Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.15_lidska_prava-soutez Datum: 5.3.2012 Ročník: sedmý Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Prvouka, Jaro Autor: Mgr. Vendula Janešová Název materiálu:
Advertisements

Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.1 Škola, třída Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK Č. DUMu: VY_32_INOVACE_13_holocaust Jméno autora:Mgr. Lenka Habartová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Základy automatického řízení 1
VY_32_INOVACE_
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
PŘEMYSLOVCI A LUCEMBURKOVÉ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dopravní značení pro chodce VY_32_INOVACE_5A_13
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY_32_INOVACE_16_PŘV_LES
Změny skupenství látky
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Informatika – Test č.4 VY_32_INOVACE_18
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Název projektu: Moderní škola
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
EVROPSKÉ STÁTY V 1. POLOVINĚ 19. STOLETÍ
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Má země Česká republika.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh _I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
PŘEDKOLUMBOVSKÁ AMERIKA
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.14_objevne_plavby Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Revoluce v evropských zemích 1848
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Zlomky VY_32_Inovace_07KJ-1
AUTOR: Petra kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.15_lidska_prava-soutez Datum: 5.3.2012 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Název: Lidská práva - soutěž Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA LIDSKÁ PRÁVA - SOUTĚŽ Anotace: Prezentace je určena pro žáky sedmého ročníku ZŠ a slouží k opakování znalostí o lidských právech.

Co je to tolerance? Každý člověk je jedinečný. Na světě nenajdeme dva zcela stejné lidi. Co je to rovnoprávnost? Všichni lidé jsou si rovni bez ohledu na pohlaví, rasu, národnost, náboženství a společenské postavení.

Olympijská vlajka 1 5 11 8 4 10 14 13 15 6 2 9 12 7 3 1. Uhodněte, co je na obrázku. 2. Jaký význam má tento obrázek?

_____________________________ Otázka 1 Jakým cizím pojmem označujeme agresivní jednání vůči příslušníkům jiné rasy nebo národnosti? _____________________________ rasismus Vraždění během 2. světové války

Otázka 2 Jedním slovem označ omezování práv jednotlivců i skupin. ____________________________ diskriminace

Jednoslovně pojmenuj nesnášenlivost vůči Židům. Otázka 3 Jednoslovně pojmenuj nesnášenlivost vůči Židům. ________________________ antisemitismus Povstání ve varšavském ghettu

________________________ Otázka 4 Jak označujeme hromadné pronásledování a vyvražďování Židů nacisty během 2. světové války? ________________________ holocaust Ti, kteří přežili ve vyhlazovacích táborech Plynová komora

Otázka 5 Úmyslné a opakované fyzické či psychické ubližování druhým. Jedním slovem pojmenuj. Toto působení patří k porušování lidských práv. _____________________________ šikana

Otázka 6 Jak se jmenuje funkce nezávislého činitele, který dohlíží na činnost státních úřadů? Jde o funkci v Úřadu veřejného ochránce lidských práv. ___________________________ ombudsman

Otázka 7 Od kolika let je člověk v ČR trestně odpovědný? __________________ 18 let

Otázka 8 Jedním slovem uveď, jak se říká lidem, kteří žijí na stejném území, mají společný jazyk, kulturu i historii. ______________________ národ

Otázka 9 Jak se jmenuje dokument, který přijala ČR pro ochranu lidských práv? ________________________________________________________ Listina základních práv a svobod

Otázka 10 Jedním slovem pojmenuj posuzování lidí podle názoru jiných lidí, podle toho, co se o nich obecně říká. ___________________________ předsudek

Otázka 11 Uveď cizí pojem pro strach z něčeho cizího, nesnášenlivost k lidem z jiných zemí. _____________________________ xenofobie

Otázka 12 Jak se jmenuje dokument, ve kterém jsou shrnuta všechna lidská a občanská práva lidí? Tento dokument přijala OSN v roce 1948. _________________________________________________________ Všeobecná deklarace lidských práv

Otázka 13 Jakým cizím pojmem označujeme rasistickou politiku tzv. odděleného soužití různých ras? Tato politika byla oficiální státní politikou např. v JAR do roku 1990. _______________________________ apartheid

