Rozdelenie stupníc kvintový a kvartový kruh,paralel. dvojice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Mollové stupnice s béčky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Advertisements

Název Durové stupnice s béčky Předmět, ročník
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název Intervaly Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
Název Notopis 1 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Posuvky Posuvky posouvají tón o něco výš nebo ho naopak snižují .
PROCVIČOVÁNÍ NOTOVÉHO PÍSMA
Stupnice Štěpánka Kubínová.
Název Durové stupnice s křížky Předmět, ročník
Název Mollové stupnice s křížky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ICT HV POSUVKY Anotace: Materiál slouží k seznámení s posuvkami. Prezentace obsahuje úkoly k procvičení pojmů, je prezentována interaktivně na.
Název Klaviatura a enharmonické tóny Předmět, ročník
Hudební kvíz Kristýna Čermáková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název Kvintakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Název Septakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
malý exkurz do dějin hudební akustiky
Mgr. Miloš Jurč Úvod do kombinatoriky.
PROMILE - ‰ Mgr. Z. Burzová.
POMER.PRIAMA A NEPRIAMA ÚMERNOSŤ – 2. časť
Percentá.
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
TÉMA: Intervaly ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Úpravy algebrických výrazov
Stupnice Tematická oblast
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/10
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
HUDEBNÍ VCÝHOVA – 7. ročník
Tóniny Tematická oblast
Vonkajšie pamäťové média
Súmernosti 7.ročník ZŠ Mgr. Zuzana Blašková ZŠ Staničná 13, Košice.
Pavol Nečas Gymnázium L. N. Senica Šk. rok 2008/2009 III.A
Mendelejevova periodická tabuľka chemických prvkov
Priama úmernosť ISCED 2.
Rozdelenie intervalov
Matematika 7. ročník Mgr. Libuše Horvátová ZŠ Clementisova
Výber maturitných predmetov
Formátovanie písma v textovom dokumente 2.časť
Čo má obsahovať seminárna práca
Plánovanie a príprava hodiny
Úvod. Porovnávanie celých čísel.
Učíme sa inak a máme z učenia radosť
POWERPOINT Tvorba prezentácií Mgr. Gabriela Zbojeková, ZŠ Turzovka.
Matematika – 9. ročník Rok s matematikou.
Operácie s mocninami s celočíselným mocniteľom
Dvojica Síl Lukáš Beňo 1.G.
MZDY Stravné lístky COMPEKO , 2015.
Skúmanie vlastností kvapalín, plynov, tuhých látok a telies
Nepriama úmernosť ISCED 2.
JEDINEC – OSOBNOSŤ (etika)
PaedDr. Jozef Beňuška
Grafické riešenie lineárnej rovnice
Ing. Zlatica Molčanová Košice
Počtové operácie s celými číslami: sčítanie a odčítanie
KVINTAKORDY Rachel Dudová.
Úlohy od Džina Mgr. Jana Kupková.
Chemické prvky, ich názvy a značky.
V ä z b y Chemická väzba.
Mgr. Petra Bejšovcová 4. roč
GEOMETRIA 2. ročník Danica Slašťanová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Rozdelenie stupníc kvintový a kvartový kruh,paralel. dvojice Žiaci si vpíšu nadpis do notových zošitov 3.roč./2 časti Čadca vyuč. Mgr. V. Cabuk 15.11.2016

OBSAH JE DOSTUPNÝ LEN PRIAMO PRI ÚČASTI NA VYUČOVACEJ HODINE! Precvičme si Otázku č. 2 a 3 z absolventského testu Je venovaná notopisu OBSAH JE DOSTUPNÝ LEN PRIAMO PRI ÚČASTI NA VYUČOVACEJ HODINE!

Zopakuj si a nauč sa, ako idú za sebou krížiky a béčka

fis, cis, gis, dis, ais, eis, his hes, es, as, des, ges, ces, fes Aby si sa poradie posuviek lepšie naučil, zapamätaj si nasledovnú pomôcku fis, cis, gis, dis, ais, eis, his hes, es, as, des, ges, ces, fes Všimni si, že začiatočné tóny krížikov a béčok sú v oboch riadkoch rovnaké. Stačí, ak sa naučíš ich poradie len v prvom riadku, pridáš k nim koncovky is. Začiatočné písmená béčok idú presne v opačnom poradí ako písmená v prvom riadku. Stačí keď ich poprehadzuješ a pridáš koncovku es.

