Karel Jaromír Erben Kytice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a dílo Karla Jaromíra Erbena.
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
OB 21-Karel Jaromír Erben. KAREL JAROMÍR ERBEN → 1811 – 1870 básník novinář sběratel ústní lidové slovesnosti představitel českého romantismu.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Anotace  Materiál obsahuje prezentaci hlavních představitelů národního obrození. Materiál navazuje na znalosti dětí získané v hodinách českého jazyka,
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_105 Téma hodiny: Karel Jaromír Erben Doporučeno pro: 8.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ:říjen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Český jazyk 7.ročník.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Karel Havlíček Borovský Český jazyk 7. ročník
Pohádka.
Kdo je kdo Autor: Mgr. Ivana Tesařová
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Procvičování slovní zásoby
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
Karel Jaromír Erben Kytice
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16 K. J. Erben
GYMNÁZIUM PLASY, Stará cesta 363, Plasy
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5_karel_jaromir_erben Název:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Balada Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Člověk a jeho svět 3. ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Spisovatelé a ilustrátoři
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
Informační a komunikační technologie
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
¨-4-.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Rozmnožování organismů
Počátky slovesného umění
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Transkript prezentace:

Karel Jaromír Erben Kytice Autor: Mgr. Kamila Martínková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Rozbor knih k maturitní zkoušce Tematický okruh Rozbor knih k maturitní zkoušce Anotace Prezentace je určena žákům 4. ročníku pro přípravu k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury. V prezentaci si žáci zopakují základní údaje o době, životě a tvorbě autora Karla Jaromíra Erbena prakticky si procvičí rozbor ukázky ze sbírky Kytice z pověstí národních. Metodický pokyn Prezentace je rozdělena na dvě části. První část slouží jako doplnění výkladu literárněhistorického kontextu díla Kytice z pověstí národních. Druhá část je interaktivní, zaměřená na spolupráci s žáky, kteří pracují s ukázkou ze sbírky podle zadaných otázek a úkolů. Druh materiálu prezentace Datum tvorby 22. 10. 2012 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Mar1_4 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Charakteristika období 3. fáze národního obrození 1830 – 1848 ustálena forma spisovné češtiny vzbuzen zájem vzdělanců o českou národní dějiny i česky psanou literaturu na předním místě zájmu krásná literatura Karel Havlíček Borovský Božena Němcová Josef Kajetán Tyl František Ladislav Čelakovský 4. fáze národního obrození 50. léta 19. století porážka revoluce v roce 1848 upevnění absolutismu romantismus nahrazen realismem EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154 3

Karel Jaromír Erben (1811-1870) EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Životopis básník, historik, sběratel lidové slovesnosti, vydavatel staročeských literárních památek, překladatel, novinář 1811 se narodil v Miletíně v Podkrkonoší vystudoval práva a filozofii během studií se seznámil s Palackým, se kterým celý život spolupracoval jako sekretář Českého muzea sbíral po venkovských archivech studijní materiál 1848-1849 redigoval Pražské noviny 1851 archivář města Prahy byl dvakrát ženatý, musel se vyrovnat s úmrtím několika svých dětí 1870 zemřel EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Dílo: 1853 Kytice z pověstí národních 1864 Prostonárodní písně a říkadla 1865 Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních 1905 nedokončený soubor pohádek Zlatovláska Dlouhý, Široký a Bystrozraký Pták Ohnivák a liška Ryška EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Kytice z pověstí národních sbírka obsahuje 13 balad pracoval na nich téměř 20 let jednotlivé básně vycházely nejprve postupně časopisecky chtěl využít lidové slovesnosti k vyjádření naléhavých dobových problémů odmítal metodu ohlasové poezie (nápodoba lidové písně – formy i obsahu) věřil, že se v lidové slovesnosti dochovaly zbytky lidového mýtu, dávných představ o světě a mravních zásadách lidské společnosti v mýtu spatřoval morální řád, který plyne z neměnitelného osudu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

