HISTORIE MARKETINGU
VÝROBKOVĚ ORIENTOVANÝ MARKETING Kořeny – starověké civilizace Mezopotámie, Egypt Zavedení ochranných známek – odlišení zboží na trhu Středověká Evropa – cechovní značky – orientace zákazníků Propagace – účast na trzích – vyvolávání reklamních hesel – pouze mluvená řeč
HISTORIE MARKETINGU Obrat – vznik knihtisku století (Johanes Gutenberg) První noviny La Gazette – 17. století Placené komerční sdělení - inzeráty
VÝROBNĚ ORIENTOVANÝ MARKETING Důsledek průmyslové revoluce – 19. století Poptávka převažovala nad nabídkou (D > S) Nebyl tlak na tvorbu propagace (reklamy) Pouze informativní sdělení
MARKETING ORIENTOVANÝ NA PRODEJ Rozvoj odvětví - sycení trhu Růst konkurence Rozvoj reklamní komunikace První vizionáři, průmyslníci – Tomáš Bata, Henry Ford
PRVNÍ PRVKY MARKETINGU Motivace podílem na zisku Zavedení reklamy v nových médiích (rozhlas, kino) Zaměření na globální trh Vydávání firemního časopisu Účast celebrit v reklamních kampaních Heslo "Náš zákazník, náš pán"
ZÁKAZNICKY ORIENTOVANÝ MARKETING Po 2. světové válce Cílem není prodej, ale zákazník Informovanost o produktech veřejnosti roste (TV)
MARLBORO FRIDAY 1993 Snížení cen cigaret o 20% Boj s neznačkovou konkurencí na trhu Důsledek – spadly akcie Coca Cola a Heinz Příchod levných (value, generic) produktů Nepodařilo se vytlačit značkové zboží