Otázka 14 Jak se nazývá listina, ve které jsou shrnuta práva dětí? __________________________________________________ Úmluva o právech dítěte

Otázka 15 Jakým cizím pojmem označujeme zásadu předpokladu neviny člověka u soudu? ________________________________ Presumpce neviny

Olympijské hry přináší požadavek na rovnoprávnost všech sportovců bez rasové, politické a náboženské diskriminace, o požadavek demokracie. Nejvyšším olympijským symbolem jsou olympijské kruhy na olympijské Vlajce. Vzájemná propojenost kruhů představuje propojenost pěti kontinentů spojených uvedenými požadavky.

POUŽITÉ ZDROJE Uvedené zdroje [ on-line] 26.2.2012 [cit. 2012-03-04]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www:  http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Olympic_flag.svg (Olympijská vlajka) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Polish_POWs_shot_by_Wehrmacht_1939.jpg (rasismus) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Wikibully.jpg?uselang=cs (diskriminace) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bullypic.jpg?uselang=cs (šikana) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_06b.jpg (antisemitismus) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ebensee_concentration_camp_prisoners_1945.jpg (holocaust) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auschwitz_I_Stammlager_2001_10_Gaskammer.jpg?uselang=cs (holocaust) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LocationBantoustanQwaQwa.PNG?uselang=cs (apartheid) Klipart [ on-line] 2012 [cit. 2012-03-04]. Dostupné na www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=sv%C4%9Bt&ctt=1#ai:MC900433243|mt:0| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=sv%C4%9Bt&ex=1&ctt=1#ai:MP900446600| (xenofobie) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=ryt%C3%AD%C5%99&ex=1#ai:MC900149324 (ombudsman) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=narozeniny&ex=1#ai:MP900409435| (18 let) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=n%C3%A1rody#ai:MP900400668| (národ) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=dokumenty#ai:MC900233342| (Listina základních práv a svobod) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=my%C5%A1len%C3%AD&ex=1#ai:MC900429827| (předsudek) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=mezin%C3%A1rodn%C3%AD&ex=1#ai:MP900433139| (VDLP) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=d%C4%9Bti&ex=1#ai:MP900430468| (Úmluva o právech dítěte) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=pr%C3%A1vo#ai:MP900202202| (presumpce neviny) LUNEROVÁ, J., ŠTĚRBA, R., SVOBODOVÁ, M. Výchova k občanství. Brno : Nová škola, 2010. ISBN 978-80-7289-117-7.

SHRNUTÍ Anotace Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k opakování znalostí o lidských právech. Autor Mgr. Sandra Tichá Jazyk čeština Očekávaný výstup Žáci vysvětlí pojem rovnoprávnost a tolerance. Žáci uvedou význam olympijských kruhů a jejich propojení. Klíčová slova rovnoprávnost, tolerance, lidská práva Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity aktivita Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 – 13 let Celková velikost 2,23 MB

METODICKÁ POZNÁMKA Snímek 2- Brainstroming- žáci na tabuli napíší to, co je napadne k toleranci a rovnoprávnosti. Myšlenky můžeme rozebrat v diskuzi. Text v rámečcích je možné odkrýt až na závěr diskuze. Snímek 3- Pod okny s čísly je ukrytá Olympijská vlajka, žáci během odkrývání mají uhodnout, o jaký obrázek se jedná a co symbolizuje. Postup: Žáci se rozdělí do 5 skupin a za každou správnou odpověď získají bod, skupina s nejvyšším počtem bodů vítězí. Červené kolečko- skupina, která vyhraje může označit uvedené kolečko, aby se dověděli všichni správnou odpověď na otázku významu Olympijské vlajky. Snímek 4-18 –Otázky, na které žáci v soutěži odpovídají (zapisují na tabuli odpověď), k odhalovanému obrázku se vždy vrátí pomocí „kliknutí“ na modré kolečko. Snímek 19- Žáci na snímku 3 označí po ukončení soutěže červené kolečko a získají informace o Olympijské vlajce.