Subkultury a online komunity

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Sociální sítě.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Petr Krčál Katedra politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Sociální konstruktivismus
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Emoce (city).
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Lukáš Havlíček.  Vimeo je internetová stránka založená filmaři pro sdílení převážně uměleckých videí. Uživatelé zde mohou nahrávat, sdílet a sledovat.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Nebezpečí na Internetu
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
1 Role občanů při zajišťování bezpečnosti: formování konceptuálního rámce PhDr. Libor Stejskal Doktorský seminář 27. ledna 2010.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Psychologie II Sociální psychologie
Akademické publikování praktické zkušenosti Moderní způsoby publikování a hodnocení výsledků VaV RNDr. Dalibor Ciprian, Ph.D. Institut fyziky,
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Internet jako mediatyp pro reklamní investice
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
MARKETINGOVÝ MIX.
 Podle řady nezávislých zdrojů se sociální sítě staly nejčastější aktivitou na internetu, čímž sesadily pornografii. A to je pravděpodobně jen začátek.
Masmédia.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
On-line Hry Hana Smolanová.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Online komunity Hana Macháčková. Úvod Internet a kyberprostor jako sociální prostor ▫Viz dříve – navazování a udržování (i velmi intimních) vztahů Vznikají/jsou.
Zdraví a internet Hana Macháčková PSY279.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Václav Navrátil Sociální média jako nástroj vlastní propagace.
VÝZKUM A INTERNET Internet Advertising Conference Vít Smékal, OMG
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
Oblíbený předmět Public Relations Koudelová Lenka, 1.A.
Negativní důsledky vymezení hranic soukromého prostoru: uzavřené rezidenční oblasti (gated communities) v Česku Tomáš Brabec Katedra sociální geografie.
Sociální Sítě Plhák Šumperk 5.B.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Online komunity Hana Macháčková.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Subjekty a objekty veřejných politik
Sociologie pro SPP/SPR
Sociální skupiny a role
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
SOCIÁLNÍ SÍTĚ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
e-Gov a přístupy k jeho hodnocení
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ekonomika malých a středních podniků
Vymezení normality.
Pedagogika a psychologie
Vymezení normality.
Transkript prezentace:

Subkultury a online komunity Sociální skupiny a internet

Sociální komunity Sociální komunita – „sociální útvar charakterizovaný jednak zvláštním typem sociálních vazeb uvnitř, mezi členy, jednak specifickým postavením navenek, v rámci širšího sociálního prostředí“ (Velký sociologický slovník, s. 512). Více možných definic a pohledů na komunity. Např. F. Tonnies: společnost a pospolitost; B. Anderson: Imagined communities. Ale i mnohem užší vymezení.

Sociální komunity (opakování) úpadek komunit? Dříve vyhraněné, autoritativní, pevnější vazby mezi členy, častější interakce, jasně lokalizované Všechny tyto faktory obecně ustupují v současné globalizované, post-moderní společnosti

Subkultury Subkultura – „skupiny lidí které jsou určitým způsobem reprezentovány jako ne-normativní a/nebo marginální díky jejich specifickým zájmům a praktikám, tomu, kdo jsou, co dělají a kde.“ (Bell, 2005, s.1) Většinou je nevymezujeme jen na základě jednoho prvku při vzniku a vývoji většinou souhra více činitelů např. rasová příslušnost, věková kategorie, lokalita atd.

Subkultury Dnes ne vždy negativní konotace Dříve chápány především jako deviantní a kontradiční výzkumy Chicagské školy, později tradice CCCS Rozvoj a diverzifikace společnosti a kultury vznik dalších, čím dál pestřejších subkultur Dnes ne vždy negativní konotace a ne vždy kontrakultura Opět debata o konci subkultur – mluví se o post-subkulturách podobně jako o post-modernismu Nemožnost distinkce, komercionalizace

Subkultury Mohou posilovat nežádoucí chování díky „podpoře“ ze strany dalších členů. Otázka s ohledem na charakter cybersubkultur i dnes veřejností často vnímány negativně online prostředí bývá obviňováno z šíření nežádoucí kultury šíření morální paniky? (subkultura EMO) Mají i pozitivní roli – facilitátor (či jednoduše průvodní jev) sociální změny Nebývají pouze „negativní“ fanouškovské subkultury

Online/offline Spojitost s konceptem komunity shoda v některých rysech Subkultury - ne-normativní a/nebo marginální Celkový trend prolínání offline a online Členství v komunitách a subkulturách – online komunity a cyber/subkultury. Extenze do kyberprostoru Participující (takřka) výhradně v kyberprostoru Extenzi do offline prostředí

Online subkultury Mnoho typů Navázány na různé kulturní a sociální prvky hudba, film, divadlo, móda, technologie… Jak roli hrají pro dané skupiny? Jakou roli hrají v současné společnosti? Jak do toho vstupuje internet?