Počty predznamenaní stupníc sa lepšie naučíš ak si zapamätáš, že sa postupne neustále nabaľujú . Každá ďalšia stupnica má vždy také isté krížiky alebo béčka ako stupnica pred ňou 6 6

Stupnice sú zoradené v kruhoch Porovnať s oknom č.6

Vypracuj samostatne G D A E e - mol h - mol fis-mol cis- mol

Vypracuj samostatne

Urči tóninu týchto piesní Jednotlivé piesne môžem zahrať na flaute alebo klavíri d- mol

D-DUR

h - mol

C- DUR

a - mol

B- DUR

A- DUR

e- mol

Stupnice rozdeľujeme 1. podľa tónorodu - durové- veselé - molové – smutné 2. podľa druhu predznamenaní - stupnice s krížikmi -stupnice s béčkami

Kam ktoré patria? Kvintový kruh- -durové s krížikmi -molové s krížikmi každá nasledujúca stupnica sa začína na 5. stupni predchádzajúcej Kvartový kruh- -durové s béčkami -molové s béčkami každá nasledujúca stupnica sa začína na 4. stupni predchádzajúcej

Počítaj v hudobnej abecede do päť a urči , ktorá stupnica nasleduje C- DUR napr. c, d, e , f, g G- DUR g, a, h, c, d d, e, fis, g, a D- DUR a, h, cis, d, e A- DUR e, fis, gis, a, h E- DUR

F- DUR napr. f, g, a , hes, B- DUR hes, c, d, es es, f, g, as, Es- DUR Počítaj v hudobnej abecede do štyroch a urči , ktorá stupnica nasleduje F- DUR napr. f, g, a , hes, B- DUR hes, c, d, es es, f, g, as, Es- DUR as, hes, c, des As- DUR

Zapamätajme si, že také isté predznamenanie môžu mať hneď dve stupnice Zapamätajme si, že také isté predznamenanie môžu mať hneď dve stupnice. Jedna z nich je Durová- veselá a druhá je molová – smutná Stupnice, ktoré majú rovnaký počet krížikov alebo béčok, ale opačný tónorod sa nazývajú Žiaci si odpíšu do zošitov podčiarknutý text PARALELNÉ STUPNICE

Paralelné stupnice tiež niekedy nazývame súbežné alebo rovnobežné h c d e f g a c d e f g Odkresli si tento obrázok do zošita. Pomenuj noty v oboch stupniciach Všimni si, že obe stupnice majú úplne rovnaké noty, ale abeceda v nich začína od rôznych stupňov. Ak chceš zistiť, ktorá molová stupnica tvorí paralelnú dvojicu s C-DUR, vypočítaj si od základného tónu C-DUR teda od c -šesť tónov hudobnej abecedy

Odklikám späť na čisto holú tabuľku a žiaci si skúšajú hľadať paralelné dvojice. Môžu si precvičiť tiež vymenovanie stupníc po tónoch V červených stĺpcoch vidíš poradie durových a molových stupníc, ako idú za sebou Ak napr. v stupnici C-DUR/ v modrom rámiku/ napočítaš smerom doprava šesť tónov, zistíš začiatok molovej paralelnej dvojice C- a Ak napr. v stupnici e-mol/zelený rámik/ napočítaš smerom doprava o tri tóny, zistíš začiatok DUROVEJ paralelnej dvojice e- G

Urči predznamenania stupníc a ich paralelnú dvojicu: napr Urči predznamenania stupníc a ich paralelnú dvojicu: napr. G - 1 # e C- ________, A- ____________,F- ____________ h- _________, E-_________ D- _______________ B-___________, a-_________, e-______________ fis-__________, cis-__________, d-_____________ As-___________, g- mol-__________, f- mol______ Písomne na tabuľu a do zošita

Prehľad stredovekých cirkevných módov Názov stupnice Odvodená z Upravený tón/ stupeň iónska = DUROVÁ - dórska mol prirodzenej zvýš. 6 stupeň- dórska sexta lýdická DUR zvýš.4 stupeň- lýdická kvarta frygická zníž.2. stupeň- frygická sekunda mixolýdická zníž. 7 stupeň- mixolýdická septima aiolská = molová prirodzená

Domáca úloha Písomne vypracuj cvičenia PZ s. 11