k, dále nechť p je přímka, která není s rovinou  rovnoběžná. Množina všech přímek rovnoběžných s přímkou p a protínajících kružnici k je kruhová válcová plocha. př. Středová souměrnost. př. Definice čísla e. ad 2 a 3 pro spojení známých pojmů zavádí nové jméno patří sem konstruktivní či genetické definice popisující vytvoření definovaného objektu

Definice kontextuální pojem je definován v souvislosti s jinými pojmy př. Logaritmus čísla a o základu z je mocnitel, jímž musíme umocnit základ z, abychom dostali dané číslo a, tj. . př. Přímky ležící ve stejné rovině jsou rovnoběžné, jsou-li kolmé k téže přímce. ad 4 mezi objekty jisté množiny existuje jistý vztah (ekvivalence), který je společný všem prvkům. Společná vlastnost je vymezena tímto vztahem ad 5 pojem je zaveden v souvislosti s dalším pojmem, logaritmus, odmocnina

Definice induktivní d. na základě m. indukce hodnota definovaného pro 1 hodnota definovaného pro n+1 př. determinant definování tříd objektů 1. stanovení výchozích prvků definované třídy 2. formulace pravidel tvoření nových prvků 3. vytvořené prvky vyčerpají definovanou třídu př. FVK, FPK, FTM, algebraický výraz ad6 definice celých tříd objektů (formule výrokového kalkulu, formule predikátového kalkulu, formule teorie množin) stanovení výchozích prvků formulace pravidel tvoření nových prvků prvky vytvořené těmito dvěma způsoby vyčerpají definovanou třídu, žádné jiné prvky nepatří do definované třídy

úzká definice - uvedeno více vlastností Chyby v definicích nadbytečná definice - uvedeny závislé vlastnosti př. Rovnoběžník je čtyřúhelník, jehož každé dvě protější strany jsou rovnoběžné a shodné. široká definice - uvedeno méně vlastností, než je potřeba k vymezení pojmů (jen nutná podmínka k vymezení pojmu) úzká definice - uvedeno více vlastností definice kruhem - pojem se definuje pomocí jiného, který je definován pomocí definovaného pojmu definice tautologií ad 1 je v ní více znaků definovaného pojmu než bylo nutné nakresli schéma (podmnožiny) METODIKA – nadbytečné d. nevadí, potlačují však logické myšlení dětí ad. 2 definice obsahuje méně vlastností než je potřeba k vymezení pojmu. pravidelný šestiúhelník , ad 3 lze na ZŠ – pozdější náprava je možná př. iracionální číslo, goniometrické funkce ad3. – asi zahrnuje i případ, kdy definice nic nedefinuje (definice – protiřečení) ad4 jeden pojem se definuje pomocí druhého a druhý pojem pomocí prvního, např. pravý úhel, ad5 podobné útvary METODIKA – každé slovo v definici je důležité Ž se podílí na formulaci definice známého pojmu. Lépe vlastními slovy, než mechanicky z paměti. slovo definice neužíváme, požadujeme sdělení Co je to? !metodika opravování chyb v definicích – nepsat správně, dovést je k tomu.

1. popisuje pojem (vlastnosti charakteristické pro pojem) Definice = předpis, podle něhož lze rozhodnout, zda objekt patří či nepatří do rozsahu daného pojmu. 1. popisuje pojem (vlastnosti charakteristické pro pojem) 2. pomocí dříve zavedených pojmů 3. nutné a postačující vlastnosti pro přesné určení definovaného pojmu = vysvětlení pojmu (na ZŠ) př. Příklady definic nematematických pojmů a kde je najdeme? výkladové slovníky terminologické slovník právnická literatura, sbírky zákonů předpisy smlouvy

(klasifikace R. Robinson, převzato z [Luhan]) Definice definice reálné nominální syntaktické sémantické induktivní implicitní analytické syntetické (klasifikace R. Robinson, převzato z [Luhan]) [Luhan] reálné – definice reálných předmětů a jevů nominální – definice myšlených pojmů – jen tyto jsou v matematice syntaktické – umožňují nahradit znak znakem, termín, termínem induktivní – definují pojmy vytvářené z výchozích pojmů na základě vytvářejících pravidel implicitní - zavádějí pojmy nepřímo, definice prostřednictvím axiomů, základní matematické pojmy sémantické – vymezují obsah zaváděné pojmu analytické – definovaný pojem – vycházíme z něj a objasňujeme ho pomocí pojmů známých, pomocí rodového pojmu syntetické – spojením známých pojmů syntaktická induktivní – geometrická posloupnost syntaktická implicitní – základní pojmy sémantická analytická – kosočtverec – rovnoběžník se shodnými stranami a kosými úhly sémantická syntetická – kosočtverec – sjednocení dvou rovnoramenných trojúhelníků – obrazy ve středové souměrnosti. 17