„Pohled zdola“ Příklad – otaku online komunita V Japonsku výrazně negativní zabarvení V ČR bylo spíše marginálním jevem výzkum 2008

Otaku komunita Většinou nemožnost vytvořit silnější komunitu v bydlišti Neexistoval výraznější fandom, který by se (lokálně) prosadil jako svébytnější skupina Primární místo pro setkávání právě online komunita V interakci nejčastější mediovaná komunikace Díky internetu rozšíření komunity v ČR

Význam online otaku komunity Online rozhovory se 17 členy (16-22 let) diskuzního fóra Perspektiva: teorie sociální identity Význam členství v online fanouškovské komunitě pro adolescenty

Vliv internetu Objektivní faktory aspekty související s užíváním internetu dnes spíše zastaralé (připojení k internetu) Subjektivní faktory a) Vnímaná distance - jako bariéra k vytvoření plnohodnotnějších vztahů ....bližsší vztah......inu, ten se utvoří spíše po nějaké době, stále mám tak trochu rozdíl mezi ICQ a realitou (Kagerou) Přesto někteří mluvili i o navázání „opravdového přátelství“ někteří jsou pro mě už opravdoví přátelé,Píšeme si dlouho a už se dobře známe. (Oboro) Jiní participanti distanci naopak vítali: ocenění kontroly, zachování soukromí, pohodlí za počítačem má člověk čas se rozmyslet co a jak napíše, zatímco v tváří v tvář to jde někdy rychle ^^ (Kagerou) b) Vnímaná disinhibice - tendence k disinhibičnímu chování, hodnocena převážně kladně

Účel členství v online komunitě Primární impuls k navštívení komunity hledání informací i materiálů hlavni motivaci bylo ziskavani informaci o anime. a bez registrace to proste neslo :D nejak sem nepocitoval touhu poznavat dalsi otakuani mi to vcelku neprislo dulezity (Azuki) Po určité době důležitou i otaku komunita - touha po interakci a navazování vztahů s dalšími členy no dostala kvůli titulkům a pak už to jelo samo chtěla jsem najít pár lidí a našla hrozně moc lidí :D (Kasuga) Oba motivy po určité době tvoří jednu komplexní funkci, tendenci Diferenciace účelu jednotlivých online komunit a serverů na základě subjektivního hodnocení kvality

Emoční prožitek pobytu v online komunitě Příjemný i nepříjemný emoční prožitek vztažen k: OL jako diskurzivní prostředí zasvěcené předmětu specifického zájmu (anime fandomu); informace, materiály a diskuze „jazykem fandomu“ – přínosné, příjemné OL jako kontrolovatelné prostředí lze subjektivně určit frekvenci i délku návštěv, způsob kontaktu, téma rozhovoru a do určité míry i komunikačního partnera kontrola někdy hodnocena jako nedostatečná – nesympatické projevy druhých, který nelze omezit, odrazují od participace na diskuzi OL jako komunitní prostředí, sdružující zájmovou skupinu pozitivně hodnocena již pouhá existence OL komunity – podpora identity, emocionální podpora jsem tam ráda protože vím že víc lidí v čechách má stejnou uchylku a nejsem v tom sama:-D

Vnímaný charakter sociálních vztahů OL jako komunitní společenství povědomí o OL jako komunitě spíše slabé - pouze sdílený zájem Překážky: distance členů, velikost skupiny I přes to – respektování komunitních norem, vnímáním pozic a rolí, nezištná pomoc novým členům Heterogennější vymezování (ne chápání OL jako jednoho celku) dostupnost - možnost zapojit se do komunity „tady a teď“, bez překážek; i návštěvy bez konkrétnějších motivů aktuálnost – materiálů, informací, diskuzí rozmanitost – názorů, osob, preferencí – na jednom prostoru

Vnímaný charakter sociálních vztahů OL jako prostor pro vytváření bližších sociálních vztahů Výběr oblíbených kontaktů - utvoření menšího okruhu (sledování diskuzí, profil) Malá tendence k označení „přátelství“ Jednych stretavam osobne a druhych na internete, co je podla mna dost velky rozdiel.. Ale tendence posilovat tyto vztahy offline kontakty, užívání více komunikačních kanálů (chat, IM) extenze skupiny offline (srazy, cosplay) Nalezení nového okruhu známých bylo často hodnoceno jako největší přínos participace na fandomu.

