Konference City Changers Ing. Vít Sedmidubský Ministerstvo dopravy Oddělení dopravní politiky a čisté mobility, Odbor strategie 5. prosince 2017, Ostrava
Dochází k postupné změně myšlení a chování obyvatel Městská mobilita Dochází k postupné změně myšlení a chování obyvatel Města začínají problematice věnovat pozornost MD se snaží podporovat - semináře pro zástupce měst – konzultace na základě certifikované metodiky CDV
Význam a potřebnost zavádění SUMP / změna chování obyvatelstva Zvyšování atraktivity veřejné dopravy Maximální využití stávající dopravní infrastruktury Podpora městské železniční dopravy Doporučení pro samosprávu Výchozí dokumenty (Koncepce veřejné dopravy, Národní strategie cyklistické dopravy) Financování prostřednictvím SFDI Omezování možnosti parkování a zpoplatnění za vjezd Car sharing a nemotorová doprava
Implementace SUMP Podpora jednotlivých druhů dopravy tak, aby došlo k přechodu od IAD k udržitelným druhům dopravy (snížení emisí, hluku atd) Potřeba „zlidštění“ uličního prostoru Veřejná doprava – páteřní trasy + přestupní uzly Cyklodoprava – bezpečné trasy, sdílení kol, parkování kol Pěší doprava – bezpěčná průchodnost městem bez velkých bariér IAD – obchvaty, odvedení mimo centra měst Problémy v zavádění - využít best practice při zavádění SUMP Specifická implementace SUMP v historických částech měst
Evropské projekty v oblasti SUMP Prosperity 3 letý projet v rámci Horizon 2020 (start 09/2016) Cíl: vytvořit národní projekty na podporu SUMP CIVITAS PROSPERITY – 40 aktérů, partneři za ČR – CDV, MD, Hradec Králové. Spolupráce s MMR, MŽP, MZ, MŠMT. Podpora spolupráce mezi městy a ministerstvy na mezinárodní i národní úrovni Národní skupina na podporu SUMP – vytvořit národní program = politický rámec pro SUMP (institucionální, legislativní a finanční podmínky a stimuly) Partnerství Městské mobility (Partnership Urban Mobility) Vychází z Amsterodamského paktu, který definoval městskou agendu Cíl: udržitelná a efektivní městská mobilita Výstup: Akční plán – opatření na místní, regionální a evropské úrovni Zaměřuje se na veřejnou dopravu, aktivní mobilitu, inovace a „smart přístupy“, intermodalitu a víceúrovňovou spolupráci (multi-level governance). MMR spolu s Karlsruhe – koordinátoři PUM Doba trvání: 3 roky (2017-2019)
Stav rozpracovanosti SUMP/SUMF
Stav rozpracovanosti SUMP/SUMF Všech 26 měst nad 40.000, odhad CDV SUMP/SUMF v přípravě SUMP/SUMF dokončen SUMP/SUMF plánován
Komise pro posuzování dokumentů městské mobility Zřízena 03/2017 na Ministerstvu dopravy Členové: MD, MMR, ČVUT FD, CDV Zajištění posouzení SUMP a SUMF měst Posouzení je základním předpokladem pro možnost použít daný SUMP / SUMF pro zdůvodnění projektů v rámci OPD i v rámci IROP Doposud se uskutečnila dvě jednání KPDMM (18.4 a 13.7)
OP Doprava – podpora MHD PO - Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu SC 1.4 - Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci Výstavba a modernizace – metro, tram, tram-train, trolejbusy
Úspory energií v dopravě Doprava spotřebuje zhruba 27 % energie, navíc 95 % z fosilních zdrojů Cesty ke snížení energetické náročnosti dopravy: V případech silnějších přepravních proudů: železniční a vodní doprava, veřejná hromadná doprava. Navíc efektivnější využití elektrické energie Uplatnění alternativních energií v silniční dopravě Větší plynulost dopravy (aplikace telematiky, dopravní infrastruktura) Moderní dopravní park Města = koncentrace dopravních problémů => PUMM (SUMP)
Financování čisté mobility z OPD - dotační program „Rozvoj infrastruktury pro alternativní paliva v silniční dopravě“ Podprogram 1: Podpora rozvoje sítě dobíjecích stanic (70% spolufinancování/ alokace 850 mil. Kč) Akce 1: realizace páteřní sítě dobíjecích stanic Akce 2: realizace doplňkové sítě dobíjecích stanic Podprogram 2: Podpora rozvoje infrastruktury CNG plnících stanic (30% spolufinancování/ alokace 50 mil. Kč) Podprogram 3: Podpora rozvoje infrastruktury LNG plnících stanic (60% spolufinancování/ alokace 100 mil. Kč) Podprogram 4: Podpora rozvoje infrastruktury vodíkových plnících stanic (85% spolufinancování/alokace 200 mil. Kč)
Další souvislosti Studie CDV: Zpracování metodického postupu k celkovému vyhodnocení ve vztahu ke krajině a mikroregionům jako podklad pro koncepční rozhodování – SEA, TIA, územní a krajinné plánování Participace veřejnosti – žebřík participace: Poskytování informace, veřejné slyšení, shromáždění, veřejné projednávání Radnice vysvětlí občanům své důvody Radnice naslouchá občanům Radnice spolupracuje s občany, kulaté stoly Občané sami rozhodují o svých záležitostech
Děkuji za pozornost Ministerstvo dopravy vit.sedmidubsky@mdcr.cz http://www.mdcr.cz