obecný řád nemůže být beztrestně porušován neusiloval o vyjádření současného života, hrdinové jsou umístěni v neurčitém čase a pro jejich příběh není důležité společenské postavení dramatický konflikt vyplývá z povahových vlastností lidí, z konfliktu s nadpřirozenými bytostmi a silami střet je vyprovokován činem hlavní postavy, který je v rozporu s tím, co je pro člověka vlastní, obvyklé a přirozené soustřeďuje se na problém viny – trest vždy následuje bezprostředně po provinění obecný řád nemůže být beztrestně porušován v mnoha baladách je vztah matky a dítěte některé balady také měly posilovat víru v lepší budoucnost národa EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Balady Kytice Poklad Svatební košile Polednice Zlatý kolovrat Štědrý den Holoubek Záhořovo lože Vodník Vrba Lilie Dceřina kletba Věštkyně EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Přečte si ukázku: U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo. "Bodejž jsi jen trochu málo, ty cikáně, mlčelo! Poledne v tom okamžení, táta přijde z roboty: a mně hasne u vaření pro tebe, ty zlobo, ty! Mlč! Hle husar a kočárek - hrej si! - tu máš kohouta!" Než kohout, vůz i husárek bouch, bác! letí do kouta. A zas do hrozného křiku - "I bodejž tě sršeň sám - ! Že na tebe, nezvedníku, Polednici zavolám! ERBEN, Karel Jaromír. Kytice balad. Praha: Československý spisovatel, 1982, s. 48. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Převyprávějte ukázku: U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo. "Bodejž jsi jen trochu málo, ty cikáně, mlčelo! Poledne v tom okamžení, táta přijde z roboty: a mně hasne u vaření pro tebe, ty zlobo, ty! Mlč! Hle husar a kočárek - hrej si! - tu máš kohouta!" Než kohout, vůz i husárek bouch, bác! letí do kouta. A zas do hrozného křiku - "I bodejž tě sršeň sám - ! Že na tebe, nezvedníku, Polednici zavolám! ERBEN, Karel Jaromír. Kytice balad. Praha: Československý spisovatel, 1982, s. 48. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Určete počet slok, veršů a druh rýmu. U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo. "Bodejž jsi jen trochu málo, ty cikáně, mlčelo! Poledne v tom okamžení, táta přijde z roboty: a mně hasne u vaření pro tebe, ty zlobo, ty! Mlč! Hle husar a kočárek - hrej si! - tu máš kohouta!" Než kohout, vůz i husárek bouch, bác! letí do kouta. A zas do hrozného křiku - "I bodejž tě sršeň sám - ! Že na tebe, nezvedníku, Polednici zavolám! ERBEN, Karel Jaromír. Kytice balad. Praha: Československý spisovatel, 1982, s. 48. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Vyhledejte v textu archaismy a historismy: U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo. "Bodejž jsi jen trochu málo, ty cikáně, mlčelo! Poledne v tom okamžení, táta přijde z roboty: a mně hasne u vaření pro tebe, ty zlobo, ty! Mlč! Hle husar a kočárek - hrej si! - tu máš kohouta!" Než kohout, vůz i husárek bouch, bác! letí do kouta. A zas do hrozného křiku - "I bodejž tě sršeň sám - ! Že na tebe, nezvedníku, Polednici zavolám! ERBEN, Karel Jaromír. Kytice balad. Praha: Československý spisovatel, 1982, s. 48. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Vyhledejte v textu zvukomalbu: U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo. "Bodejž jsi jen trochu málo, ty cikáně, mlčelo! Poledne v tom okamžení, táta přijde z roboty: a mně hasne u vaření pro tebe, ty zlobo, ty! Mlč! Hle husar a kočárek - hrej si! - tu máš kohouta!" Než kohout, vůz i husárek bouch, bác! letí do kouta. A zas do hrozného křiku - "I bodejž tě sršeň sám - ! Že na tebe, nezvedníku, Polednici zavolám! ERBEN, Karel Jaromír. Kytice balad. Praha: Československý spisovatel, 1982, s. 48. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Vyhledejte v textu oslovení: U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo. "Bodejž jsi jen trochu málo, ty cikáně, mlčelo! Poledne v tom okamžení, táta přijde z roboty: a mně hasne u vaření pro tebe, ty zlobo, ty! Mlč! Hle husar a kočárek - hrej si! - tu máš kohouta!" Než kohout, vůz i husárek bouch, bác! letí do kouta. A zas do hrozného křiku - "I bodejž tě sršeň sám - ! Že na tebe, nezvedníku, Polednici zavolám! ERBEN, Karel Jaromír. Kytice balad. Praha: Československý spisovatel, 1982, s. 48. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Charakterizujte označené pojmy: U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo. "Bodejž jsi jen trochu málo, ty cikáně, mlčelo! Poledne v tom okamžení, táta přijde z roboty: a mně hasne u vaření pro tebe, ty zlobo, ty! Mlč! Hle husar a kočárek - hrej si! - tu máš kohouta!" Než kohout, vůz i husárek bouch, bác! letí do kouta. A zas do hrozného křiku - "I bodejž tě sršeň sám - ! Že na tebe, nezvedníku, Polednici zavolám! ERBEN, Karel Jaromír. Kytice balad. Praha: Československý spisovatel, 1982, s. 48. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Použité zdroje: BALAJKA, Bohuš, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ Použité zdroje: BALAJKA, Bohuš, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Přehledné dějiny literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 2006, 269 s. Maják. ISBN 80-042-5316-4. POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X. VILÍMEK, Jan. www.wikipedia.org [online]. [cit. 16.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Jarom%C3%ADr_Erben.jpg>. Použitá ukázka: ERBEN, Karel Jaromír. Kytice balad. Praha: Československý spisovatel, 1982, s. 48. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154