„Pohled shora“ Role v současné společnosti Role internetu Subkultury: důležitá distinkce Jak? Vůči komu? Čemu? Viditelnost (a neviditelnost) atributů Přejímání „mainstreamem“ Stírání hranic subkultury Někdy velká provázanost s komerční sférou neznamená shoda (zájmy firem vs. zájmy členů) Příklad: móda (již od G. Simmela) Paradox – komercializace subkultur, které svou povahou brojily proti těmto trendům

Fungování subkulturních komunit Subkultury – celkově jiný druh ekonomie subkulturní kapitál Většina obsahu bývá produkována a poskytována členy internet ideálním místem pro navyšování a šíření tohoto kapitálu V rámci celých komunit

Fungování online komunit Na internetu mnoho skupin spojených sdíleným kulturním zájmem Kulturní: Film, hudba, komiks… Zájmové: vaření, háčkování, kuželky… Sdílení symbolů či znaků diskurzu praxe Informací, materiálů Tvorba vlastních informací a materiálů

Velmi lehká výměna informací Pocházejí z individuálních zdrojů Jsou sociálně konstruovány (v rámci skupin) Otázka „kvality“ informací Nakolik se na ně můžeme spolehnout? Možnost výběru z mnoha prostředí Na základě čeho vybíráme? Rozdíl např. podle významu hledané informace (vlastní motivace) Důležitá x nedůležitá Krátkodobá x dlouhodobá

Subkultury a zájmové komunity Sdílení a tvorba v rámci specifických komunit vstupuje do socio-ekonomických a kulturních procesů Navázáno na existující prvky přejímání, sdílení, tvorba, ovlivnění (?) Tvorba nových fenoménů Toto se akceleruje a mění díky možnostem internetu

Subkultury a zájmové komunity Příklad: filmový fandom Před příchodem internetu: Převážně jednosměrná, povahou masová komunikace s umělci/tvůrci a obsahem Omezená možnost komunikace skupin (časo-prostorové rozdíly) Vysoká míra centralizace aktivit (ziny) Náročnost participace (časová, finanční, skills) Tyto atributy stále přetrvávají – ovšem mění se intenzita a podoba Obrovský nárůst možností participace (viz Jenkins, 2006) Aktivní i „pasivní“ Individuální i kolektivní Dlouhodobá i krátkodobá Snížení všech „nákladů“, náročnosti participace

Herní komunity

Herní komunity Návaznost na předchozí offline – i individuální technologické - činnosti Dungeons & Dragons

Herní komunity Nový především sociální aspekt MMORPG neskutečně narůstající bridging potenciál A samozřejmě pak výlučnost online komunikace (pokud zůstává) TeamSpeak

Herní komunity Hra jako rozšíření offline vztahů Potkávání nových lidí Různé druhy navázaných přátelství Významné - jakou interakci hra umožňuje (či podporuje) (Williams, 2006)

Online hry Vlastní produkce členů Videa – záznamy ze hry Fanart Fanouškovská videa (trailery), kresby

Hacking Více významů (a stereotypů) spojených s touto skupinou „The popular image of the computer hacker seems to be part compulsive programmer preferring the company of computers to people, and part criminal mastermind using his or her technical prowess to perpetrate anti-social acts. But this is at best only half the story. A number of people I know who are proud to be called "hackers" are sensitive, sharing, social and honest.“(Hannemyr, 1999)

Hacking „Hacker“ – významy (Hannemyr, 1999) Původní v pol. 60- let; „hack“ jako počítačová zručnost, šikovnost, umění V 70. l. hacking jako aktivismus – počítače jako zdroj moci, měli by nad nimi mít kontrolu lidé; cílem vytvořit a udržet systémy užitečné pro všechny Pol. 80 l. – hack jako sabotáž

Online activism Online „liberaziční“ hnutí Internet activism, cyberactivism, WIKIleaks Marc Snowden

Bell, D. (2001): An introduction to cybercultures. 1st publ Bell, D. (2001): An introduction to cybercultures. 1st publ. London : Routledge. Bellini, C.G.P., Vargas, L. (2003): Rationale for Internet-Mediated Communities. Cyberpsychology & Behavior, Volume 6, Number 1 Blanchard, A. (2007): Developing a Sense of Virtual Community Measure. Cyberpsychology & Behavior, Volume 10, Number 6 Gelder, K. (2005): The subcultures reader. London: Routledge. Porter, C.E. (2004): A Typology of Virtual Communities: A Multi-Disciplinary Foundation for Future Research. JCMC 10 (1), Article 3, November 2004 Ridings, C.M., Gefen, D. (2004): Virtual Community Attraction: Why People Hang Out Online. JCMC 10 (1), Article 4, November Velký sociologický slovník. 1996. Praha: Karolinum. Hannemyr, G. (1999). Technology and pleasure: Considering hacking constructive. First Monday, 4(2). Cole, H., & Griffiths, M. D. (2007). Social interactions in massively multiplayer online role-playing gamers. Cyberpsychology & behavior : the impact of the Internet, multimedia and virtual reality on behavior and society, 10(4), 575–83. Williams, D. (2006). From Tree House to Barracks: The Social Life of Guilds in World of Warcraft. Games and Culture, 1(4), 338–361.